|
|
"Go":
épp a legjobb pillanatban hangzik el ez a szó Doug Liman filmjében,
ez menti meg hősnőnket a totális lebukástól, ezzel együtt a film összes
szereplőjének besűrűsödik az élete 24 órára, mindenki nyomul, rohan, a
film olyan lendülettel pereg, mint amilyen ennek a szónak a sebessége:
"go".
A
Go
Doug Liman 30 éves rendező legújabb filmje, akinek eddig két filmjéről
tudunk, egy főiskoláskori fekete-komédiáról, a "Getting in"-ről, illetve
a 96-os Swingers( Bárbarátok)-ról, ez utóbbi mérsékelt sikert aratott a
"haverok, ahogy csajoznak" –témájával. Ezzel együtt egy igazán üdítő, friss
és lelkes film a Swingers, és ennél még sokkal-sokkal jobb a "Go".
A
"Go" a beindult huszonévesek filmje, amelyben fiatalok érdektelen munkájuk
után érdekes kalandokba sodródnak. A film tagolása és történetszövése miatt
jogos kissé "Tarantino-s"
filmként gondolni a "Go"-ra, de mindössze ennyi a kapcsolódás a hírhedt
rendezőhöz, a képek, a szereplők viselkedése és a párbeszédek, mind egy
független eredeti alkotást mutatnak.
A
"Go" teljesen magával
ragadja a nézőt az első pillanataitól kezdve, amikor a Columbia Pictures
szignál átmegy acidparty-képekbe, és az első zeneszám megadja a kezdőlökést
a filmnek, onnantól nem lassul le egy percre sem, és mindezek mellett rengeteget
lehet nevetni az igazán finom poénokon.
A
stáb tagjainak átlag életkora meglehetősen alacsony,
és hogy mégsem tinifilmmel állunk szemben, azt elsősorban Doug
Limannek, másodsorban
a nagyon komoly 21-22 éves szereplőknek köszönhetjük, mint Sarah Polley,
vagy Katie Holmes. A szereplők remekül szót értettek egymással és a rendezőjükkel,
s a huszonéves stáb kellemes munkahangulata megjelenik a filmen is. Ahogy
Liman mondja, a stábból áradó energia adja a film titkos fegyverét, és
a forgatókönyv szelleme mindig jelen volt a forgatáson. Katie Holmes szerint
szórakoztató volt a forgatás, mert mivel hasonló korúak dolgoztak együtt,
nagyon jól telt a közös munka.
A
film egy éjjel-nappali szupermarketben kezdődik, ahol Ronna
(Sarah Polley), Claire
(Katie Holmes), Simon
(Desmond Askew) és Mannie
(Nathan Bexton) dolgoznak, kedves srácok és lányok, akik csak egy kezdőállomásnak
tekintik a mostani melójukat. John August, a forgatókönyvíró egy Sunset
Boulvard-i üzlet pénztárosait figyelte, és egy rövidfilmet tervezett róluk,
de aztán a haverjai tanácsára kibővítette és árnyalta
a történetet, így lett három részből álló a "Go", az első rész a "Ronna"
címet kapta, és az eredeti forgatókönyvet tartalmazza. Ronna-nak össze
kell szednie egy halom pénzt lakbérre, ezért bevállal egy plusz műszakot
Simontól, itt kezdődnek a bajok. Kiderül, hogy Simon drogdíler is másodállásban,
Ronna pedig ezügyben is helyettesíti őt egy akció keretéig. Sarah
Polley Ronna-ja olyan
természetesen viselkedik dílerként, mint akinek előzetes tanulmányai vannak
ilyen helyzetek megoldásairól, nagyon ügyesen csinálja, mégis egyre nehezebbnek
tűnik épp bőrrel megúszni ezt az éjszakát. Sarah
Polley tökéletes választás
volt Ronna
szerepére, különleges személyiség, akit eddig nem sok filmben láthattunk(de
azokban is nagyon jó volt), a könnyedség, a bájosság és az ösztönös profizmus
keverékét adja Ronnaként, nem lehet nem eleget izgulnunk érte.
Polley-t
elég
nehéz volt megnyernie a producereknek a szerepre, mivel a kanadai színésznőnek
komoly fenntartásai voltak a Hollywood-i filmkészítéssel szemben, nem szívesen
költözött Hollywoodba két hónapra egy film kedvéért. De Doug Liman felvázolta
neki a filmtervét, és ezzel megnyerte a filmnek Sarah-t.
A
film második részlete a Simon
feliratot kapta, az eredeti drogdíler útját követjük a La Vegas-i bulizásában.
Simon a filmben egy angol link srácot alakít, aki egyik bajból a másikba
keveredik, és a Las Vegas-i
hétvége is ugyancsak veszélyesre sikerül miatta. Simon az igazi looser
a filmben, aki nem gondolkodik, csak megy a feje után, barátja, Marcus
( Taye Diggs) épp az ellenkezője, kiegyensúlyozott és intelligens fekete
srác, akit viszont mindenhol fekete segédmunkásnak néznek, ebből fanyar
humoros helyzetek adódnak. A "Go" stílusára jellemző, hogy –Tarantino-s
módon-periférikus kicsinységek válhatnak hosszas beszélgetések tárgyaivá,
mint például a tantrikus szeretkezés
előnyei, amelynek gyakorlatát Simon az elsők közt tanulja el Marcustól.
