microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Mi Kell A Nőnek? (2000)
What Women Want
Mi Kell A Nőnek?
rendezte:
Nancy Meyers

írta:
Diane Drake

írta:
Josh Goldsmith

írta:
Cathy Yuspa

. . . . . . . . . . 7.66
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 6.6
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 127 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  vígjáték
eredeti nyelv: angol
formátum: szinkronizált
korhatár 14+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Nick Marshall volt a tökéletes, az abszolút férfi. Egy elbûvölõ, ördögien eleven agglegény, luxuskivitelben. Szeretett Sinatrát hallgatni, és - mint az igazgatótanács elnöke - úgy gondolta, hogy madzagon rángathatja az egész világot.
Aztán egy éjszaka, kis álomlakásának magányában mintha kicsit összegubancolódott volna ez a madzag. Váratlanul történt vele valami, ami felnyitotta szemeit és kihegyezte füleit. Jobban látott és hallott, mint valaha gondolta, vagy álmodta volna.
És Nick Marshall, a nõcsábász reklámfõnök, aki - saját állítása szerint - “Isten ajándéka a nõknek", hirtelen felfedezi, hogy egy másik ajándék birtokosa lett: képes meghallani a vele kapcsolatba kerülõ nõk legbelsõbb gondolatait.


A Mi kell a nõnek? ( What Women Want) címû romantikus komédiában Mel Gibson egy olyan férfit alakít, aki még nem igazán tudja, mit is kezdjen frissen szerzett hatalmával. Életében elõször elbizonytalanodik. Megdöbbenti a felismerés, hogy a nõk nemhogy nem tekintik õt isteni ajándéknak, ráadásul mindannyian hazug, hûtlen disznónak tartják.
Lassan azonban Nick kezdi kapizsgálni, hogy különleges képessége nagyon is a hasznára lehet, mind a nõket, mind pedig szakmai elõmenetelét illetõen. “ Olyan sokat fogok tudni a nõi lélekrõl, hogy tiszteletbeli tyúkká fognak avatni" - mondja ravaszkodva.
És ki is lehetne alkalmasabb alany e különleges képesség kipróbálására, mint Nick új fõnöke, a gyönyörû, tehetséges és gyanútlan Darcy McGuire. Darcy szerepében Helen Huntot láthatjuk, aki most játszik elõször romantikus vígjátékban az Akadémiai-díjas Lesz ez még így se (As Good As It Gets) címû filmje után.
A reklámügynökség, hogy arculatát felfrissítse és új ügyfeleket szerezzen, egy nõt, Darcyt szerzõdteti kreatív igazgatónak. Erre az állásra fente a fogát Nick is. Õt kifejezetten nem villanyozza fel a gondolat, hogy együtt kell dolgoznia ezzel a frissen elvált, hírhedt férfifalóval, annak ellenére, hogy a nõnek isteni lábai vannak.
Így aztán Nick tervezgetni kezdi, hogyan tudná - speciális képességének segítségével, Darcy gondolatait kihallgatva - kitúrni a nõt és megszerezni az állást, amit neki kellett volna megkapnia.
De Darcyval nincs könnyû dolga. Tudja, hogy Nick nagy hímsoviniszta hírében áll, és azt is, hogy nagykutya a cégnél. Ezért óvatos, megfontolt léptekkel halad, kollegiális légkört próbál teremteni. De nem tudja, hogy Nick éppen ott tesz alá, ahol tud.
A köztük kialakuló feszült izgalom tagadhatatlan: szikrázik a levegõ, ahogyan karrierjük és szívük vágyai összecsapnak.
Nick Marshall egész életében férfiaknak szóló reklámszövegeket írt - sörökrõl, focicsapatokról, meg bikinis csajokról. Aztán órákat ábrándozott ezekrõl a bikinis csajokról a maga elbûvölõ, kicsapongó modorában. Arról azonban, hogy mit jelent igazán megérteni egy nõt, halvány fogalma sem volt.
Minden megváltozik, amikor képessé válik meghallani a nõk gondolatait. Amint gyakorolni kezdi új hatalmát, elkezdõdik emberré válásának lassú folyamata.


