microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről
    

2009-06-20

Nász-Ajánlat

Sandra ismét családot keres


Sandra Bullock igazán nagy név a romantikus vígjátékok terepén, a 95-ös Aludj Csak, Én Álmodom-mal egy életre belopta magát a szívünkbe. Aztán nemrég volt egy kis mélypontja a Beépített Szépség 2 szikár főszerepével, amiben már kevésbé volt kedves és szeretetreméltó, mint inkább kemény és férfias. Ettől a stílustól megszabadult azóta a Ház a Tónál c. Keanu Reeves-es filmmel, most pedig megint egy érzelemdús, kellemes vígjátékkal jött elő.

Az érdem persze nemcsak az övé, hanem a férfi főszereplő Ryan Reynolds-é, illetve a tánckoreográfusból rendezővé előlépett Anne Fletcher rendezőnőé is (ok, még a forgatókönyvíró Pete Chiarelli is rendes munkát végzett).

A történet nem annyira eredeti, de mégis jól alakul, a mínusz 10-es helyzetből élvezetes úton jutunk el a plusz 9-es végkifejletig. Sandra Bullock ezúttal egy 30-as, 40-es könyvkiadó, aki feszes, éles és leginkább a karrierje tölti ki az életét. Személyi asszisztense Ryan Reynolds, alias Andrew (a filmben hihetetlen béna keresztnevek bukkannak fel, Sandra Margaret néven fut, bár legalább 10 éve egy filmben sem hívtak fiatal nőt így, Reynolds pedig a már említett Andrew névre hallgat).

Andrew kb. ugyanazt csinálja mindig elérhető és kihasználható asszisztensként, mint amit Sandra Bullock művelt a Két Hét Múlva Örökké-ben, Hugh Grant asszisztenseként, vagyis éjjel-nappal szolgálatban áll, és nincs is saját élete a főnöke mellett. Ez persze egyik filmben sem mehet így az idők végezetéig, Sandra ott simán felmondott, itt simán bezsarolja a beosztottját, a tehetséges és törekvő Andrew-t, hogy elveszíti a munkáját és mindenét kb., ha nem veszi őt feleségül hirtelen, érdekből és névleg. Nagyon izgi fordulat, de mivel már a Zöld Kártya elkészült 1990-ben, most nem lett volna értelme végignéznünk, ahogy a névleg összeházasodó pár tagjai elkezdik egymást megismerni.

Ehelyett elruccanunk Alaszkába, mert egyrészt az a filmekben még nem annyira feldolgozott környék, másrészt pedig mindig érdekes filmes környezetet jelenthet egy eszkimók, indiánok, kedves természet-közeli népek által lakott falu/kisváros. Így is történik, bár itt a hangsúly Andrew családján lesz, akik éppenséggel egy szuper-gazdag helyi arisztokrata család. Margaret és Andrew tehát a név-és álházasság ügyében felutaznak Alaszkába, hogy ott együtt eltöltsenek egy hétvégét, mielőtt hétfőn reggel kikérdezné őket a bevándorlás-védelmi hivatal egyik humortalan munkatársa. Ebben a pár napba kell belesűrítenie a forgatókönyvnek annyi kalandot és vicces helyzetet, amennyit csak lehet, és ezalatt a néhány óra alatt kell hőseinknek megismerniük egymást, vagy még jobb: egymásba szeretniük.

A történet nem erőlteti a humoros jeleneteket (egyet kivéve, a férfi-sztríptízes jelenetet, ami viszont nagyon kínos lett), inkább az érzelmi átalakulásokra helyezi a hangsúlyt, Margaret ellazulására (amit elég jól sikerült bemutatni), illetve Andrew alapban szimpatikus személyiségére, amit eddig Margaret dominanciája és önzősége miatt nem tudott eléggé felvillantani.



Akad egy-két kifejezetten érzelmes jelenet, ami jól hat, és akad egy-két olyan is, ami érezhetően a trailer miatt készült el - lsd. a dupla pucéros találkozását főhőseinknek, amit kissé nehéz volt spontánnak álcázni, és éppen ezért csöppnyit mesterkélt volt, de tény, hogy a trailerben remekül mutat, és megfelelően vicces is.

Sandra Bullock 14 év után ismét egy magányos lányt játszik, aki a legjobban egy családot szeretne magának - tiszteletbeli szülőket, testvért, unokatestvéreket, úgy, ahogy az Aludj Csak, Én Álmodom-ban történt, amikor véletlenül egy kómás férfi menyasszonyának hitték, és ezért hirtelen, egyik percről a másikra lett egy komplett új családja, az eddigi egy cica-társaságával szemben. A szintén 95-ös Net (A Hálózat Csapdájában) c. filmjében is ez volt a helyzet, mármint a tökéletes magány és egy-személyes burok, amiben Sandra élt, mindaddig, míg egy véletlen miatt meg nem változott az élete.

A Nász-ajánlatban is ez a fő jó vonal, Sandra érzelmi felszabadulása, és új barátok-családtagok felbukkanása az életében, amiért nem bír eléggé hálás lenni. Ő is, és Ryan Reynolds is remekül játszanak, és még szerelmi feszültség is érződik köztük, amire élből nem számítottunk volna.

A mellékszereplők is pompásak, a 87 éves Betty White, aki egy beindult nagymamát játszik, Mary Steenburgen, a filmben Andrew mamája, aki szintén egy nagyon kedves és életszerű karakterként mozog.



Kellemes, hogy a film nem akarja erőltetni a vicces helyzeteket, és persze a túl romantikusokat sem, hanem helyettük inkább rendesen felépített konfliktusok és mégiscsak humoros megoldások bukkannak fel, úgyhogy szinte megállás nélkül lazán szórakozhatunk a filmen.

Anne Fletcher-nek jó érzéke van a romantikus filmekhez (a 27 Idegen Igen c. filmje ellenére is, ami nem lett jó), és emiatt a Proposal-nak is jó hangulata lett.

Olyan film, amit nemcsak a megjelenés idején néz meg szívesen az ember a moziban, hanem később is kellemes érzésekkel emlékszik vissza rá, amikor DVD-formában látja viszont a tékák polcain. Sandra pedig megint bebizonyította, hogy nemcsak alapjáraton humoros és eredeti, de a romantikus szerepekben is a helyén van.
-lido-
2009-06-20

Címkék:



:::::::
  LÁSD: Nász-Ajánlat info-file
:::::::  (The Proposal 2009.)