2009-11-25
Zombieland
a szabadság felszabadító frissessége
A filozófia remek eszköz, segítségével kitapinthatjuk, miről szól egy-egy jelenség, vagy épp a kor, amelyben élünk. Vannak filozofikus filmek is, amelyek egy-egy műfaj lényegét fogalmazzák meg, és így túllendítik a filmművészetet (nos jó: a filmipart) egy-egy adott holtponton. Ilyen volt a Scary Movie és most ilyen a Zombieland is, azzal a különbséggel, hogy a Zombieland nem paródia-film, hanem egy fogalmazvány-film élesben, arról, hogy miről szólnak a mozifilmek :)
Képzeljünk el két-három fiatalt, tévé-sorozatokba írnak epizódokat, egyikük ugyanezt rendezőként nyomja. Képzeljük el, hogy be akarnak futni, de túl sokat tudnak, túlságosan is látják, hogy micsoda hiábavalóság

Aztán ott vannak az európaiak, a tragédiáikkal, valaki lezuhan egy szakadékba, valaki megbénul, megvakul, valaki elveszíti az emlékezetét, és akkor még a meleg- és leszbikus filmekről, valamint a fajgyűlöletről szóló filmekről nem is szóltunk. Egyszerűen lutri arra gyúrni, hogy 3 év aszkézis után tarolsz majd az aktuális Redford-fest-en (amúgy minden tiszteletünk Robert Redfordé, Utah és Park City gyönyörű hely, a Sundance pedig csúcs, tényleg). De mit tesz a három fiatal, akik elhatározták, hogy dobnak egy nagyot? Gondolkodnak. Elképzelik a különböző lehetőségeket, és végül a marketing felől közelítik meg, hogy milyen filmet kellene készíteni. A kérdés az, mit szeretne

A Zombieland gyakorlatilag egy tökéletes film. Nem olyan tökéletes, mint a Blair Witch Project (1), de tökéletes gondolati síkon, mert a néző (tinik, fiatalok, 14-38-ig) egyszerű dolgokat akarnak egy-egy filmtől, és a Zombieland ezeket ezüst tálcán hozza.
Kell egy izgalmas helyzet, csomó vérrel, rettegéssel, borzongással. A zombik ehhez tökéletesek. Már a feliratok alatt több tucat olyan jelenetet le tudsz nyomni, amik más filmekben a habot képezik a tortán. Vér, horror, borzongás - és mindez humorral! Lássuk be, a Zombieland nyerő kombináció.
Adott egy srác, aki azért küzd, hogy talpon maradjon, és hogy eljusson egy olyan helyre, vagy egy olyan helyzetbe, hogy van családja, vannak körülötte emberek,

A másik dolog, amit a tinik szeretnek, az a "saját"-élmény. Az, hogy a világot maguk fedezhessék fel. A szüleik autójának hátsó üléséről kibámulni az ablakon, a szobájukban bömböltetni a sztereót és haverokat fogadni nem túlzottan nagy móka. Egy üres városban üres, mondjuk így, "kihalt" szupermarketekben ingyen shoppingolni, az már más. Különösen, ha közben egy-egy 140 kilós zombit is péppé kell lapítani, baseball vagy krikett ütővel, vagy puskával, ami éppen kéznél van, odakint pedig bármikor simán találsz egy-egy elhagyatott ("kihalt") Humvee-t. Ezekbe a jelentetekbe egy tini sokkal szívesebben beleképzeli magát, mint a legtöbb film bármely jelenetébe, hiszen ez maga a nagybetűs szabadság. Szóval, a Zombieland csúcs és nyerő.

Szerelem, romantika, illetve ezek fura, Zombieland-i keveréke, amikor a 40-es Woody Harrelson lőni tanítja a '96-os évjáratú Abigail Breslin-t, aki 2008-ban volt 12, de ahogyan a fimben is megfogalmazta, a mai 12 már húsz évesnek felel meg.
Rengeteg közepes minőségű film van, amelyeknél a főszereplőkért picit sem aggódunk. Egyszerűen nem zárjuk őket a szívünkbe, hanem csak úgy nézzük, mit történik velük, mintha csak nézelődnénk, mintha csak egy-egy

A Zombieland roppant nagy erénye, hogy egy idő után elkezdünk nagyon keményen drukkolni szereplőinknek. Nincs mese, egyszerűen meg kell szeretnünk őket, az entellektüel Jesse Eisenberg, a Lilly Allen-es Emma Stone, a nagy Woody és a kicsi Abigail, mind belopják magukat a szívünkbe. A film egy bizonyos pontján pedig már nem magányos farkasok vagyunk Zombielanden, hanem olyan nézők, aki roppant erős szálakkal kötődnek néhány személyhez ... a film egy bizonyos pontján már van családunk :) Izgalmas kalandfilm, sőt, mi több: ez maga A KALANDFILM, sőt, A FILM - 2009 őszén. Welcome to Zombieland!:) Jó szórakozást ... de tényleg!
-jepe-
2009-11-25