microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Tenenbaum, a Háziátok (2001)
The Royal Tenenbaums

. . . . . . . . . . 7.10
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 2.5
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 109 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  dráma, szatíra
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 14+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Royal Tenenbaum (Gene Hackman) három nem mindennapi gyerek atyja. Chas (Ben Stiller) született pénzügyi zseni, aki, kihasználva hihetetlen gazdasági érzékét, tizenegynéhány évesen már ingatlanokkal kereskedik - nem kis sikerrel. Margot (Gwyneth Paltrow) drámaíróként az általános iskola kilencedik osztályában megkapja a neves Braverman-ösztöndíjat, melyhez mellesleg ötvenezer dollár is jár. Richie (Luke Wilson) junior teniszezõként egymás után háromszor nyeri meg az Amerikai Nemzeti Teniszbajnokságot. Három tehetség egy családban - ám hihetetlen sikereik hamar feledésbe merülnek. Royal ugyanis több mint lökött alak, már-már klinikai eset, apának teljesen alkalmatlan. Felesége, Etheline (Anjelica Huston) elküldi a háztól, és úgy dönt, egyedül neveli fel gyerekeit. Bár mindent megad nekik, a család széthullik: Chas, Margot és Richie alig tartják egymással a kapcsolatot, életük kudarcba fullad.
Etheline-nak azonban, aki hivatalosan sosem vált el férjétõl, váratlanul komoly kérõje akad a család régi jogásza és bizalmasa, Henry Sherman (Danny Glover) személyében. Royal ezt megtudva akcióba lendül. Részben felesége visszaszerzésétõl, részben gyerekei iránti lelkiismeret-furdalásától hajtva halálos betegnek hazudja magát. A hír hallatán újra összegyûlik a Tenenbaum család az egykori otthonban, gyerekestõl, lökött apástól, hirtelen haragú inasostól, reménykedõ kérõstõl, és kezdetét veszik a hol szomorkás, hol kacagtató bonyodalmak. És bár Royalnak nem sikerül visszaszereznie feleségét, a fergeteges hadmûvelet mégsem volt hiába. A családtagok végül megtalálják az utat egymás szívéhez, s a haragot békévé oldja az emlékezés.

