microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2011-02-06

Párizsból Szeretettel

A nem annyira vicces páros


Pierre Morel rendezőnek legutóbb az Elrabolva c. filmjét láttuk, amivel teljesen elégedettek voltunk a maga műfajában. Akció-krimi- ezt szereti a francia rendező, ebben a műfajban utazik, és most, a harmadik filmje is ez lett, egy nagyon sokat verekedő, lövöldöző és robbantgató főszereplő-párossal megküldött, eléggé erőszakos akciófilm.
Míg John Travoltának erős referenciái vannak akciófilmek terén (vegyük csak a fő klasszikust, a John Woo-féle Face-Off-ot), filmbeli társa, Jonathan Rhys-Meyers gyakrabban játszik angol feltörekvő ifjút (Csavard Be, Mint Beckham, Match Point), vagy angol arisztokratát (A Hiúság Vására), mint akcióhőst ( az egy Mission Impossible 3-at leszámítva).



De mindegy is, mert egyikőjüknek sem kellett aktivizálni a mély színészi képességeit: Travolta egy lehengerlő amerikai gyilkológép (különleges kommandós, akit VIP bevetésekre hívnak meg, szigorúan titkosan), aki két fegyverrel tüzel egyszerre, egymaga "elintéz" szinte bármennyi gonosz fickót (terrorista-gyanús embert, kábítószer-kereskedőt, lövöldöző kínait, stb..), Rhys-Meyers pedig egy szintén amerikai fickó, akin nagyon angolosan mutat az öltöny, és aki nem elégszik meg külügyi munkájával, hanem kém szeretne lenni. Ő lesz a jól ismert "zöldfülű" karakter, amilyenből oly sokat láthattunk már (pl. Clint Eastwood mellé is be szoktak osztani egy kezdőt, hogy onnantól rá is kelljen vigyáznia, de aztán összebarátkoznak az életveszélyben, és ha a -90-es évekbeli- forgatókönyv nem nyírja ki a fiatal újoncot, akkor a végén legjobb barátokként távoznak..).



A filmnek nincs annyira túl szofisztikált sztorija, lássuk be, egy kommersz akciófilm,  a legkommerszebbb sztorival.  Travolta és Rhys-Meyers terroristák ellen küzdenek. Travolta olyan, mint egy elszabadult gyilkológép, aki a jelek szerint kevés embernek tartozik elszámolással, mert amit csinál, azt a terrorizmus ellen teszi. Ezalatt Rhys-Meyers a film kétharmadában egy porcelánvázát  cipel magával (a forgatókönyvírók valahogy nála felejtették).

 
Az, hogy miért pont Travolta lett a gyilkoló-kommandós főhős, nem tudjuk, de a női főszereplőnek egy egészen helyes színésznőt találtak. Kasia Smutniak az adott keretek között remekül játszott, megnyerő arca kifejező volt, körülbelül erre krlátozódott az alakítása.

Pierre Morel első filmje (a B13) is Besson forgatókönyvből készült, abban a parkour-ök két kiemelkedő képviselőjét tette be egy egyszerű történetbe, ez szolgált látványosságként. Egy másik filmje, az Elrabolva is Besson társ-írói közreműködésével jött létre, és szintén Párizsban játszódott, szintén tele volt pakolva akcióval. Párizs ismét adott (miért is tágítanának saját városuktól), a film egy amerikai akciófilm, ami Páriszban játszódik, éspedig a Pulp Fiction főszereplőjének vendégszereplésével. Besson irigykedve tekint a Pulp Fiction-re, lásd a Taxi-t is a PF zenéjével, a Misirlou-van indította be. Ezúttal Travolta a pávatoll, amit kölcsönvett.



Aki az egyre véresebb, és továbbfokozott akciófilmeket szeretik, talán bírni fogja ezt a filmet, bár nagyobb az esély arra, hogy mégsem, hiszen egy film, amelyről mindösszesen csak annyit lehet elmondani, hogy "még egy véres akciófilm", viszonylag ritkán válik bárkinek a kedvencévé.

-olasz-
2011-02-06

Címkék: Pierre Morel, Travolta, Rhys-Meyers, akció, kommandó, Párizs



:::::::
  LÁSD: Párizsból Szeretettel info-file
:::::::  (From Paris with Love 2009.)