microcspv    "time is not money"
logo Marilyn



2010-12-31

mi lesz veled, Magyar Film ...??

jönnek a törökök ?


Szomorú idők jönnek - sajnos nem csupán az történik, hogy a megszorítások elérik a kultúrát is (ami rendben lenne), hanem egy rezsimváltás zajlik, és az új rezsim teljes erővel ront rá az előző rezsim kedvenceire, például a kultúrára. Tetejébe mindennek, a jelenlegi kormány fejesei még teljesen racionális indokokat is fel tudnak vonultatni a totális újraszervezéshez, lévén az előző rezsim BKV-szinten korrupt ... Ezzel együtt, ami történik, mégsem egy racionális cselekvéssorozat a kultúra, jelesül a filmkultúra érdekében - hanem valami (egészen) más ...

A Fidesz filmmel kapcsolatos politikája valójában egyáltalán nem ismeretlen a számunkra. Indulatok nélkül (gondolatok szintjén is megnyilvánulhatnak indulatok) említenénk, hogy létre akartak hozni egy filmintézetet (az első Orbán-kormány idején), amely egy filmes központ lett volna, és az osztotta volna a pénzt. Egy központi filmhivatal. Annak idején Káel Csabával interjút készítettünk ezzel (és a filmjével) kapcsolatban, és az eredetileg tehetséges filmrendező - miután kvázi a fejére olvastuk a Fidesz akkori összes durva dolgát - elváláskor a lépcsőházban kb. annyit fűzött hozzá: de ti sem oldottátok meg, és ti sem mondtok megoldást a helyzetre (a "ti" az akkori kormánnyal szemben álló filmes látásmódot takarja).

Káelnek igaza volt - és akármilyen felszabadító volt a Madzag kör tüntetése, valódi szórólapokkal, és a Jancsó Miklós és Grunwalsky Ferenc által alapított, fémjelzett "angyalos" filmes ellenállás mozgalom, szemben az akkori (első) fidesz kormány központosító törekvéseivel - az idő mégsem ezt a nézetet igazolta. Valójában az idő semmilyen nézetet nem igazolt. Az akkori fidesz kormány a Hídemberrel és a Káel-projekttel alaposan megemelte a film-költést, a Hídemberbe 1 milliárdot adott - az 1,7-ből, bár kérdés, hogy a maradék 0,7 milliárd honnan lett, állami pénzből vagy máshonnan? A következő kurzus aztán tovább folytatta ezt, tovább emelve a téteket, és "Hiller havernek" 2 milliárdot adtak kézbe, hogy úgy költse el kultúrára. Igen, ez az, amikor a hatalom a tenyeréből eteti a kultúrembereket. Óriási volt a korrupció, producerek visszafizetendő tízmilliókat nem fizettek vissza, rendszeresen, és úgy, hogy nem is kérték tőlük vissza. Satöbbi. Tiszta BKV. Ráadásul, a kultúra, ami ebből a tenyérből-etetésből létrejött, egyáltalán nem volt jó kultúra, nem volt élő, nem volt valódi, és tetejébe mindennek, az egyik díj átadásakor Hiller úr azt mondta kedvenc filmrendezőjének, hogy "csak így tovább" - mintha a szocializmusban éltünk volna.


Az új (második) Orbán-kormány kettős feladattal szembesült: a kultúra egészségesebbé, valódibbá tétele, valamint a kultúra-finanszírozás racionalizálása és megtisztítása a korrupciótól. Több pénzt, vagy ugyanannyit kellett volna adniuk tehát, ráadásul más rendszer szerint, és odafigyeléssel. Ehelyett, mint már annyiszor, most is létrehoztak egy ellen-rendszert, amely a korábbi másolata, csak másképpen (más szereplőkkel). Hiller szerepében a film terén most Andy Vajna játszik - kb. 4 milliárddal. A botrányosan rossz Terminátor 3 producere, Andy Vajna nemcsak 4 milliárdot kap a kezébe, de hallani olyat is, hogy amerikai-magyar koprodukciókat fognak preferálni. Mi van???

Óhatatlanul is eszünkbe jut az első Orbán-kormány, amikor Depardieu-ék itt forgattak, valami francia háborús filmet, és OV találkozott vele, és adott nekik több, mint 500 e forintot (ezt Depardieu-ék nyilván azóta sem értik :)).

Az Orbán-kormány filmes koprodukcióiról már csak ezért nem hallunk szívesen - ennél azonban jóval többről is szó van. Nehogy már a magyar filmeket mint az amerikai filmekhez hasonlító filmeket kezeljük. Nehogy már popzenéhez hasonlóan a népszerű, kommersz amerikai darabok nyíltszínű másolásáról szóljon a magyar filmkultúra. A '80-as években volt magyar film. A '90-es években is volt még valami (Simon Mágus). Azóta inkább sok pénz, és ritkán egy-egy fiatal rendező egy-egy jó filmje.


