cspv logo
cspv szám: 59 / 04 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím re: Apám Beájulna cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 16 00540
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2004-01-30

Montecarlo!

Montecarlo! 2004.

az új Koltai
A Montecarlo nagyon kellemesen kezdődik, nem utolsósorban azért, mert Mucsi Zoltánt végre egy civilizált vígjátékban láthatjuk - ahol nem "Kapa". Tanárt alakít egy iskolában, és ez egy nagyon fantáziadús miliő.

Van egy barátnője, Annamari (Pikali Gerda), aki maga is ott tanít az isiben. Mindezt úgy kell csinálniuk, hogy se a diákok, se az igazgató (Koltai Róbert) ne vegye észre. A diákok persze mindent tudnak, és tök nevetséges az egész. Mucsi az anyjánál lakik, aki kisfiaként kezeli a negyvenes férfit, a lány, Annamari pedig egy putrihoz erősen hasonlító házban, szóval minden adott egy Mr. Bean-szerű vígjátékhoz.



Amikor egyik este elmennek szórakozni Szentendrén, az a film egyik legjobb része: Mucsi Zoltán olyan remekül táncol, hogy ami áttörésre szüksége van egy filmnek ahhoz, hogy megtalálja az utat a közönséghez, hogy megtörje a jeget, azt ez a táncolás megteszi.


De az estének ekkor sajnos, még nincs vége. Elmennek ugyanis egy kaszinóba, ahol Mucsi karaktere egymás után találja ki a nyerőszámokat a rulett-asztalnál. Itt van az, hogy elkezdünk gyanakodni, hogy hátha a film címe esetleg a kaszinók világára akar utalni. Részünkről egyébként még ez is rendben lett volna, ha nem az az összes történet, hogy Mucsi Zoltán kitalálja a számokat, és ezt a tulajdonságát kell felhasználni arra, hogy pénzt szerezzenek az iskola újjáépítéséhez.

Sajnos, azonban a film pontosan erre az útra lép rá, és innentől minden arról szól, hogy oda, mármint Montecarlóba kell menniük a szereplőinknek, és ott sok pénzt kell nyerniük, különben végük. Hangsúlyozzuk, akár a film előnyére is válhatott volna ez a cselekményfordulat, csak pont nem ez történt.

Eddig annak örültünk, hogy Koltai Róbert (hasonlósan Mucsi Zoltánhoz) végre nem a szokásos formáját hozza, mármint hogy nem a szokásos karakterét játssza. Mondtuk is magunknak, "hm, ezt eddig még nem láttuk Koltaitól, és tök jó". Innentől azonban, ahogy a film leegyszerűsödik erre a pénzszerzési szükséghelyzetre, plusz szám-kitalálási képességre, fura dologra leszünk figyelmesek.

Egy idő után rádöbbenünk, hogy mi a furcsa Koltai mostani alakításában, hát az, hogy nem nevetünk. Percekkel ezután a felismerés után már komoly nosztalgiával gondolunk a Miniszter Félrelép-re is, amit egyébként nem is kedvelünk. Egyszerűen furcsa, hogy viccesnek tűnő, vicces szándékú jelenetek teljesen hatástalanul puffogjanak el a levegőben. Márpedig itt éppen ez történik, ráadásul nagy mennyiségben.

Szenvtelenül nézhetjük a bénázásokat, amik elvileg viccesek, anélkül, hogy nevetnénk, ráadásul ott figyel a vásznon két olyan színész, akiknek a filmjeit pont nem így szoktuk nézni. Szóval fura.

A furaságot végig erősíti egy olyan jelenség, amiről szinte nem is merünk beszámolni, mert ha igaz, amit láttunk, az gyakorlatilag a botrány határát súrolja. Az van, nem is tudjuk, hogyan mondjuk ki, szóval az van, hogy a film számos helyen teljesen életlen. Ilyet egyszerűen még nem láttunk, szívesen gondolnánk, hogy a mozigépész volt, de sajnos tudjuk, hogy nem ő, mert bizonyos pontjai élesek voltak a képnek, csak pont nem azok, amik kellett volna, hogy élesek legyenek. Egyszerűen példátlan ez a jelenség. Szinte azt kell gondolnunk, hogy nem csupán az élesség-állító ember ("focus puller") hibájáról lehet szó, hiszen van olyan jelenet, ahol az élesség-állítás eleve reménytelen volt. Az Erzsébet-hídon várja Pikali Gerda, hogy Mucsi megérkezzen. Ezt jó távolról fényképezték, távcsőszerű nagy erejű nagyítással, amire az jellemző, hogy a lány mögött akár 5 méterrel álló emberek is már teljesen homályba veszhetnek (nulla mélységélesség). Ehhez képest Mucsi hosszú másodperceken keresztül igyekszik a lány felé, mialatt végig életlen. Amikor aztán közel ér hozzá, a kamera elkezdi váltogatni, hogy mikor melyikük legyen éles, nos ez a legrosszabb. Ez a hiba, úgy tűnik, magába a fényképezés koncepciójába volt beépítve. Máskor, a legváratlanabb helyzetekben válik életlenné egy-egy szereplő a háromból, de akad olyan extrém eset is, amikor Koltai Róbert egy fa leveleit eszegeti, nagyon közelről fényképezve, a vásznon csak az arca látszik, és több másodperc erejéig teljesen homályos. Ez szintén teljesen érthetetlen.

A másik, ami érthetetlen, az az, hogy Koltai Róbert egy fa leveleit dézsmálja, mi pedig csak bámulunk, mint a birkák. Nem arról volt szó, hogy valami vígjáték lesz? Van még a filmben egy érthetetlen rész, egy lány, aki elvileg nem tud magyarul, mégis, amikor Koltaiék hozzá beszélnek, folyton elneveti magát, elárulva, hogy érti, amit mondanak neki. Mindegy, legalább ő jól szórakozott.

Sajnáljuk ezt a filmet, amilyen jól kezdődött, senki nem hitte volna, hogy később ennyire padlót fog majd a görbéje (ami persze szubjektív, majd még megnézzük mégegyszer). Visszatekintve, legszívesebben azt vennénk, ha ez az egész rulett és Montecarlo-dolog pihent volna, és helyette a szentendrei tantestület mindennapos gondjait kísérhettük volna figyelemmel ilyen remek színészek előadásában.

-jepe-
2004-01-30
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28