microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
E.T. - A Földönkívüli (2002)
E.T. The Extra-Terrestrial
E.t. The Extra-terrestrial

. . . . . . . . . . 7.68
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 7.3
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 115 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  sci-fi, családi, fantázia
eredeti nyelv: angol
formátum: szinkronizált
korhatár minden korosztály látogathatja
tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Húsz esztendõvel ezelõtt a közönség világszerte a szívébe zárt egy filmet, mely szinte azonnal klasszikus státuszba került, egy filmet, mely egyformán hatott a lélekre és az értelemre. Úgy tûnt, ez a film saját életet él, túlszárnyalva még a rajongók tömegének elvárásait is, akik türelmetlenül várták érkezését. Milliókat gyönyörködtetett történetével, mely egyszerre egyedülálló és idõtlen, a népmesék erejével és a tündérmesék lelkével. A szavak nélküli, költõi és izgalmas nyitánytól a felemelõ, szívbemarkoló fináléig feledhetetlen részévé vált nem csak az amerikai filmtörténetnek, de az ország egész kultúrájának is.
Ez a film Steven Spielberg elismert mestermûve, az E.T. - A földönkívüli. Most, az eredeti bemutató 20. évfordulóján a Universal Pictures és az Amblin Entertainment újból a nézõk elé tárja ezt a jelentõs filmet egy új változatban, eddig még soha nem látott jelenetekkel, számítógépes csúcstechnikával modernizált trükkökkel és digitálisan újrakevert hanggal, melynek munkálatait Spielberg személyesen felügyelte.
Az E.T. - A földönkívüli egy különleges barátság izgalmas és mélyen megható története, mely Elliott, a magányos kertvárosi fiú, és a Földön felejtett bölcs, jóindulatú ûrbéli látogató között alakul ki. Amikor Elliott segíteni próbál földönkívüli barátjának abban, hogy saját bolygójával kapcsolatba lépjen, és így megmenthessék, a két barátnak tudósokat és kormányzati ügynököket kell kijátszania, akik a saját céljaikra akarják felhasználni az ûrlényt. Az ebbõl fakadó kaland nagyobbnak ígérkezik, mint amit bármelyikük is el tudott volna képzelni...

A filmet Steven Spielberg rendezte Melissa Mathison forgatókönyvébõl, a producerek Spielberg és Kathleen Kennedy. A fõszereplõk Dee Wallace Stone, Peter Coyote, Drew Barrymore, Henry Thomas és Robert MacNaughton.

