microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
A Kör 2. (2005)
The Ring Two

. . . . . . . . . . 7.16
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . .
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 111 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  horror, folytatás, remake
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 21+
tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Naomi Watts ismét életre kelti Rachel Keller oknyomozó riportert A kör 2 címû filmben, amely a 2002-es, világsikert aratott A kör folytatása. A rendezõ Hideo Nakata, aki az eredeti japán horrort, a Ringut rendezte, amely alapján A kör készült. A japán rendezõnek ez az elsõ amerikai filmje.
A történet fél évvel azután folytatódik, hogy Rachellel és kisfiával, Aidannel (David Dorfman) megmagyarázhatatlan és rettenetes események történtek Seattle-ben. Rachel mindent el akar felejteni, ezért Aidennel egy oregoni városkába, Astoriába költözik, és megpróbál új életet kezdeni. Rachel tervei azonban rögtön szertefoszlanak, mert egy helybéli bûntény színhelyén talált bizonyítékok - köztük egy titokzatos videokazetta - ijesztõen ismerõsnek tûnnek. Rachelnek rá kell döbbennie, hogy a gonosz Samara visszatért, és még elszántabban folytatja halálos bosszúhadjáratát.

Így kerekedett ki a történet

1998-ban Hideo Nakata filmje, a Ringu az ázsiai populáris kultúra élvonalába repítette a J-horrort, vagyis a japán horrort. Ez a speciális, csak a szigetország mozijára jellemzõ mûfaj elsõsorban a történetet és a karaktereket használja a feszültség fokozására, és kevésbé operál bombasztikus különleges effektusokkal vagy a kiontott vér látványával. A Koiji Suzuki horrorszerzõ híres Ringu regénysorozatán alapuló film a japán mozi legtöbbet jövedelmezõ alkotása lett, és két folytatást fialt, amelyek közül a Ringu 2-t szintén Nakata rendezte.
A Ringu ötvözte az ázsiai kísértethistóriák és mitológia hagyományát a legmodernebb technika adta lehetõségekkel, s így sikerült forradalmian megújítania a mára már tagadhatatlanul fáradt klisékkel operáló horrorfilm mûfaját.
A Ringu elsöprõ nemzetközi sikere nyomán a DreamWorks stúdió elkészítette A kört, amely 2002 õszén világszerte azonnal a mozis toplisták élére ugrott, mert a közönség fogékonynak bizonyult a mû friss ázsiai szemléletére.

A kör 2 producerei, Walter F. Parkes és Laurie MacDonald úgy döntöttek, hogy visszatérnek az eredeti forráshoz, és Hideo Nakatát kérték fel a folytatás megrendezésére. A japán rendezõ a Ringun és a Ringu 2-n kívül a Kaosu (Káosz) és a Honogurai mizu no soko kara (Sötét víz) címû filmeket is jegyzi, amelyekbõl hamarosan szintén amerikai változat készül.

Nakata filmjei arról híresek, hogy mûvészi kifinomultsággal épül fel bennük a feszültség, a történetek középpontjában a bosszú és a gonosz hatalma áll, miközben minden árnyékos sarokban ott lapul a rettegés. Ennek köszönhetõ, hogy a tekintélyes Time Magazine 2004. április 26-án megjelent, A világ 100 legbefolyásosabb embere címû különszámában Nakata szerepel a Mûvészek & Szórakoztatóipar kategóriában az ázsiai filmmûvészet területén kifejtett kimagasló teljesítményéért.

A kör 2-ben számos olyan motívum visszatér, amely Nakata kézjegyének tekinthetõ: a történet hõse egy kisfiát egyedül nevelõ anya, fontos szerephez jut egy árvaságra jutott gyermek is, a borzalom forrása egy bosszúálló szellem, meghatározó jelentõséget kap a víz, és a technikai vívmányok hangsúlyozottan befolyásolják az emberek életét. Nakata filmjeiben a mindennapi élet banális történései - telefoncsörgés, egy csap kinyitása - hátborzongató és halálos következményekkel járnak. A normalitás válik a borzalom forrásává.

