2007-03-21
Rocky Balboa
Vissza a hűtőházba
Nem gond, ha valaki kihagyta a Rocky-filmek sorozatának eddigi 5 részét, a mostani film az előzményektől és a Rocky-mitológiától függetlenül is remekül élvezhető. Stallone visszatért, és írt- rendezett-főszerepelt egy izgalmas filmet egy kitartó olasz-amerikai fickóról, aki étterem-tulajdonos és ex-bokszbajnok egyben.
Egyébként nem valószínű, hogy most, mielőtt valaki beülne a Rocky 6-ra, kikölcsönözné (vagy az egyik kertv-n megnézné) az összes előző filmet, kezdve a legjobbal, a 76-os első filmmel. És nincs is rá szükség, teljesen elegendő az az alapinfó, amit minden mozibajáró tud, az, hogy Rocky egy külvárosi bokszoló, aki kívülről érkezett a boksz világába, és sajátos körülmények között edzette fel magát a legjobbak közé. Az "itáliai csődör"-nek is nevezett bokszoló legutóbb 1990-ben tűnt fel (Rocky V), már akkor is visszavonuló-félben, úgyhogy most nem kis meglepetés, hogy ismét "ringbe száll" Stallone, immáron 50-es felüli volt-bokszolóként.
Bár voltak fenntartásaink ezzel az új Rocky-val kapcsolatban (semmi különös, csak a szokásos: felmelegített sikersztori, csak a pénz kedvéért), ezek a negatív előérzetek hamar elmúltak, miután elkezdődött a film, és vele együtt beindult a film egyedi és jó hangulata. Ehhez a hangulathoz sokat hozzátett, hogy nem szinkronizáltan, hanem eredeti hangján hallgathattuk Stallone-t, ami tényleg újszerű élmény. De Stallone hangján kívül is kellemes benyomások értek minket, kezdve a 80-as évekbeli filmek feliratait idéző főcímmel, a jó zenével, és a szintén 80-as évekbeli fényképezési stílussal.
Az az érzésünk, egy jól kitalált és felépített történetet látunk, ahol nem kell, hogy percenként történjen valami érdekes vagy látványos, mert így is remekül leköti a figyelmünket Rocky, az ő hétköznapjai, álmai és rémálmai, fiához, elhunyt feleségéhez, annak bátyjához, illetve egy új hölgy-ismerőséhez fűződő kapcsolata és érzelmei. Rocky egy ötvenes étterem-tulajdonos, aki egykor a legjobb bokszoló volt, és akitől távol áll, hogy ezt folyton előhozza, mégis a múlt dicsőségét idézi fel nap mint nap az éttermi vendégeinek. Nagyon jó és sokatmondó a jelenet, amiben Rocky az egyik asztalnál (ki tudja, hanyadszor) meséli el az egyik meccsét, és az ott ülők egyszerre, még Rocky előtt mondják fel a csattanót (″bárcsak bírnám″).
Valószínűleg azért hat jól ez a film, mert egyrészt hihetően és jól követhetően van megírva a forgatókönyv, másrészt pedig életszerű Stallone összes megnyilatkozása és tette. Könnyedén eléri, hogy átérezzük a helyzetét, azt, mit gondol az eddigi pályájáról és a szeretteiről, miért fontos neki ez a váratlan mérkőzés, és mire gondol, amikor megint visszamegy a hűtőházba a felakasztott jeges állatokon edzeni, hóban-esőben futni, és söröshordókat emelgetni. Egyébként ez a kívülálló-effekt az alapja a Rocky-mitológiának, aminek a lentről feltörekvő, csak a saját tehetségére és elszántságára építő bokszoló a hőse. Most ezek a hatásos elemek ismét felbukkannak, kezdve a hűtőháztól, folytatva a Paulie karakter baráti, de nem teljesen profi segítségével, és az egész felkészülés visszafogott, de komolyan vett stílusával.
Ráadásul a film végkifejlete is jó lett, mondhatni, mi sem találhattunk volna jobb befejezést ehhez a történethez. Stallone láthatóan otthon érzi magát a saját maga által kitalált-írt-rendezett filmben, amiben írt magának egy-két hatásos kifakadást-monológot, de ezek a jelenetek is megmaradtak körön belül, vagyis érzelmesek voltak, de nem túlzottak. A fiát játsszó Milo Ventimiglia nem volt végig a topon, volt egy-két jó megnyilatkozása, de amúgy nem volt túl meggyőző. Jól sikerült viszont a női főszereplő kiválasztása, Geraldine Hughes bár idősebbnek nézett ki a valódi koránál (36 éves), de remekül játszotta a nehéz sorsú, másodvonalbeli életet élő nő szerepét, aki többet tud az életről, mint azt az első pillantásra sejtenénk róla.