A TÖRTÉNET: KESERÉDES MOZI

A Tenenbaum, a házi átok forgatókönyve közel egy évnyi munka után öltött végleges formát. "Az alapötlet szerint a három Tenenbaum testvér mindegyike kivételesen tehetséges valamiben - meséli Wes Anderson rendezõ. - Ám a családból, amelyben felnõnek, hiányzik a harmónia és az összetartás, ezért felnõtté válva képtelenek megbirkózni az élet nehézségeivel.
Már jóval a történet megszületése elõtt pontos kép élt bennünk a leendõ figurákról, arról, hogy néznek majd ki, milyen emberek lesznek - folytatja a rendezõ. - A sztori másodlagos volt, tulajdonképp a szereplõk alakították a történetet. Ilyen még soha nem fordult elõ filmes pályafutásom alatt. A szereplõk mindegyikének megvan a maga problémája és sorsa, s ezek a szálak kusza szövevényt alkotnak. Aztán jön Royal, és átveszi az irányítást. Õ az a figura, aki összezavarja az állóvizet, hullámokat ver és örvényeket kavar. Vissza akarja kapni a családját - fûzi tovább Anderson. - Hirtelen rádöbben, hogy öregszik, és van valami, amit egyedül a család képes megadni számára."
"A film azt üzeni nekünk, hogy bár szinte minden családnak megvannak a maga válságai, amikor poklokon kell keresztülmennünk, a családtagjaink azok, akikre támaszkodhatunk. Õk érthetnek meg minket igazán... bármilyen szentimentálisnak és klisészerûnek is tûnik ez a kijelentés - teszi hozzá Owen Wilson társ-forgatókönyvíró. - Nem leplezzük a nehézségeket, amiket egy családnak át kell vészelnie, de a történet végével megmutatjuk, hogy megéri végigcsinálni." (Wilsonék forgatókönyve kezdeti változatában egyébként nem Royal, hanem Richie, az összeomlása után tett magányos hajóútjáról hazatérõ legifjabb Tenenbaum testvér volt a központi figura.)
Anderson saját, képzeletbeli New Yorkjából merített ihletet a vállalkozáshoz. "Wes igazi sztárfilmet szeretett volna készíteni, amelyben a szereplõk egyenrangú játékpartnerek. Ezt a mozit New Yorkban akarta leforgatni, de a maga sosem létezett, romantikus New Yorkjában" - mondja Wilson.
A film számos alakjának személyisége, temperamentuma, szokásai, szenvedélyei és mulatságos kalandjai akárha a régi New Yorker magazin oldalairól származnának. (A rendezõ egyébként nagy rajongója a lapnak, az elmúlt negyven év összes száma megtalálható irodájában.) "Az évek során sok-sok New Yorkert böngésztem végig - mondja -, amelyekben rengeteg kevéssé ismert irodalmi személyiségrõl olvastam. Egytõl egyig intelligens, excentrikus, különleges figurák voltak, s a róluk írt cikkeket rendkívül szellemesnek és szórakoztatónak találtam. Effajta irományokat ma már nem olvasni a lap hasábjain. Ezek az írások és személyiségek nagy mértékben hatottak rám.
Persze a filmbeli karakterek részben a saját tapasztalatainkból születtek, Owen és jómagam érdekes ismerõsökbõl, családtagokból és barátokból gyúrtuk össze õket. Tegyük hozzá: a hús-vér figurák és a szereplõk közötti hasonlóságok azért nem jelentenek egyezést! Royal például egészen másféle ember, mint mondjuk, az én apám. Etheline-t viszont, aki igyekszik mindent megadni a gyerekeinek, a saját édesanyámról mintáztam."
Nemcsak a stáb, a film formai felépítése sem szokványos. Errõl így beszél a rendezõ: "Ahelyett, hogy a filmet egy könyv alapján forgattam volna le, inkább magát a filmet öntöttem könyv alakba." Az ötletet tett követte: az elkészült alkotás fejezetekre tagolódik, a közönséget egy narrátor (Alec Baldwin) vezeti végig a történeten, s a képzeletbeli Tenenbaum-családregény szövege a narráció részét képezi.

