microcspv    "time is not money"
logo Marilyn



2011-07-29

Critical Mass Club Ridez

az új módi (?) :))


Hosszú utat tettünk meg, szeptemberben 20 éves a Critical Mass. A világ közben megváltozott, a CM-nek is köszönhetően. És tovább változik - és valószínűleg eljött az ideje, hogy a CM is tovább fejlődjön, amire van is mód, úgy, hogy megtartja a mostani formáját, és mégis terjeszkedik .... nemcsak számokban, de terjedési sebességben is, és persze az emberek fejében való beágyazódás terén is :))))

Az új (lehetséges) CM-módinak számos előzménye van, számos roppant látványos előzménye, melyekről korábbi CM-történelmi cikkünkben olvashattok, kezdve ezzel a fotóval, amit a CM San Francisco postolt a facebook-on, lásd itt. A világ megváltozott, ma már a MOL is bicikliksekkel reklámozza magát és az olajat is, ma már nincs reklám, amiben nem lenne ott egy bicikli. Ez egy nagyon komoly fegyvertény, hiszen azt jelenti, a biciklizés hihetetlen intenzíven terjed, és ágyazódik be a fejekben. A köztudatban, sőt, a kollektív tudatunkban is kiemelkedő helye van - máskülönben a reklámok, amiknek alapjáraton semmi közük a biciklikhez, tehát narancslevet, tisztítószert, bankkártyát, bármit reklámoznak (a MOL esetében olajat), kénytelenek bicikliseket, biciklit megjelentetni a reklámban, mert ez adja el a reklámot, ez a hordozó-motívum a "hívó-szó", amely odavonzza az emberek figyelmét, amely bejuttatja a reklámot a közönség fejébe. A biciklizés világdivat lett, köszönhetően a Cycle Chic mozgalomnak is - nem kis mértékben.


Bike Love: Begin :::::

Itt tartunk most, hogyan tovább?

A biciklizés terjedését eddig rengeteg olyan dolog gátolta, mint a "bicikliutak", biciklisávok hiánya. Lásd, tavaly ilyenkor a rakparton nem túl sok bringás bringázott, és ők sem élvezettel, hiszen egész nyáron fel volt túrva, s az utolsó percig húzták az időt, és tényleg csak akkor csinálták meg, amikor már büntetést (kötbér) kellett volna fizetni. Ma, ugyanez a rakpart, ugyanúgy, mint a '90-es évek elején, Budapest bicikliút hálózatának egyik gerincútvonala, és naponta tízezer biciklis halad rajta keresztül.

Ma már a közlekedésfejlesztés,a város-mérnökök abszolút a mi oldalunkon állnak,mármint BOCS: a mi általunk is képviselt oldalon - hiszen az oldal közös, nem a bicikliseknek akarunk több teret, hanem a közlekedést akarjuk felzárkóztatni a legmodernebb színvonalra, azért, hogy városok milliószor kellemesebbek, élhetőbbek legyenek, a közlekedés stressz- és szmog- és dugómentes legyen, és hogy a klímaváltozással folytatott egyenlőtlen küzdelmünkben legyen némi esélyünk :)))

 

Ma Budapesten egymás után tervezik át a régi közlekedést, a gyalogos forgalmat többé nem tiltják ki a felszínről, sőt, felengedik őket az aluljárókból. Nemcsak a kiskörút és a Kálvin tér, no és kedvencünk a Károly krt. (ahol a kocka alakúra nyomorított fákat azért még újra kellene gondolni) képviselik ezt az új tendenciát, amely szembefordul az 1970-es években elkezdett autódömpinges tendenciával, amely során a Rákóczi úton megszüntették a villamost, és autópályát csináltak belőle, meg az Erzsébet hídból is. Ugyanígy ez a tendencia nyilvánul meg az Üllői-József krt. kereszteződésben, a zebrák felszínre kerülnek, az aluljárókat kezdjük hanyagolni - és miért? Azért, hogy visszanyerjük a várost az emberek számára - közben lassítva a belvárosi autóforgalmat (ezt csinálják a zebrák). Ma már így vagy úgy, de mindenki a biciklizés, a környezetbarát közösségi közlekedés híve (a biciklizés közösségi közlekedés - mert egyénileg nem lenne gyakorolható, csak azért tudunk biciklivel közlekedni, mert sokan közlekedünk biciklivel - köszönhetően a 20 éve indult CM-nek !!!:))))).

Az új, megváltozott (előnyére megváltozott) helyzetben a hagyományos CM, minden hónap utolsó péntekén, vagy a Prágában, Budapesten elterjedt évi két óriási Critical Mass ideje lejárt. Nálunk a Critical Mass szervezők is olyasmit jelentettek be tavasszal, hogy az volt az utolsó, és hogy új fejezet következik. Kb. azt mondták, onnantól egy utókorszak következik (nem autókorszak, utókorszak :)))



Hogyan nézhet ki a jövő? Azaz a jelen - értsd az augusztusi, szeptemberi kis Critical Mass-ok?

A dolog gyakorlatilag adja magát. A Critical Mass fejlődni akar, de nincs több tér. A nagy Cm tuti nem tud hova fejlődni :), de ha megnézzük, gyakorlatilag a kicsi sem. A havi, rendes kis CM-jeink, amelyeken külföldön ezrek vesznek részt, nálunk családias, 10-20-50-60 fős mini rendezvények, sőt, nem is rendezvények, hanem közös együtt bringázás. Ezeket elkezdeni duzzasztani azért nem jó ötlet, mert lesz egy pont, amikor túl nagy, túl szervezetlen lesz, körülbelül 100 főnél, és átmegy valami másba. A rendőrök lecsapnak, az RTL klub lecsap, és mindenki arról beszél majd, hogy a biciklisek nem is jófejek. És akkor látni fogunk egy-két autóvezetőt, akik agresszíven reagálnak, közel mennek, elsodornak valakit, vagy ledudálnak, vagy leszorítanak. És akkor a dinamikus fejlődés helyett a napi nyomor szintjén zajló állandó háború közepén találjuk "a bicikliseket" és "az autósokat".

