microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Furcsa Játék (1997)
Funny Games
Furcsa Játék

. . . . . . . . . . 7.01
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 1
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 108 perc
nemzetiség:  osztrák
műfaj:  horror, dráma
eredeti nyelv: német
formátum: feliratos
korhatár 18+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Szünidei idill: mama, papa, és kisfiuk egy tóparti házban. Váratlanul egy golfruhás, fehér kesztyûs férfi jelenik meg az ajtóban. Eltereli a háziasszony figyelmét, amíg egy másik férfi is belép...
A család egy pillanat alatt erõszak áldozata lesz. És velük együtt a nézõ is. Mert Haneke filmjét nézve nem leljük élvezetünket az áldozatok és tettesek közötti véres játékban. Haneke fájdalmat akar okozni nekünk. Közelrõl mutatja az indíték és magyarázat nélküli erõszakot.
A Furcsa játék: túszszedés. A túszok mi vagyunk mindannyian.
Az osztrák rendezõ Pasolini filmjére, a Salo-ra hivatkozik, de Sade márki idõtlen fantáziáit azáltal teszi meg-tapasztalhatóvá, hogy a szadizmust a fasizmus történelmi háttere elé állítja. Be akarja bizonyítani, hogy az igazi erõszak nem konzumálható - ezért tesz ki minket neki. Azt a határt, ami a horror-képeket az élet igazi horrorjától elválasztja, a Furcsa játék sem tudja átlépni. De kijelöli ezt a határt, egyszer és mindenkorra.


A történet

Vakációra indul egy osztrák család, útjuk festõi tájakon át vezet az idilli tóparti házhoz. Georg, Anna és fiuk, Georgie mit sem sejtve készülõdnek az ilyenkor szokásos mulatságokra: hajókázni, vagy éppen golfozni a szomszédokkal. Fred és Eva korábban érkeztek, és nincsenek egyedül. Elég furcsán viselkednek, mikor bemutatják vendégüket, Pault, egyik kollégájuk fiát.
Amíg Georg és fia a vitorlás hajóval foglalkoznak, Anna nekilát vacsorát fõzni. Váratlanul felbukkan nála Peter, a másik vendég fiú a szomszédból, és tojást kér kölcsön Eva számára. A fiú durvasága és idegölõ viselkedése hamar kihozza a sodrából a nõt, aztán megjelenik Paul is, és arrogáns stílusával tovább rontja a feszült helyzetet.
Mire Georg hazaér, Anna már rendkívül zavart és ideges. Férje megpróbálja kidobni a házból a hívatlan vendégeket, közben megüti Pault, és ezzel nagy hibát követ el, mert elszabadul a pokol. A család a betolakodók áldozatává, a békésen indult vakáció valóságos lidércnyomássá válik. Elõször Paul egy golfütõvel eltöri Georg lábát, aztán kiráncigálja Annát a házból, hogy bemutassa neki ütési technikáját a család kutyáján is. Ez azonban csak szolid kezdete a brutális "játéknak": egy fogadásnak, melynek tétje, hogy a család tagjai 12 óra múlva már nem lesznek életben...


***

Michael Haneke filmje az 1997-es Cannes-i Filmfesztivál egyik nagy esélyeseként indult a versenyben. Végül nem kapott díjat, de a legnagyobb érdeklõdést és kritikai elismerést kiváltott alkotások között szerepelt.

A FURCSA JÁTÉK a rendezõ egyik legradikálisabb munkája, melynek központi témája az erõszak és a média viszonya.
A rendezõ trilógiája - "Der Siebente Kontintent" (1989), "Benny’s Video" (1992), "71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls" (1994) - a médiában eluralkodó erõszakot járta körül; mind közül leginkább a "Benny’s Video", melyben egy kamaszfiú megöl egy lányt, és a tettet megörökíti videofelvételen.

Bizarr események, majd az erõszakos cselekményt követõ szabadulás - ez a thriller mûfaj klasszikus formulája, egyben könnyû fogyasztásának elõfeltétele. Anna, Georg és fiuk vakációjának története úgy indul, mint a hagyományos thrillerek, ám idõvel minden megváltozik. Haneke radikális megközelítésének lényege, hogy egyszerre használja, és közben a feje tetejére is állítja magát a mûfajt. Az elbeszélés módja realisztikus, mely alapvetõ a cselekmény számára. Ugyanakkor a rendezõ a passzív nézõ ártatlanságát provokálja azzal, hogy szembesíti cinkos helyzetével, és belekényszeríti egy erõt próbáló érzelmi és elemzõ folyamatba.
Míg a közönségfilm rendszeresen szállítja az idegen lényeket, a dinoszaruruszokat és egyéb különleges borzalmakat a félelem felturbózásához, addig Haneke rájött, hogy ugyanezt a munkát adott esetben sokkal hatásosabban elvégezheti két átlagos, ártalmatlan külsejû fiú a szomszédból. S hogy miért a szükségtelen kegyetlenkedés? Kiderül, hogy a két srác célja, hogy a - közvetlenül is megszólított - közönséget ellássa azzal, amiért bejöttek a moziba: értelmetlen erõszakkal. Ahogy a két fiú játszik áldozataival, úgy játszik Haneke a közönséggel. Feszültséget teremt, hogy aztán le is rombolja; megadja, amit szeretnénk, és rögtön vissza is veszi. Ki akar mozdítani a kényelmes moziszékbõl és kényszeríteni, hogy vegyük észre a filmben játszott fõszerepünket, és hogy valójában mi magunk, a popkultúra fogyasztói vagyunk a vérontás kezdeményezõi azáltal, hogy érdeklõdéssel figyeljük a szenvedést, és az elnyújtott gyilkosságot szórakozásként fogjuk fel.