A FIGURÁK ÉLETRE KELNEK: SZTÁRPARÁDÉ

Miután többé-kevésbé végleges alakot öltött a forgatókönyv, ideje volt szereplõk után nézni. "Neves színészeket akartunk szerzõdtetni, még az apróbb szerepekre is - emlékszik vissza Anderson -, mert a történet alakjai egytõl-egyig eltúlzott, mesebeli alakok. Olyan szereplõket akartam, akikben megvan a szükséges varázs és szuggesztivitás."
Royal figuráját kezdettõl fogva Gene Hackmannek szerették volna adni a történet megálmodói. "Nem tudom, mihez kezdtünk volna, ha Gene elutasítja a felkérésünket, pedig elõször ez történt - meséli a rendezõ. - Még vagy két évvel a forgatás kezdete elõtt megkerestem Gene-t. A magam részérõl nagyon élveztem a beszélgetést, és reménykedtem. Azt mondta, szívesen elolvassa a forgatókönyvet, ám arra kért, ne akarjam a szerepet egyenesen rá szabni. Ez a mondat persze aggodalommal töltött el. Rövidre fogva: elutasította a felkérést. Én újra megkerestem, õ pedig újra elutasított. Aztán a fivérem lerajzolta a szereplõket, középen Gene-nel. Elküldtem kiszemelt áldozatunknak a mûvet egy csomó újabb levél társaságában. Már a saját ügynöke is unszolta, hogy vállalja el a szerepet, de Gene akkoriban egyéb produkciókkal volt elfoglalva. Én már abban sem voltam biztos, meg akarom-e egyáltalán csinálni a filmet nélküle. Végül is igent mondott."
Hackmannek a szabódás ellenére tetszett a szerep: "Royal igen árnyalt karakter, rengeteg oldala van - meséli. - Kénytelen ráébredni egész addigi önzõ életére. S bár füllent a betegségét illetõen, abban õszinte, hogy valóban jóvá szeretné tenni az elmulasztott apai törõdést, és vissza akar térni a családjához."
Anderson a film többi hõsét is meghatározott színészeknek szánta. Így például Richie figuráját Luke Wilsonnak. "Richie áll a legközelebb Royalhoz, õ a kedvenc gyerek - magyarázza a színész. - Chas tele van haraggal apja iránt, Margot-val pedig nem tud mit kezdeni, mert nem fiú. Richie végül megérti, milyen rombolóan hatott ez a kiválasztottsága testvéreire, s megpróbálja helyre rakni a dolgot. Persze neki is megvan a maga keresztje, hiszen gyerekkora óta reménytelenül szerelmes adoptált húgába, Margot-ba."
Etheline, az anya szerepére szintén kezdetektõl megvolt a jelölt Anjelica Huston személyében. "Etheline imádja a gyerekeit, de képtelen elfelejteni Royalt, annak minden õrültsége és önzése ellenére. Se vele, se nélküle nem megy. És mégis: õk ketten összetartoznak. - foglalja össze Huston. - Mihelyt igent mondtam a felkérésre, a postaládám megtelt rajzokkal és fényképekkel: »így meg így képzeljük a figurát...«. Wes még az édesanyjáról is küldött fotókat, akit Texas Andersonnak hívnak, és, akárcsak Etheline, archeológusnõ. Egyszer bekopogott hozzám, hogy odaadja nekem a mamája régi szemüvegét."
Margot szerepére Andersonéknak sikerült megnyerniük Gwyneth Paltrow-t. "A színésznõ New York-i kulturális körökben otthonosan mozgó családból származik - mondja Barry Mendel producer. - A filmbeli Margot 12 évesen 18-ként viselkedik, és az egykori Paltrow-t ugyanilyennek képzeli el az ember."
"Valóban könnyen azonosultam Margot-val - erõsíti meg a színésznõ. - Nem képes igazán felnõtté válni, nem képes maga mögött hagyni a kényszerû elszigeteltség élményét. És Royal nyilvánvalóvá teszi, hogy a szeretete elérhetetlen. Ráadásul Margot szerelmes az öccsébe, Richie-be, aki szintén elérhetetlen számára."
Chas Tenenbaumot Ben Stiller kelti életre a vásznon. "Szerintem Ben drámai színészként nem elég elismert - fejti ki Mendel -, de ebben a filmben mindenkinek bebizonyíthatta, hogy mire képes."
"Chasben rengeteg harag van - beszél az általa megszemélyesített figuráról Stiller. - Számomra a nagy kihívást az jelentette, hogyan jelenítsem meg ezt az állandó, forrongó haragot, de közben ne veszítsem el a közönség rokonszenvét. Mert ha valaki folyton csak dühös és dühös, az emberek egy idõ után elfordulnak tõle, hiszen ki akar egy zsémbes emberrel foglalkozni? Megpróbáltam hát megmutatni, honnan ered a benne forrongó harag."
A valóban neves sztárcsapatot Danny Glover, Bill Murray és Owen Wilson teszik teljessé. Hármójuk közül csak Glover számít újoncnak a társaságban, hiszen Murray korábban már dolgozott együtt Andersonnal az Okostojás forgatásán, Owen Wilson pedig régi munkatársa a rendezõnek. "Wes és én hasonló háttérrel rendelkezünk, hasonló a humorunk, és együtt jártunk a Texasi Egyetemre, ahol barátok lettünk - jellemzi Andersonhoz fûzõdõ kapcsolatát Wilson. - És aminek a legjobban örülök, hogy sok évnyi közös munka után még mindig barátok vagyunk."