2002-ben A körben megismerkedhettünk Rachel Kellerrel és kisfiával, Aidennel, akiket egy rejtélyes gonosz szellem üldöz, amely már négy fiatal halálát okozta egy erdei turistaházban. A gonosz szellem egy 25 évvel korábban kútba fojtott kislány, Samara Morgan kísértete. Samara a túlvilág és a földi lét közötti szférában bolyong, és telepatikus képességeivel teremt kapcsolatot az élõkkel, egy videoszalagot felhasználva. Amikor egy gyanútlan áldozat megtekinti a kétperces, szürreális képekbõl álló montázst, amely egyenesen Samara elméjébõl égett a szalagra, megszólal a telefon, és a szellem síri hangon belesuttogja: hét nap. Ez azt jelenti, hogy az áldozatnak már csak hét napja maradt az életben.

Miután Aidan megnézi a kazettát, megkezdõdik a hétnapos visszaszámlálás, ám Rachel rájön, hogy ha meg akarnak menekülni, le kell másolniuk a kazettát. Rachel és Aidan végül túlélik a borzalmakat, de a kazetta is megmarad.

A folytatásban Rachel ki akarja deríteni Samara múltját. Találkozik egy titokzatos asszonnyal, aki a seattle-i elmegyógyintézet lakója. Evelyn hosszú, sötét hajával, fehér ruhájában úgy fest, mintha a felnõtt Samara lenne. Ebben a szerepben az Oscar®-díjas Sissy Spacekkel találkozunk. Spacek valóságos legenda a horrorrajongók számára, hiszen õ játszotta Carrie-t az azonos címû, 1973-ban készült filmben, amely Stephen King regényébõl készült, s rendezõje Brian DePalma volt.

Elizabeth Perkins játssza Dr. Emma Temple-t, az Astoria Hospital osztályvezetõ pszichiáterét. A doktornõ súlyos aggodalomba esik, amikor Aidant erõsen kihûlt állapotban behozzák a kórházba. Emily VanCamp a film elején jelenik meg: õ Emilyt, a kamaszlányt alakítja, aki drámai módon kerül kapcsolatba az elátkozott videoszalaggal.

A kör-sorozat fõgonosza Samara Morgan, a hosszú hajú, kútba fojtott kislány. Aki már látta dermesztõ tekintetét és kísértetiesen fehér ruháját, nem sok maradt hátra az életébõl... A kör 2-ben Samara a legborzasztóbb, már oszladozó állapotában jelenik meg: a szellemet játszó színésznõ, Kelly Stables különleges maszkját nap mint nap öt órán át készítették. Kelly az elõzõ részben Samara három megszemélyesítõjének egyike volt.

