microcspv    "time is not money"
logo Marilyn



2010-10-14

650/400 - petíció olcsó művészmozi-jegyekért

"Művészmozi-bérletet a művészeknek, olcsó jegyet mindenkinek!"


Budapest egy virágzó mozi-kultúra. Rengeteg mozink van, szinte fel sem fogjuk. Óriási kincsen ücsörgünk, és most nemcsak az elképesztő Uránia mozira-gondolunk, vagy a Művész mozira, ahol van Bódy Gábor terem is, vagy kedvencünkre, a csúcs-csúcs Odeon-ra, aminek szépsége és finomsága szinte csak süti-skálán mérhető - de az egész mozikultúrára, benne a budapesti művészfilm-barát közönséggel.
legyen minden nap mozi-ünnep!

Válság van, kevesebb a pénze mindenkinek, és egyre kevesebben járnak moziba is, művészmoziba pedig (ami számít) még kevesebben. Ehhez képest a jegyárak ... drágák, ugynaz, mintha plázába mennél filmet nézni, ami nem FAIR ...

Természetesen megértjük, hogy nem könnyű egy kis mozinak a gazdálkodás. Ugyanakkor válság van, és a világon szédítő sebességgel hódít a FAIRNESS, a méltányosság szempontjának érvényesítése a legkülönbözőbb területeken. A méltányosság lényege, hogy az ember kevesebbel is beéri, cserébe azért, hogy a másik is hozzájuthasson ahhoz, amire neki van szüksége. A fő az, hogy működjön a dolog. Legyen a mozi Budapesten olyan, mint Prágában a sör !



1929-33-as túltermelési világválság idején a brazil termelők inkább a tengerbe öntötték az eladhatatlan kávét, mint hogy ingyen adják oda a rászorulóknak, akinek nem volt pénzük. Ez nem volt méltányos, tiszta sor, senki sem járt jól - de vajon tanultunk-e belőle?





A művészmozik kulcsfontosságú elemei a hazai filmkultúrának. Nem csupán szórakozási csomópontok, hiszen a művészmozik művészfilmeket adnak, és az egész globális mozikultúrához képest egy alternatív kultúrát jelentenek. Elképesztő élmény lehet egy tizenévesnek élete első művészmozija ... minden más, és minden sokkal ismerősebb, mint a kommersz mozikban. A művészmozi a film bölcsője - és nem a forgalmazási láncszem utolsó darabja. A művészmozik hozzák létre az érdeklődést egy kultúrában a különleges filmek iránt, illetve a különleges érdeklődést általában a filmek iránt - szemben azzal, hogy a fogyasztó bemegy a moziba, megveszi a jegyet, megbámulja a reklámokat az előcsarnokban, megveszi a popkornt és a kólát, majd bemegy, megnézi a reklámokat, megnézi a filmet, majd eldobja a kóla és a kaja maradékait (mint a magyar újságírók némelyike sajtóvetítéseken) és kijön, mint aki megkapta az adagját, amelynek már el is múlt a hatása.

A magyar filmrendezőket a művészmozik közönsége inspirálja (ha valami:)), a magyar film minősége szoros összefüggésben áll azzal, hogy milyen a művész-mozi kultúránk.

Sajnos, a művész moziban a jegyek .. drágák. Majdnem ugyanolyan drágák, mint a plázákban. Sajnos. Sajnos, a művészmozik a válságra (amely 2005 óta már harapható) ugyanúgy jegyáremeléssel válaszolnak, mint a plázák. A moziünnep egyfajta sztrájk, amely révén a budapestiek éveken keresztül megmutatták, hogy imádnak mozizni - de drágállják a jegyeket. Tanultunk belőle? Semmit. Egyedül a kedvezményes napok intézménye ad némi játékteret a nézőknek, akik minden áron meg akarnak kapni egy filmet - ahelyett, hogy otthon letöltenék illegálisan.