A HELYSZÍNEK: EGY MESEBELI NEW YORK

Anderson és stábja a filmezés megkezdése elõtt egy évvel kezdett kutatni a megfelelõ forgatási helyszínek után, New Yorkban és környékén.
"Bár a filmben sehol sem hangzik el és nem derül ki egyértelmûen, hogy New Yorkban játszódik, azt akartam, hogy lépten-nyomon érezhetõ legyen egy képzeletbeli New York hangulata" - magyarázza a rendezõ. E stilizált, meseszerû várost érzékeltetik a sosem létezett, ál-new-york-i lakónegyedek, a mindenütt jelenlévõ, nem túl bizalomgerjesztõ "gypsy"-taxik, vagy a kitalált, mégis ismerõsen csengõ utcanevek (Archer Avenue, Mockingbird Heights, the 375th Street Y) és járatok nevei (Irving Island-i komp, Greenline-busz). "Mivel a történet szereplõi bizonyos fokig irodalmi forrásokból és más filmekbõl születtek, valamiféle pszeudovalóságban élnek. Ezt a világot árasztja az öltözetük, a ház, amelyben laknak, és a környék, ahol járnak-kelnek. Volt egy pillanat, mikor azon gondolkodtam, hogy az egész produkciót egy színpadon forgatom le, megépített díszletek között, miközben a történet során végig hull a hó - meséli Anderson. - Végül mégsem így döntöttem, mert ez túlságosan elvitte volna a filmet a fantázia irányába. Épp ezért úgy éreztem, hogy a valós világhoz kell kötnünk a meseszerû történetet, s egy valóban létezõ házban kell filmeznünk, valóban létezõ New York-i utcákon. Így a figurák is hihetõbbek lesznek."
A stáb elõször a film szempontjából kulcsfontosságú Tenenbaum-rezidenciát találta meg. A jobb napokat látott, villára emlékeztetõ, omladozó mészkõépület Harlem Hamilton Heights nevû régi negyedében állt, a 144. utca és a Convent Avenue sarkán, több más ódon lakóház társaságában. David Wasco látványtervezõ felismerte, hogy a házban eleve megvan számos, a történet szempontjából lényeges elem. Egy földszinti társalgó, ebédlõ, és egy tágas elõtér, ahol könnyedén kialakítható volt a lépcsõ alatt Etheline telefonhelyisége. A hálószobák elrendezése szintén megfelelt a forgatókönyvnek, hisz pontosan egymás felett voltak, akár a három Tenenbaum-testvér egykori szobája - így kívülrõl, függesztett kameraállásból egyetlen képbe fért bele a három, szobája ablakában ácsorgó gyerek. Ráadásul az épületnek volt járható tetõterasza, ahol kialakíthatták Richie sólyomketrecét, és ahová Margot lopva elosonhatott cigizni. Még a bájos tetõtornyocska is megvolt, ahol Tenenbaumék családi zászlócskája lenghetett.