Mindent egybevéve kellemes filmélmény volt a Rocky Balboa (alias Rocky 6), sokkal jobb, mint amire számítottunk. És ami fontos lehet a Rocky-val kapcsolatban, ez a film azoknak is bejöhet, akik amúgy rühellik a bokszot, mert persze itt is láthatunk egy meccset, de az izgalmas és nem brutális, követhető, és nem erőszakos meccs. Szó, mi szó, jól sikerült Stallone és Rocky visszatérése.
Bár voltak fenntartásaink ezzel az új Rocky-val kapcsolatban (semmi különös, csak a szokásos: felmelegített sikersztori, csak a pénz kedvéért), ezek a negatív előérzetek hamar elmúltak, miután elkezdődött a film, és vele együtt beindult a film egyedi és jó hangulata. Ehhez a hangulathoz sokat hozzátett, hogy nem szinkronizáltan, hanem eredeti hangján hallgathattuk Stallone-t, ami tényleg újszerű élmény. De Stallone hangján kívül is kellemes benyomások értek minket, kezdve a 80-as évekbeli filmek feliratait idéző főcímmel, a jó zenével, és a szintén 80-as évekbeli fényképezési stílussal.
Az az érzésünk, egy jól kitalált és felépített történetet látunk, ahol nem kell, hogy percenként történjen valami érdekes vagy látványos, mert így is remekül leköti a figyelmünket Rocky, az ő hétköznapjai, álmai és rémálmai, fiához, elhunyt feleségéhez, annak bátyjához, illetve egy új hölgy-ismerőséhez fűződő kapcsolata és érzelmei. Rocky egy ötvenes étterem-tulajdonos, aki egykor a legjobb bokszoló volt, és akitől távol áll, hogy ezt folyton előhozza, mégis a múlt dicsőségét idézi fel nap mint nap az éttermi vendégeinek. Nagyon jó és sokatmondó a jelenet, amiben Rocky az egyik asztalnál (ki tudja, hanyadszor) meséli el az egyik meccsét, és az ott ülők egyszerre, még Rocky előtt mondják fel a csattanót (″bárcsak bírnám″).
Valószínűleg azért hat jól ez a film, mert egyrészt hihetően és jól követhetően van megírva a forgatókönyv, másrészt pedig életszerű Stallone összes megnyilatkozása és tette. Könnyedén eléri, hogy átérezzük a helyzetét, azt, mit gondol az eddigi pályájáról és a szeretteiről, miért fontos neki ez a váratlan mérkőzés, és mire gondol, amikor megint visszamegy a hűtőházba a felakasztott jeges állatokon edzeni, hóban-esőben futni, és söröshordókat emelgetni. Egyébként ez a kívülálló-effekt az alapja a Rocky-mitológiának, aminek a lentről feltörekvő, csak a saját tehetségére és elszántságára építő bokszoló a hőse. Most ezek a hatásos elemek ismét felbukkannak, kezdve a hűtőháztól, folytatva a Paulie karakter baráti, de nem teljesen profi segítségével, és az egész felkészülés visszafogott, de komolyan vett stílusával.
Ráadásul a film végkifejlete is jó lett, mondhatni, mi sem találhattunk volna jobb befejezést ehhez a történethez. Stallone láthatóan otthon érzi magát a saját maga által kitalált-írt-rendezett filmben, amiben írt magának egy-két hatásos kifakadást-monológot, de ezek a jelenetek is megmaradtak körön belül, vagyis érzelmesek voltak, de nem túlzottak. A fiát játsszó Milo Ventimiglia nem volt végig a topon, volt egy-két jó megnyilatkozása, de amúgy nem volt túl meggyőző. Jól sikerült viszont a női főszereplő kiválasztása, Geraldine Hughes bár idősebbnek nézett ki a valódi koránál (36 éves), de remekül játszotta a nehéz sorsú, másodvonalbeli életet élő nő szerepét, aki többet tud az életről, mint azt az első pillantásra sejtenénk róla.
Mindent egybevéve kellemes filmélmény volt a Rocky Balboa (alias Rocky 6), sokkal jobb, mint amire számítottunk. És ami fontos lehet a Rocky-val kapcsolatban, ez a film azoknak is bejöhet, akik amúgy rühellik a bokszot, mert persze itt is láthatunk egy meccset, de az izgalmas és nem brutális, követhető, és nem erőszakos meccs. Szó, mi szó, jól sikerült Stallone és Rocky visszatérése.
-olasz-
2007-03-21