microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2008-06-13

Szex és New York - A Film

Esküvő - felfújva


Vannak, akik filmeket, mozit néznek a tv-jükön, és vannak, akik tv-t néznek még a moziban is. Mi sem izgalmasabb kaland, mint beülni 1-2 órára, hogy egy népszerű szappanopera mozi-verzióját megkummantsuk:) Külön növeli az est fényét, hogy ez a szappan a híres Szex és NY, a világhírű Sarah Jessica Parker főszereplésével :) Egyszerűen nem mondhatunk mást, mint, hogy: amindenit! Ez már döfi! Ide azt a filmet, hadd lássuk! ...

Ha bárkire egy, az övétől idegen kultúrát rákényszerítenek, az ember sokkot kap, mint a megkínzott arab foglyok az amerikai zenétől. Ha valaki nem látta még egyetlen epizódját sem a Szex és New York-nak, a kultúrsokk borítékolható. Később azonban, a kezdeti megrázkódtatás után egy új és ismeretlen világ tárul fel, ami tulajdonképpen érdekes is.





Azt látjuk, hogy 4 nőszemély állandóan férfiakról beszélget, de mindig úgy, hogy ott van mellettük egy kisgyerek is, aki miatt a szexualitást konkrétan leíró kifejezéseket mellőzik, és madárnyelven csicseregnek. Lévén, hogy más módon nem szerepel szex-jelenet a filmben (hacsak nem az, hogy egy kopasz bácsi párat nyög egy nénivel beszélgetve), a Szex és New York egyik komponense már ugrott is.





A film címe, ha hűen akarná tükrözni a film tartalmát, az lenne, hogy az Esküvő és New York, illetve mivel New York-ból sem kapunk túl sokat, leginkább az, hogy az Esküvő. Vagy az, hogy Született Feleségek.

A film mindenesetre abszolút szól valamiről - bár ez a történet nagyon-nagyon sablonos. Arról szól, hogy a főszereplő (Sarah Jessica Parker - a továbbiakban: SJP) nagyon várja, hogy összeházasodjon a férfival, akivel már X éve jár, és egyik este a férfi felveti, hogy házasodjanak össze. Nagy az öröm, és ez teljesen érthető is, egy esküvő nem kis dolog, egyedül ahhoz lehet fogni, mint amikor valaki örökbe fogad egy másik embert, egy gyereket, akihez addig semmi köze nem volt, onnantól viszont egy családot alkotnak, egy választás alapján (tök szép dolog).

A sztori röviden annyi, hogy az esküvőt felfújják, és nem tudjuk, ezeknél a tévéseknél hogy megy, de túl átlátszóra vették a figurát - amikor meglátjuk az esküvői ruhát, amit Sarah Jessica Parker eredetileg viselni szándékozik (de aztán jön a menő divattervező ruhakölteménye, ami üti ezt), már tudni lehet, hogy a történetnek mi lesz a kimenetele.

A történet, a felfújt esküvővel nagyon is tanulságos, bár a filmben nem sikerül megfogalmazniuk, hogy hogyan csúsztak félre a dolgok. Ők olyan közhelyeket mondanak, mint hogy "nem egymásra figyeltünk", meg ilyenek, a probléma valójában egészen más, csak ezt nem árulhatják el, mert az ártana a sorozatnak. A probléma, aminek SJP és társa megisszák a levét, az, hogy a barátnők, e született feleségek mindent megbeszélnek, sőt, kis közösségük egyfajta nonstop nyilvánosságot biztosít magánügyeiknek, ami borzasztóan ártalmas. Férjeik, udvarlóik egyetlen percre sem érezhetik magukat kettesben e nőkkel, mert tudhatják, hogy minden szó, minden mozdulat pár órával később részletes kitárgyalásnak esik áldozatul. Sarah Jessica Parker esküvője inkább közös ügye a barátnőivel, mint leendő férjével. Tök gáz, amikor férfiak kibeszélik, ami köztük és egy nő között történik, ugyanez áll a fordított esetre is, az intimitás kibeszélése bármikor tönkretehet bármilyen kapcsolatot.

A filmben rengeteg ruhát látni, SJP minden jelenetben mást visel, ám az arány a jó rucik és a bénák között meglehetősen rossz, kábé 12-ből adódik egy, ami nem halálosan béna. A film két nagy product placement-je közül az egyik egy cipő, ami meglehetősen béna, ám a filmben szó szerint ájuldoznak tőle, sőt, eljegyzési gyűrű helyett is ezt alkalmazzák. Nagyon erőltetett, kezdve azzal, hogy a cipő ronda (r-o-n-d-a). Kék színű, magas sarkú, selyem bevonatú, és van rajta valami bizsu (lehet az gyémánt is, tök mindegy), Közép-Amerikában egy kisvárosi érettségi bálon biztosan nagy siker lenne, vagy ugyanennek az osztálynak a 30 éves évfordulóján.

