microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Bújócska (2005)
Hide and Seek
Bújócska
rendezte:
John Polson

írta:
Ari Schlossberg

. . . . . . . . . . 7.03
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 3
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 100 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  psycho-thriller
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 16+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A BÚJÓCSKA címû pszicho-thrillerben David Callaway, az elcsigázott apa és özvegy szerepében az Oscar-díjas Robert De Niro-t láthatjuk, Dakota Fanning alakítja Emily nevû kislányát, aki egy hihetetlen titkot õriz. A történet elején Callaway felesége Alison (Amy Irving) hirtelen meghal, és ez a tragédia Emily-ben súlyos traumát idéz elõ. Édesapa és lánya New York Állam északi részébe költözik, hogy Emily távolabb kerüljön életének attól az emlékekkel tele szakaszától, amit édesanyjával Manhattanben töltöttek. Nem sokkal késõbb Emily barátságot köt Charlie-val. David eleinte Emily pozitív önkifejezését látja ebben a "barátban", de néhány borzalmas esemény után el kell hinnie az elképzelhetetlent: lehet, hogy Charlie valóságos, és ha ez igaz, akkor valahogyan meg kell állítani.
"Egy igazán hátborzongató sztorit akartam írni." - mondja Ari Schlossberg elsõ forgatókönyves író a BÚJÓCSKÁról. "New York City-ben nõttem fel, és az erdõs területek mindig elemi félelemmel töltöttek el. Így aztán kézenfekvõ volt számomra, hogy a film egy erdõvel körülvett vidéki városkában fog játszódni."
Hogy megtöltse történetét feszült, idegtépõ elemekkel, Schlossberg gyakran írt a sötétben ülve, úgy, hogy a különbözõ szerepeket õ maga el is játszotta. "A karakterek sugallták nekem, hogy merre tartson a történet - mondja az író." Idõvel az egész sztori kibontakozott, Schlossberg pedig elérkezettnek ítélte az idõt, hogy végre elküldje a kész forgatókönyvet.
Barry Josephson producer az elsõk között olvasta el a kéziratot. "A sztori a frászt hozta rám, - emlékszik vissza Josephson - de egyszerûen nem tudtam letenni." Josephson annyira elégedett volt, hogy nem csupán megvásárolta a forgatókönyvet és elvitte a Twentieth Century Fox-hoz, hanem megígérte Schlossbergnek, hogy az esetleges jövõbeni folytatásokat is csak õ írhatja meg - az ilyesmi ritkán történhet meg napjaink Hollywoodjában, ahol sok írót csak azért szerzõdtetnek, hogy "finomhangolja", "kifényesítse" az elkészült forgatókönyveket.
Josephson szerint a legendás Robert De Niro kiválasztása döntõ fontosságú volt a film szempontjából. "De Niro minden egyes eljátszott szerepével kitörölhetetlen nyomot hagy maga után a nézõkben." - mondja Josephson. "Rengeteg pluszt hoz a BÚJÓCSKÁba azzal, hogy kitûnõen közvetíti felénk David növekvõ aggodalmát és félelmét a kislányával történtek miatt."
John Polson rendezõ, aki csak késõbb csatlakozott a projekthez, miután levezényelte a Fox nagy sikert aratott Fullasztó ölelés (Swimfan) címû thrillerének munkálatait, megjegyzi: "A BÚJÓCSKA alkalmat adott De Niro-nak arra, hogy egy, a számára teljesen új jellemet alakítson. Még sohasem láttuk egy olyan apa szerepében, aki foggal-körömmel próbálja egyben tartani darabokra hulló családját. Annyira sebezhetõnek tûnik ebben a szerepben, ezért igazán izgalmas volt számunkra egy teljesen új oldaláról megismerni õt."
A forgatókönyv hátborzongató feszültsége meggyõzte Polsont, így elfogadta a felkérést, bár leginkább a történetben ábrázolt apa-lánya viszonyt értékelte nagyra. "Egy apa megpróbálja megmenteni a lányát egy minkettõjük számára felfoghatatlan valamitõl vagy valakitõl: ez a helyzet igazán izgalmas és dinamikus. - mondja Polson, aki maga is jegyzett színész. - Davidnek a lánya megmentésére és visszaszerzésére tett kétségbeesett próbálkozásai állandó mozgásban tartják a történetet. A közönséget elsõsorban kettõjük kapcsolatával kell megragadnunk, így érzelmileg is érdekeltek leszünk a film késõbbi történéseinél."
Emily szerepe igen összetett, magas követelményeket támaszt a jelölttel szemben, ezért a film készítõi Dakota Fanninget találták a legalkalmasabbnak. "Nem hiszem, hogy az õ korosztályában találnánk jobb színésznõt. - mondja Josephson - A korához képest hihetetlenül tehetséges."
"Dakotától eldobom az agyam, egyszerûen nem tudom máshogyan mondani. - teszi hozzá Polson - Olyan vele dolgozni, mintha egy sziporkázóan tehetséges 35 éves színésznõvel forgatnánk."
Amikor Fanning elõször kézbe vette a forgatókönyvet, az olvasmány mély nyomot hagyott benne: "A szobámban kezdtem olvasni az emeleten, de aztán annyira megrémültem, hogy le kellett mennem a földszintre az apukámhoz és a húgomhoz, hogy be tudjam fejezni az olvasást."
Hogy eljátszhassa a lelkileg meggyötört kislányt, a szõke Fanningnek barna parókát kellett viselnie, a szemei alá pedig sminket kapott, ami az ifjú színésznõnek kísérteties külsõt kölcsönzött. A paróka segített neki kipróbálni valami újat önmagával kapcsolatban. "Soha nem volt ehhez fogható szerepem. - mondja Fanning - Elõször is: egészen máshogy nézek ki. De ez csak a kezdet. Emily határozottan rémült és valamilyen bajba keveredett, de azért hagyja, hogy találgasd: ki - vagy mi - okozza ezeket a borzalmakat."
