Sziget '05 - új hangulat
Miközben mindenki csak a nagyszínpadi fellépőket figyeli, mint a Yankies csíkjait a Kapj El Ha Tudsz c. filmben, egy-egy Sziget minősége a részletekben rejlik. Minden Szigetnek megvan a maga sajátos hangulata, amit leginkább két dolog befolyásol. Egyrészt, hogy a szervezők az apróbb módosításokkal inkább a látogatók kedvére tesznek-e, vagy inkább a "racionalizálás" mentén tesznek lépéseket (e kettő persze nem feltétlenül ellentétes érdek). Másrészt sokat számít az is, hogy az emberek hogyan gondolnak a Szigetre, mert ez az a "gondolat", ami az összes ember fejéből összeadódóan végül a Sziget atmoszféráját képezi majd, amit 7 napon keresztül belélegezhetünk.
Ami az újdonságokat illeti, idén a Coca-Cola is belép a Sziget Támogatóinak sorába, mégpedig úgy, hogy a Coca-Cola SoundWave elnevezésű zenei programjába befűzi a Szigetet is. A Sziget a Coca-Cola-tól elsősorban reklám-támogatást kap, melynek révén Európa-szerte olyan léptékű Sziget-kampány fut majd, amilyenre eddig még nem volt példa. Tekintve, hogy tavaly az elővételben megvásárolható heti-jegyek kb. 60 százalékát vásárolták meg külföldön, egy nagyságrendekkel kisebb külföldi reklám-jelenlét mellett, idén nem nehéz megjósolni a túlnyomó külföldi többséget - az elővételben eladásra kínált 25 000 db hetijegy boldog tulajdonosainak kiléte terén.
Az eladható napijegyek számát 71 000 darabban állapították meg (mint tavaly), bár a kemping-területet szerény mértékben még bővíteni tudták, a Hajógyári Sziget befogadóképessége véges, és a szervezők nem akarják túlzsúfolni. Remélik, hogy minél több látogató lesz, de annak is ugyanúgy drukkolnak, hogy a megtelt táblát ne nagyon kelljen kiakasztani, hiszen az azt jelentené, hogy valaki, aki szeretett volna, nem jutott be.
A napijegy ára a tavalyi 4000 Ft helyett most 5000 ft lesz, a hetijegyek elővételben (június 15-ig) 20.000 ft-ba, június 15-től 25.000 ft-ba, a helyszínen pedig 30.000 ft-ba kerülnek majd.
Lesz odakint Tesco, a láncolat 3 db áruházat is installál a Szigetre (ezzel párhuzamosan a Tesco áruházak belépnek a Sziget-jegyárusítók közé). A szigeti Tesco-boltok pulton keresztül árusítanak majd mindenféle Szigethez szükséges dolgot, pl. pékárut, hálózsákot, ami kell. (A magunk részéről vadul drukkolunk, hogy lehessen ásványvizet és zacskós tejet is kapni, de erről még nem tudni biztosat.)
Ha csak a zenei felhozatalt tekintenénk, az idei Sziget kellőképp "jól hangzana", a szokásos Morcheeba mellett kifejezetten örülünk Natalie Imbruglia-nak. Több évvel ezelőtt, valamikor a 2000-es évek hajnalán volt egy Susanne Vega koncert, napsütéses délutánon, az ember azt hihette, az csak 1 koncert, aztán évekkel később is az egyik legjobb élményként emlékszünk vissza rá, szóval Imbruglia nagyon jó lehet, ráadásul valami olyasmi, amire az eddigiek alapján nem lehetett számítani.
Nagyon örülünk az Underworld-nek, a Roots Manuva-nak és Sean Paul-nak is, és Nick Cave, mint a Sziget idei nagy sztárja is biztos tud majd valamit (arról lehet felismerni a nagy-sztárt, hogy az játszik a házigazda Sziámi után). Mindennek ellenére sokkal pozitívabb fejleménynek tekintjük, hogy a Sziget-szervezők, akik megpróbálnak együtt gondolkodni a Sziget-látogatókkal, idén arra jutottak, hogy érdemes lehet hangsúlyozni, hogy a Sziget nem egyenlő egy rock-zenei fesztivállal, mert annál sokkal több is, jobb is, és láthatóan komplexebb is. Ez a gondolat meglehetősen újszerű és jól alkalmazható, és úgy tűnik, kiutat kínálhat azok számára, akik esetleg kezdték már kicsit leegyszerűsítve látni a Szigetet.
Tényleg, miért is kellene a Nagyszínpad este 9-es előadásával beazonosítani az egész napot? Egy-egy nap nem egyenlő az egy-egy este 9-es koncertjével, még ha mégoly komoly húzónévről is van szó. Egyebek közt e gondolat jegyében elképzelve az idei Szigetet jutottunk arra, hogy az idei Szigetnek újszerű hangulata lesz, de ehhez természetesen van még más adalék is.
Sziget-elemzésünk kicsit persze hasonlít arra, amikor a boszik a legkülönfélébb dolgokból jósolnak, kölesből, borsóból, madárból, mákból, ami jön, ennek ellenére a mi sejtésünk a Sziget újszerű hangulatával kapcsolatban nem nélkülözi a szilárd alapokat sem. Ha volt valami baj a tavalyi Szigettel, akkor az biztosan a rutin lehetett, és itt most nem is a szervezők oldalán fellépő rutin-jelenségekre utalunk, mint például a Nagyszínpad egy évvel korábbi arculatának újraalkalmazása, ami mellesleg jól nézett ki. Elsősorban a látogatók rutinjára gondolunk, személyes élményeink alapján úgy gondoljuk, hogy a látogatók túlságosan pontosan tudták, mit akarnak a Szigettől, mégpedig órára lebontva, és így esetleg az is előfordulhatott, hogy valaki egy menetrendet hajtott végre, az igazi szórakozás, kikapcsolódás helyett.
Akárhogyan is, a Sziget nagy, el lehet merülni benne, bármelyik pontján spontán remekül érezheti magát a Sziget-látogató - ha nem épp az jár a fejében, hogy rohannia kell a következő helyszínre. Reméljük, idén mindenkinek még annál is jobban fog sikerülni, mint ahogyan tavaly, vagy azelőtt történt Ha minket kérdeztek, szerintünk jó lesz, éspedig olyan lesz, mint a Csillagok Háborúja legújabb része - bár senkinek semmi baja sem volt az előző két epizóddal, az új részről mégis mindenki úgy beszél, hogy "jobb, mint az előző kettő".