Persze bõven akadtak nehézségek, hisz a helyszín technikailag komoly kihívást jelentett a filmeseknek. Az egész lakóház rendkívül kicsi volt és statikailag meglehetõsen gyenge. Az emeleteket egyetlen rozoga lépcsõ kötötte össze, s a tetõre csak létrán át lehetett felmászni.
"Ennek a fickónak érzéke van a katasztrofális helyszínekhez - jegyzi meg fanyarul Bill Murray. - Az Okostojás forgatásakor Houston környékének legiszonyúbb pontjaira vonultunk ki. Most New Yorkban filmeztünk, az ország legnagyobb és legszebb városában, de Wesnek itt is sikerült ráakadnia a legelképesztõbb helyekre."
A ház mindenegyes szobáját aprólékos gonddal rendezték be, valamennyit lakójának személyiségéhez igazítva. Az egymás felett található három gyerekszobát kedves tárgyakkal és kölyökkori emlékekkel rakták tele, s gyakorlatilag változatlanok maradtak a már felnõtt testvérek visszatértéig. "A tárgyak sokat elárulnak a gazdáikról, jellemzõ, mit tart meg, miket dob ki az ember- véli Luke Wilson. - A Tenenbaum testvérek esetében a szemlélõ úgy érzi, jobb lett volna, ha a szobák változnak idõ közben, s a régi tárgyak kikerülnek belõlük. Így talán a benne élõk is képesek lennének maguk mögött hagyni a gyerekkort és felnõni."
Eric Anderson, a rendezõ fivére, aki kitûnõ mûvész és illusztrátor, szintén nagyban hozzájárult a filmhez. Az õ keze munkáját dicsérik Richie festményei, köztük a Margot-ról festett 17 portré, amelyek a családi táncterem falát díszítik. Ugyancsak Eric Anderson festette Richie szobájában függõ képeket, melyek a Tenenbaum család történetének fontos eseményeit elevenítik meg, akár egy napló.
Azt a néhány jelenetet, amelyet nem tudtak felvenni a Hamilton Heights-i épületben - a konyhában, Etheline dolgozószobájában és a táncteremben zajló eseményeket - a környezõ épületekben forgatták. Néhány egyéb helyen játszódó jelentehez a stáb forgatott a West Side Tennis Club központi pályáján, a Boy’s Harbor School Central Parkra nézõ tetõteraszán, a Waldorf Astoria hotelben (ami Lindbergh Palace Hotel néven Royal filmbeli rezidenciája volt) és a nyílt tengeren, a Kingspointer fedélzetén.
A történet ezen kívül felvillant néhány rövid képsort Tenenbaumék családi históriájából, amelyek a föld legkülönbözõbb pontjain játszódnak. E képekhez Anderson és csapata Jamaika, Antarktika, az Amazonas, Új-Guinea, Indiana, Észak-Dakota, Párizs és a Himalája egy-egy részletét varázsolta elõ olyan helyszíneken, mint Yonkers, Westchester és New Jersey.

