2007-08-21
Törés
Tökéletes gyilkosság-film
Az igazán jó történetek olyanok, mint a kontinensek, vagy hegyek, ott vannak, mindig is ott voltak, csak fel kell őket fedezni, ott vannak, csak meg kell őket mászni. A Törés egy ilyen igazán jó, elemi történetet fedez fel és tár fel a szemünk láttára. Ha a Törés nem létezne, ezt a történetet akkor is ki kellene találni - meg kellene írni.
A filmek és forgatókönyvek világában eléggé komoly a hajsza, amint valaki rábukkan valami izgalmas sztorira, valami sikergyanús
![](/07/102/fotok/frac08.jpg)
A Törés hálistennek szembe megy az általános gyakorlattal, és bár egy nagyszerû, illetve nagyon profi történetet tár fel, aminek a 70%-os megvalósítottsága is már bõven elég volna a mozisikerhez, az
![](/07/102/fotok/frac09.jpg)
A kiszámított pályákon gördülõ golyók hátterében a nagyszerû Anthony
![](/07/102/fotok/frac02.jpg)
A baleset felderítésének tetõpontját jelenti, amikor Anthony Hopkins besétál, és közli velük, hogy ″itt″, azaz itt, ezen a ponton robbant ki a gép lezuhanását elõidézõ törés. A nagyítást a táblára tapasztotta, és miközben a többiek olyanokat kérdeztek, hogy ″na de nem lehet, hogy más is?″, ″nem lehet, hogy esetleg?″, ″nem kellene esetleg még?
![](/07/102/fotok/frac03.jpg)
Anthony Hopkins kisétált a hangárból - beült az ezüst színû Porsche Carrera GT-jébe, és full gázon elviharzott. Többé nem a dolgozószobája mélyén sokat töprengõ, gondolkodó tudós volt, hanem egy penge agy, egy top-professional, aki ráadásul nem tisztel semmiféle konvenciót, sem normát, sem határt (ezért nem Saab-val hajtott el, és ezért full gázon), és nincs híján az un. gyilkos ösztönnek sem.
Ezt
![](/07/102/fotok/frac10.jpg)
Az elsõ öt perc benyomását természetesen késõbb még le lehet rontani, de kötelességünknek tartjuk elárulni, hogy a Törés (Fracture) az utolsó percig hû marad az általa keltett legelsõ benyomáshoz, hiszen utolsó porcikájáig, a vége fõcímig briliáns alkotás.
A film angol címe tökéletes, arról szól, hogy Anthony Hopkins képes a legvédettebb rendszereken is megtalálni a legapróbb törést (magyarul inkább repedést). Ezt e filmben úgy kell érteni, hogy Anthony Hopkins karaktere (Ted Crawford), ha valamit el akar érni, azt el fogja érni. Úgy kell érteni,
![](/07/102/fotok/frac05.jpg)
Hopkins ellenfelét Ryan Gosling alakítja, ami ugyancsak casting-telitalálat, lévén, hogy Gosling szerepelt a 2002-es Kísérleti Gyilkosságban, amelyben a kriminológiai tudományt felhasználva akartak társával tökéletes gyilkosságokat elkövetni. Itt, ebben a filmben Ryan Gosling a másik oldalon harcol, ami mindjárt szimpatikussá is teszi számunkra.
Ryan Gosling egy hivatalból kirendelt ügyészt alakít (Willy Beachum), akinek már megvan az új munkahelye, az állami hivatal után napokon belül a valódi felsõ tízezer készül befogadni õt, élén a gyönyörû nõvel, akinek a gondjaira bízták az újoncot. Willy Beachum örül a hamarosan kezdõdõ új életének, fél lábbal már ott is van, és így meglehetõsen szórakozottan kezeli az ügyet, amit még utoljára, szinte véletlenül, mert más nem volt elérhetõ - rábíznak. Az ügy baromi egyszerû, a vádlott beismerte, hogy megölte a felségét, beismerte és aláírta a vallomását, és megvan a gyilkos fegyver is.
Piece of cake, süti, ahogy mondani szokták. Csakhogy ez a süti baromi gyorsan romlik
![](/07/102/fotok/frac06.jpg)
Beachum végig azon küzd, hogy nagy nehezen fordítson a helyzeten, és végre átvegye a kezdeményezést a gyilkostól, aki rafinált agyával bolondot csinál a bíróságból is - de nincs könnyû dolga. Ezt a játszmát sajnos úgy kezdte, hogy egybõl sakkba került, még mielõtt lépett volna. A film remek módon görgeti a cselekményt, és menet közben még arra is kerít módot, hogy az Ördög Ügyvédjéhez hasonlóan látványos választás elé állítsa Beachum-ot. Vajon megéri-e egy meghamisított bizonyítékot bevetni a jó ügy érdekében? Vajon gyõzelem lenne-e az, vagy valódi és visszavonhatatlan vereség?
A film jobbnál jobb fordulatokkal rukkol elõ, és tényleg végig, a legelsõ perctõl a legutolsóig tökéletes vonalvezetésû történettel szolgál. Nemcsak meglehetõsen izgalmas film, de kápráztató a mûgond, amivel elkészítették. Minden részlete a helyén van, amit el is várunk egy olyan filmtõl, amely egy zseni által kitervelt gyilkosságot visz a vászonra. Mindig is tudtuk, hogy létezik egy ilyen film, de nem lehettünk biztosak benne, hogy valakinek sikerül elkészítenie, ráadásul ennyire tökéletesen. Egyszóval minden okunk megvan rá, hogy nagyon örüljünk ennek a filmnek. Vannak, akik már alig várják, hogy újra láthassák:)
-jepe-
2007-08-21