Haneke eltér a thrillerekben megszokott módon felépített feszültségtõl, nem enged a könnyû borzongásnak; az iszonyat érzése viszont megmarad, mert keveset mutat, és mindent sugall. Látványát tekintve a film aggályosan ügyel arra, hogy ne lássuk magukat az erõszakos cselekményeket, a háttérben felhangzó sikolyok azonban nem hagynak kétséget a történtek felõl. Az akciók helyett azok sokkoló végeredményét látjuk, ezáltal a rendezõ lehetõvé teszi, hogy a nézõ kreálja meg képzeletében az erõszakot. Az agónia, a rémület és a megaláztatás rettenetét lényegtelen akciókon keresztül nyomatékosítja - ez olyan eszköz, melyet elõszeretettel alkalmazott már a trilógia filmjeiben is.
"A moziban állandóan jelen van az erõszak, de mivel úgy mutatják be, hogy közben elvész a realitás érzete, ártalmatlanná is válik. Lassított felvételeket látunk, az emberek halálba táncolják magukat. De ha azt akarod megmutatni, mi az erõszak a valóságban, akkor az áldozatok szenvedését kell megmutatnod."
A két fiú a megaláztatás, a fizikai és lelki szenvedés lassú, fájdalmas köreire kényszeríti áldozatait. Az a legijesztõbb a filmben, hogy nem teszi lehetõvé a nézõnek a kívülállást vagy a távolságtartást. "A többi filmemben a nézõk egy biztonságos erkölcsi alapállásból szemlélhették az eseményeket - mondja Haneke. - Unatkozhattak, izgulhattak vagy sokkot kaphattak; lényeg, hogy kívül maradhattak az egészen. Itt viszont egyfajta interaktív folyamatba vontam be õket, hogy felhívjam a figyelmüket a moziban betöltött fogyasztói szerepükre."

Annak tudatában, hogy bármiféle magyarázat csökkenti a hatást, Haneke rendre kerüli az ilyen irányú gesztusokat. Radikális nézetei önmagukért beszélnek azáltal, hogy elutasítanak minden választ a kérdésekre, visszapasszolva õket a közönségnek. A sokk katartikus hatásába vetett hite megmaradt: "Keresem a lehetõségeket, hogy annak mutassam be az erõszakot, ami mindig is volt: mint nem-fogyaszthatót. Visszaadom az erõszaknak azt, ami: fájdalom, a másik megsebzése."



