microcspv    "time is not money"
logo Marilyn



2010-09-30

Művészfilm finanszírozás - alternatívák #2

"to make every film count"


A művészfilmek a szívünk csücskei, az azonban elsősorban a piszkos anyagiakon múlik, hogy milyen gyakran és milyen tömegben (filmek és nézők tömegeire egyaránt gondolva) jutunk hozzá művészfilmekhez. Teljesen racionális reflex, ha úgy vagyunk vele, azt szeretnénk, ha minél több pénzt nyomnának a művészfilmekbe - a való világ azonban arra tanít, a pénz nem minden, a művészfilmekhez filmkultúra és kultúr-koncepció is szükséges, a pénz önmagában, még ha sok, is, kevés ...

Budapest a '90-es évek végén még moziparadicsom volt, azóta rengeteget változott a világ, beleértve a mozi-ipart is, a nézői szokások drasztikus változását, de Budapest még mindig tud valamit, különösen, ha átkirándulunk mondjuk Bécsbe vagy Prágába.

A világ legszomorúbb látványa, amikor a mozi, ez a fantasztikus műfaj valami periférikus szórakozássá alacsonyodik. Üres folyosókon, popkornos bödönnel a kezedben moziplakátok és reklámfigurák közt sétálsz a terem felé, ahol majd megnézed azt, ami a jegyedre rá van nyomtatva - persze csak 20 perc reklám után. Utána pedig kisétálsz, az illető létesítmény közönség-kipuffogtató folyosóin, gondosan leválasztva az esetleg befelé áramló tömegekről. Itt már nincs pompa, nincs vörös padlószőnyeg, nincsenek reklámok - csupasz neonfényben lépdelsz a kijárat felé.

Egy művészmozi, az már más! Isteni hangulat, tini-szemeddel nézve felforgató élmény, ami lázba hoz. Rengeteg remek stílusú fiatal, izgalmas büfé, csodálatos stílus, egyedi építészeti megoldások, humoros kiállítások, jó olvasnivalók, otthonos büfé kedves büfésekkel, nem-segafredo capuccino - ez maga a paradicsom! Nem kell popcorn-t venni, megnézheted a filmet pusztán a jegy áráért is :) Nem kell ételt és italt bevinned - mert egy valódi moziban nincs rá szükség, ugyanúgy, ahogyan egy hangversenyen sem.


Amikor a művészfilmekről beszélünk, általában az a szó jut eszünkbe, hogy "pénzek". Mekkora pénzeket adnak oda művészfilmekre. Ott fönt, ahol a félistenek, a pénzistenek laknak. Pedig a megfelelő szó az lenne: filmkultúra. Amint ezt előző epizódunkban felvázoltuk, a filmkultúrát kell támogatni, és nem filmeket vagy/és filmeseket pénzelni. Sőt, a filmkultúrát kell támogatni - és nem valamekkora pénzt kiosztani (valamekkora összeget filmkultúra címén elkölteni).

Amennyire könnyű azonban ezt leírni, és amennyire jól hangzik, annyira nehéz elképzelni a valóságban. Ezért hát (és az elmúlt napok bistro-beszélgetéseinek folyományaként) lássunk egy egyszerű példát.



Szabó István: Te (1962, Balázs Béla Studió) 



Magyarországon úgy néz ki a helyzet, hogy amikor egy rendező filmet szeretne készíteni, szerez egy producert, ő pedig szerez támogatást. Egy részét az MMKA, egy másikat az NKA, a harmadikat az Oktatási Minisztérium adja, de lehet, hogy még az ORTT és a BKV is beszáll. (Konkrét példaként ott van a Kolorádó Kid, amelyet az alábbiak támogattak: MMKA, NKA, Miniszterelnöki Hivatal, MFB, Szerencsejáték Zrt., Szabó Miklós Alapítvány). A vége az, hogy a sok támogató - mind ugyanabból a közpénzből ad valamekkorát. A vége az, hogy a producerek nem saját pénzből producelik a filmeket, hanem közpénzből, és így összességében csak annyi történt a szocializmusról-kapitalizmusra váltás során, hogy a rendező és a központ közé egy vastag közeget sikerült beiktatni. Persze nem a közvetítéssel van a gond, hanem azzal, hogy a lényeg nem változott. Pedig változhatna.

Mindössze arra lenne szükség, hogy ismét létrejöjjön a filmes alkotóknak egy olyan kreatív közege, amely valamilyen szinten intellektuális közösséggé kovácsolja az alkotókat, és még a közönséget is. Ez a közeg megvolt még a 90-es években is a BBS-ben, akkor kezdett elpárologni, és ez az aktív közeg volt a melegágya a 70-es 80-as évek fantasztikus magyar filmjeinek. Egy ilyen közegre volna szükség most is, ami melegágya lehetne egy "új" magyar filmkultúrának - helyesebben a magyar filmkultúra következő fázisának.