A művészmozik drága jegyárakkal dolgoznak - nincsenek tekintettel a művészmoziba járókra. Nyilván attól félnek, hogy ha engednének az árból, ha nem emelnének BKV-szerűen rendszeresen, követve a mozijegy-inflációt, azaz a plázák árait, akkor a nézők értéktelennek látnák a filmeket, és még kevesebben mennének el rájuk. Nos, lehet, hogy ez igaz egy rágógumira - de a művészfilmekre nem lehet igaz. A művészmozik és a sajtó feladata, hogy a művészmoziba járás számára a maximális presztízst biztosítsák - ami, lássuk be, nem egy nagy feladat :)

Nem, egyszerűen nem tudjuk megérteni a művészmozik ilyetén félelmeit. Ráadásul a művészfilmeket támogatja az állam, azaz támogatjuk, közösségileg, a művészmozik, a művészfilmek közügyet képeznek, közérdeket. Egy film forgalmazására 1,5 milliót kapnak a művészfilm forgalmazók, a mozik pedig termenként 1 milliót - 3 havonta. 1,5 millió egy filmre - ez 1000 forintos mozijeggyel számolva 1500 néző jegye (500-zal 3000 néző!). Ehhez képest egy-egy művészfilmet 91 néző lát? Az első 1500-3000 néző jegyét már kifizette az állam, és még így is csak összesen 91 ember néz meg egy filmet? Itt valami nem működik rendesen.

A művészmozikban ráadásul ugyanúgy van büfé, mint a plázákban, s így a popkorn bevételről sem csúsznak le, sőt, a régi Toldi esetében például a büfé folyton pörgött, miközben a termekből 5-10 ember sétált ki ásítozva Tarantino legújabb akármijéről. Apropos - Tarantino. A művészmozik gyakran játszanak kommersz, nem művész-filmeket is. Miért? Hogy jön ez ki? Például a Toldi az Eredet c. filmet? Miért? Nem ezért fizetjük, támogatjuk a művészmozikat, hogy a kommersz filmeket nyomják. Tény, hogy a plázák is nyomnak művészfilmeket, például a Toldi műsorának gerincét adó Tetovált Lány (ekkor, az augusztus 5-i héten) az Allee-ban is ment. Miért? Ma már csak a Művészben megy. A premier idején hozhatna bevételt a művészmozikban - de nem így lesz, ha a plázák párhuzamosan lehozzák, nemde?

Védeni kellene a művészmozikat, hogy a művészfilmeket (a támogatott művészfilmeket) csak művészmozik játszhassák. De a forgalmazók nyilván örülnek, ha egy pláza is felkapja a filmjüket - annak ellenére, hogy ők (a forgalmazók) már kaptak érte 1,5 milliót, hogy ne kelljen a profitra törekedniük. Ezek után érthető, hogy a művészmozik 3D-vel próbálkoznak (bár innen üzenjük: ne tegyétek!:) - a szerk.), meg kommersz filmekkel. Az egészet a forgalmazóknál kell kezdeni, nyilvánvaló (? - a szerk.).

Kérünk hát benneteket, kedves művészmozisok, hogy engedjetek az áraitokból! Adjátok a jegyeiteket 650-ért, és ne kövessétek a BKV meg Budapest Gyógyfürdőinek áremeléseit. Adjátok jegyeiteket 650-ért, és adjatok ki kártyákat (ingyen!!) művészeknek, értelmiségieknek - hadd járjanak művészmoziba a magyar színészek, képzőművészek (a tévés személyiségek e tekintetben nem művészek, a tévé üti a művészetet,). Hadd legyen a mozi Budapesten olyan, mint Prágában a sör! Gondoljatok bele, milyen szuper lenne, ha Munkácsi-díjas festőművészek, underground zenészek, graffitis fiatalok, képzős diákok, filmművészetis és iparos diákok lepnék el a nézőtereiteket). Hadd kapjanak jegyet 400 forintért a művészek, akiket valamelyik művészmozi kitüntet, hadd járjon bármelyik moziban 400-ért jegy, sőt, két jegy egy művésznek. Irodalmárok, kisképzősök, nagyképzősök, iparosok, Kossuth-díjas felnőttek, festők és filozófusok 400-ért járhatnának moziba! A művészeket így inspirálná a többi művész a filmjein keresztül - no és a büfében is. Az "átlagember" pedig (aki művészmoziba jár, eleve nem átlag) hadd kapjon 650-ért jegyet. Biztos, hogy így többet fog mindenki moziba járni - egy dvd 550(!), ráadásul otthon nem merül fel, hogy taplók kiabálnak, bontanak fel dobozos söröket melletted, mint a múlt héten az egyik művész moziban (ami után személyzetet megkértük, csináljanak valamit, de azt mondták, nem tesznek semmit).

