|
Oscar 2003.
Emberközelibb stílusban
Annyira rendben és
hagyományosan
zajlott a 75. Oscar Gála, hogy az ünnepség végén a néző fejében megvillant
a gondolat, hogy Will Smith talán elszámította magát a távolmaradásával.
A "sztárok, pompa fényűzés" trojka
helyett mintha az "emberek a színpadon" leírás jobban illene
e jubileumi Oscar díjkiosztó ünnepségre, a háború miatt egyfajta biztonsági
üzemmódot (safe mode) erőltetett mind a szervezőkre, mind a résztvevőkre,
mind magukra a nézőkre is. Szemünknek hamar hozzá kellett szoknia a sztárok
hiányos jelenlétéhez. Sok-sok olyan színészt nem lehetett látni, akit
úgy várt volna az ember. Sandra Bullock, Hugh Grant, George Clooney, Leonardo
DiCaprio, Mel Gibson, Winona Ryder, Steven Spielberg, Tom Cruise, hogy
csak azoknak a neveit említsük, akik leghamarabb az eszünkbe jutnak. Ehhez
a hiányzás jelenséghez hozzáadódik a vörös-kárpit bevonulási show elmaradása
is, ennek következtében sok olyan művészt sem lehetett látni, akik esetleg
jelen voltak. Például Tom Hanks végig láthatatlan maradt, ám amikor a
ceremónia végén a színpadra gyűjtötték az elmúlt 75 év színész-nyerteseit,
ő is előbukkant.
Ezen felül az is belejátszott az idei Oscar egyszerű
stílusába, hogy magát az ünnepség idejét is leszorították. Már évek óta
"téma volt", hogy valahogy le kéne redukálni a ceremónia hatalmasra
duzzadt időtartamát, s most tessék, bekövetkezett. Lehet, hogy puszta
percekben kifejezve nem tűnik jelentősnek a rövidítés (az ünnepség kerek
3 órát vett igénybe), ám a néző számára határozottan értékelhető volt
ez az újfajta "tömör stílus". Egyszerűen nem váltunk türelmetlenné,
nem fordult meg a fejünkben, hogy esetleg majd holnap reggel megnézzük
videóról, nem éreztük, hogy húznák az időt, egyszóval határozottan jót
tett neki, illetve nekünk is ez az új módi. Ez a tömörség legszembetűnőbben
azt eredményezte, hogy a közönség sorait pásztázó bejátszások száma és
ideje meglehetősen lerövidült, ami végképp az egyszerűség, a sztárolás-mentesség
alaptónusát adta az ünnepségnek.
Ez az egyszerűség
mindenképp új
fejleménynek tekinthető, és valószínűleg nem egyszeri alkalomról van szó,
hanem egy új korszak kezdetéről. Az emberek ugyanúgy egész éven keresztül
imádják a sztárokat, a filmeket, és ugyanúgy drukkolnak, hogy kedvenceik
nyerjenek, de a helyzet mégsem ugyanaz, mint régebben. Egyrészt a közönség
hozzászokhatott, hogy nem pont az nyer, akit szeretne, másrészt ahhoz
is, hogy ha a kedvence nyer, az is inkább csak egy kellemes érzés, mint
egy embert belülről szétrepesztő, túláradó boldogság, győzelem érzet,
amit afelett érzünk, hogy "az igazság győzött". Az emberek számára
az igazság mint ilyen már bizonyára nem létezik, vagy nem annyira érdekes.
Egyszerűen vannak filmek, vannak akadémiai tagok, vannak díjak, vannak,
akik megkapják, vannak, akik nem. Az egész hisztéria-mentesség hátterében
talán a DVD jelenség áll, az, hogy ha valaki nagyon szeret egy filmet,
megveszi DVD-n, és ezáltal mintegy hazavitte a teljes filmet, és mindent,
ami a filmhez tartozik, többé már nincs hiányérzete, nincs szüksége arra,
hogy a filmet értéknövelő tulajdonságokkal felruházzák. Akárhogyan is
van, egy biztos, ez a 75. Oscar gála a klasszikusan puritán, sőt visszafogott
volta nem valamiféle hanyatlást, leáldozást mutat, hanem egy új, emberközeli
korszak kezdetét.
Ami a díjakat illeti, nagyon örültünk Az Órák és A Zongorista sikerének.
Az Órák 1, a Zongorista 3 díjat vihetett haza. Adrien Brody megkapta a
legjobb férfi főszereplő díját (ennek nagyon-nagyon örültünk), Polanski
megkapta a legjobb rendezőét (ez nagy meglepetés volt, és nagyon örültünk),
és a film forgatókönyvírója, Ronald Harwood, aki Szabó István féle szembesítést
írta, a legjobb adaptált forgatókönyv írójaként mehetett végül haza. Mindhárom
díjnak nagyon örültünk, ráadásul nem csak annak, hogy a Zongorista kapta
meg, hanem (galád módon) annak is, hogy nem egy másik film, nevezetesen
a New York bandái kapta meg ugyanezt. A New York Bandáiról látatlanban
az a véleményünk, hogy Scorsese direkt Oscarra készítette, ugyanúgy, mint
korábban a Casino-t. A másik, ami nem szimpatikus a filmben az az, hogy
Scorsee ismét a régi jó, bevált témájához nyúlt, a maffiához. Amit ő a
maffiáról mondani tudott (és persze az nem volt kevés), azt a Nagymenőkben
tökéletesen vászonra vitte. Ezt aztán egy az egyeben megismételte a Casino-ban,
de ám, legyen, már Sharon Stone miatt is megérte megnézni "mégegyszer",
viszont nagyon zavaró volt az Oscar-hangulat, hogy azt lehetett érezni,
ez a film nem a közönségnek, hanem az akadémiának készült. Hosszú, patetikus,
túlságosan is "na ez itt a nagybetűs történelem" hangulatú volt.
