microcspv    "time is not money"
logo Marilyn



2011-01-21

offenzíva a Művészmozik ellen / kult.forr.2011

nagy zűr kis-Kínában


Dübörög a kulturális forradalom, a fidesz kult-buldózerei teljes gőzzel tarolnak, mindenfelé előrenyomulnak, Budapestre tekintve pedig mintha egy világháborús térképet látnánk, tigris tankokkal, meg minden. Totális offenzíva. A művészmozik épp most esnek el, most esnek áldozatul a hatalmi gépezet pusztításának. Az emberben leginkább egy kérdés merül fel: ezt most direkt csinálják?

Bárcsak azt mondhatnánk, hogy elefántok szabadultak be a porcelánboltba. Sajnos azonban, teljesen egyértelmű, hogy nem erről van szó, hanem egy szisztematikus tisztogatásról, leszámolásról, ledózerolásról. Nagy szavak, hát igen, de nézd el nekünk, kedves olvasó, mert a fidesz kulturális forradalma tényleg nem kis piskóta. Inkább kis-Kína.

A fidesz haditerve borzasztó egyszerű, mint a németeké a Die Hard 2-ben (a terroristák). Egy összehangolt támadás során elvágták az összes vezetéket, és egy, a reptér melletti kápolnából irányították az egész repteret - a szálak mind az ő kezükbe kerültek. Élet és halál urai voltak. A fidesz kulturális forradalma ugyanígy működik. Elvágják az összes pénzvezetéket, létrehoznak egy másikat, egy központi vezetéket, és onnantól csak az jut hozzá pénzhez, akit odaengedtek ehhez az új csatornákhoz, aki kvázi a tenyerükből eszik.


délutáni kávézás a Kino teraszán (2008 október)

A művészmozikkal kapcsolatban döbbenten figyeltünk fel a tényre (a Stop.hu-n jelent meg először (?)), hogy a költségvetésből hiányzik a nekik szánt támogatás. Itt máris álljunk meg egy pillanatra. Támogatás egy multicégnek, amely profitit termel, támogatás egy gyárnak - ez tök más. A kultúra egy különleges terület. A kultúra nem termelés, nem profitról szól, hanem egy folyamatos ünnepség. A kultúra által a közösség sajátjaként ünnepli az életet, ami körülveszi őket - a kultúra egy folyamatosan impulzusokat kibocsátó, lüktető szervezet, amely a közösséget létrehozza, újradefiniálja. Kultúra nélkül egy közösség csak tömeg, egy massza, amely dolgozókból, bevásárlókból, főnökökből és beosztottakból áll. Kultúra nélkül egy ország, egy város csak egy rabszolgatelep (lásd a Békásmegyer c. A.E. Bizottság számot).


Magyarországon a kultúra kihalóban van, mármint vidéken, ahol nincsenek programok, történések, a társas érintkezések helyül szolgáló piazza-k, pub-ok, kocsmák tömegesen pusztultak ki az utóbbi években - amióta a fidesz uralja a vidéki önkormányzatok döntő százalékát?? Lehet összefüggés, hiszen a kultúra LIBERÁLIS. Sosem is volt, és sosem is lehetne más. Budapest tartja magát, (hálistennek!!!! - és hála a kultúracsináló rétegnek!!!:))) borzasztóan gazdag a kultúrája, szinte a berlinihez fogható !!!!

De miért gyűlöl egy rezsim egy kultúrát? Mert az, hogy gyűlöletről van szó, nem is kérdés. A fidesz kulturális forradalma, ha megnézzük, egy összehangolt, sok-frontos offenzíva, amely minden szinten és minden elképzelhető módon az urbánus, liberális, kultúrréteget támadja, legyenek akár személyek, akár intézmények a célkeresztben, akár maga a "támogatási" rendszer "átalakítása" (ami egyenlő a források elvágásával, és új források kijelölésével, ahova külön be kell jelentkezni, és upsz, nem fog mindenkinek sikerülni).


Tamás Gáspár Miklóst kirúgni az MTA-ból, mintegy látványos belépőként, nemcsak ízléstelen, de konkrét komisszári stílus. Egy TGM kaliberű gondolkodóra minden közösség büszke, és minden közösség igyekszik munkát és honoráriumot biztosítani a számára, hogy minél többet hozzon ki a tehetségéből. Nálunk kirúgják. Mi ez, ha nem egy intellektuális leszámolás, illetve egy leszámolás az intellektuális réteggel?