Simont valóban egy angol színész játssza, Desmond Askew, aki 21 éves, és
a "Go" az első amerikai filmje, hazájában leginkább televíziós produkciókban
szerepelt. Marcust a 28 éves Taye Diggs játssza, aki már 7 filmet tudhat
a háta mögött, és egy gyönyörű énekesnővel, Irina Mentzellel él New York-ban. Marcus
az egyik legjobb karakter a filmben, de ha a legsikerültebbet akarjuk kiválasztani
(Ronnán kívül), akkor Todd Gaines-nél fogunk lecövekelni. Ő Simon dílere,
vörös, égnek álló hajjal, barkóval, és hihetetlen beszédstílussal. A filmben
ő az a szereplő, akit mindenki rossz értelemben talál meg, de aki nagyon
jól kezeli az új helyzeteket. Munkájából adódóan bizalmatlan és kemény,
mégsem lesz tipikus díler-karakter, a film közepétől már őt is félteni
fogjuk, vagy legalábbis nagyon megkedveljük.
Todd
szerepében Timothy Olyphant,
32 éves Hawaii-i
születésű ifjú tehetség, akit eddig láthattuk a Sikoly 2-ben, Az Élet Sójá-ban,
az Elvált nők klubjában, idén 3 filmben fog szerepelni, viszont legtöbbünknek
még sokáig ő az érzékeny díler lesz, Todd, annyira jó a szerepében.
A
film harmadik része az "Adam és Zack" címet kapta,
akik Ronna történetén keresztül kapcsolódnak bele az eseményekbe, két szimpatikus
srác, akik melegek, kezdő színészek, és Ronna nekik próbál Simon helyett
extasy-kat szerezni. Két nagyon jól megírt karakter Adamé és Zacké, Jay
Mohr és Scott Wolf megformálásában
pedig nagyon kellemes párost alkotnak. Zack-et Jay Mohr 30 éves színész
játssza, akit a mozinézők a Jerry Maguire- A nagy hátraarc c. filmben,
a tékalátogatók pedig a "Mint a Kép"-ben, Jennifer Aniston partnereként,
illetve legutóbb a "200 szál cigi" című vígjátékban láthatták.
Mohr-t
a rendhagyó forgatókönyv nyerte meg a filmnek, tetszett neki, hogy több
szálból indulnak a kisebb történetek, amelyek aztán összeállnak egy nagyobb,
szerteágazó történetté, mint egy regényben.
A
páros másik szereplőjét már nehezebb volt megtalálni, olyan színészt kellett
találniuk, aki Mohrhoz illik stílusban
és személyiségben, Scott Wolf nyolcadikként futott be a válogatásra, és
a producerek egyből benne látták meg a tökéletes Adam-et. A két fiú történetszelete
tele van humorral és ötletességgel, és ennyire könnyen is ritkán fogadják
el a nézők (és a szereplők), hogy két ilyen jó srác egymást szereti.
A
film három
részének történetei együtt adják ki a szereplőkkel történt események teljes
képét, mindenkiről megtudjuk, mit csinált a Ronna-féle akció 24 órájában,
és a szálak legtöbbször barátságosan futnak össze filmünkben, ritkán veszélyesen.
Van két jelenet a "GO"-ban, ami a két nem kibékülését jelzi humorosan a
90-es, 2000-es
évek fiatalságánál: amikor Ronna megpróbálja Todd Gaines-t rávenni az extasy-ügyletre,
Todd int a lánynak, hogy vetkőzzön, mutassa be a melleit,
és forduljon meg előtte majdnem meztelenül. Ronna nagyon természetesen
meg is csinálja, sikerül az üzlet, viszont nem sokkal később, amikor ő
árul drogot, egy hetyke kézmozdulattal ugyanezt kéri a vásárló sráctól,
az ilyen kis kedvességek teszik – többek közt - nagyon jóvá a "GO"-t.
A
"Go" a Banner Entertainment és a Saratoga Entertainment közös produkcióban
készült, és jellemző módon a forgatás beindításakor több Hollywood-i stúdió
is érdeklődni kezdett a független stúdió által gyártott film iránt, olyanok,
akik korábban elvetették a filmtervet. Ezzel szemben a Banner producerei
első olvasásra megszerették a forgatókönyvet, és két nap alatt meg is vették
a stúdiónak.
A
film költségvetése 6 és fél millió
dollár volt, és a nyitó hétvégén már 4.7 millió dollárt hozott, ha az arányokat
nézzük, akkor ritkán fordul elő ilyen nagy százalékos első heti bevétel,
így lesznek a kicsi filmekből a legnagyobbak.
A
film zenéje egy BT nevű zeneszerző
és rave-Dj válogatása, jobbnál jobb előadók zenéivel, hallhatjuk a film
alatt a No Doubt-ot, Fat Boy Slim-et, Natalie Imbrugliát, Eagle-Eye Cherry-t,
Massive Attack-et, Lenny Kravitz-et, olyan számokat, amik miatt már megéri
megvenni a mozijegyet.
A
"Go"
azon túl, hogy nagyon szórakoztató, humoros és kedves film, nagy eséllyel
pályázhat a "cult-film" díjra is, mivel valószínűleg sok olyan filmes elem
bukkan fel benne, amiknek nyomait majd későbbi alkotásokban is viszontláthatjuk.
Emellett a nézőnek folyamatosan
"belefeledkezési-komplexusa" támad az ifjonc színészeket nézve, olyan,
mintha a színészek akár így is élhetnének, és akár ezek a fura dolgok is
megtörténhetnének velük, annyira életközeliek a párbeszédek, annyira természetesek
a mozdulataik, és annyira átélhetőek a problémáik, meg a bulizásuk is.
-
ninocska -
|