A JELMEZEK: RUHA TESZI AZ EMBERT

Karen Patch jelmeztervezõ és Anderson még a forgatókönyv befejezése elõtt, 2000 áprilisában megálmodta Tenenbaumék ruhatárát. Mire a szövegkönyv elkészült, közel öthónapnyi intenzív levelezés és számtalan skicc állt már Patch háta mögött.
A filmben - a rendezõ korábbi alkotásaihoz hasonlóan - mindegyik figurának megvan a maga saját "egyenruhája", amely éppoly jól jellemzi és tükrözi személyiségét, mint a gesztusai vagy a beszéde. Ráadásul az öltözet a Tenenbaum gyerekek esetében visszautal a gyerekkorra, amit soha nem tudtak maguk mögött hagyni. Anderson errõl így beszél: "Látjuk õket 10 évesen, majd 30 évesen. Csakhogy felnõtt személyiségük gyakorlatilag még gyerekként alakult ki, s azóta mit sem változott. Ahogyan a ruháik sem, ugyanúgy öltöznek, mint két évtizeddel azelõtt.
Mihelyt felvettem a kis Lacoste-ruhát, a mokaszint és a rövid szõrmekabátot, rögtön megértettem, milyen lány volt Margot" - jegyzi meg Paltrow.

A FORGATÁS: CSALÁDI MOZI CSALÁDIAS HANGULATBAN

A forgatás 2001 márciusában kezdõdött a Hamilton Heights-i villában. "A film 240 jelenetbõl állt, s összesen 60 napunk volt a felvételekre. Ez azt jelentette, hogy naponta négy jelenettel kellett elkészülnünk. Ez iszonyú tempó" - emlékszik vissza Mendel.
Wes Anderson számára a csupasztár szereplõgárda dirigálása jelentett nem mindennapi és merõben új kihívást. "A neves színészeknek egytõl-egyig megvan a maguk saját munkastílusa - mondja a rendezõ. - Voltak olyan napok, amikor alkalmazkodnom kellett ehhez, és nem az elõre eltervezett módon értem célt. Ez rendszerint azt jelentette, hogy egyszerûen szabad teret engedtem a színészeknek, és hagytam, hogy elkápráztassanak a maguk eredeti, briliáns megoldásaival."
A forgatás elõrehaladtával lassan valóban családias hangulat alakult ki a résztvevõk között. "A jelenetek többségében egyszerre nem szerepelt több két-három személynél. Csak ritkán fordultak elõ nagyobb létszámú jelenetek. Ezért aztán a társaság inkább a színfalak mögött, munkán kívül kovácsolódott össze - meséli Anderson. - Volt egy szoba a házban, ami afféle társalgóként és klubhelyiségként szolgált. Ott gyûlt össze mindenki, akinek épp nem volt jelenete. A színészek nem vonultak el a maguk külön kis lakókocsiiba, mint más produkcióknál, és a végére nagyon jól összerázódott a társulat."

A ZENE: HANGOSFILM - HANGOS FORGATÁS

Wes Anderson ízig-vérig muzikális lélek lévén a zenét végig segédeszközként használta a produkcióhoz. "Wes kreatívan és egyéni módon alkalmazza a zenét - dicséri Mendel. - A forgatókönyv kezdeti változatának bemutatásakor egy dallal is elõrukkolt. A késõbbiekben szintén így, folyamatos zenei aláfestéssel magyarázta képrõl képre, mi történik pontosan a történetben."
A forgatás során a rendezõ már nagyrészt tudta, milyen zenéket használ majd, s ezeket rendre lejátszotta a jelenetek felvétele elõtt. Paltrow erre így emlékszik vissza: "Ahányszor csak megszólalt egy-egy kiválasztott dal, hirtelen minden kitisztult bennem. Ráéreztem az adott jelenet hangulatára, s ez nagyban megkönnyítette a dolgom. Ez rendkívül inspiráló módszer. Jó lenne, ha más rendezõk is alkalmaznák."
A film zenei anyagának véglegesítésében természetesen óriási szerepe volt Mark Mothersbaugh zeneszerzõnek. "Kezdetben úgy gondoltuk, hogy a zenének varázslatos hangulatot kell árasztania. Aztán késõbb ez az eredeti célkitûzés Marknak köszönhetõen kicsit megváltozott. Az általa írt zene kellõen mesés, ám végül is sokkal evilágibb lett a tervezettnél" - mondja Anderson.



szereplők:
Gene Hackman ... Royal O'Reilly Tenenbaum
Anjelica Huston ... Dr. Etheline 'Ethel' Tenenbaum-Sherman
Gwyneth Paltrow ... Margot Helen Tenenbaum
Ben Stiller ... Chas Tenenbaum
Luke Wilson ... Richie 'Baumer' Tenenbaum
Owen Wilson ... Elijah 'Eli' Cash
Bill Murray ... Raleigh St. Clair
Danny Glover ... Henry Sherman
Alec Baldwin ... Narrátor
Seymour Cassel ... Dusty
Kumar Pallana ... Pagoda
Grant Rosenmeyer ... Ari Tenenbaum
Jonah Meyerson ... Uzi Tenenbaum
Aram Aslanian-Persico ... Fiatal Chas Tenenbaum
Irene Gorovaia ... Fiatal Margot Tenenbaum


fényképezte:
Robert D. Yeoman

vágó:
Daniel R. Padgett
Dylan Tichenor

látvány:
David Wasco

jelmez:
Karen Patch

zene:
Mark Mothersbaugh
Elliott Smith

producer:
Wes Anderson
Barry Mendel
Scott Rudin
Rudd Simmons
Will Sweeney
Owen Wilson