microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2011-07-28

Halál Sugárút

angol katonák Irakban


A Route Irish egy útvonal Irakban a reptértől a bázisig, ahol a legtöbb terrortámadást hajtják végre a helyiek (a megszállottak) - a film címével többet nem is kell bíbelődnünk, egyéb különösebb jelentése nincs. A filmnek nyilvánvalóan komoly a témája, Irak, nyugatiak, helyiek, támadások, halál - az ilyen filmeket az ember mindig kellő komolysággal nézi meg. Ken Loach szociográfiai beütésű filmjeit detto, Ken Loach és Irak együtt azonban valahogy ... nem annyira jön össze ...

A film arról szól, hogy meghalt egy katona, a barátja, a főszereplőnk, Fergus (Mark Womack) pedig próbálja kinyomozni, mi történt. A film a komoly témát, az iraki háborút, illetve a szövetségesek jelenlétét végig ott lebegteti a háttérben, ettől azonban egy film nem feltétlenül lesz maga is komoly. Sajnos.

A probléma az ezzel a filmmel, hogy nem túl jó arányt sikerült beállítani a fikció és a valóság között.

 Ezer példát hozhatnánk, de azzal jeleneteket lőnénk le, ezért tényleg csak 1-2 mintapéldát hozunk fel, amiken keresztül a film hiányossága megvilágítható. A probléma a fikcióval az, hogy mondvacsinált. Értsd: miközben azután nyomoz Fergus, hogy mi történt, egy hétköznapi krimivel van dolgunk, és hiába van ott helyszínnek Bagdad, a krimi, aminek a felgöngyölítésére, megoldására vállalkozik a film, semmivel sem több bármelyik átlagfilm krimi cselekményénél. Ki volt a gyilkos, ez a kérdés, ki a hibás, ez a kérdés. Közben van egy kis szerelmi szálunk, amit ugyancsak eléggé egyszerűen vezetnek fel, pont úgy, ahogy bármely átlagos krimiben tennék, egyszer csak ott van a nő, akiről látható, hogy vele fog összejönni a férfifőszereplő, ennyi.

 

A gyilkos személyének felderítésén kívül persze érdekes kérdés, hogy egyáltalán mi az ördögöt csinálnak ott a szövetségesek. Erre a film már csak nagyon kevés jelenetet fecsérel, ugyanis főszereplőink nem a hadseregnek dolgoznak, hanem biztonsági cégeknek. Régebben dolgoztak csak a szövetségeseknek, de az durva volt (tudjuk meg), az amerikaiak dzsesszt hallgatnak gyilkolás közben, (fujj - gondoljuk). Persze arra is gondolunk, hogy Anglia ugyanúgy benne van az iraki bizniszben, szóval nem kéne az amcsikat megtenni "a rossz fiúknak", ráadásul Angliában egy idős politikus bácsi, aki iraki vegyi fegyverekkel kapcsolatban szkeptikus volt, rejtélyes módon meghalt, s azóta Tony Blair-t már nem szokás kedvelni. Egyszóval nem ér rákenni az egészet az amcsikra.

 
A másik probléma az, hogy a biztonsági cégek szerepeltetése miatt a kérdés, hogy egyáltalán mit csinálnak ott a katonák, nem merül fel. Ez már csak biznisz, nincs szó vegyi fegyverekről, a háborúról, arról, hogy egyáltalán miért vannak ott. Végül az egyetlen dolog, amit a film ad a valóságból Irakból, az az, hogy a katonák szabad prédaként lövöldöznek az irakiakra. De még ezt sem adja igaziból, mert Fergus elmagyarázza, hogy ez azért rendben van, mert másodpercek tört része alatt kell dönteni, vagy ők, vagy mi, és egy kisgyerek is lehet terrorista. Azaz, az egyetlen valóság-töltetet is picit semlegesítették.
Rongyfejűekként beszélnek az irakiakról, és gondolkodás nélkül lövik őket, ez minden, amit a filmből megtudunk. Ezt azonban már eddig is tudtuk, lásd a Wikileaks-en megjelentetett filmet, amit egy nagyszerű amerikai fiatal osztott meg a világ nyilvánosságával, egy amerikai katona, Bradly Manning. Ennyi tehát, amit a filmből megtudunk, a többi csak egy krimi - némi szándékos giccsbevonattal, mint amilyen az, hogy a férfi, aki képes adatot visszamenteni egy mobil telefonról, éppen iraki, és közben zenész énekes, költő is, akinek elmennek az előadó estjére, és meghallgatják a számot Bagdadról, ami egykor a civilizáció bölcsője volt, Mezopotámia néven.

 
Átlagos krimi tehát, komoly (de sajnos, közismert) háttérrel, és a háttér tényleg annyira közismert, hogy felmerül a gyanú, a film többet kap Iraktól, mint Irak a filmtől. Ráadásul mint átlagos krimi olyan durva hibákat vét, hogy rossz nézni, kezdve ott, hogy a világot jelentő mobil telefonról az adatokat feltenni az internetre, a WikiLeaks-re .. nem jut eszükbe. Ez már a második film idén, amely szándékosan nem él a Wikileaks-szel, csak azért, hogy jobban megbonyolíthassa az ügyet (az első a Tetovált Lány-sorozat volt). Tudnánk még mondani szarvashibákat, de inkább hagyjuk meg mindenkinek, hogy ki-ki maga fedezze fel őket. Mi úgy vagyunk vele, hogy ha Irakról akarunk többet megtudni, megnézzük a Bradly Manning által kicsempészett, s a Wikileaks-en megjelentetett filmet, plusz utánaolvasunk, ha pedig krimit akarnánk nézni, választunk egy rendesen megírt darabot a sarki tékából.

-jepe-
2011-07-28

Címkék: Ken Loach



:::::::
  LÁSD: Halál Sugárút info-file
:::::::  (Route Irish 2010.)