microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2008-02-28

Nyugalom

Durva regény, durva film


Alföldi Róbert eggyel bővíteni kívánta a tevékenységi körét, úgyhogy a színészet, színház-rendezés és vezetés, festészet és politikai gagyiműsorban való részvétel után belefogott a filmrendezésbe is. Amivel nem is lenne semmi baj, ha nem direkt egy nő-ellenes, élet-ellenes, nagyon durván elröppent férfi-regényt választott volna új működésének alapjául.

A körítés kellemes volt: a vetítésre megérkezve az izgatott rendező és Kepes András együtt fogadták a vendégeket, és a levegőben ott vibrált a feszültség, a debütálás izgalma, és a vágy, hogy az eredményt elismerje az aznap esti közönség. Kifejezetten szimpatikus indítás, úgyhogy már előre pozitívan álltunk hozzá a filmhez, amiről azért sejtettük, hogy nem lesz egy fáklyásmenet.

A kultúra szinte minden területén tapasztalhatjuk mostanság a brutális motívumok elburjánzását, a minél véresebb, minél megdöbbentőbb és idegesítőbb elemek előtérbe kerülését, mintha a mostani telítettségnél már csak a nagyon durva elemek keltenék fel a közönség érdeklődését - legalábbis egyes alkotók szerint. Ha csak a filmekről beszélünk, Pálffi György a második filmjében már eltávolodott a Hukkle gyereki hangulatától, és a gusztustalan Taxidermiába vágta a fejszéjét, Mundruczó Kornél pedig már minimum testvéri vérfertőzéssel dolgozik a legújabb filmjében, ami után nyugodtan megírhatja előre a poénos Szemle-díj köszönőbeszédét. Alföldi Róbert maga is rendezett "durva" színdarabokat, amikkel a "kísérletező", "szabad művész" imidzsét próbálta meg erősíteni, és amikről mi most nem kívánunk megemlékezni.

A filmnél maradva: Alföldi Róbert nem akarta elaprózni a még nem feltárt filmrendezői tehetségét, és ezért egy olyan regényt választott a történet alapjául, amiről furamód csakis férfi olvasók (írótársak) mondanak jót, de amit egy fiatal lánynak például gyötrelem lenne elolvasnia. A minél nagyobbfokú elborzasztás, a minél véresebb végkifejlet, a minimum anyai pedofília (ha létezik ilyen egyáltalán) körében tartozó cselekvés - ezekkel az eszközökkel igyekszik operálni Bartis Attila író, és erre volt vevő az elsőfilmes rendező, aki egy "hétköznapi drámát", egy élő, valódi, itt-és-most elképzelhető, nem-aberrált történetet már nem szívesen dolgozott volna fel. Senki nem akarhatja, hogy a helyi kultúrába biztosan beágyazott fiatal alkotó ne egy olyan darabbal debütáljon, aminek egyes jeleneténél a lány-néző vagy kimegy, vagy behunyja a szemét, és dühösen várja, hogy végetérjen ez a film-gyötrelem. Senki sem akarhatja, hogy ne egy botrány-könyvet, forgatókönyvet dolgozzon fel Alföldi Róbert, hogy ne egy olyan plakáttal dolgozzon, aminek semmi köze a film szereplőihez, csak "elég durván (vagyis jól) néz ki".



Spoiler!! A hírnév kötelez: ha világ egyik legdurvább vetélését nem "kapjuk ki" Bartis könyve és Alföldi filmje által, úgy érezhetnénk, valami baj a kortárs művészettel, és a dolgok nem úgy zajlanak, mint kellene. Ami még pluszban nagyon rosszul esik nekünk ebben az ügyletben, az az, hogy a film első felében még hezitáltunk, hogy milyennek látjuk a filmet, vagyis egy sor jel arra mutat, hogy Alföldi Róbert nem egy kifejezetten rossz rendező. Csak hát ennek az (ál-)intellektuális világnak egy "sima" (érts: nem vérfertőző, semmilyen ősi tabut nem feszegető, nem értelmetlenül véres és céltalanul horror) dráma a fél fogára sem elég, hiszen egy ilyenről biztosan nem beszélnének/írnának annyit az emberek, és egy ilyen filmre vitelétől nem hosszabbodna meg Alföldi "helyi rosszfiú művész" státusza, ami tényleg nem lenne jó.

A filmbeli anyát játsszó Udvaros Dorottya megfelelően gonosz és nem-tudjuk-milyen, olyan, amilyet ez az értelmetlenül durva regény megkíván. Udvaros Dorottya mindigis komoly színésznő volt (aki a Katonában felejthetetlen estéket szerzett a közönségének a 90-es évek elején-közepén is), szóval nem meglepő, hogy bármit el tud játszani - ezzel együtt sem tartjuk jó ötletnek tőle (utólag), hogy elvállalta ezt a szerepet. Nem jó egy ilyen darabban/filmben látni őt, és ezen nem segít az sem, hogy a maga részéről színészi kihívásnak tekintette-e a nem-normális anya eljátszását, vagy sem. Ami a színészi képességeket illeti, Veér Andor szerepében egy Makranczi Zalán nevű fiatal színészt láthatunk - nos, ő úgy rossz, ahogy van. Nem hihető a játéka (még az adott körülmények közt sem), és modoros megnyilvánulásaival van tele a film. Mintha mérlegen porciózná ki a mozdulatait, gesztusait, annyira nem-természetes, és annyira nem átélhető a játéka.

Gryllus Dorka nagyon helyes és jó színésznő amúgy, kár, hogy ebben a filmben is hamar eljutott a szexuális tárgy szerepéig, hogy a karakterének mindennél durvább és sokkolóbb végkifejletéről ne is beszéljünk.



Tulajdonképpen kár is lenne tovább ecsetelnünk a film "hibáit": a fő hiba az, hogy elkészült- és hogy éppen ezt a regényt dolgozza fel. A brutális történet és "üzenet" miatt nem tudtunk eléggé megfigyelni, "amúgy" milyen filmrendező lenne Alföldi Róbert, lehet, hogy nem rossz, mindenesetre mi nem vettünk észre semmilyen újszerű hangot vagy stílust a részéről.



Rossz volt megnézni ezt a filmet, és ezt az élményt senkinek sem ajánljuk, de tényleg, szó szerint senkinek. Nagyon örülünk, hogy Bartis Attilának népszerűséget szerzett ez az értelmetlenül durva könyv, és tudjuk, hogy van olyan kör, ahol ezt az írói teljesítmény pozitívan értékelik, de mi nem tartozunk ide, és távol tartjuk magunkat ettől az (ál)intellektuális működéstől. Nem kérdés, hogy Alföldi Róbert bármikor lehetőséget kap majd egy második filmre is (lehet, hogy már kérnie sem kell), de az is biztos, hogy mi a magunk részéről nem leszünk rá kiváncsiak.
-finito-
2008-02-28

Címkék:



:::::::
  LÁSD: Nyugalom info-file
:::::::