Fanning nagyon élvezte a De Niro és közte kialakult különleges kapcsolatot - mint ahogyan szeretett együtt dolgozni Sean Penn-nel a Nevem Samben, és Denzel Washingtonnal a Tûzben edzett férfiben. "Robert De Niro-val forgatni maga volt számomra a megvalósult álom. - vallja Fanning - Annyira kedves volt velem mindig, és minden nap tanultam tõle valamit."
Amikor elõször találkozunk Emily-vel, akkor még egy boldog, teljesen normális kilencéves, aki rettentõen élvezi a közötte és édesanyja között lévõ szoros köteléket. Röviddel édesanyja halála után Emily és édesapja elköltözik egy bérelt házba egy álmos, kísérteties városba. Itt tanúi leszünk annak, amint Emily átváltozik hallgatag, titkolózó lánnyá, akinek van egy Charlie nevû igen veszélyes barátja. "Elõször jó dolognak tûnik, hogy Emily-nek van egy képzeletbeli barátja, - mondja Fanning - aztán minden rosszra fordul... utána pedig még rosszabbra."
Hogy érzékletessé tegyék David és Emily egyre reménytelenebb helyzetét - és közben lassan, szándékoltan fokozzák a feszültséget - Polson és csapata a dizájn, a megvilágítási trükkök, a speciális kameramozgatás, a hangok és a zene eszközeit alkalmazták. "Felhasználtunk egy-két dolgot, valamint Bob és Dakota csodálatosan lefojtott játékát, hogy a film elsõ kétharmadára egyfajta 'pszichologizáló' hangulatot teremtsünk, hogy egy hajszálnyit se lankadhasson a nézõk figyelme. - magyarázza Polson - A film végére aztán az akció és a hideglelés már megállíthatatlanul árad."
A film elején Dariusz Wolski, vezetõ operatõr optimista atmoszférát teremtõ fényeket használ. Késõbb David és Emily számára a szép új élet reménye szertefoszlik, ekkor Wolski már rémálomhoz hasonló komor fényeffekteket vonultat fel. "Valami összeomlott Emily-ben, - mondja Wolski - és David próbál neki segíteni." Az operatõr állandóan mozgásban lévõ kamerája, a hirtelen váltások kitûnõen jelzik David és Emily újra, meg újra felbukkanó félelmeit.
Steve Jordan produkciós vezetõ sok feladatának egyike az volt, hogy elkészítse Emily egyre zavarosabbá és zavaróbbá váló rajzainak sorozatát. A történet felütésekor a rajzok ártatlan bájat sugároznak, de ahogy a kislány egyre jobban kötõdik elképzelt barátjához, azok egyre vadabbá, fenyegetõbbé válnak. Jordan és Polson rajzok százait nézte meg, amit Polson a szereplõválogatáshoz hasonlít: "Elõfordult, hogy mindketten más-más rajzot választottunk ugyanahhoz a filmrészlethez."
John Ottman (X-Men 2.) filmzenéje tökéletesen illeszkedik a vérfagyasztó hangulathoz. A film egészén végigvonuló zenei motívumba Ottman beolvasztotta Dakota Fanning énekét. "Dakota éneke mindig hallható, - mondja Ottman - és egészen kiváló, hátborzongató jelleget kölcsönöz a zenének."
A stáb fõbb tagjai nagyra értékelték a film feszültségét és félelmetes voltát, de a jellemformálás nagyszerûségét is kiemelték. Amy Irving Alisont, Emily édesanyját alakítja, akinek hirtelen halála ijesztõ felfordulást okoz David és Emily életében. "Alison különösen közeli kapcsolatban van a kislányával - véli Irving -, így Alison halálát Emily rettentõ csapásként éli meg."
A történet másik kulcsfigurája Katherine, a gyermekpszichológus (Famke Janssen), aki Emily-vel a hivatásán keresztül kerül kapcsolatba, de ezen felül az anyaszerepet is felvállalja. A New York City-béli Katherine gyakran kommunikál Daviddel és Emily-vel, és meg is látogatja õket, amint tudomást szerez az új otthonukban történt furcsa eseményekrõl. Végül saját életét is kockára teszi, hogy megmentse a kislányt.
"Katherine képzett pszichológus, aki mindent feláldozna, csak hogy segíthessen Emily-n és Daviden. - mondja Janssen - Katherine tudja, hogy Emily egyszerû játéka és elképzelt barátja sokkal többet jelent, mint ahogyan az elsõ pillantásra látszik. A 'bújócska' szó minden szereplõre vonatkozik, nem csupán Emily-re, és megmutatja, kik õk valójában és min mennek keresztül."
A nemrég elvált és útját keresõ Elizabeth David életének új nõi támasza lesz. Õ fogadja Davidet és Emily-t új otthonukban, majd õ és David közeli barátokká válnak. Amint barátságuk romantikusabb irányba mozdul, Elizabeth valakinek... vagy valaminek a célkeresztjében találja magát. "De ez Charlie, vagy Emily, esetleg olyasvalaki, akire eddig nem is gondoltunk? - kérdezi Elisabeth Shue, Elizabeth megformálója - Ez a film egyik nagy rejtélye."
Hafferty seriff (Dylan Baker) szintén részese lesz a Callaway-házban folyó egyre borzalmasabbá váló eseményeknek. "A ház és környéke gyönyörû, de néha meglehetõsen elhagyatott és lehangoló. - mondja Baker - Ez egy helyes kis város, csak kissé rémisztõ is. Elzárva a külvilágtól a 'paradicsomban' élni szerintem több, mint idegesítõ."
Nagyon is idegtépõ, az biztos. John Polson reméli, hogy a közönségnek tetszeni fog a BÚJÓCSKA sejtelmessége, feszültsége és ijesztõ részei, de szeretné, ha egy kicsivel többet is hazavinnénk magunkkal a moziból. "Egy olyan thrillert akartunk csinálni, ami többletet nyújt a nézõknek." - reménykedik Polson - Azt szeretném, ha az emberek jól szórakoznának, de közben tudnák, hogy éppen megtapasztalták egy apa és a lánya között lévõ mozgalmas és összetett kapcsolatrendszert."
...És hogy megismerkedtek egy új, félelmetes baráttal: Charlie-val.