Az E.T. nem teljesen készen pattant elõ alkotója agyából. Sõt, egy egészen más történetnek indult, mint amit ma ismerünk. Eredetileg a Harmadik típúsú találkozásokra való felkészüléskor bukkant fel egy történet, ami érdekelni kezdte Spielberget. "Egy farmercsaládról szólt, akiket egy este manószerû földönkívüliek terrorizálnak, megpróbálnak bejutni a házukba, és mindenkit megõrjítenek" - idézi fel Spielberg. Készült is egy kezdeti forgatókönyv változat Night Skies címmel, "de amikor elolvastam, nem éreztem úgy, hogy ez az a film, amit meg akarnék csinálni. Szembefordított saját magammal, és azzal, amiben hittem."
Kisfiúként Spielberg azon gondolkodott, hogy a földönkívüliek lehetnek barátságosak is, nem csak ellenségesek. "Négy vagy öt éves koromban láttam elõször hullócsillagokat. Apám kivitt az isten háta mögé valahol New Jerseyben, és kifeküdtünk egy pokrócra, bámultuk az eget, néztük a fénycsíkokat. Nem találtam félelmetesnek. Apám sok sci-fit olvasott, melyek többnyire szörnyû ûrlénykerõl szóltak, akik el akarják foglalni a földet. De apám mindig azt mondta, hogy ha az ûrlényeknek meglennének a technikai adottságaik ahhoz, hogy ekkora távolságokat tegyenek meg, akkor nem tudja elképzelni, hogy ezt agresszióra használnák. Azért tennék, mert kíváncsiak, meg akarják osztani tudásukat más csillagrendszerekkel és fajokkal, akik talán kevésbé fejlettek. Apám ültette a fejembe azt, hogy ha vannak földönkívüliek, akkor azok inkább jók, mint rosszak."
Ám a Night Skies egy részlete tetszett Spielbergnek: a végén az egyik ûrlényt a földön felejtik. Spielberg tehát félretette a tervet, de tovább kísértette a gondolat, hogy egy másik filmet készítsen a különbözõ világok találkozásáról... és végül nagyon személyes gondolatokhoz és emlékekhez nyúlt vissza, melyek végül elvezettek eddigi talán legszemélyesebb filmjéhez. "Mindig is érdekelt egy olyan történet, mely elmondja egy gyermek reakcióját szülei válására, amikor a fiú még csak 10 éves, és hogy ez miként hat az életére. E.T. talán az én tudatalatti fantáziám volt gyermekkorom óta, hogy kevésbé érezzem egyedül magam az életben. Gyermekkori álom egy különleges barátról, aki kiment egy fiút a válás szomorúságából."
Ezek a homályos benyomások végül elkezdtek testet ölteni, amikor Spielberg kagylókat nézegetett a homokdûnék közt, több ezer mérföldre otthonától.
"Az elveszett frigyláda fosztogatóit forgattuk, én, a magányos rendezõ ott ültem a sivatag közepén Tunéziában, egy vasárnapi matiné stílusú film kellõs közepén, kissé eltávoldva önmagamtól, ami gyakran megesik rendezés közben. Aztán bumm, beütött az ötlet. Az E.T. története hirtelen elárasztotta az agyamat, és a következõ néhány napban lett eleje, közepe és vége."
Spielberg felidézi, hogy mennyire tetszett neki a Fekete paripa címû film, mely egy fiú és egy vadló barátságát meséli el. Annak a filmnek az írója egy Melissa Mathison nevû fiatal szerzõ volt, aki történetesen épp ott volt a Frigyláda forgatásán akkori férjével, Harrison Forddal.
"Stevennel egyik nap skorpiókat kerestünk a kövek alatt, amikor megkérdezte, hogy volna-e kedvem írni neki egy filmet. Elõször tiltakoztam, mert kudarcnak éreztem azt a forgatókönyvet is, amin akkor épp dolgoztam. De egy gyerekfilm egy földönkívüli lényrõl annyira egyedinek tûnt, hogy meg akartam csinálni" - meséli Mathison.
Az írónõ már korán megegyezett Spielberggel, hogy a földönkívüli csúnya lesz, de nem félelmetes, olyasmi, mint egy teknõs páncél nélkül.
A kész forgatókönyvet Spielberg azonnal elvitte barátjához és mentorához, Sidney Sheinberghez, a Universal Pictures fejéhez, E.T. fejének agyagmodelljével és Ed Verreaux néhány illusztrációjával együtt. Sheinberg másnap telefonált, és szabad utat adott az ifjú rendezõnek.
"Nem akartam, hogy E.T. olyan legyen, mint az ûrlények más filmekben" - mondja Spielberg. - "Azt akartam, hogy anatómiailag olyan legyen, hogy a nézõknek eszükbe se jusson, hogy ez egy ember jelmezben."
Ezt eleve ki is zárta a teleszkópos nyak, és a rövid láb. A tervezõk közt volt Carlo Rambaldi, a tehetséges olasz, aki a Harmadik típusú találkozások földönkívülijeit is tervezte.
