microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2011-07-20

Magas Sarok, Alvilág

Csajos megoldások


Egy kicsit nehézkes a címe, de cserébe nagyon jó film. Ami a Guy Ritchie-féle véres londoni krimi-vígjátékoknak nem jött össze, azt Mel Smith, egy viszonylag ismeretlen rendező, és két csúcs színésznő, egy angol (Minnie Driver) és egy amerikai (Mary McCormack) összehozott: egy gördülékeny, izgalmas és végképp szórakoztató vígjátékot, londoni alvilági háttérrel.

2001-es a film, de ennek nincs jelentősége, olyan, mintha tegnap forgatták volna. A történet első hallásra nem tűnik nagyon eredetinek, de a megvalósítása igazán az.



Adott két fiatal barátnő Londonban, az egyik egy túlterhelt és lelkiismeretes ápolónő, Shannon (Driver), a másik pedig un. “küszködő” színésznő, Frances (McCormack) aki művész színházban tocsog a vérben, és földöntúli paradicsomot szinkronizál. Shannon egy nem működő kapcsolatban él, a semmittevő pasija folyton a rádióadásokat hallgat, és mindenféle hangokat rögzít az éterből. Miután Shannon szülinapján is ezt műveli, a lány kidobja, és Frances-szel egy iszákos estét rendeznek. Belehallgatnak az ex-pasi kütyüjébe, és váratlanul egy walkie-talkie beszélgetést hallanak, ami egy éppen zajló bankrablásról tudósít. És ezzel beindulnak az események, a rendőrséget hiába figyelmeztetik, ügyet sem vetnek rájuk (bár annyit megjegyeztek a rendőrök, hogy egy csinos barna és egy helyes szőke lány volt), így végül ők kezdenek ki a rablókkal – Frances kezdeményezésére spontán megzsarolják őket.



Mire idáig eljutunk, már rengeteget nevettünk (a túl beszédes bankrabló-segéd, Danny a telefonban meséli el a barátnőjének a rablást, vicces a lányok nem túl rutinos zsarolási próbálkozása /upsz, véletlenül 1 millió fontot kértem, bocs../, a magát ingatlanügynöknek képzelő nyomozó is elég eredeti karakter, stb.. A filmnek alapjáraton vicces stílusa van, amihez még hozzájön a két színésznő elképesztő arc- és rendes játéka, illetve a többi (alvilági) szereplő idegeskedése.

Minnie Driver és Mary McCormack láthatóan jól érezte magát a forgatáson, a folytonos humoros játékuk olyan gördülékennyé és élvezetessé teszi a filmet, ami ritka.



Mellettük karakteres arcok a londoni alvilág oldaláról: Michael Gambon mint a fő-fő maffiafőnök, Kevin McNally mint második végrehajtó ember, aki elég nehezen boldogul a két lánnyal. A történet bonyolódása is jól ki van találva, tele csavaros és ötletes fordulatokkal – és azzal a ténnyel, hogy semmi sem történne így, ha nem két lány keverné a lapokat (néha igazi esetleges csaj stílusban, néha valóban talpraesetten), mert még a londoni alvilág sem tudja kiszámítani két harmincas barátnő működését és észjárását.

A krimi-szál és a vígjátéki vonal folyton keveredik egymással, és jól kiegészítik egymást, gyakran izgulunk egy-egy élesebb helyzetben, de közben mindig ott van Shannon és Frances beindultsága. Nem nagyon láttunk még ilyet: két átlagos, jó állampolgár lány belekeveredik a londoni maffia ügyeibe, és miközben karitatív célokra gyűjtenek (kórházi felszerelésekre, egy jó autóra..) a zsarolással, nagyon észnél kell, hogy legyenek, hogy a fajsúlyos bűnözőket kicselezhessék.

Az egyik legjobb tulajdonsága a filmnek a sima gördülékenység, a laza humor-és krimifolyam, amitől az első perctől az utolsóig ugyanannyira vagyunk benne a filmben, és minden egyes percét élvezzük. Valami miatt nálunk nem került moziforgalmazásra a film (DVD-n jelent meg, és az HBO-n is adták), de ennek ellenére az egyik főkedvenc (a szórakoztató kategóriából). Minnie Driver-nek és Mary McCormack-nek pedig az eddigi legjobb filmjük és játékuk. Jó film, minden szempontból.

-lido-
2011-07-20

Címkék: Mary McCormack, Minnie Driver



:::::::
  LÁSD: Magas Sarok, Alvilág info-file
:::::::  (High Heels and Low Lifes 2001.)