A forgatás kulisszatitkai

Az elsõ részben a hatszoros Oscar®-díjas maszkmester, Rick Baker álmodta meg Samara rémisztõ külsejét, és õ tervezte a halottak groteszk módon eltorzult arcait is. Most, a folytatásban visszatért, hogy még látványosabb maszkokat hozzon létre. Bakernek komoly kihívással kellett szembenéznie: a huszonéves, csinos Kelly Stablest olyan kísértetté kellett változtatnia, amely hosszú évekig vegetált egy sötét, nyirkos kút mélyén. Stables megpróbáltatásai naponta azzal kezdõdtek, hogy szó szerint lefújták egy speciális fehér alapozóval, amely hullaszínt kölcsönzött neki. A maszkos csapat utána felfestette bõrére a lilás ereket és más "kiegészítõket", majd következett Samara hosszú, fekete haja. Két, valódi emberhajból készített parókát használtak felváltva, mert az egyik mindig összecsomósodott a vízi felvételek során. Stables-nek emellett fehér kontaktlencsét is kellett viselnie, hogy vaknak látszódjon. Végül Samara jellegzetes fehér ruhájába öltöztették, így lett készen a gonosz szellemlány.
A forgatás 2004. május 13-án kezdõdött. Az elsõ három héten a stáb Los Angelesben és a város környéki helyszíneken dolgozott, majd az oregoni Astoriába költözött, ahol a cselekmény túlnyomó része játszódik. Elsõsorban azért választották ezt a várost, mert az év nagy részében rossz itt az idõ, ami baljóslatú és sejtelmes hangulatot kölcsönzött a felvételeknek. Astoria emellett egy félszigeten fekszik, tehát szoros kapcsolata van a vízzel, ami a film egyik domináns motívuma.
A film egyik legfontosabb jelenetét, amelyben szarvascsorda támadja meg Rachelt és Aidant, az Astoriától 10 mérföldnyire, a tengerparton fekvõ Fort Stevens Nemzeti Parkban vették föl.
A szarvasok támadása párhuzamba állítható az elõzõ résznek azzal a jelenetével, amelyben a ló megvadul a kompon. Ez a támadás szintén arra utal, hogy kapcsolat áll fenn az állatok megérzései és Samara gonosz energiája között. Nem volt véletlen, hogy Hideo Nakata választása ezúttal éppen a szarvasokra esett. Japánban az õsi idõkben szent állatoknak, isteni hírvivõknek tartották a szarvasokat, ezért tilos volt lenyilazni õket, és ezek az állatok a mai napig is védelem alatt állnak. Az említett jelenet már csak azért is érdekes, mert egyetlen élõ szarvas sem szerepel benne. Ez volt a film legösszetettebb szekvenciája: az összes állatszereplõt az utómunka során varázsolták a jelenetbe számítógépes animációval a Rhythm & Hues trükkmesterei Betsy Paterson irányításával.
Az astoriai forgatás után a stáb stúdióba vonult, hogy elkészítsen néhány bonyolult jelenetet. A fürdõszobai jelenet például speciális és vizuális effektusokat is igényelt. Ebben a szekvenciában Aidan be van zárva a fürdõszobába, ahol a víz nem a kádba folyik, hanem felfelé a falakon a plafonra, akár egy antigravitációs tartályban. Amikor a víz már beteríti az egész plafont, iszonyatos erõvel lezúdul, és bõrig áztatja Aidant és Rachelt.
A jelenet kivitelezéséhez Peter Chesney trükkmester és csapata épített egy fejtetõre állított fürdõszobát, ahol vagy száz vékony drót tartotta a törülközõket és a függönyt. Aztán vízzel árasztották el a "plafont", és késõbb ezt a felvételt illesztették be a "rendes" fürdõszobában készült jelenetbe.
A víz lezúdulásának felvételéhez számos kamerát használtak, amelyek közül több is nagyobb képkocka-sebességgel mûködött, hogy a víz mozgása lassítva is látható legyen a filmben.
A kör-filmek sokak számára legalább annyira emlékezetesek a szuggesztív képek, mint a történet miatt. A horrorrajongók emlékezetébe beleivódtak a stilizált képi és világítási megoldások, a film emblematikus szimbólumai, a kút, az ovális tükrök, a sZtatikusan feltöltõdött tévéképernyõk, a bogarak, a létrák, a kiömlõ víz, az eltorzult fák.
A kör 2 látványtervezõje, Jim Bissell (E.T. - A földönkívüli, Jumanji, Arachnophobia) az oregoni táj kék és zöld színpalettáját vette alapul a film látványvilágának kidolgozásakor, hogy ezzel is erõsítse a visszatérõ vizes motívumokat. Ezek a tónusok a produkció minden egyes jelenetében meghatározóak, a helyszínektõl a világításon és a ruhákon át egészen a kellékekig.
Az operatõrt, Gabriel Beristaint (Caravaggio, Dolores Claiborne) az állította komoly kihívás elé, hogy a kéthetes astoriai forgatás alatt igen változékony volt az idõ, hol esett, hol pedig sütött a nap. Emiatt gyakran módosítani kellett a világítást, és arról is gondoskodni kellett, hogy ha az egyik jelenetben esett az esõ, az utána következõ felvételnél nedvesek legyenek az utak.
A forgatás utolsó napjain Samara kútja és annak környéke volt a helyszín. A minden rajongó által jól ismert tisztást, amelynek szemcsés képeivel kezdõdik a halálos videofelvétel, az L. A. Center Studios egyik hatalmas stúdiójában hozták létre. Jim Bissell látványtervezõ és csapata az egész 1. Stúdiót frissen ültetett gyeppel és 220 égerfával "töltötte meg", a falakat pedig egy hatalmas zöld képernyõ borította, hogy a trükkcsapat majd számítógéppel egy meredek sziklát varázsolhasson a tisztás mögé. A kút nyílása a színpad alá vezetett, ahonnan Kelly Stables és Naomi Watts létrán másztak fel, hogy a tisztásra jussanak.
A kútban zajló végsõ összecsapás díszleteit a Universal két stúdióépületében építették meg; vizes és száraz díszletek is készültek. E szekvencia felvételekor jórészt maga Naomi Watts mászott a kút falán, természetesen az összes szükséges biztonsági felszerelés igénybevételével és Keith Campbell kaszkadõr-koordinátor irányítása alatt.
A kaszkadõrcsapat minden lehetséges mozdulatot begyakorolt, mielõtt a színésznõt csörlõvel felhúzták volna a magasba. Abban a jelenetben pedig, ahol Samara úgy közlekedik a kút belsejében, mint egy torz pók, Bonnie Morgan (Különvélemény - Minority Report, Men in Black 2.), a profi cirkuszi "kígyóasszony" játszotta a gonosz szellem szerepét. Bonnie teljesen kicsavarta a végtagjait, így érzékeltette Samara ijesztõen természetellenes mozgását.