1981 januárjában - fél évvel a forgatás tervezett kezdete elõtt - Rambaldi elkészítette E.T. életnagyságú modelljét - Spielberg nagy meglepetésére és örömére. A filmesek próbafelvételeket készítettek a modellel, és rájöttek, hogy a világítással tovább fokozhatják a kis földönkívüli hatásosságát.
A teljes E.T. építése márciusban kezdõdött számos trükkmester és technikus közremûködésével. Végül 3 E.T.-t készítettek. Egy életnagyságú mechanikus E.T.-t, mely 122 centi magas volt behúzott és 142 centi kinyújtott nyakkal. Ezt a bábut 12 ember irányította. A második egy elektromos, rádiós irányítású modell volt a közeli felvételekhez és az arcmozgáshoz. A harmadik egy életnagyságú E.T. jelmez volt, melyet apró termetû elõadók öltöttek fel, akik mind valami máshoz értettek. Emellett 4 E.T. fej készült, mind levehetõ, és ráilleszthetõ a három test bármelyikére. A mechanikus és elektronikus E.T.-k 87 féle mozgást tudtak, ebbõl 10 féle csak arcmozgás volt. Ez az 1981-es technikát messze túlszárnyalta.
Steven Spielberg gyakran utalt az E.T. szereposztására "nyári tábor"-ként, mivel oly sok fontos szerepet gyerekeknek kellett eljátszaniuk.
A hatéves Gertie-t alakító Drew Barrymore-ral Spielberg elõször a Kopogó szellem szereplõválogatásán találkozott, és már akkor megkedvelte. "Sok potenciális Gertie-t láttam, de amikor Drew bejött, abban a pillanatban az övé volt a szerep, mert elkezdett mesélni, hogy õ egy punk rocker, aki útra fog kelni, és húsz városban fog turnézni az együttesével... és Drew csak hat éves volt! Egyre nagyobb és vadabb sztorikkal állt elõ, és elkápráztatott, fõleg amikor azt mondta, hogy segíteni tud abban, hogy jobb filmet csináljak!"
Közeledett a nyár vége, és "képtelen voltam megtalálni a megfelelõ Elliottot" - idézi fel Spielberg. "Legalább fél éve kerestem. De akkor beszéltem Jack Fiskkel, aki akkortájt rendezett egy Raggedy Man címû filmet, és mesélt egy remek 10 éves fiúról, Henry Thomasról, aki Sissy Spacek fiát játszotta. Jack, aki akkor vágta a filmet, mutatott nekem pár jelenetet Henryvel."
Spielberg behívta a fiút. "Félelmetes volt a meghallgatásom" - emlékszik vissza Thomas. "Nem olvastam a forgatókönyvet, alig tudtam, mirõl szól a film, és fel kellett olvasnom két jelenetet. Emlékszem, azt gondoltam: ’Ez nem ment jól. Nem kapom meg a szerepet.’ Steven azt mondta: ’Improvizáljunk. A szituáció: te találtad ezt a lényt, és nagyon szereted...mintha a kutyád lenne... és a kormány elveszi tõled, hogy kísérletezzenek vele.’"
A könnyek potyogni kezdtek a kis Henry Thomas szemébõl, talán mert eszébe jutott kedves kutyája, aki három éve halt meg. "És így gyõzött meg Henry, hogy õ Elliott" - mondja Spielberg. "A teremben mindenki könnyezett. Odafordultam Henryhez, és azt mondtam, ’Jól van, fiú, tiéd a szerep.’"
Az E.T. - A földönkívüli forgatása 1981 szeptember 8-án kezdõdött, a titoktartás miatt az A Boy’s Life címmel.
A film képi világát Spielberg gondosan megtervezte Allen Daviau operatõrrel, akinek ez volt az elsõ mozifilmje. "Steven kezdettõl fogva tudta" - mondja Daviau - "hogy E.T. nagyon homályos, alig látható figura a film elején, és eltart egy ideig, amíg teljes valójában megismerhetjük."
E.T. eredeti hangja - bár sosem volt úgy, hogy õ marad a kész filmen - maga Steven Spielberg volt, õ mondta E.T. szövegeit a kamerán kívülrõl a többi színésznek. Ám a forgatás befejeztével, ahogy elkezdõdtek az utómunkák, a díjnyertes hangmérnök, Ben Burtt felfedezett egy Pat Welsh nevû nõt. "Õ mondta fel E.T. összes szövegét, amit én elektronikusan átalalkítottam. Aztán összekevertem Pat hangját állatok légzéshangjaival, hogy valami nem-emberi jelleget kölcsönözzek neki."
Eközben Carol Littleton vágó azon munkálkodott, hogy a film hosszát elfogadhatóra "kurtítsa". "Jó néhány elég nagy vágást eszközöltünk, és mivel sosem tudni, hogy ezek a részek mikor kerülnek vissza, egységükben lettek kiemelve" - mondja Littleton.
Spielberg ekkor már tudta, kivel akarja megíratni a film kísérõzenéjét: régi munkatársával, John Williamsszel. "Amikor elõször láttam az E.T.-t, a hold elõtt szálló bicikli még nem volt benne, mert a trükkfelvétel még nem készült el, úgyhogy a zeneszerzõ nem mindig élvezheti a gyönyörû látvány elõnyét" - mondja Williams. "Ilyenkor a képzeletünket kell használnunk, hogy rátaláljunk a megfelelõ zenére."