“ A Mi kell a nõnek? ( What Women Want) engem a 30-as, 40-es évek komédiáira emlékeztet - mondja Gibson. - Olyan, mint Lubitsch, Capra vagy Wilder klasszikussá vált darabjai, tele bájos és szellemes párbeszédekkel, persze napjaink stílusában. A nõ és a férfi különbségeit hangsúlyozza ki, ami az összes nagy, romantikus vígjáték lényege."
Gibson, az akciófilmek és történelmi drámák e legendás sztárja most mulatságos, bájos és könnyed szerepben látható. “Mel férfias, tesztoszteron vezérelte személyiségébõl ûz tréfát - magyarázza Meyers. - Hihetetlenül magabiztos és nyugodt színész, emellett nyitott a rendezõi javaslatokra és irányításra. A legkeményebben dolgozó színész, akit valaha láttam. Mel tele van meglepetésekkel!"
Mielõtt Gibson megmutathatta eleddig kihasználatlanul heverõ komikusi tehetségét, meg kellett találnia a karakter fõ vonásait. “ A nagy titok csak annyi, hogy mindig az embert kell megtalálni a figurában, megtalálni és megragadni, akár komédiáról, drámáról vagy akcióról van szó - mondja Gibson. - Csak az számít, hogy igaz legyen. A történetnek izgalmasnak és érdekesnek kell lennie, akkor is, ha egy csatajelenetrõl beszélünk, de akkor is, ha csak egy családi perpatvarról. Ilyen szempontból, azt gondolom, sokkal nehezebb romantikus vígjátékot csinálni. Nem lehetsz hamis vagy nem játszhatod túl, mert akkor az egész rögtön elveszti a humorát. Ahogy Nancy gyakran megjegyzi: meghalni könnyû, komédiázni nehéz. És ha nem vagy vicces, nekem elhiheted, véged van!"
Megcsodálhatjuk Gibson tánctehetségét is, ami legalább akkora szórakozás, mint amekkora meglepetés. Csak mosolyogni lehet azon, ahogyan Gene Kellyre emlékeztetõ, sajátos táncstílusában átcsusszan a filmvásznon.
Ami még ezen túl kiemeli a Mi kell a nõnek? ( What Women Want) címû filmet az egyszerû vígjátékok sorából, az a komédia és a románc ügyes keverékének köszönhetõ. Helen Hunt csodálatos eleganciát és nyitottságot kölcsönöz az általa megformált karakternek, Darcynak, amikor az állandóan új állásának nehézségei és a munkahelyi szerelem lehetséges csapdái közt próbál egyensúlyozni. Ha ehhez az eleganciához hozzáadjuk tévedhetetlen intelligenciáját és erejét, akkor megérthetjük, miért szurkolnak neki és miért azonosulnak vele szívesen a nõi nézõk. No meg azt is, hogy miért szeret belé Nick Marshall, éppúgy mint a mozi közönségének összes férfitagja.
“Helen rendkívüli nõ. Tökéletes példája annak, milyen lehet egy nõ: erõs, magabiztos és érzékeny. Helen vele született ereje és intelligenciája miatt akartam õt Darcy szerepére. Azt gondoltam, érdekes lenne belenézni a fejébe, és persze nagy kihívás is" - meséli Meyers.
