microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2011-01-18

Boonmee Bácsi, Aki Képes Visszaemlékezni Korábbi életeire

hosszú túra a szellemvilágban


Ha láttál már különös módon "elröppent" művészfilmet, a Boonmee bácsi biztosan felülmúlja azt, elröppentségben. Egyáltalán nem szórakoztató film, viszont roppant zavartba ejtő. Könnyedén el tudjuk képzelni, hogy bizonyos különösen érzékeny emberek számára óriási élmény, de azokat is könnyedén meg tudjuk érteni, akik (hozzánk hasonlóan) hűvös távolságtartással szemlélték a vásznon felvonultatott jelenteket ...

A film hangulata roppant szuggesztív. Ugyanakkor, arra is rá kell ébrednünk, hogy alapvetően ennek oka a mi kívülállásunk. A thai film, a thai emberek számára valószínűleg sokkal közvetlenebb élményt jelent. Egy bácsi haldoklik, de nem úgy, ahogyan azt a Kőszívű Ember Fiai elején látni, ez a haldoklás a természethez közeli népek "tárgyilagos" haldoklása, amely inkább egy távozás, pátosz és könnyek nélkül. Nehéz megmondani, hogy a film a thai emberek számára milyen, de számunkra szürreális, hiszen amikor felbukkan a bácsi halott fia, egy gorilla-szerűség alakjában, világító szemekkel, azt nem lehet hétköznapiként tekinteni.


A jelenetek nehezen átélhetőek - lévén, hogy a bácsi (aki fiatalnak néz ki), nem a mi kultúránkból származik, s így nem tudunk azonosulni vele, a legkisebb mértékben sem. Ezáltal a film végül úgy hat ránk, hogy e nyugati szemmel értelmezhető karakter, személyiség nélküli bácsi mint egy lecsupaszított létforma hat ránk, mint egy lélek - a dantei purgatóriumban. Így persze eléggé depresszív hatást tesz ránk a film, ráadásul nagyon lassú és hosszú is. A dokumentumfilmek ennél milliószor jobban rá tudnak venni minket bármikor, hogy azonosuljunk egy idegen bácsival ... Ugyanakkor, e személytelenség, személyen túliság (alaposan) megérinti az embert ...

A film legvége üdítően hat, mintha egy David Lynch-filmet néztünk volna, ezzel együtt nem könnyű feledni a hosszú-hosszú perceket, amelyek nemcsak nem voltak szórakoztatóak, de minden tekintetben ingerszegény állapotba sodortak bennünket. Fárasztó volt? Hát, igen. Ezzel együtt van mögötte gondolat, a kompozíció a maga egzotikus módján kifinomult, egy helyütt pedig konkrétan nevettetős (a tavas-jelenetnél, boldogtalan hercegnő szexel a beszélő harcsával:))

A maga módján a Sztalker is fárasztó, bár azt a filmet a lehető legfeszesebbre alkotta Tarkovszkij, és kelet-európaiak lévén minden másodpercben nagyon komoly hatást tudott gyakorolni ránk.

A Boomnee bácsi ehhez képest olyan,
mintha egy függöny mögött néznék valamit - egy másik kultúra Sztalkerjét talán, talán nem ... - de egy biztos, nem tudjuk megítélni, csak az alapján, hogy ránk milyen hatást tett, ez pedig az érdekes, emlékezetes és fárasztó minőségek (nem a legszerencsésebb) keveréke. Konkrétan: utólag az ember abszolút örül, hogy látta (a vége meg kifejezetten jó, sőt, komoly és Bunuel-es a szellemekkel és vendégmunkásokkal !!), de annak is örül, hogy már vége van ... Abszolút jó film - de az is igaz, hogy fárasztó ... a kettő együtt igaz ...

-fülöp-
2011-01-18

Címkék:



:::::::
  LÁSD: Boonmee Bácsi, Aki Képes Visszaemlékezni Korábbi életeire info-file
:::::::
 Loong Boonmee Raleuk Chat 2010.