Williams kísérõzenéje az E.T.-hez az elismert zeneszerzõ egyik legkedveltebb és legérzékenyebb mûve, az érzelmek széles skáláját járja be egyedülálló virtuozitással.
Elkészülte után a Cannes-i Filmfesztiválon is egyöntetû lelkesedéssel fogadott filmet Spielberg levetítette barátjának, George Lucasnak, és Lucas gyermekeinek. "George nevetésben tört ki, amikor meglátta Yodát a Halloweenes részben. Aztán késõbb, amikor a srácok felszállnak a biciklikkel, odahajolt hozzám, és azt mondta: ’Na jó, egy ideig lehetsz te az elsõ.’ Késõbb megkérdeztem, hogy értette, és George azt mondta, ’Az E.T. lesz minden idõk legsikeresebb filmje. Le fogja gyõzni a Csillagok háborúját, ne feledd szavam.’ Azt hittem, George megõrült. Azt hittem, csak nagyon kedves bókot mondott. Nem tudtam, milyen igaza van, amíg be nem következett."
A filmet a közönség és a kritikusok is egyöntetû lelkesedéssel fogadták, és bevételi rekordokat döntött. Hamarosan kulturális jelenséggé nõtte ki magát, minimum egy kifejezéssel gazdagította az amerikai szókincset (E.T. híres "hazatelefonál" mondata), két popdalt is ihletett (Neil Diamond és Michael Jackson elõadásában), és számos gyenge imitációt eredményezett gyerekek és ûrlények barátságáról (melyek szerencsére eltûntek a süllyesztõben). Az E.T. - A földönkívülit 9 Oscar-díjra jelölték, köztük a legjobb film, a legjobb rendezõ és a legjobb eredeti forgatóköny kategóriában. A díjat végül a legjobb kísérõzenéért, a legjobb vizuális trükkökért, a legjobb hangért és a legjobb hangtrükkökért kapta meg.
Ezzel azonban még nincs vége a történetnek, mert az elmúlt húsz év nyomot hagyott az E.T. eredeti negatívján. Mi több, az óriási fejlõdés a vizuális trükkök terén lehetõvé tette Steven Spielberg számára, hogy ne csupán restaurálja a filmet, de fel is javítsa, sõt, "kijavítsa" úgy, ahogy közelebb áll eredeti elképzeléseihez szerkezeti, tartalmi és technikai szempontból.
Ennek eléréséhez Spielberg újfent az ILM segítségét kérte.
Az elsõ feladat az eredeti film restaurálása volt. "Szörnyû állapotban volt" - mondja Bill George, az ILM vizuális trükkmestere. "A negatív egyes tekercsei össze voltak karcolva és koszosak voltak."
Fontos volt, hogy a trükkök modernítése passzoljon ez eredeti filmhez, ne látszódjon, hogy valami teljesen új került oda. Így az ILM felújításai többnyire nagyon finomak, például szélesítik ET arckifejezéseinek spektrumát, vagy a hátteret új technológiával festik át, ami lehetõvé teszi a mozgó felhõket, vagy a szellõ borzolta faleveleket. És bár némely beállításokhoz teljesen digitalizált E.T.-t kreáltak, legtöbbször az eredeti bábokon alkalmaztak digitális retusálást. Az olyan apróságokra is ügyeltek, hogy Elliott elsõ bicikliútja alkalmával a Halloween jelmez mozogjon a szélben, mivel az eredeti filmben nem mozgott.
Talán a legfontosabb változás az, amit Spielberg már évek óta meg akart csinálni: kivette a fegyvert a rendõrök és ügynökök kezébõl, akik ET-t, Elliottot és barátaikat üldözik a film végén. Egy 1995-ös interjúban Spielberg így nyilatkozott: "Ha bármikor újra bemutatnám a filmet a moziban, valahogy kivenném azt a felvételt... Két dolgot bánok a filmben. Megbántam, hogy fegyvereket használtam a biciklizõ gyerekek megrémítésére. Egyáltalán, minden fegyvert megbántam a filmben. És ha bármikor felújítom a filmet, a számítógépes technika csodájának segítségével kivenném a fegyvert a rendõrök kezébõl."
Ami a hangot illeti, Kennedy producer így látja: "A hangot és a zenét digitalizáltuk, és hat sávra bontottuk, amitõl sokkal teltebb lesz a hangkép. Nem vettünk fel újra semmit, de az elmúlt 20 év technikai fejlõdésével képesek voltunk az ET hangját, dialógusait és zenéjét áthozni a XXI. századba."


szereplők:
Dee Wallace-Stone ... Mary
Henry Thomas ... Elliot
Peter Coyote ... Keys
Robert MacNaughton ... Michael
Drew Barrymore ... Gertie
K.C. Martel ... Greg
Sean Frye ... Steve
C. Thomas Howell ... Tyler
Erika Eleniak ... Csinos Lány
David M. O'Dell ... Iskolás Fiú
Richard Swingler ... Tudomány Tanár
Frank Toth ... Rendõr
Robert Barton ... Ultrahangos Férfi
Michael Durrell ... Furgonos Fickó
David Berkson ... Katonai Orvos


fényképezte:
Allen Daviau

vágó:
Carol Littleton

látvány:
James D. Bissell

zene:
John Williams

producer:
Kathleen Kennedy
Melissa Mathison
Steven Spielberg