2007-09-20
Csúcsformában 3.
Viva Kína!
Vannak, akik még Jackie Chan feje felett húzzák meg a vonalat a gagyi és az oké filmek között - mi nem. Mi imádjuk Jackie-t, mert ő jó fiú. Nem állítjuk, hogy a filmjeit ugyanazzal az intenzitással lehet nézni, mint azokat a filmeket, amiket kedvelünk, de amint ráhangolódsz, egy-egy Jackie-film barátságos, mókás szórakozást kínál. A Csúcsformában 1. az összes Jackie-film közül az egyik legjobb volt, szóval igazi nagy kár, hogy az új epizód ilyen lett, amilyen.

Mint amikor elered egy zápor. Egyik csepp a másik után, s a száraz aszfalt percek alatt nedvességtõl sötétlõ felületté válik. Az egyik kellemetlen benyomás a másik után gyakorlatilag szünet nélkül bombázza a nézõt. Kezdve ott, hogy Chris Tucker, az Ötödik Elem fantasztikus színésze, immár valami miatt úgy néz ki, mint akit felfújtak. Mi történt? A 25 millióba (gázsi) nem fért bele 2 hét fogyókúra, hogy legalább fel lehessen ismerni, hogy az ott Chris Tucker a vásznon? Aztán jöttek a lõfegyverek. Jackie-nek most már az elsõ perctõl kezdve lõfegyverekkel kellett szembenéznie, kezdve rögtön egy mesterlövész

A lõfegyverekkel az a gond, hogy "nem valóságosak". Már Indiana Jones óta tudjuk, hogy pisztoly üti ninja. Ha ott áll egy-két állig felfegyverzett kínai, szemben Jackie-vel, és nem lövik le, akkor az egész egy viccbe torkollik, illetve egy önmagáért való üldözésbe. A Die Hard 1 végén tényleg le akarják lõni Bruce Willis-t, ami tényleg eléggé nagy igazságtalanság (sõt, újabb gyilkosság) lenne, ráadásul Bruce Willis nem úgy menekül meg, hogy az addig komolynak tûnõ szitu hirtelen lebutul, lekomlytalanodik, és a nagy kavarodásban Bruce Willis egérutat nyer. Nem, és nem is véletlen, hogy a Die Hard 1 (és 2) remek film.
Jackie-tõl általában nem valami Die Hard színvonalat várunk (a színvonalat egyébként valszeg rövid "i"-vel kellene írni, hiszen nyilván a szint-vonalból jön, és semmi köze a színekhez, de hát a multinacionális szövegszerkesztõkhöz hiába beszélünk, a nyitvatartás is "nyitva tartás" lett pár év leforgása alatt). Jackie-tõl inkább egy joviális sztorit várunk, amiben Jackie megmutatja emberségét, és fantasztikus kung-fu tudását, amely alatt természetesen a létrákkal, autóajtókkal, vödrökkel, és bármilyen eszközzel folytatott fantasztikus közelharcokat értjük - amik mellesleg harcmûvészeti szempontból egyáltalán nem lebecsülendõek, az adaptív hozzáállással a több ezer éves stílusból olyan friss dolgot kevert ki a vásznon, mint amilyen a Krav Maga az életben.
Sajnos azonban a Csúcsformában 3 nem az a film, amelyben Jackie fantasztikus küzdelmeit csodálhatjuk meg. Itt a joviális bénázás, az állandó ijedtség, a kemény ellenállás és találékony küzdés helyett

A film, tetejébe mindennek, spontán átment egy kínai propaganda-filmbe. Oké, már Mr. Spielberg kiállt a nyugati világ nevében a kommunista Kína mellett (a véres diktatúra mellett, akik ellen ugyanúgy háborúzhatnának az amcsik, mint Szaddam vagy Irán ellen), ettõl a Schindler Listája már szerencsére nem lesz kevésbé jó film. A Csúcsformában 3 azonban saját mûsoridején belül adja elõ a "szeressük Kínát, gyerekek" - magánszámait, amitõl maga a film is élvezhetetlen lesz.
Mi természetesen Jean Luc Godard-t kedveljük leginkább, aki annak idején mellesleg nyílt levélben fejezte kis sajnálatát amiatt, hogy Spielberg a filmje kedvéért újra felépítette a koncentrációs táborokat - amivel mi nem értettünk egyet, de mindegy. Godard az a remek rendezõ és friss elme, aki addig, amíg a Vietnámi Háború zajlott, minden filmjében elhelyezett egy "US go home" vagy "el a kezekkel Vietnámtól"-betétet. Nem utólag készítette el a Szarvasvadászát vagy Szakaszát, amikor Nixon már megbukott, és a fiúk is hazajöttek, hanem akkor, amikor zajlott.
Mármost Jackie Chan filmjétõl nem azt várjuk, hogy tüntessen az emberi jogokért, harcoljon a véres diktatúra ellen, hanem csupán csak annyit, hogy ne próbálkozzon didaktikus Kína-propagandával. Ez a propaganda úgy néz ki, hogy úgy állítják be, mintha az emberek (pl. Chris Tucker) a kínaiaktól idegenkednének (és nem a kommunista Kínától).

Ha már a nemzeteknél tartunk, imádjuk a németeket, de kedves dolognak tartottuk, amikor a Taxi-ban állandóan a németek voltak a gonoszok. Ugyanekkor nem szimpi, hogy mostanában a legtöbb amerikai filmben a

Adva van egy taxis, aki kezdetben azt kiabálja, hogy utálja az amerikaiakat, akik ok nélkül ölnek (lásd Iraki Háború). Aztán picivel késõbb baseball sapkát húz a fejére, és õrült módon kezd el vezetni a városban, mert rájön, hogy tetszik neki az "amerikai stílus". Amerikai versus francia - értjük, ugye? De miért kell választani? Miért van az, hogy vagy ez a jó vagy az? Ennek ugyanúgy egyszerû piaci alapjai vannak, mint a Kína-szimpátiának, lásd Kína Hollywood következõ nagy piaca, lévén, hogy az indiaiak túl Indy-k, túl függetlenek, mert nem szeretik a nyugati filmeket, ráadásul túl szegények is.
De íme egy

Összefoglalva tehát, hiányoznak a hagyományos Jackie-elemek, az innovatív küzdelmek, a mókás helyzetek (küzdelem közben is), a bájos történet, és az emberi léptékû akciók. A szokásos elemek helyett lõfegyvereket kapunk, pofozkodást - és egy kis Bush- és Kína-propagandát. Ízlés dolga - nekünk nem jött be.
-jepe-
2007-09-20