A művészmozik esete ugyanez. Budapest igazán büszke lehet a művészmozijaira. Más európai nagyvárosokhoz képest abszolút élvonal (sajnálatos noha, hogy nem lehet 800-ért megnézni bármelyik filmet bármikor :)). A művészmozik Budapest kultúrájának legfontosabb bástyái, itt nyílik ki szemük a fiataloknak a világra (már ha sikerül leválniuk a tévé diktálta tömegkultúráról), és itt fordulnak meg a kultúrában résztvevő emberek a leglazábban (meghívó, drága színházi belépőjegy, elegáns ruhák, meghívók nélkül) és a legnagyobb sűrűségben.


Amit a jelenlegi kormány csinál, az egy borzasztó durva folyamat, amit nehéz lesz visszacsinálni. Felmérhetetlen károkat okoznak és szándékosan. Első körben megszüntették a támogatást, kiradírozták a forrást, ahonnan a művészmozik támogatásban részesülnek. Második kör, ahogy várható volt, kijelölnek egy alternatív támogatási forrást - és szétkürtölik, hogy nincs is szó semmiféle felszámolásról, tisztogatásról, stb. Tény ugyanakkor, hogy ez az új, alternatív támogatási forrás, UPSZ!!, nem mindenkit fog ellátni. Lesznek olyan mozik, akik nem esnek bele e támogatás lefedettségébe. Lesznek? Vannak. Cirkó, Kino, Örökmozgó, Tabán, Európa, Vörösmarty. Upsz. Szegények. Ennyit erről. Hogy mi az aktuális "filter"? Most azok esnek ki, amiket nem Budapest működtet. Budapest Önkormányzatának mozijai fennmaradnak, a többi - néma csend. Minden egy kézben. Ráadásul a Cirko, amely a balliberális intellektus egyik kedvenc főhadiszállása, véletlenül beleesik ebbe a halmazba, csak úgy, mint a Kino, amely a Cirko-s Balassa Péter és Mundruczó Kornél, valamint producere, Petrányi Viktória közös mozija, és Mundruczó Kornél, ugyebár az előző "rendszer" kedvenc filmese volt, akinek Hiller azt mondta, csak így tovább- ezért ő most célpont. Mi ez, ha nem leszámolás? Tisztogatás?


délután a KINO-ban (odakint, az ablak másik oldalán egy másik kultúra)

Örökmozgó és Vörösmarty? Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj, s nem tudja, hol van ott a Vörösmarty mozi. Minden normális kormányzat azon mesterkedne, hogyan lehetne megmenteni, kimenteni a sarokból, ahova beszorult a mozi 2005-ben jelentkező válságából, lásd hétfőnként 50% kedvezmény. A Vörösmarty 2005 óta a hétfői 2-3-400 forintos mozi, amivel (bár vegetál) valóságos népi kultúrmissziót végez, tehetné mindezt akár támogatva is, pompával! Egy ilyen mozira abszolút szükség van. Aztán ott van az Örökmozgó, Budapest kultúrájának egyik gyöngyszeme, egyszeri filmvetítéseivel a legkülönlegesebb műsort adja, minden héten. Bár nevében kétségtelenül van némi indokolatlan optimizmus, bedózerolni 30x akkora barbarizmus, mint amekkora a Kultiplex ledózerolása volt, pedig az is nagyon durva volt.


Mi történik?

Amikor egy multicég, egy gyár terjeszkedik, mondjuk a brazil tengerpartnál, a lehető legritkábban vesznek tudomást az élővilágról, azokról az élőlényekről, akik ott jól érzik magukat, akik ott élnek, halak, emlősök, cápák, mikroorganizmusok, bárki. Ugyanakkor, még ha el is követnek egy-egy ilyen durva hibát, azt úgy teszik, hogy nem tudnak róla. Fogalmuk sincs, hogy rengeteg élőlénynek mit jelentett az a hely, amibe belerondítanak, és azt sem értik pontosan, hogy hogyan és miként rondítanak bele. De amint ez kiderül, hajlamosak a megbánásra, és a rehabilitációra.