Magyar film, mint olyan, nincs. Van Valami Amerika 2 és van 9 és Fél Randi a magyar művészfilm egykori ünnepelt rendezőjétől, Sas Tamástól :) Aztán van Nexxt és Taxidermia - mint alternatív, radikális művészfilmek, és van Dolina, mint giga-projekt, ami mindenhol átcsúszott, kivéve a mozikban. A tüneteket vizsgálva, tisztán látható, a magyar film beteg. Jancsó Miklós hagyományosan Jancsós filmjei így maradnak tulajdonképpen filmkultúránk gerinceként kiemelkedő fénypontok.


S ha már itt tartunk (nem személyekről beszélünk, hanem stílusokról), Jancsó filmjei nemcsak a '70-es, '80-as évek hagyományát követik, de eredetien magyar filmek is. Nem úgy, mint Szabó István nagy dirrel-durral beharangozott koprodukciói - melyek közül a Taking Sides (Szembesítés) NAGY volt - de az Annette Bening-es film (Csodálatos Júlia)? Miért? Minek? Makk Károly Egymásra Nézve - az már valami, azért kellettek a nagyszerű lengyel színésznők, hogy ne kelljen a szocialista erkölccsel a magyar színészeknek ütközniük :))) Értsd, nem amerikai koprodukció, és még értelmes is - és a végeredménye egy európai film. Eszkimó Asszony Fázik- Boguslaw Linda - a zseni kívülről érkezettségével egy magyar-valóság mentes, totálisan friss főszereplő tudott lenni a zseniális Lukáts Andor mellett. Nárcisz és Psyché, Udo Kier, Particia Adriani, tökéletes főszereplők egy tökéletes filmhez - és így mellesleg Cserhalmival kapcsolatban is el lehet mondani, nem csak azért szerepelt benne, mert magyar színész és Bódy Gábor jóbarátja, hanem mert tökéletes volt a szerepre :) Ezek a koprodukciók azonban a magyar film hagyományát, a magyar film kísérleti avantgárdját erősítették - és maximálisan európai filmeket eredményeztek, ráadásul roppant értékeseket. Most ettől a parttól rúgjuk el magunkat - legalább 3 évre.

Egy rossz és több szinten is korrupt rendszert felvált egy másik, amely nem jó, és bár anyagilag nem korrupt, a művészetet nemhogy serkentené, de felszántja és sóval hinti be.

Magyar filmre van szükség - magyar filmesekkel. Ha egy huszonéves Vitézy Dávid a BKV vezérigazgatója lehet, miért ne lehetne a magyar filmnek magyar vezérigazgatója, tuti találnánk valakit, aki szívvel, lélekkel, értelemmel elkormányozná ezt a birodalmat, nemde ? A fiatal rendezők egyre jobbak és egyre szerencsésebbek is (voltak mostanáig), mert egyre európaibb körülmények közt gyakorolhatták szenvedélyüket, hivatásukat. Tuti könnyen találnánk egy fiatal magyar filmest, aki nem is érdekérvényesítőként, hanem művészként és személyként elegendően jó vízióval rendelkezik a magyar filmről - és ő kaphatná meg a 4 milliárdot... hogy értelmesen ossza el - magyar filmekre. Nemcsak magyarországi, hanem magyar filmekre. És ne feledjük, ezt felülről nem lehet diktálni - csakis belülről lehet .. serkenteni ...


A Fidesz egyszer már nekirontott a magyar filmek, akkor (miután totális ellenállásba ütköztek) csak odáig jutottak, hogy beadtak egy valag (állami) pénzt egy filmszemlébe, és cserébe átdizájnolták - amely dizájn, ugyanúgy, mint az azt követő kommersz, pokornos, ezust papíros dizájn, feledésbe merült, de utódjuk (a kormányváltás utáni utód) azóta is megmaradt ... Úgy tűnik, Tarlós számára is a BKV csak faltörő kos, csak arra szolgál, hogy átvegye a hatalmat - változtatni nem nagyon akar .. (lásd a BKV árak - csak nem mennek le ... hiába kampányolt ezzel a VEKE annyit) ma már a Demszky-féle BKV vidáman pöfög tovább - Tarlóssal a vezetőfülkében ...

A jelenlegi kormány Hillert Vajnára cserélte - és mint valami most végzett, nem túl okos marketinges, az amerikai filmeket erőlteti ... az autentikus helyett ... ez nemcsak rossz, de destruktív politika ... és gondoljunk bele, hogy a Kádár rendszer lehetővé tette zseniális magyar filmek létrejöttét !!!!

Ez alá azért nem nagyon kéne lemenni ... a Kádár rendszer legyen a minimális mérce - szégyen, hogy ezt mondjuk, de szégyen az is, hogy ezt kell mondani, de legalább olyannyira támogatott és jó magyar filmet akarunk, mint milyen a 80-as években volt ...

Kell először is, egy budapesti székhelyű fiatal magyar filmes ... 20-30 között - aki Vajna helyét betöltheti ... és az sem baj, ha lány ... pokolba az anti-feminizmussal ... :)))

(folyt köv. ...)

korábbi cikkünk, Filmszemle 2001

-jepe-
2010-12-31

Címkék: filmszemle, magyar film, Andy Vajna, filmszakma