A New York Bandái látatlanba úgy tűnik, "még kaszinóbb" lesz,
mint a Casino volt, ezért nem szimpatikus. Ugyanezt elmondhatjuk külön
Daniel D. Lewis-ról is. Őt az Apám Nevében miatt eléggé megkedveltük,
egyik kedvencünk volt, csak aztán valahogy rájött, hogy mit kedvelnek
benne az emberek, és e tudás birtokában elkezdte még jobban előhívni,
megcsinálni magát, s az eredmény lehangoló lett. Egy kopasz, 40 kilós,
csontsovány buddhista fickó, révült mosollyal az arcán, korábbi önmagának
a karikatúrája. Természetesen pont nem olyan frizurája volt, mint a filmben,
a bevált módszerhez folyamodott, miszerint a legtöbb színész ahogy kijön
egy filmből, rögtön megváltoztatja a haját, vagy ha férfi, szakállt növeszt,
érzékeltetve, hogy ez számára csak egy szerep volt a sok közül. Az igazság
pillanatában aztán ott volt Adrien Brody a filmbeli frizurájával, oldalán
az anyukájával és egy olyan filmmel és egy olyan alakítással a háta mögött,
ami előtt már az Oscar előtt is mindenki megemelte a kalapját. A másik
széken Daniel D. Lewis, aki korában látványosan szakított Hollywooddal,
és aki most soványabb volt, mint Brody, pedig a szerepe nem követelte
meg tőle, hogy lefogyjon, egy olyan filmmel a háta mögött, amiről a vak
is látja, hogy direkt Oscarra készült. Nem tudtunk eléggé örülni annak,
hogy Scorsese számítása nem jött be, ráadásul ez a két díj, a legjobb
főszereplő férfi és a legjobb rendező díja nem is találhatott volna megfelelőbb
gazdára.
Az Órák darabra csak egy Oscarral dicsekedhet,
ám ez a legmegfelelőbb formában ütött be, úgy, hogy Nicole Kidman lett
legjobb női főszereplő. Kidman-t a Cruise viszony idején nem igazán bírtuk,
a mélypont a Kubrick film volt, illetve tavaly a Moulin Rouge. Az On Lány
azonban már érdekes fordulatot hozott, feltűnt, hogy Kidman nem is rossz
színésznő. Aztán ez az enyhe felismerés lavinaszerűen nagyra nőtt Az Órák
megtekintése után, azóta fő kedvencként gondolunk rá. Amikor megkapta
ezt a díjat, nagyon megörültünk, mert egy igazán tehetséges színésznő
kapta, egy értékes és szép filmben nyújtott remek alakításáért, szóval
minden stimmelt. Nem volt szép a ruhája, a haja direkt előnytelen és fantáziátlan
volt, tulajdonképpen nem is nézett ki jól, mégis jó volt őt látni, akkor
is, ha nem egy címlapfotót, hanem "csak" egy remek színésznőt
láttunk.
A sors iróniája, hogy mintha mindenki valaki mást fúrna ki a helyéről,
szinte rögtön, ahogy Kidman bejött, Renée Zellweger fénye ugyanolyan gyorsasággal
kezdett halványodni meglátásunk, megítélésünk szerint. Eleve, ebben a
Chicago-ban nem csinál mást, csak az ajkait biggyeszti, aztán itt van
a Bridget Jones 2. aminek a kedvéért többé nem hajlandó meghízni egyetlen
grammot sem. Ezzel összhangban teljesen bulémikus megjelenést produkált,
amiről persze mi is tudjuk, hogy sokkal inkább betegség, mint hülyeség,
de azért mégis ellenszenvet ébresztett, lévén, hogy ez korábbi önmagával
való elégedetlenségéről tanúskodik, arról, hogy akit mi a személyében
kedveltünk, neki nem felelt meg. Egészében olyan hangulatot árasztott,
mintha sürgetően elérkezettnek érezte volna az időt arra, hogy végre rá
kerüljön a sor Oscar tekintetében. Renée-t nagyon kedveljük már a Zenebirodalom
Visszavág óta (1995), és amiben most van, az biztosan egy átmeneti állapot,
mindenesetre kicsit sem szimpatikus.
Az idei Oscar (hálistennek) az emberibb, letisztultabb
dimenziók felé tolódott el a sztárság vakító fényében ünnepléstől. Ezzel
párhuzamosan a Gyűrűk Ura hiszti is lecsillapodni látszik. Tavaly 9 jelölésből
négyet beváltott, és ezzel az év Oscar-filmje lett, ez gyakorlatilag úgy
nézett ki, hogy minden egyes díjnál az lett a kérdés, Gyűrű, vagy nem
gyűrű, ami hosszú távon (3 óra) eléggé monoton. Idén csak két díjat kapott,
ráadásul megérdemelteket, legjobb hang-editálás és legjobb vizuális effektek.
Steven Martin, a házigazda is eléggé jó volt, humora
meglehetősen egyszerű volt, nem voltak felpörgetett, feltupírozott elemei,
egyszerűen kedvesen vezette az estét. Számunkra megérte fennmaradni ilyen
sokáig, mert jó érzés az a tudat, hogy az emberek jófejek, és hogy két
olyan film is díjazott lett, melyeket nagyon szeretünk. Jó arra gondolni,
hogy e díjak következtében most még többen fogják őket megnézni, mert
hiszen ez a legnagyobb dolog, amit egy film kaphat, az, hogy megnézik
az emberek.
|
|