cspv logo
cspv szám: 53 / 03 címlap
keresés
cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 06 00323
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2003-07-04

Birtokviszony

The Safety of Objects 2001.

Tárgyak és emberek
Nehéz lehet egy filmnek ilyen címmel befutni, mind az eredeti, mind a magyar cím olyan hideg és semmitmondó, hogy történet legyen a talpán, ami ezek mentén érvényesülni tud. Persze nem csak a cím a hibás, az sem túl előremutató, hogy nem távolodunk el a már jól ismert amerikai kertvárosi családi drámák terepétől.

A drámai vonalra már két jel is figyelmeztet: az egyik az a tény, hogy a forgatókönyvíró és a rendező egy és ugyanaz a nő, a másik pedig Glenn Close mint főszereplő. Bár alapvetően pártoljuk a női rendezőket (például Katherine Bigelow-t, a Holtpont és a Strange Days rendezőjét), a tapasztalataink szerint abból nem sül ki jó, ha egy nő személyes projektként vezényel le egy filmet, ő írja, esetleg még ő rendezi is, beleteszi az egész életét, miközben a közönség nem nagyon tud hogyan viszonyulni a végeredményhez (nem sikerült például Diane Keaton rendezése, a Női Vonalak, amit az Ephron-nővérek, a Szerelem Hullámhosszán szerzői írtak, vagy a Fiúk az Életemből c. Drew Barrymore-film, női írókkal és női rendezővel a fedélzeten).

A Birtokviszony Rose Troche rendezőnő munkája, aki A. M. Homes író rövid történeteiből álló könyvet dolgozta fel a forgatókönyvében, illetve a filmben.

A történet középpontjában egy évek óta kómában fekvő fiatal srác, Paul (Joshua Jackson) áll, az ő alakjához kapcsolódik így vagy úgy a többi szereplő, vagyis a kertváros 4 családjának tagjai. Beletelik némi időbe, mire összeáll a kép bennünk a szereplőkről, mert a Robert Altman által bevezetett (Short Cuts, Pret-a Porter) egymás mellé rendelt karakterekkel való körkörös felépítés most nagyon lassan bontakozik ki. Ráadásul első látásra elég érdektelennek tűnnek ezek a karakterek. Pault az anyja gondozza, Esther (Glenn Close), akinek szinte minden gondolata a fia autóbalesete körül forog. Paul húgát, Julie-t a lelkiismeretfurdalás gyötri a bátyja miatt, nem tudjuk, hogy miért. A szomszédban lakó fiatal ügyvéddel (Jim/ Dermot Mulroney) kiszúrnak a munkahelyén, ezért napokig nem megy be dolgozni, hanem helyette egy bevásárlóközpontban ver tanyát, hogy ott Esthert buzdítsa a maratoni állóképesség versenyben, aminek a fődíja egy gyönyörű terepjáró. Jim kisfia, Alex egy Barbie-babába szerelmes, sőt, több, mint szerelmes, kimondottan szexuálisan vonzódik a műanyag lányhoz, már ahogy ez egyes művészfilmeknél lenni szokott. Miközben a történet nagyon nehézkesen kezd kialakulni, szinte minden szál Paul balesetéhez vezet, és kiderül, hogy több ember életét is megváltoztatta az a tragikus éjszaka. Persze mivel egy művészfilmről van szó, a hangsúly nem a baleset rejtélyén van, hanem a szereplők egyéni drámáin, nehézkes életükön, nulla kommunikációikon, és az egymástól való érzelmi távolságokon.

Az nem teljesen világos, hogy a cím miért utal a tárgyak kitüntetett szerepére az emberi kapcsolatok helyett, mert ha nem számítjuk Alex kissé perverz vonzódását a Barbie-babához, olyan sok tárgy-kapcsolat nem merül fel a filmben. A sok egyenlő szereplő közül kiemelkedik Glenn Close alakja, már csak azért is, mert ő az egyedüli "sztár-színésznő" a stábban. Close már régóta vonzza a melankolikus filmeket (Veszedelmes Viszonyok, Végzetes Vonzerő, Találkozás Vénusszal, Cuki Hagyatéka), és miközben tagadhatatlanul jó színésznő, már előre tudjuk, hogy az ő főszereplésével nem kapunk egy vidám filmet. Ezúttal egy érzelmileg végsőkig kiégett anyát játszik, aki nap mint nap gondozza magatehetetlen fiát, a korábban ragyogó tehetségű és kedves Pault, akinek már nincs reménye a felépülésre. Esther állandó feszültségben él, és a maratoni versenyre is Paul miatt nevez be, valamiképpen a fia kedvéért akarja megszerezni a terepjárót, és ezért áll több napot az autó mellett, kezét rajta tartva.

Mivel a forgatókönyv alapjául rövidebb történetek szolgálnak, nem is csoda, ha a nézőknek nem áll össze egy folyamatos kép a történésekről, és néhol kapkodónak, néhol lassúnak találjuk a cselekmény folyását. Egy amerikai művészfilmmel állunk szemben, tehát nem a zökkenőmentes dramaturgián, hanem az érzelmi és egyéb konfliktusokon, válságokon van a hangsúly.

Ha tisztában vagyunk vele, mit várhatunk ettől a filmtől, akkor nem lesz csalódás: családi drámákra számítsunk, egyéni sorsok megzakkanására, szomorúságra és kilátástalanságra, no meg arra, hogy a végére azért a legtöbb feszültség elsimul, és a sok rossz után kicsit fellélegezhetünk.

-ming li-
2003-07-04
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13