***

Részlet Michael Haneke "Erõszak és média" címû esszéjébõl


.... A film nézõje kezdettõl fogva nehezen különböztette meg a valóságos létezés és az ábrázolás közötti határt, és nagyobbrészt pontosan ez jelentette a film vonzerejét. Egy valós történésben való részvétel zavarba ejtõ érzése, másrészt az érzelmi biztonság tudata, hogy csak egy mesterségesen létrehozott, vagy inkább felfedezett valóság lefestését látja - e kettõ közti ingadozás volt az, ami eleinte valóban a mûfaj fejlõdését segítette elõ. Az erõszak az ábrázolása révén vált elfogadottá, és kíméletes adagokban szívesen vették a rettegés kellemesen borzongató élményét. A gonosz ellenõrzött megidézése felkeltette a reményt, hogy a valóságban is lehetséges kontroll alatt tartani.
A televízió megjelenésével azonban változott a helyzet. A dokumentarista elem került elõtérbe. A sebesség, mellyel az információ az elektronikus médián keresztülhalad, csakúgy mint ennek a médiának gyors terjedése, a nézés módjának megváltozásához vezetett. Az alkalmi mozilátogatások elemi erejû hatást gyakoroltak a vászon rendkívüli dimenziói által, ám ezzel hamar felvette a versenyt, és végül elõnyhöz is jutott vele szemben a benyomások roppant tömege és állandó jelenléte otthon, a nappaliban. A televízió a mozi drámai és esztétikai formáira épített, és az állandó használat révén megváltoztatta ezeket a formákat.
A mozi megpróbált szembeszállni az elektronikus médiával, mely mindenütt jelenvalóságával legyõzéssel fenyegette, és megújította saját forrásait, de ezeket a televízió - amennyire technikai feltételei engedték - mindig rögtön saját rendszerébe integrálta.
A kényszer, mely mindig jobbításra ösztönöz, az intenzitás utáni törekvés végleteihez vezetett, és így indirekt módon a realitás és az ábrázolás határainak további elhomályosításához is. (Az erõszak ábrázolása tekintetében a fikcionális erõszak producereinek egyre nagyobb vizuális értékeket bevetve kell versenyezniük az igazi borzalmak érzetével. Az ezzel szembeni harc során azonban az újságírói törekvésekbõl elvesztek a bemutatott áldozatok méltósága iránti tisztelet utolsó, legalapvetõbb elemei is.) A tendenciának nem látszik a vége - épp ellenkezõleg: úgy tûnik, csak most kezdõdött el -, a piaci nyereségért és a nézõszámért folytatott harcban minden újítás, legyen az technikai vagy mûvészi, az ezen az úton való haladáshoz járul hozzá.
A tartalom hatását az ábrázolás formája határozza meg. A médiaháború résztvevõi felismerték ezen irányelvet; hibájuk abban áll, hogy míg folyamatosan a forma hatásának intenzívebbé tételéért küzdenek, a tartalom egy felcserélhetõ dimenzióvá vált. Vonatkozik ez az erõszakra és ellenkezõjére, a háború áldozataira éppúgy, mint a tévésorozatok szereplõire, az autókra vagy akár a fogkrémekre. A tartalmak abszolút egyenértékûsége, a valóságtól való megfosztottság garantálja a mutatott dolgok egyetemes fikcionalitását, és ezáltal a fogyasztó részérõl a biztonság hõn áhított érzését. Úgy tûnik, a tartalom és forma klasszikus esztétika által leírt kapcsolata elavulttá vált. Az eladás etikája és egy lehetséges társadalmi szerzõdés etikája kevés közösséget mutat.
A dilemmának nem látszik megoldása - hogyan is lehetne másképp? És fõleg, mit ér a próbálkozás?
Ha igaznak fogadjuk el a tételt, hogy a mûvészet minden formája azokat a állapotokat tükrözi, melyek között befogadják, legalábbis a kortárs társadalom kontextusában, és hogy nem pusztán a terjesztési lehetõségek gazdasági szempontjára reflektálnak, hanem az emberi párbeszédre is, akkor a fentiek fényében mit jelent mindez a különbözõ médiaformák termékei számára?
Ezek befogadója, a nézõ addig a pontig korcsosulhat, hogy az egymással felcserélhetõ, üres formák közönyös fogyasztójává válhat, vagy már azzá is vált - a tény miatti megdöbbenésben fellelhetõ utópikus elem arra a kérdésfeltevésre ösztönöz: vajon miképpen lehet a megszakadt párbeszédet helyreállítani; hogyan tudom én visszaadni az ábrázolásomnak a realitás elvesztett értékét?
Más szóval: hogyan adhatom meg a nézõnek a lehetõséget, hogy tényleg felismerje a valóság elvesztését, az ebben való saját részvételét, s ezáltal megszabadulhasson attól, hogy a médium áldozata legyen és inkább lehetséges partnerévé váljék? Nem az a kérdés, mit mutathatok meg. Sokkal inkább az, hogy milyen lehetõséget teremtek a nézõnek, melynek révén felismerheti, hogy amit mutatnak, az miért van.
Kifejezetten az ERÕSZAK témájáról szólva: a probléma nem az, hogyan mutatom meg az erõszakot, hanem az, hogyan mutatom meg a nézõnek a saját helyzetét az erõszak és annak ábrázolása viszonyában.
...

***

MICHAEL HANEKE (forgatókönyvíró, rendezõ)
 1942-ben született Münchenben; osztrák állampolgár
 Filozófiai, pszichológiai és színházmûvészeti tanulmányait Bécsben végezte.
 1967-70. a Südwestfunk (ARD) írója
 1970 óta szabadúszó rendezõ és forgatókönyvíró
 Színházi rendezõként számos nagy sikerû elõadást állított színpadra Stuttgartban, Düsseldorfban, Franfurtban, Hamburgban, Münchenben, Berlinben és Bécsben.
 A 70-es és 80-as években több tévéfilmet írt és rendezett.


Jelentõsebb filmjei:
1989 - Der Siebente Kontinent
1991 - Nachruf für einen Mörder (TV)
1992 - Benny videoja (Benny’s Video)
1992 - Die Rebellion (TV)
1994 - 71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls
1995 - Wolfzeit
1996 - Das Schloss (TV)
1997 - Furcsa játék (Funny Games)
2000 - Ismeretlen kód (Code Unknown: Incomplete Tales of Several Journeys)
2001 - A zongoratanárnõ (La pianiste)


szereplők:
Susanne Lothar ... Anna
Ulrich Mühe ... Georg
Arno Frisch ... Paul
Frank Giering ... Peter
Stefan Clapczynski ... Schorschi
Doris Kunstmann ... Gerda
Christoph Bantzer ... Fred
Wolfgang Glück ... Robert
Susanne Meneghel ... Gerdas Schwester
Monika Zallinger ... Eva


fényképezte:
Jürgen Jürges

vágó:
Andreas Prochaska

látvány:
Christoph Kanter

jelmez:
Lisy Christl

producer:
Veit Heiduschka