Kevés városnak van egyszerre két különböző típusú Critical Mass-a, ezért nem csoda, hogy nálunk könnyebb felismerni, hogy mi lehet a jövőben a pálya. Critical Mass Club Ridez ...

A modell roppant egyszerű: egy nagy helyett sok kicsi. Egy kicsi helyett sok kicsi.

Képzeld el, hogy mondjuk Augusztustól minden hónap utolsó péntekén Critcal Mass van, "CM CR" (röviden "CR" - de fontos megtartani a CM előtagot is, hogy tudjuk, miről szól az egész).

Nem egy menet lesz, ahol reményeink szerint minél többen leszünk, de közben attól rettegünk, hogy mégis tök sokan leszünk, hanem több menet. Több "Club Ride", több CR. Találkozó minimum 3 különböző helyen, pl. Hősök tere, Gödör, Jászai, és ez a három független "menet" egymástól függetlenül vág neki a városnak, a kreszt betartva, de mégis ünnepi hangulatban, hogy a forgalmat a biciklisekhez szoktassa, a bicikliseket pedig a forgalomhoz - mert mi forgalom vagyunk :))

3 különböző menet, három különböző szervezésben, de egymással összhangban, ha valahol többen jelentkeznek (a facebook-on ez nyomon követhető), máshol pedig túl kevesen, akkor páran átmennek a másokhoz. Minden Club Ride-ot egy "klub-szerűség" szervez, de nem klubtagoknak, hanem mindenkinek, tehát nyitott. A cél az, hogy minden CR-ben legyen legalább egy tucatnyi bringás, mert onnantól felfelé kezdődik a jó móka.

A közösségi élményt az fogja adni, hogy együtt szeljük át a belvárost, keresztül kasul, és egyre másra találkozunk egymással, és nagy az öröm. Az autókban ülők nem egy nagy menetet látnak, hanem azt látják majd, hogy a város megbolydult, mint egy hangyaboly, és mindenfelé csomó biciklist látni - akik a kreszt betartják (99%-ig). Csomó jófej és vidám biciklist mindenfelé. A mozgalom célja, alcíme: "biciklisek egy pozitív közlekedési morálért", ami nem tévesztendő össze azzal, amikor valaki beöltözik biciklizéshez, világító mellényt vesz, bukó-sisakot, az arca bemerevedik, és az összes vélt vagy valós kresz szabályt úgy tartja be, mint valami önkéntes erénycsősz, kresz-ellenőr :))

Csinálhatna egyet a kis CM mellett a Cycle Chic és a Kerékpárosklub egyik-másik szervezete, pl. a belvárosi és az óbudai, a két legaktívabb csoport :)) Később mások is csinálhatnak, bárki, magazinok, pl. az index.hu, vagy a NOL is meghívhatják bringázáshoz vonzódó, bringás olvasóikat egy menetre. A lényeg csak az, hogy a CM HQ regisztrálja a menetet. Minden "ride"-nak linket kell biztosítania mindig a facebook-os CM szervezői oldalra (ahol látszanak a résztvevő, regisztrált ride-ok), és a Critical Mass.hu-ra is, ahol pedig a havi CM-ek majd idővel kaphatnak (?) egy külön menüpontot.


A lényeg: minden ride regisztrált, nincs olyan, hogy XY cég vagy csoport meghirdeti a saját Critical Mass Club Ride-ját, mármint akkor, ha nem regisztrált (aminek előfeltétele, hogy az illetők vegyenek részt egy-két havi CM-en, és írják alá a regisztrációnál, hogy elfogadják a felhasználási szabályokat, nincs kereskedelmi reklám, offenzív viselkedés politikai párthoz való odasodródás, stb - csak a rend kedvéért). A regisztrációt meg is lehet vonni al-szervezői csapattól, és újra vissza is lehet adni.


foto: az első utolsó Nagy CM-rő  Bp-en

Ezer szóban lehetne még részletezni, de felesleges, hiszen az új módi csakis kollektív szellemben jöhet létre, egyetlen cikken belül semmi értelmes az össze elképzelhető részletet felvázolni.

 

Már csak egy kérdés maradt: miért nem együtt teker a sok biciklis, és miért választanák azt, hogy külön utakon menjenek? Mi lesz így a gigantikus közös élménnyel? Nos, arra megvan a nagy CM, plusz a havi CM CR-ek végén ott van a jóöreg afterparty, ahol asok bringás mind összetalálkozik. Ráadásul az egymásra való csengetés sokkal izgalmasabb, ha szembejön egy másik Cm CR menet :)) Ha szembejön egy másik menet, akkor végignézel kb. 50 szimpi arcot 1 perc alatt, míg a saját meneted 50 arcából egyszerre mindig csak 4-5-öt látsz :)))))

 

Egyszóval, itt a lehetőség ... Szeptemberben Critical Mass világünnepség ... Addigra egy augusztusi próbaüzem után már fel is állhatna az új módi ... ami még ha nagyon sokan is leszünk, akkor sem okoz majd dugót, konfliktust .. mert minden "c-ride" max 50-70 főből áll majd - utána osztódni kell ... :)))) Pl. NOL #1 NOL #2 :))))

-jepe-
2011-07-29

Címkék: cm, critical mass, budapest, bicikli, club ridez, c-ride