A Twentieth Century Fox bemutatja Robert De Niro fõszereplésével a Josephson Entertainment produkcióját, a BÚJÓCSKA címû filmet. A fõbb szerepekben még Dakota Fanning, Famke Janssen, Elisabeth Shue, Amy Irving és Dylan Baker játszik. A filmet John Polson rendezte, írta Ari Schlossberg, producer: Barry Josephson. A gyártásvezetõ Joe Caracciolo Jr., a produkciós vezetõ Steven Jordan volt, fényképezte Dariusz Wolski. A vágó Jeffrey Ford, a zenét John Ottman szerezte.


szereplők:
Robert De Niro ... Dr. David Calloway
Dakota Fanning ... Emily Calloway
Famke Janssen ... Dr. Katherine Carson
Elisabeth Shue ... Elizabeth Young
Dylan Baker ... Hafferty seriff
Robert John Burke ... Steven
Josh Flitter ... Boy
Alicia Harding ... Stephanie
Amy Irving ... Alison Calloway
Melissa Leo ... Laura
James McCaffrey ... David
Rose Pasquale ... Gáz vásárló
Stewart Summers ... Doktor


fényképezte:
Dariusz Wolski

vágó:
Jeffrey Ford

látvány:
Steven J. Jordan

jelmez:
Aude Bronson-Howard

zene:
John Ottman

művészeti rendező:
Emily Beck

díszlet:
Judy Gurr
Beth Kushnick

producer:
Barry Josephson