Baljós jelek a forgatáson

A film forgatása során számos olyan bizarr, megmagyarázhatatlan eset történt, ami közel állt A kör-sorozat mitológiájához. Már-már úgy tûnt a stáb számára, hogy Samara, a gonosz szellem elhagyta eredeti lakóhelyét, és utat tört magának a valóságba.
A különös események 2004. május 20-án kezdõdtek, a forgatás hetedik (!) napján. Amikor a stáb tagjai korán reggel megérkeztek a produkciós irodába, döbbenten tapasztalták, hogy a helyiséget csurig elöntötte a víz. Bár kiderült, hogy a bajt csupán egy eltört csõ okozta a falban, a jelenség túlságosan is szorosan kapcsolódott a film fõ motívumához, ezért a legtöbben rossz ómennek tekintették. A stáb tagjai ezután fokozottan odafigyeltek minden gyanús körülményre.
A további problémák elkerülése végett Hideo Nakata, a rendezõ elrendelte, hogy japán tisztítási ceremóniát végezzenek a gonosz elûzése érdekében. Egy sintoista pap, Igawa tiszteletes végezte el a szertartást a produkciós irodában és a forgatási helyszínen is. A ceremóniákon a stáb tagjai is részt vehettek, amennyiben akartak.
Bár a produkció ezek után szellemmentesnek volt tekinthetõ, a furcsa események sora folytatódott.
A forgatási helyszínen hirtelen több ezer méh támadta meg a kellékes kocsit, amelyet azonnal evakuálni kellett. Ekkor a méhek olyan gyorsan eltûntek, mintha ott sem lettek volna.
Néhány nappal késõbb megrepedt egy félhektós víztartály a produkciós iroda konyhájában, ismét vízzel árasztva el mindent.

Egyik reggel pedig, amikor az egyik öltöztetõ a forgatási helyszínen kiszállt a kocsijából, azt tapasztalta, hogy szarvas rohan felé az úton. Bár azon a környéken nem ritka, hogy a szarvasok elõjönnek az erdõbõl, a hasonlóság a film egyik jelenetével szembetûnõ volt.


szereplők:
Naomi Watts ... Rachel Keller
Simon Baker ... David Rourke
David Dorfman ... Aidan Keller
Emily VanCamp ... Emily
Sissy Spacek
Ryan Merriman


fényképezte:
Gabriel Beristain

vágó:
Michael N. Knue

látvány:
James D. Bissell

jelmez:
Wendy Chuck

zene:
Henning Lohner
Martin Tillman
Hans Zimmer

művészeti rendező:
Christa Munro

díszlet:
Lauri Gaffin

producer:
Laurie MacDonald
Walter F. Parkes
Mark Sourian