“Az volt a jó Nancyben, hogy teljesen bele volt habarodva a Katherine Hepburn-filmekbe, és ez valami klasszikus ízt kölcsönzött a mi mozinknak. Ez azt jelenti, hogy szellemes volt, elegáns és jól végiggondolt. A film figurái közti kapcsolat pedig mulatságos és nagyon valóságos."
Hunt mondja partnerérõl: “Egy romantikus vígjátékban szellemesnek és bármire hajlandónak kell lenni, és Mel olyan tökéletesen egyesítette magában ezt a két tulajdonságot! Emellett õrületesen éles eszû, nagyon jó humorérzéke van és kész vállalni bármiféle kockázatot. Hiszen, ha megkívánja a helyzet, hülyének kell látszanod, vagy majdnem át kell lépned a határokat, de a nézõnek - miközben nevet - mégis éreznie kell, hogy mindez a valóság talaján mozog. Mel ezeket remekül meg tudta csinálni."
Az Akadémiai-díjas Marisa Tomei szintén kiváló komikusi képességeit Lola, a színésznõnek készülõ, félszeg bárpultos lány alakjának megformálásában kamatoztatja. A több hónapig tartó próbálkozások és visszautasítások után végül Lola áldozatául esik Nick újonnan szerzett erõinek. Ahelyett, hogy csupán Nick gyûjteményét gazdagítaná, Lola - errõl mit sem sejtve - hozzásegíti a férfit ahhoz, hogy minden idõk legérzékenyebb szeretõje váljon belõle. “Marisa Tomei ebben a részben valami fantasztikusat alakít. Kiváló komika. Elmondhatatlanul szerencsések vagyunk, hogy sikerült megszereznünk õt ehhez a filmhez" - meséli Meyers.
Mark Feuerstein játssza Nick barátját és munkatársát, Morgant, aki Nickre, mint példaképére tekint. “Én vagyok az õ bizalmasa, vele vagyok jóban-rosszban" - mondja Feuerstein.
Õk ketten remekül elszórakoztatták egymást a forgatás szüneteiben is az aktuális jelenetek trágár interpretációival, bár a rendezõ próbálta õket visszafogni. “Nancy ösztönösen érzi, ha egy jelenet komikus. És türelmes. Mel és én egyfolytában idétlen vicceket gyártottunk, de szerencsére Nancy féken tudott minket tartani és nem vesztette el a humorérzékét sem.
A film másik fontos mozzanata a Nick és tizenhat éves lánya, Alex közötti megindító kapcsolat. Alex szerepében a fiatal Ashley Johnsont láthatjuk. Számára Nick mindig is olyan volt inkább, mint egy nagybácsi, vagy ahogy õ mondja: “apa bácsi". Nick Alex iránti érzelmeinek fejlõdése adja a film legemlékezetesebb jeleneteit.
És végül, de nem utolsó sorban, e csodálatos színészgárdában üdvözölhetjük Alan Aldát Dan, az ügynökség vezetõjének szerepében, Lauren Hollyt Gigi, azaz Nick elvált feleségének szerepében. Nick két odaadó és hûséges titkárnõjét, Evet és Margót pedig Delta Burke és Valerie Perrine játssza.

