microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: kult -> művészet, pop, vizuális kultúra, kultúr-stratégia

2010-05-01

Science of Imagination (a Képzelet Tudománya) (3. rész / 4)

SCI-FI körséta az idő másik oldalán ...


A Ludwig Múzeum új kiállítása "Science of Imagination" (A Képzelet Tudománya) címmel nem csupán alapul egy témán, hanem szinte a téma maga a kiállítás tárgya, ez a gondolat, és mindaz, amit jelent, beleértve a Sci-fi érát. E kiállítás a Science Fiction-ről önmagában is egy expresszió, egy nonverbális, 3 dimenziós multimédia esszé, egy komplex installáció ...



a cikk fejezetei: :::::: a teljes cikk egyben

::::: Science of Imagination

Amit a Science of Imagination kiállításon látunk, az nem retro-futurizmus, hanem túl azon, immár az új sci-fi. A régi sci-fi-re reflektálnak a mai művészek, de nem a sci-fi-ben értelmezett jövőből, hanem azon túl, a non-modern korszakból, amikor a sci-fi már szakított a modernitás gondolatával, motívumával.



Kaszás Tamás Kollapszista Emlékmű c. műve egy maximálisra felfokozott szervezettségű expresszió, amely közben az elemi indián kifejezések szintjén is (pl. amikor az erdőben valaki két gallyat keresztbe tesz, hogy jelezze ember járt ott) fantasztikusan működik. Komplex kifejezés - amely közben hallatlanul elemi is. Komplexitásával kapcsolatban maga a kiállítás is aktív szerepet játszik, hiszen nem az eredeti művet láthatjuk itt kiállítva, hanem egy pre-konstrukciót. Már a pre-konstrukció kifejezés is külön jelentéssel bír e kiállítás szövegkörnyezetében, ahol a La Jetée c. filmet is kiállították.



Ennél azonban többről is szó van. Az "eredeti" mű egy zöld gyepen elhelyezett bevásárlókocsi, amelyre görgős kerekek helyett szánkótalp van felszerelve. A gyep és a szánkótalpak kontrasztja önmagában is egy drasztikus klímaváltozásról mesél. Ismerve azonban a "történelmet", az e sci-fi történetben értelmezett múltat, tudhatjuk, hogy "annak idején" görgők voltak a bevásárlókocsikon, tehát már a szánkótalpak is egy külön drasztikus (és gyors) klímaváltozás történetét mesélik el. Maga a kiállítás egy plusz csavart visz ebbe a klímatörténeti nyomozati anyagba, hiszen nem szabad térben, és nem füvön láthatjuk a művet, hanem valahol máshol, egy kiállítóteremben, ahova odaszállították (erre konkrétan utal a mű "cargo" talapzata, ami az áruházi áru-bálák fa-szerkezete,a szállítás szinonimája).


Az elbeszélés módja is különleges - hiszen egy leletet látunk, és egy régész tekintetével vizsgálódunk, következtetünk egy elsüllyedt korból származó kiállított maradvány alapján. Igazi, eredeti sci-fi szituáció ez, volt egyszer egy katasztrófa, a kutatók a helyszínen pedig próbálják a nyomokból összerakni, hogy mi történhetett. Egy velejéig sci-fi történet, amiben mi vagyunk a kutatók - miközben a saját történetünket kutatjuk. Ha a vér vagy a vörös szín félelmetes, mert a halálhoz kapcsolódik, ha az elmúlás félelmetes, akkor egy gyepen kiállított szánkótalpú bevásárlókocsi a legfélelmetesebb tartalmat hordozó ikon. Különleges benne, hogy a fogyasztói kultúra pusztulásához a gyep, a zöld természet kapcsolódik. A zöld, a természet ugyebár elvileg happy-end - ám ebben a happy end-ben a fogyasztói kultúra, a fogyasztói "életstílus" partra vetett halként, partra vetett hal maradványaként jelenik meg.

(note: a műben a bevásárlókocsi fonott kosárból készült, ez egy picit szétszórja az iménti gondolatmenetet :)).

E bevásárlókocsi egyébiránt óhatatlanul is eszünkbe juttatja a Ludwig Gyűjtemény egy régebbi darabját, még a modern korból. Duane Hanson, Supermarket shopper (1970) - egy molett nő bevásárlókocsit tol. Nem festmény, hanem fizikai valóság, szuper-realista-életnagyágú szobor, panoptikumba illő módon kivitelezve. A nő ruházata eredeti, csak úgy, mint a kosarában lévő termékek. Igazi minta volt ez egy korból, a jövő számára, a fogyasztói életstílus lenyomata. Ha lett volna hely a Pioneer 10-ben, akkor a kozmosz- és jövőkutatás tudományos oldalának legjelesebb képviselője, Carl Sagan az aranyplakett mellett nyugodtan elhelyezhette volna ezt a művet is. Üzenet a földről, így néz ki az ember.

Csákány István Bernsteinzimmer (borostyánszoba) című műve I. Vilmos elveszett Borostyánszobájára alludál, ahol a falat teljes mértékben borostyánkőből készült faragások borították. Csákány Istvánnál a különleges anyag a fa. A mű jelentése, amit a befogadóban kivált, sok-rétegű.


Először is elcsodálkozunk az anyagon, illetve azon, hogy minden fából van. A látvány sci-fi katasztrófa benyomását kelti, mintha valami (egy rejtélyes okból, rejtélyes módon) fává változtatott volna mindent.

Izgalmas és sci-fi jellegű élmény, hogy amit spektákulumként bámulunk, az egy katasztrófa lenyomata. Mivel a fa színe fehér, ezért minden duo-tone, színek nélkül, a fehéres fa-színen megnyilvánuló fény-árnyék viszonyoknak megfelelően - ez hangulati szinten a Pompeii leletekre ugyanúgy emlékeztet, mint egy atomkatasztrófára. Ugyanerre erősít rá a tény, hogy a fafaragás eszközei ott hevernek, tehát a munka nem volt befejezve, éppen csinálhattak valamit, amikor kővé dermedt az egész - azaz fává kövült.

További filozofikus gondolatot hordoz a tény (a mű kulcsa), hogy a famegmunkáló helységben, a famegmunkáló tárgyak (is) fává kövültek. Mintha a fa-anyag bosszúja lett volna, cserébe azért, hogy erőszakos szerzetek, idegen anyagok segítségével megmunkálták. Most a fa munkálta meg az őt megmunkáló erőket. Az installáció zárt volta börtön-cella jelleget ad az egykori műhelynek, a benne egykor zajlott tevékenységre pedig az "önmagáért való" bélyeget süti, ha nem épp felesleges jelleget, hiszen a barkácsolás egész folyamatának semmiféle eredményét nem látjuk, csak a következményét, hogy végül minden fává kövült.

Persze tekinthetjük úgy is, hogy valaki mindent fából készített el, és minden, amit készített a készítést szolgálta (a műhely és berendezési tárgyai). Vonnegut erjesztő-baktériumai jutnak az eszünkbe, akik a mustban lubickolva az élet értelméről beszélgetnek, míg végül a keletkező alkoholban elpusztulnak - ami a pezsgő, tevékenységük visszamenőlegesen megállapítható eredeti értelme.




következő fejezet: Origami Space Race - papírrepülő űrverseny
a cikk fejezetei:
-Pilot Pirx-
2010-05-01

Címkék: