microcspv    "time is not money"
logo Marilyn



2013-01-09

KÉM-hatás: a LIKE-gombocska mint poloska

new FBI: facebook iframek - ott figyelnek minden oldalon ...


Szuper dolog a világháló, s azon belül a világ legnagyobb site-jainak láthatatlan hálója: Google, Youtube, Facebook, már csak ez a 3 szuperhatalom is (egyébként a YT Google tulajdon, szóval 2) képes lefedni a netezők 99%-át. Ennek a lefedettségnek a nyomán pedig óriási „kényelemben” részesülnek a felhasználók, csinos kis LIKE gombok mindenütt, facebook comment lehetőségek, stb. Örülünk? Aligha, sőt, éppen ellenkezőleg …

Mit csinálnak a LIKE gombocskák, és bármilyen facebook ikon egy-egy weblapon (ami nem facebook)? Ezek a kis gombocskák nem szerves részei egy-egy weboldalnak, hanem pici kis idegen testek, idegen zónák. Konkrétan minden LIKE gomb mögött ott van egy miniatürizált facebook oldal, egy un. iframe-ben, és amikor az anya-oldalt lehívod, azon belül, az iframe-ben lejön egy facebook oldal is, ez pedig, mint minden facebook oldal, adatokat gyűjt rólad.

 
Most pedig képzeld el, hogy ott vagy egy könyvesbolt honlapján, és ott figyel egy facebook LIKE-gomb. Olyan ez a kis gomb, mint a Hálózat Csapdájában a  betű, ha emlékszel (:)), amely az átjárást biztosítja a rendszer számára.
Később aztán ne lepődj meg, hogy ha a vaterán beírod, hogy keresel egy centrifugát, utána pedig rákattintasz a HVG egyik oldalára, vagy megnézel egy youtube videót, és mindkét helyen egy-egy centrifuga reklám esik az arcodba. A facebook mindent rögzít, amit lehet, azt is, hogy hol jártál, milyen könyv érdekelt, mit akarsz vásárolni használtan, és hogy jobb, vagy baloldali újságot olvasol-e, és hogy a gazdaság mennyire érdekel. A facebook a LIKE-gombocskáival gyakorlatilag minden lépésed követheti – és követi is.

(megjegyzés: a facebook mellett ott van a G+, a twitter és tsi, és akkor még nem említettük a hirdetés-megjelenítéshez használt html kódokat, beleértve a google kódjait, amik szintén iframe-ek, és szintén globálisak, globálisan azonosítják a felhasználükat (user) - vedd észre az IMDB-n, a youtube-on is neked szóló magyar hirdetések futnak, csak neked, mint Spielberg Minority Reoport c. sci-fijében)

A dologban az a legrosszabb természetesen, hogy az emberek 90%-a nem is érti, miért rossz az, hogy monitorozzák az internetezését. Mi baja lehetne ebből bárkinek, ha törvénytisztelő állampolgár? Nos, ez egy bonyolult kérdés, amire a legegyszerűbb válasz sem túl egyszerű, de lássuk …

Az, hogy éveken át megfigyelnek, gyakorlatilag egész életedben, és mindent tudnak rólad, olyan szinten, hogy mi izgat, mik a vágyaid, miről mit gondolsz (mert a facebook ezt is rögzíti :)), megváltoztatja a viszonyt közted és a rendszer között, közted és a hatalom között, és olyanná válasz, mint egy … csirke egy baromfitelepen, egy számmal ellátott entitás, a rendszer legalacsonyabb szintű szereplője, totálisan kiszolgáltatva a rendszernek, a hatalomnak, a cégeknek, mindennek, aminek hatalma, pénze van.

Az, hogy ha egyik nap rákeresel a vaterán, vagy bárhol egy szóra, és utána hónapokon át minden weboldalon ennek megfelelő reklámok jelennek meg a számodra – csak a minimum következmény … Ennél sokkal többről van szó …

 

történelmi áttekintés :)

Az Egri nők 1552-ben azért harcoltak, hogy a törökök ne foglalják el a várat, meg az országot, 1956-ban pedig azért harcoltak a diákok, hogy az oroszok menjenek ki Magyarországról … 1968-ban a diákok már másért harcoltak … Párizsban például (nem úgy, mint Prágában, ahol az orosz elnyomás ellen kellett harcolni, és ahol a magyar hadsereg 2 világháború után harmadszor is a rossz oldalon harcolt – amiért cseh testvéreinktől még mindig nem kértünk bocsánatot) miért harcoltak a diákok? Ki volt az ellenség? Ott már bizony a fogyasztói társadalom, illetve a társadalmainkat fogyasztói társadalmakká degradáló erő ellen folyt a harc, ugyanúgy, mint ma is. Budapest jó példa, sajnos, nálunk az oktatás ellen ugyanúgy harcol a rendszer, mint a harmadik pólusú pártok ellen (4K!, Kalózpárt, LMP – lásd az LMP ellen folytatott 1 éves hadjáratot az „együttműködésért”), vagy a kultúra ellen, a gazdaságot pedig mindkét kartell-párt úgy irányítja, hogy egyre több lesz a szegény ember, és egyre silányabb lesz az élet minősége, mert semmiféle fejlődés nem történik, csak a díszleteket cserélgetik folyamatosan.


Székely Bertalan: Egri Nők (1867)

Értsd, az ellenség egyre láthatatlanabb lett az idők során, és többé nem az van, hogy egy nagy ország leigázza a kisebbeket, hanem az, hogy minden ország uralkodó osztálya elnyomja a saját társadalmát, az alájuk tartozó társadalmat, s teszik ezt az országok egymással globális szövetségben („világ uralkodói egyesüljetek” – lásd globalizáció). Az ellenség ma már nem tankokkal mászkál, nem fegyverekkel, hanem olyan, mint a középkor legfélelmetesebb pusztítója, a pestist hordozó bolhák serege. Értsd, a méret és a megjelenés nem számít .) A LIKE gombocskák, a felhasználók, user-ek totális behálózottsága révén a legnagyobb hatalmat biztosítják az elnyomó erőknek: személyes hozzáférést mindenkihez. Képzelj el egy hadsereget, ahol az összes katonát távirányítással be és ki lehet kapcsolni, és most képzelj el egy társadalmat, ahol az emberek viselkedését távvezérléssel lehet módosítani, bármikor, bárhogyan. Mert ha valakit ismersz, akkor az barátként tekint rád, és ezért hozzáférése van hozzád, mint Jeremy Northam-nek és megbízóinak Sandra Bullock-hoz a Hálózat Csapdájában-ban (lásd a románcukat, a fickó tudta, a lány milyen zenét szeret, milyen cigit szív, melyik a kedvenc filmje, milyen a pasi-idálja, stb – csomó csacskaságnak tűnő személyes kis info … – ugye?).

 

A téma tényleg messzire vezet, de térjünk vissza a praktikus vonzatához a dolognak. A like-gombok ellen van ám ellenszer … A lényeg az, hogy nem jeleníted meg a LIKE-gombot, csak annak a helyét … így a „felhasználó” (valaki, aki olyan, mint Te vagy én, vagy bármelyikünk) rá kell, hogy kattintson ahhoz, hogy maga a facebook-os LIKE-gomb (és mögötte a facebook oldal) megjelenjen. Hátrány: egy like-ért 2 kattintást kell elkövetni .) Előny: a facebook az adott site-on nem fogja tudni követni a felhasználókat (mert ne feledjük, a like-gomb eredetileg minden egyes oldal-letöltést rögzít, így viszont csak azt az oldalt, amit ténylegesen like-ol az illető, és ez drasztikus különbség).

 

Most a felhasználók mozgását gyakorlatilag folyamatosan követik, egy nap során mondjuk 1000 letöltött oldalból 800 valószínűleg „be van drótozva facebook-kal” (vannak benne minden letöltéssel lejövő facebook iframe-ek, amik egyben poloskák is), így eléggé folyamatos kép rajzolódik ki az adott felhasználóról. Ha azonban a facebook gombokat így telepítenék, akkor az 1000-et akár … 10-re is le lehetne redukálni, úgy, hogy csak a legnagyobb site-ok tudják megfigyelni az internetezőket, és csak a saját területükön.

 

Drukkoljunk ennek … – együtt .) Például a „safe LIKE-gomb” alkalmazásával.



PS: ez a cikk magyarázatként jött létre, hogy értsd, kedves olvasó, miért vezettük be a safe-LIKE gombot a megszokott LIKE gombok helyett :))

-jepe-
2013-01-09

Címkék: facebook, like, bug