E közeg létének és létrejöttének a kulcsa természetesen az, hogy kicsiben teremtődjön meg a kultúra - pont úgy, mint egy baktérium-kultúra - a szóegyezés abszolút nem véletlen, ugyanarról van szó. Adott egy csöpp a baktériumból - és ezt egy melegágyba ágyazzuk, beleinjekciózzuk egy tojásba. Itt, a tojás belsejében tökéletes minden körülmény ahhoz, hogy gyorsan és finoman fejlődjön - hogy az egyből sok legyen. Pontosan egy ilyen közegre van szükség. Ez lehetne a magyar filmkészítés holdudvara, a magyar kísérleti-film zónája, a magyar film kísérleti zónája.

A lényeg, hogy készüljenek kisebb filmek, kisebb projektek - HD videó alkalmazásával. Ekkor a híres filmrendezők nem szigetelődnek el, és nem lesznek bezárva egy üvegpalotába. Pályázhatnak csomószor egy kísérleti kuratóriumhoz K4 :), és készíthetnek csomó izgalmas, őket izgató kisebb filmet. 100 ezer forint óriási pénz, ha kreatívan költik el, 500 ezer még több. Évi 50 milló forintból létre lehet hozni évi 100-150 kísérleti filmet !!! Ezeknek a filmeknek óriási közönségük lesz. Ne feledjük, Hajdú Szabolcs pontosan így kezdte, és Diga Zsombor is. Mint zene esetében a klub-zenélés. Aki jó zenét csinál, klubokban is fellép, aki nem, nem. Sheryl Crow - Tuesday night music club :)

(a képen: Méhes Marietta, Kozma György- Diorissimo (Xantus János filmje, 1982, BBS)

100 ezer forint egy kísérleti filmre nem kevés. A vágásnak ma már nincs költsége, mert bárki elvégzi a saját gépén (a '90-es években ehhez horribilis óradíjú vágóstúdiókat használtak). 100e forint lehetővé tesz 2-3 nap kényelmes forgatást, olyan forgatást, ami magától sosem jönne létre, mert melyik magyar filmrendező költött saját pénzéből utoljára filmforgatásra (kivéve feLugossy Lászlót).

A kísérleti "filmstúdió" nem évente, hanem havonta fogadhatna el pályázatokat. Fenntartására nem kellene külön durva összegeket szánni, hiszen ma már elég egy alapítványi titkárság, egy darab titkárnővel. Havonta egy pályázat, havonta 5-10 új kísérleti film. Havonta ennyi anyag, amit a művészmozik levetíthetnek. Nem főműsoridőben- de mondjuk kedden este. Tuesday Night filmclub :)

a képen Rebecca Wright Szirtes András Forradalom után c. filmjében (BBS, 1990)

A magyar filmnek létrejön egy mag-közönsége, pár száz -> pár ezer ember. Írnak a filmekről, reagálnak rájuk, később a filmek felkerülnek a youtube-ra, fesztiválokra jutnak el. Létrejön egy alkotói közeg. Minden film számítani fog, ahogy Leonardo DiCaprio mondja a Titanicban - "to make every day count".

A filmekhez egy "holdudvar" közönség fog tapadni, ahogyan a hajóroncsokra a korallok. E közönség értőbb és kreatívabb, mint a normál mozinéző közönség. Ráadásul, e közönség maga is részt vehet pályázatokon. Ezen a ponton zárul be a kör, itt válik a rendszer öntisztítóvá, önmegújítóvá, működőképessé.

Természetesen a filmkultúrát emellett ezer módon lehet támogatni - de fontos, hogy minden támogatási forma valahol összhangban legyen ezzel az alapkoncepcióval.

Ma még a nézők érdeklődnek a filmek iránt, a magyar filmek iránt meg különösen. Ma még lenne "piacuk" a hazai sneak-preview-knak, a baráti bepillantásoknak a kísérleti filmbe. Évente 100 film !!! Minden idők legvirágzóbb filmkultúráját tudhatnánk magunkénak (leszámítva az indiaiakat). Ma van az utolsó alkalom erre a lépésre - ma már a művészmozik meglehetős magas áron adják a jegyeket, különösen ahhoz képest, és hogy termenként kapnak 1 milliót - negyedévente, és ha saját maguk forgalmazzák a filmeket, akkor filmenként még 1,5 milliót kapnak. Ilyen masszív támogatás mellett, ha egy pénzügyi szakember, vagy egy nyugati producer megnézi, azt fogja mondani, a budapesti művész mozik nem érdekeltek abban, hogy a filmeket sokan nézzék meg, sőt, teljesen hidegen hagyja őket a nézőszám.



Erdély Miklós és Bódy Gábor - Balázs Béla Stúdió - K-szekció :)

Mindezt azért említjük, mert egy-egy belépőért min. 1100 forintot ugyanúgy elkérnek a művészmozik, mint a "rosszfej" multiplexek. Szóval akkor hol van a különbség? A kísérleti film támogatásában a művészmozik főszerepet kapnak - mert náluk, az ő vásznaikon fog eljutni a közönséghez a sok-sok izgalmas anyag. Úgy azonban, hogy a belépőjegy 300 forint lesz, sőt, 1 euro.