A Louis Vuitton tatyó gyönyörű (az első és a második is), ezzel szépít a film, de rá is fér. Szépítésről lévén szó, a filmre tök jellemző, hogy az egyetlen érdekes és szép szereplője egy fekete és dagi lány (aki a Vuitton tatyót kapja), Sarah Jessica Parker asszisztense, Jennifer Hudson, aki tényleg nagyon dagi, és ugyanennyire szép és ugyanennyire jó a stílusa is. Gondoljunk bele, adva van egy film, 4 darab fehér New York-i nőről (egyikük L.A.-i, a szerk.), és a film egyetlen izgalmas nőalakja mégis a pufi fekete csaj - mint mindent, ezt is el lehet könyvelni kudarcként és sikerként is, szerintünk kudarc :)





Sarah Jessica Parker régebben jobb csaj volt, és még véletlenül sem a korára gondolunk. Régebben jófej, barátságos lány volt, és nem az a csontos vipera, aki agresszív tűsarkúiban dobálja magát (az egyik ilyen tűsarkú minden második jelentben szerepel (széles, egybefüggő, átlátszó pánttal a lábfejnél), érezni, hogy azért kedvenc ez a cipő, mert életben is, és a szerep szerint is nagyon illik hozzá. Régebben más cipő illett volna hozzá, régebben még nem kemény és sovány volt, hanem kedves és mosolygós.





A film istenbizony lehetne jól-nézhető is, ha nem volna benne a félrelépett férj cselekményszál. Hűen a film "zéró szex” koncepciójához, természetesen nem látjuk, ahogyan a férfi összejön az illető nővel, így nem is tudjuk megítélni, mennyire gáz. Csak azt látjuk, hogy ott ül, magába roskadva, és kiböki feleségének: lefeküdtem egy másik nővel. Az asszony erre kiakad, de a történet nem gördül tovább ezen a ponton, mert X nappal később, X jelenet múlva is ugyanúgy ki lesz akadva. A férj ezerszer bocsánatot kért, többé nem találkozott az idegen nővel, és mint egy pincsikutyus, állandóan a felesége után mászkál, koldulva a megbocsátásért. Egy idő után ez már uncsi - mert lehet tudni, hogy ilyen nincs, és hogy a nő csak azért csinálja, hogy legyen valami konfliktus a filmben.

A film nem túl magas minőségéért az elanyátlanodott férj vonala mellett rengeteget tesz a vágás, a trehány szerkesztés. Egyik jelenetben ott figyel egy kiskutyus, amelyet az egyik nő majd csak néhány jelenettel később fog megvenni. Sarah Jessica Parker az egyik jelenetben (egy étteremben) már barna hajú, hogy aztán néhány jelenettel később lássuk, amint rászánja magát a nagy átalakulásra. Ez nem csupán azért zavaró, mert hanyagság, hanem azért is, mert így nem könnyű követni a cselekményt.

Valamikor ősszel vesznek össze, később, amikor tavasz lesz, a jelenetek összevisszasága miatt már azt hisszük, ez a második tavasz azóta, kész szerencse, hogy jelzik - öt hónap telt el.





A filmben az a legeslegrosszabb, hogy nézhető. A vége felé már egész ráhangolódunk, mint ahogy a tévésorozatok estében ez lenni szokott. Ez pedig ijesztő. Átfut az agyunkon, hogy ártatlan amerikaiak és európaiak milliói élnek úgy, hogy egy-egy szappanopera a napjuk fénypontja, eszünkbe jut Rose néni a nagyszerű Marvin Szobája c. filmből, aki még ki is öltözik, kifesti magát a szappanopera adásának idejére, és így ül a tévé elé (a remekbe szabott Winona Ryder-filmben, a Girl Interrupted-ben is van egy ilyen néni, és talán a 28 Nap-ban is).

A moziból kifelé elgondolkodunk: mi lenne, ha ... Mi lenne, ha rákapnánk e sorozatra ... és nem tetszik az elképzelt eredmény.
-jepe-
2008-06-13

Címkék:



:::::::
  LÁSD: Szex és New York - A Film info-file
:::::::  (Sex and the City - The Movie 2008.)