Nálunk a fidesz egészen más. Azok a kultúr-zónák, kultúrficakok, a kultúrának azok a szegmensei, ahova a lángszóróikkal, dózereikkel most benyomulnak, nem néma emlősök, halak és mikroorganizmusok élőhelyei, hanem olyan emberekéi, akikkel a fidesz formálisan azonos nyelvet beszél. Értsd: ez az élővilág, ez a kultúra nagyon is tiltakozik, nagyon is konkrétan elmondja, mit ne tegyenek, és miért - ám a fidesz ennek ellenére izzítja a láncfűrészeit, és zúdítja a napalmot. Miért?


délutáni nyüzsi a KINO-ban (2008 okt)

Mert ez nem egy olyan kutyatámadás, amikor a kutya csak odarohan ugatva, hogy lecsekkolja, ki a behatoló, milyen szaga van, és hajlamos tárgyalni is - a fidesz támadása egy pitbull támadás, ahol szó sincs hezitációról, a cél egyértelmű, az adott célpont elpusztítása. A fidesz szisztematikusan számolja fel a balliberális értelmiség élőhelyeit, kultúráját - mit sem törődve azzal, hogy a kultúra csak liberális lehet, és mint ilyen, csak baloldali lehet, hogy a kisebbségekkel való elbánást ne is említsük. Felszámolják (fel akarják számolni) a kultúrát, a valódi kultúrát, amitől Budapest Budapest, és amiről vidéket már 30%-ban sikerült leválasztani. Napalmot zúdítanak az élővilágunkra, felperzselik, felszántják és sóval hintik be - nem törődve azzal, hogy a mi élővilágunk az a hely, ahol a kultúra virágzik és születik, és újjászületik, és hogy ez az az kultúra, ami miatt az egész ország egyáltalán közösségnek mondható, közösségként képes (lehet) funkcionálni.


Félreértés ne essék, az, hogy újrarendezik a kulturális szférában a finanszírozást, teljesen rendben van. Sőt, az is teljesen rendben lenne, hogy a kulturális szférát is megszorításokkal sújtják. Ami nincs rendben, sőt, katasztrófa, az az, hogy rendbetétel és nadrágszíjmeghúzás örvén leszámolást és tisztogatást végeznek. Ami katasztrófa, az nem az, hogy át akarják világítani, mi hogy működik, hol és merre kóborolnak, vándorolnak a pénzek - hanem az, hogy a kultúrában érdekelt embereket ellenségként földre nyomják, mint egy razzián, átvilágítás és újrastrukturálás helyett pedig egyszerűen mindent a saját kezükbe vesznek, amitől csak saját maguk számára lesz átláthatóbb bármi is.


A magyar kultúra, a budapesti kultúra roppant gazdag és erős, és okkal bízhatunk benne, hogy ezt a három évet túléli, túléljük, akármekkorák lesznek is a veszteségek. A pénzforrások elvágása, az új forrás kijelölése, bizonyos korábban támogatott mozik, intézmények, emberek kihagyása, kiszűrése az új támogatási, finanszírozási rendszerből - barbarizmus. Ez nem orvoslás, nem gyógyítás, nem műtét, hanem amputáció. Ez egy bosszúhadjárat.


délután a KINO-ban (2008 okt)

Hogy miért? Miért e bosszú hadjárat? Először is a kultúra a diktatúrák legveszedelmesebb ellensége, lásd az 1980-as években a demokratikus ellenzéket, Bódy Gábort és a sok-sok fantasztikus kultúracsináló művészt, akik mind részei voltak annak az erőnek, amely gyakorlatilag mattot adott a diktatúrának.
Budapest a kultúra, a szabadság, a művészet, az intellektus fővárosa, semmi kétség. Ezt a kultúrát pedig sem Kádár Jánosék, sem Gyurcsány Ferencék, sem Orbán Viktorék nem képesek, nem voltak és nem lesznek képesek sem betiltani, sem zsebre tenni, sem eltörölni.

A törekvés persze világos, egy kis-Kínát akarnak létrehozni, a valódi kultúra helyére általuk létrehozott, a tenyerükből etetett, fizetett, finanszírozott mű-kultúrát akarnak ültetni, hátha kinő ... (ahogyan a kínaiak a menekülésre kényszerített vallási vezetők, lámák helyére saját maguk ültetnek saját lámát).

Ez a politika óriási károkat okoz, ez felér egy könyvtár felgyújtásával ... Egy szégyenteljes offenzíva ez ... politikai háborús bűn ... Fura visszaemlékezni azokra az időkre, amikor a Cirkó még a Lőrinc pap téren volt, és veszélyben volt a finanszírozása, és akkor (jó régen) az akkor értelmes és szimpatikus Deutsch Tamás odajött, és mint egyik értelmes fiatal a többit, támogatásáról biztosította az unikum klub-mozit és a mozi közönségét ...


BTW: unikum klub-mozi ... ez az a mozi, amelynek az előcsarnoka kiállítóteremként is funkcionált, és volt idő, hogy El Kazovszkij képek figyeltek a falakról ...

-jepe-
2011-01-21

Címkék: művészmozik, finanszírozás, támogatás, Budapest, fidesz, kulturális forradalom 2011