Nem kísérleti filmenként, hanem vetítésenként. Egy-egy film 4 perctől 60 percig terjed. Minden filmet legalább 1x leadnak mindenhol, de a siker számít, a sikeresebb filmeket gyakrabban műsorra tűzhetik.

Miért is ne?

Közben pedig a Balázs Béla Stúdió filmjeit is befűzhetik a vetítésekbe. Miért is ne?

(no, ezen a ponton egész új perspektívák nyílnak meg, itt ideje abbahagyni, hogy e kis cikk végül megjelenhessen - mindenkinek köszönet a beszélgetésekért, az ötletekért, a lelkesedésért, tényleg valami új dolog veheti kezdetét - remélhetőleg sikerült elégségesen normálisan leírni) 

A végeredmény: egy filmkultúra. Nem egy-két évente 3-400 millióval támogatott fontos művészek, fontos filmek, hanem egy organikus filmkultúra, folyamatos kísérletezéssel, folyamatos gondolkodással, amibe a közönség is be van vonva. Amikor pedig valaki azzal áll elő, hogy szeretne egy filmjére 400 milliót, illetve annyit, amennyibe kerül, a kísérleti-filmes aktivitása támpontul szolgálhat projektje megítélésében. Így megy ez nyugaton is: valaki annak fényében kap pénzt egy filmre, hogy a legutóbbi hogyan sikerült, vagy hogy mennyire meggyőzőek a vázlatai. Nálunk így egy filmes filmjeinek pozitív támogatását simán alátámaszthatja (mint Hajdu Szabolcsnál) egy közönség folyamatos tetszésnyilvánítása, hiszen látni lehet a filmjeit, és a közönség reakcióit is - és ez a közönség nem az átlagközönség, hanem az elit, a kísérletezni hajlamos elit.



Jeles András - Angyali Üdvözlet 

Azaz, ha választani kell egy 1 milliárdos nagy film (egy nagy rendező nagy filmje) és "egy 250 milliós", vagy a tehetséges Szabó Simonban gondolkodva (ca.) 25 milliós, ígéretes film-projekt között - nem kell majd vakon dönteni. Egy-egy filmes nyugodtan előadhatja, reklámozhatja aktuális projektjét a kreatív közösség (kreatív nézők és kreatív alkotók) színe előtt, korteskedése pedig komoly mértékben dobhat a filmprojekt pozitív megítélésén, amikor "az állami kuratórium" döntéseket hoz. Mellesleg, az állami filmes kuratóriumnak, mint állami producerek társaságának kellene működnie, és mint egy Hollywood-is stúdióban, itt is minden filmnek kellene, hogy legyen egy-egy gazdája, aki ha a gyártásban okvetlenül nem is vesz részt, mégis valamiféle szakmai, erkölcsi felelősséget vállal a filmért, kezdve ott, hogy a nevét adja hozzá. Így a kurátorok nem sötétben és névtelenül szavaznának meg száz-milliókat, és mellesleg többé nem maradna költői a kérdés egy-egy film-projekttel kapcsolatban, hogy "ki adott erre pénzt?".

A néző, az adófizető polgár pedig többé nem úgy fogja magát érezni, mint egy újgazdag a Hippolytban, akinek megmondják a szakemberek, hogy "hát ez ennyi és ennyi" - ő pedig fizethet, mint a katonatiszt, akkor is, amikor a közpénzből finanszírozzák a filmeket, akkor is, amikor a mozikat és filmforgalmazókat támogatják közpénzből, és akkor is, amikor 1000 forint felett kell költenie bármikor, ha művészfilmet akar látni - más eszköze azonban nincs arra, hogy a kultúrát befolyásolja, vagy hogy részt vegyen benne.

Az igazságosság nagyon fontos szempont. Jelen pillanatban a filmeket egy szakmai kuratórium, majd pedig egy szakmai szűri ítéli meg (a filmszemlén) - zárt rendszer, közönség, és valódi közösség léte nélkül. Ezen könnyűszerrel lehet változtatni ... évi 50 millió forintból + 1 titkárnő és egy bérelt helyiség havi 50e ft-ért (nem kell évi 400 millió, mint az MMK fenntartására):) Az egész a Műcsarnok és a Filmarchívum hatáskörébe tartozhatna, mint az egykori BBS :)

- - -

linkek:

- az ART-MOZI termek normatív támogatása 2009-ben

- Gőzsy Kati egyik remek cikke az index.hu-n - "Több milliárd forint feleannyi mozinézőért"

- A Kolorádó Kid támogatóinak listája - a filmszemle hivatalos oldalán

Kovács Dezső (NOL) interjúja Kőrösi Zoltánnal "A magyar filmeseknek Európára kell figyelni"

-jepe-
2010-09-30

Címkék: filmfinanszírozás, művészfilm, filmgyártás, támogatás, MMKA, NKA, kísérleti, filmtörvény, költségvetés