A FORGATÁSRÓL

A forgatás 2000 februárjában kezdõdött Los Angelesben, és háromheti chicagói tartózkodás után június végén fejezõdött be. Eközben Jon Hutman látványtervezõ olyan beállításokon, díszleteken dolgozott, amelyek Sinatra Chicagóját idézték.
“Célunk volt, hogy bemutassuk a város nevezetességeit, hiszen építészetileg Chicago tényleg fantasztikus" - magyarázza Hutman.
Jóllehet, a film Chicagóban játszódik, az enteriõrök mégis a los angelesi Culver Studiosban készültek. Hutman és Nancy Meyers olyanra tervezték meg a Sloane-Curtis irodát és Nick lakásbelsõjét, hogy azok mintegy felidézzék Nick karakterét. Az iroda egy sokemeletes, tetõvilágítású csarnok, különleges technikával készített terrakotta lapokkal kirakva, rézkorlát fut a lépcsõ mellett, a folyosó falait márvány mozaik borítja. Az irodaház leginkább Chicago híres Rookery Buildingjére hasonlít, amelyet az 1800-as évek végén építettek Burnham és Root építészek tervei alapján, elõcsarnokát pedig késõbb Frank Lloyd Wright alakította át.
Hutman és Dean Cundey operatõr együtt igyekeztek az irodát úgy elrendezni, hogy az lehetõvé tegye a kamera zavartalan mozgatását. Cundeynak olyan koreográfiát kellett kitalálnia a kamera mozgásához, ami visszatükrözi a rohanó környezetet, és az állandó ugratásnak és incselkedésnek azt a kapkodó, szaggatott ütemét, amely annyira jellemzi a Mi kell a nõnek? (What Women Want) címû filmet. “Mivel annyi mozgókamerás jelenet játszódik az irodában, nem használhattunk egy hétköznapi toronyházat, unalmas és nyomasztó, alacsony mennyezettel. Ezért is vált be olyan jól a Rookery. Az irodabelsõ tervezésekor megpróbáltunk egy olyan teret létrehozni, amely hatalmas és nyitott, alakítható és lenyûgözõ, mindemellett számol a mozgó filmfelvevõvel is."
A rokokó stílusú irodai bútorzat kontrasztjaként Nick odúja modern, fémesen csillogó és szögletes legénylakás, melyet a Mies van der Rohe által tervezett, stílusteremtõ, chicagói West Diversey Parkway-i lakótelep inspirált. “A történet egy olyan fickóról szól, aki arrogáns, beképzelt nõcsábászként indul, úgyhogy mi egy nagyon férfias világban akartuk õt elõször ábrázolni - mondja Hutman. - Nancy koncepciója volt, hogy a lakás azokra a hatvanas évekbeli, egérlyuk-szerû otthonokra emlékeztessen. Van neki egy olyan las vegasos fílingje a fekete, zöldeskék és narancssárga színkombinációktól. És mivel agglegénylakás, süt róla, hogy ide csajokat szoktak felhozni, meg hogy a gazdája is csak aludni jár haza, így nem is fektetett túl sok energiát a lakberendezésbe."
Nick irodáján szintén érzõdik a hatvanas évek stílusa: hotelekrõl, híres slágerénekesekrõl készült fekete-fehér fotográfiák versengenek helyért a falakon a Hawaiian Tropicot és a Johnny Walkert reklámozó plakátokkal. Apró játékautomaták és miniatûr rulett-kerekek foglalnak helyet a legprofibb hifi- és videó-berendezések mellett.
A színek is segítenek megkülönböztetni Darcy világát Nickétõl. Az õ irodája világosabb és nõiesebb is, mint a többi, piros kárpit és piros székek díszítik, és sötét, ázsiai stílusú szekrények. Erõs és biztos stílusérzékét akarták kifejezni azzal, hogy megmutatják, miként formálja Darcy a maga képére azt a semmilyen irodahelységet.
A három hét alatt, amíg Chicagóban ment a forgatás, rengeteg híres látképet és épületet sikerült becsempészni a filmbe: a Marshall Fields-i áruháztól az elegáns, fákkal szegélyezett Gold Coast városrészig, a Michigan tótól a kínai negyedig, a Rookery Buildingtõl a Lincoln Parkkal szemben levõ Mies van der Rohe-féle lakótelepig.
A színészek és a stáb többi része remekül szórakoztak a Szelek Városában. Chicago kedvenc baseballcsapata, a Cubs, meghívta Gibsont, hogy énekelné el a “Take Me Out to the Ballgame" címû dalt a hetedik ütés ideje alatt, aminek a Cubsnál nagy hagyománya van, mellesleg óriási megtiszteltetés. Gibson elfogadta a meghívást, és vele ment szurkolótábora is, az egész stáb.


szereplők:
Mel Gibson ... Nick Marshall
Helen Hunt ... Darcy McGuire
Marisa Tomei ... Lola
Alan Alda ... Dan Wanamaker
Ashley Johnson ... Alexandra 'Alex' Marshall
Mark Feuerstein ... Morgan Farwell
Lauren Holly ... Gigi
Delta Burke ... Eve
Valerie Perrine ... Margo
Judy Greer ... Erin
Sarah Paulson ... Annie
Ana Gasteyer ... Sue Cranston
Lisa Edelstein ... Dina
Loretta Devine ... Flo
Diana-Maria Riva ... Stella


fényképezte:
Dean Cundey

zene:
Alan Silvestri