2009-04-15
Príma Primavera
Ellentétek vonzásában
Hihetetlen, hogy mennyi fenntartással tudunk beülni egy "új magyar filmre", és mennyi előítéletünk aktivizálódik, ahogy megjelenik a főcím és a többi. A Primánál épp ez volt, és jól meg is bántuk.
Lukáts Andor egy szellemileg kissé lelassult 60-as fickót (Gábor) játszik, aki a mamájával él, és vele működteti a biztonságosan berendezett életét. Aztán egyik nap egy bankrablás során Gábor mamája meghal, és ezzel az autista tüneteket mutató férfi egy vadiúj életre kényszerül. Társul egy fiatal lánnyal, a bankrablók sofőrjével, és együtt kezdenek el menekülni határokon keresztül.
Két ennyire ellentétes karaktert nehéz is lenne összehozni, a lassú értelmű idősebb fickó (Lukáts Andor zseniális, nincs mese) és az élénk fiatal lány (Vesela Kazakova, remek bolgár színésznő-producer) együtt jó hatást tesznek, ráadásul a lánynak olyan kedves akcentusa van, hogy már az kitöltené a filmet, hogy megpróbáljuk kitalálni, mit is mond éppen. A kettejük története hamar egy road-movie-ba hajlik, a lány magassarkúban, a férfi egy csillárral a vállán indul el Szerbiába, pontosabban a Vajdaságba, a férfi nagymamájához (bár mint magunk is kitalálhatjuk, a 60 körüli Gábornak már nem él a nagymamája).
Idilli zenékkel aláfestve láthatjuk a kettejük felhőtlen hétköznapjait a nyári időszakban, együtt dolgoznak és szórakoznak, mindenki boldog és elégedett, amit a zene is aláfest. Az elmaradhatatlan főgonoszt ezúttal egy szőkehajú holland fickó adja (a Die Hard 2 stílusában), aki a bankrablás kiötlője, és a gyilkosság elkövetője volt, mégis megússza az elszámoltatást, a kedvező európai stílusának és angol beszédének köszönhetően, míg a magyar nyomozó hatóságokat nem más, mint a duci Börcsök Enikő alakítja.
Tulajdonképpen nem sok minden történik a filmvásznon, a párosunk tesz-vesz, éli a nyári napjait, de közben nem túl sok fordulat adódik a cselekményben. Nem baj, mert Lukáts Andor egymaga képes kitölteni a vásznat, és a partnernője is annyira bájos és eredeti, hogy élvezet őt nézni.
Egy visszafogott filmmel állunk szemben, ami nem akar sokat mondani, új dolgokkal előállni, csupán az egy Lukáts Andor-karaktert szeretné minél élesebbé tenni, és ez sikerül is neki. Látjuk, milyen jól működik a alap-szimpátia, ami első látásra alakul ki emberek között, és milyen jó együtt utazni valakivel, akiben megbízunk.
Minden szinten mérsékelt a film, nem akar sokat nyújtani, nem is teszi ezt, de végül egy kifejezetten kellemes élményként vonul be a filmnézési történelmünkbe.
Vesela Kazakova egy kellemes felfedezés, a helyes bolgár színészlány pompásan végezte el a feladatát, és ezután szívesen látnánk más magyar szerepekben is.
Lukáts Andort méltattuk már, jogosan, és a többi szereplő is rendesen elvégezte a feladatát.
A Príma Primavera kb. Azt jelenti, hogy "szuperjó", a film pedig egy majdnem elsőfilmes rendező visszafogott története, amit szívvel és érzékenységgel vitt vászonra, és ami megérdemli, hogy mozijegyet váltsunk rá. "Szevasz, Tavasz!"
Két ennyire ellentétes karaktert nehéz is lenne összehozni, a lassú értelmű idősebb fickó (Lukáts Andor zseniális, nincs mese) és az élénk fiatal lány (Vesela Kazakova, remek bolgár színésznő-producer) együtt jó hatást tesznek, ráadásul a lánynak olyan kedves akcentusa van, hogy már az kitöltené a filmet, hogy megpróbáljuk kitalálni, mit is mond éppen. A kettejük története hamar egy road-movie-ba hajlik, a lány magassarkúban, a férfi egy csillárral a vállán indul el Szerbiába, pontosabban a Vajdaságba, a férfi nagymamájához (bár mint magunk is kitalálhatjuk, a 60 körüli Gábornak már nem él a nagymamája).
Idilli zenékkel aláfestve láthatjuk a kettejük felhőtlen hétköznapjait a nyári időszakban, együtt dolgoznak és szórakoznak, mindenki boldog és elégedett, amit a zene is aláfest. Az elmaradhatatlan főgonoszt ezúttal egy szőkehajú holland fickó adja (a Die Hard 2 stílusában), aki a bankrablás kiötlője, és a gyilkosság elkövetője volt, mégis megússza az elszámoltatást, a kedvező európai stílusának és angol beszédének köszönhetően, míg a magyar nyomozó hatóságokat nem más, mint a duci Börcsök Enikő alakítja.
Tulajdonképpen nem sok minden történik a filmvásznon, a párosunk tesz-vesz, éli a nyári napjait, de közben nem túl sok fordulat adódik a cselekményben. Nem baj, mert Lukáts Andor egymaga képes kitölteni a vásznat, és a partnernője is annyira bájos és eredeti, hogy élvezet őt nézni.
Egy visszafogott filmmel állunk szemben, ami nem akar sokat mondani, új dolgokkal előállni, csupán az egy Lukáts Andor-karaktert szeretné minél élesebbé tenni, és ez sikerül is neki. Látjuk, milyen jól működik a alap-szimpátia, ami első látásra alakul ki emberek között, és milyen jó együtt utazni valakivel, akiben megbízunk.
Minden szinten mérsékelt a film, nem akar sokat nyújtani, nem is teszi ezt, de végül egy kifejezetten kellemes élményként vonul be a filmnézési történelmünkbe.
Vesela Kazakova egy kellemes felfedezés, a helyes bolgár színészlány pompásan végezte el a feladatát, és ezután szívesen látnánk más magyar szerepekben is.
Lukáts Andort méltattuk már, jogosan, és a többi szereplő is rendesen elvégezte a feladatát.
A Príma Primavera kb. Azt jelenti, hogy "szuperjó", a film pedig egy majdnem elsőfilmes rendező visszafogott története, amit szívvel és érzékenységgel vitt vászonra, és ami megérdemli, hogy mozijegyet váltsunk rá. "Szevasz, Tavasz!"
-lido-
2009-04-15