(Lehetne egy biztonsági szolgálat, amely az összes művészmozit ellátja. Egy állandó ügyelet, 3 ember, akikből kettő kiszáll a helyszínre, ha riasztják adóvevőn.)



550 ft egy dvd és lehet illegálisan is filmet nézni, ráadásul ott a tévé is. Aztán - ha ez nem lenne elég, ott vannak a kommersz mozik is, ahol (ha ez még mindig nem lenne elég) levetítik a művészfilmeket is a premier héten - ráadásul ... a kommersz mozikban van kedvezményes nap, a művészmozikban (legalább is a Művészben) nincs. Hogy versenyezhet egy pláza árú mozijegy egy dvd-vel vagy egy illegálisan letöltött filmmel? Sehogy. Úgy tűnik, meg sem próbálják, helyette inkább egyszerűen beleolvadnak a környezetbe - együtt lebegnek a pláza-mozikkal, 3D-ben gondolkodnak, kommersz-filmekben, és csöndesen elnézik, hogy üresednek a termeik. 91 ember egy filmre? Bármely falu többet tud ennél - ehhez nem kell egy rendesen támogatott kulturális nagyváros.

Bubifeszt - szubkulturális fesztivál, csak egy példa arra, hogy érdeklődünk, "és a jegy mennyibe kerül?" - amire a válasz az, hogy hát annyiba, azaz rendes mozijegy árba, 1200-ba. Ha bicajos filmeket akarunk nézni, ott a youtube, ha közösségi vetítést akarunk, akkor is, miért fizetnénk 1200-t? Mi vagyunk a közösség, nemde?

Franny Armstrong filmjét, a Hülyeség Kora-t úgy forgalmaz(t)ák, hogy bár normális árat diktáltak, megvolt a lehetőség teljesen méltányossági, kisközösségi vetítések szervezésére is, akár 5000, sőt, 1000 forintért is megkaphattuk a filmet ... bár ez nem Tesco, ahol a cél az, hogy minél kevesebbet fizessünk :))

Miért fizessenek biciklisek 1200-t azért, hogy megnézzék magukat, vagy más bicajosokat egy vásznon? Ugyanez 650-ért már egész más lett volna.  A Bubifeszt előtt a HajtiPajti vetített, kibérelve a mozit, telt ház volt, aztán jött a BF 1, óriási siker, BF2 - "fél-ház". Ha olyan filmeket, amik óriási sikert is arathatnának, "fél házzal" nyomnak le, meg kell húzni a vészféket, nemde?

A művészmozik közönségét nagy számban adják ki olyanok, akik fizetésüket így vagy úgy állami forrásokból kapják, s ezért most várható a kormány-és önkormány váltás miatt, hogy drasztikusan vissza fog esni még az eddigi forgalom is.

Kérünk benneteket, legyetek méltányosak, és ne pláza áron adjátok a támogatott művészfilmeket a támogatott művészmozi termeitekben - cserében mi megígérjük, hogy többet fogunk moziba járni, és segítünk elérni, hogy a plázák ne vetíthessék a támogatott filmeket :)

hogy hangzik: "művészfilmeket művészmoziban nézz!"

Ma még megtehetitek, ma még megfordíthatjátok a dolgok (lejt)menetét. Az állandó akciók, az "audience wanted", vagy a "kiakasztottunk a fára egy-két jegyet valamelyik téren" (a kávé tengerbeöntésének lightos verziója) - kevés. FIX alacsony árakat, fix művész-kedvezményeket akarunk (amit filmes újságírókra is kiterjeszthetnétek, nyilván több cikk keletkezne a mozikról és filmekről - nem magunk miatt mondjuk, a filmkultúra miatt) vagy különben végignézhetjük, hogy megy tönkre az, ami a legnagyobb kincsünk és örökségünk ...

Gondolkodjatok el ezen ... most még nem késő .... nincs végzet, csak ha bevégzed :)

-jepe-
2010-10-14

Címkék: