microcspv    "time is not money"
logo Marilyn



2011-02-28

Oscar (™) 2011 - recessziós taktika

Hollywood smúzolni Anglia


Legjobb film: A Király Beszéde. Egy Angol film. Legjobb idegennyelvű film: Egy Jobb Világ. Oscart kapott a facebook-os film, a Social Network is. Mi történt Oszkáréknál? Nyitás minden irányban? Egyszerre?
Colin Firth (azon felül, hogy valóban nagyszerű és szimpatikus színész!) tényleg istenien dadog, holtbiztos, hogy jobban, mint csomó más színész, akik a világ ezer eldugott kis filmjében, színházában, esetleg odahaza próbálkoznak dadogással. Talán még azoknál is profibban csinálja, akik ebben szenvednek, dadogásban. A Király Beszéde ezzel együtt egy annyira banális film, hogy még a szezon legbanálisabb filmje címet sem érdemli meg. Ez azonban nem újság.


Colin Firth a Király Beszéde c. filmben - amely a legjobb film Oscar-díját is megkapta

(Colin Firth egyébként nemcsak jó művész, de meglehetősen jó fej is, mert visszautalt Tom Ford-ra, akivel a Single Man-t készítették, ami komoly film, és amiért a tavalyi Oscar-on nulla díjat kaptak)

Az Oscar nagyon egyszerűen működik: az ipar reprezentáns képviselői egy showműsor keretében szétosztanak két tucat díjat, kevesebb, mint egy tucat film között. Utána mindenki jól jár, a jelölt filmek is, mert a mozikban, tékákban kiírhatják: X db Oscar (jelölés).

Amit most látunk, az egyfajta megújulási kísérlet, óriási erőbedobással. 2008 óta válság van, a világ óriási fordulaton megy keresztül, amelyet úgy is le lehet írni, hogy elfordulás az amerikanizált stílustól (s egyben a történelmünket évszázadok óta alakító modernitástól is). Egy vehemens, gyors kijózanodásszerű de-amerikanizáció kellős közepén vagyunk. New York nem az, ami régen volt, de az USA sem. A "Live and Work in the US" kampányok évtizedét hagytuk most éppen magunk mögött, amikor úgy próbálták mesterségesen fenntartani a világ különböző népeiben az irigységet és vágyakozást az amcsi élet iránt, hogy embereket e reklám kapcsán azzal szembesítettek, hogy ha az USA-ba költözhetnének, bármikor elhagynák jelenlegi hazájukat. Bizony, az amcsi életstílusra rájár a rúd, és általában az amcsi stílusra is. Ilyen helyzetben pedig roppant nehéz befolyásolni az emberek ízlését, véleményét, különösen a tengerentúlon, ezért "az Akadémiának" össze kell kapnia magát. A célpont: London. Ha a londoniak nem mennek az Oscar-hoz, az Oscar megy London-hoz. Ha egy angol filmet árasztanak el díjakkal, azzal befolyást nyerhetnek az angol közönség felett, értsd, az amerikai filmipar plusz befolyást szerezhet, megnövekedhetnek az eladások egy olyan országban, amely nemcsak a saját népét, de a világot is ellátja angol nyelvű filmekkel.


Az akadémikusok idén az uborkaszezonnak legeslegjobban megfelelő, legsemlegesebb (legbanálisabb) filmet húzták elő a kalapból "győztesként" a legtöbbször. A Király Beszédét, amelyiknél a Viasat History-n látható filmek közül kb. minden második jobb. Olyan, mint a liftekben használt semleges háttérzenék. De nem ez a lényeg, hanem az, hogy Angol.

A legjobb külföldi film a külföldi újságírók "ajánlása" nyomán dőlt el (Golden Globe). Az Akadémia tiszteletben tartja az Amerikában élő külföldi újságírók véleményét, cserében nyilván elvárhatják, hogy a külföldi újságírók is viszont tiszteljék "az Akadémiát". Ez volt a második smúzolós manőver.


Amelyik győztes még figyelmet érdemel, az a Social Network, amellyel kapcsolatban így írtunk:

"Ha az Oscar-díj mögött álló akadémisták jót akarnak maguknak és a biznisznek, ha meg akarják alapozni a válságba jutott mozi és az Academy Awards jövőjét, e filmet komoly díjakkal fogják illetni" Miért ne kapná meg a facebook is a tiszteletet az Akadémiától? Miért ne üdvözölné "az Akadémia" az USA egyik vadiúj dollár-milliárdosát néhány plasztik-szobrocskával? Jelentőségteljes gesztus, de valójában nem kerül semmibe :) A harmadik nagy smúzolás.

Fontos látnunk, hogy az Oscar (™) lényege (a showműsor óriási bevételein kívül) a filmpiac befolyásolása. Ahogyan a kormányok a benzinárakkal manipulálgatnak, úgy gyakorolnak óriási erejű hatást a filmpiacra az akadémiai tévéműsor díjai. A tévéműsor, amely a mozi-világot mozgatja - évente egy epizóddal, s benne egy valóságshow-val, a piros szőnyeggel, amelyen a sztárok önmagukként adnak elő jeleneteket (a Berlusconi birodalmáról szóló doksifilmben is látunk ilyet, Berlusconi haverjainak egyik szigetén van egy ilyen közönséggel való érintkezéseknek (PR) fenntartott hely, ahol Berlusconi-val lehet "fotózkodni", meg ilyenek).


Az Oscar nagyon komoly showműsor, amit L.A.-i idő szerint szuperkorán kezdenek, hogy a keleti parton még esti főműsoridőben láthassa mindenki, sőt, még akár Európában is lehetséges legyen belekukkantani. Az európaiak persze nem mind virrasztanak a kommersz amerikai film ünnepén, s így az Oscar a legtöbb európai számára egyfajta második mikulásként működik, érdekes reggeli ébredéssel: "vajon mit hozott éjszaka az Oscar Mikulás?" Vajon hányat nyert a Király Dadogása? Vajon volt-e hosszabbítás? Tizenegyesekkel dőlt-e el? Vajon szép volt-e a valóságshow a piros szőnyegen? Hú, alig várom, hogy este megnézzem a híradóban én is!


Az Oscar-ral kapcsolatban is azonban a legérdekesebb nem az, amit mutatnak, hanem amit elrejtenek. A 2011-es Oscar show megpróbálta elterelni a figyelmet az un. "Schumacher effektusról", a mozi Schumacher effektusáról, miszerint új szupernyerő filmtípus ütötte fel a fejét, a 3D film, ami miatt a kommersz mozi ugyanolyan uncsivá kezd válni, mint a Forma 1 Schumacher miatt.

A mozi kiszámíthatóvá vált: nagy költségvetés - nagy bevétel. Semmi csoda. Közben pedig egyre kevesebben járnak moziba. Ha ebben a helyzetben (uborkaszezonban) egy Gyűrűk Ura 9000 vagy egy bármilyen hasonló gigaprodukció kap szobrocskát, akkor a mozinézőknek teljesen összeáll a kép: a világ megváltozott, a mozi nem ugyanaz, mint régen, nagy és műanyag filmek (Schumacherek) nyernek - és ha ez lejön a közönségnek, ekkor az ipart nem sikerült katalizálni.
Az Angol Beteg - bocsánat, a Király Beszéde annyiban kitűnő választás volt, hogy egy emberi film (!!!), amiben nincsenek műanyag trükkök, és nem giga-költségvetésű - és nem utolsó sorban nem olyan, mint a Félszemű :)) Ha a Félszemű nyert volna, az egészen más üzenet lett vona, az azt mondta volna, mi mondjuk meg, mi a jó film, ti pedig megnézitek. Így az üzi ez volt: mi megmondjuk azt, hogy mit fogtok legtöbben megnézni, a legkisebb csalódás-faktorral, ti megnézitek, és úgy gondoltok az Oscar-ra, mint egy komoly dologra. Smúz a nézők felé (ezért a smúzért azonban nem tudunk haragudni :))

Akárhogyan is, drukkolunk, hogy a filmipar pozitív lökéseket kapjon, bár a de-amerikanizációban maximálisan hiszünk, és ezerrel drukkolunk is neki ... plusz mit várunk egy Akadémiától, amely szerint a legjobb animációs film a Toy Story 3D ?:)

-jepe-
2011-02-28

Címkék: oscar