microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Ütközéspont (2002)
Changing Lanes

. . . . . . . . . . 7.19
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 5.4
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 98 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  thriller, dráma
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 14+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Ha két autó összekoccan New York City közepén, a csúcsforgalomban, a legritkább esetben indul be olyan láncreakció, amely rombadönti az érintettek életét. Ám ezen a napon egy apró közlekedési malõr esküdt ellenségekké tesz két egymásnak teljesen idegen embert. Sajátosan egyéni eszközöket vetnek be a másik tönkretételére, a céljuk azonban azonos: szisztematikusan megkeserítik egymás életét, hogy visszaszerezzenek valamit, amit elvesztettek.

Gavin Banek (Ben Affleck), az ambíciózus ügyvéd éppen késésben van. Már a tárgyalóteremben kellene lennie, ezért fogcsikorgatva próbálja átverekedni magát a dugón. A másik sávban közeledõ Doyle Gipson (Samuel L. Jackson) szintén a bíróságra igyekszik, ahol éppen gyermekeinek láthatásáról fognak dönteni. Ez a két férfi látszólag teljesen különbözik egymástól: az egyik azért küzd, hogy megkoronázza karrierjét, a másik viszont igyekszik talpraállni, miután nagy pofont kapott az élettõl. Egy jelentéktelen baleset azonban szinte ámokfutóvá változtatja õket, bizonyítván, hogy a düh bárkibõl ugyanúgy képes kihozni az állatot.


A történet

AZ ÜTKÖZÉSPONT Roger Michell elsõ amerikai filmje. A brit rendezõ legutóbbi, 1999-es alkotása, a Sztárom a párom (Notting Hill) világszerte hatalmas közönségsikert aratott, és kivívta a kritikusok elismerését is. AZ ÜTKÖZÉSPONT Chap Taylor elsõ forgatókönyvírói munkája. Taylor és szerzõtársa, az Oscarra® jelölt Michael Tolkin (A játékos - The Player) dinamikus történetükkel hívták fel magukra Michell figyelmét.
"A sztori azonnal megmozgatta a fantáziámat - meséli a rendezõ. - Két pasas véletlenül találkozik, gellert kapnak egymástól, és ennek hatására teljesen vadul, eszementen kezdenek viselkedni. Az ember álmában sem gondolná, hogy ezek ketten mire nem ragadtatják magukat, csak hogy kicsinálják a másikat."
Az Oscar®-díjas Ben Affleck alakítja a 29 éves Gavin Baneket, aki menõ ügyvédként gyönyörû feleséggel és egy Mercédesszel, sõt hamarosan egy yachttal is büszkélkedhet. Mindez azonban veszélybe kerül, amikor ügyvédi irodája erkölcsileg kétes ügybe keveredik, és õ kénytelen választ keresni olyan kérdésekre, amelyekkel korábban soha nem találkozott.
Az eddig jórészt szívtiprókat alakító Affleck számára az új szerep olyan kihívást jelentett, amelyre régóta várt. "Egy ilyen forgatókönyv több munkát és alaposabb gondolkodást követel a színésztõl - magyarázza a sztár. - Fel kellett idéznem saját hasonló tapasztalataimat, és az érzelmeknek is nagyobb nyomatékot kellett adnom. Azt hiszem, e film hatására sokat fejlõdtem, amiért hálás vagyok Michellnek. Nélküle feleannyit sem érne az alakításom."
Affleck a Pearl Harbor - Égi háború forgatása közben kapta meg a forgatókönyvet, így amikor olvasta, tõle nem messze bombák potyogtak és repülõgépek süvítettek.
"Egy repülõgép-hordozó fedélzetén ültem, és le sem tudtam tenni a forgatókönyvet, annyira izgalmas volt - emlékszik vissza. - Különösen az ragadott meg benne, milyen érzékletesen mutatja be a két fõhõs lelki széthullását. Az is nagyon tetszett, hogy ilyen filmben eddig nemigen szerepeltem. Ez a sztori nem a világ megmentésérõl vagy valamilyen jelentõs történelmi eseményrõl szól, hanem két ember összefonódó sorsáról. Ez másfajta színészi munkát követelt tõlem: elõ kellett vennem a drámai énemet."
Amikor Affleck felépítette magában Gavin Banek személyiségét, olyan embert képzelt el, aki diákkorában szenvedélyes és idealista volt. Ám egy olyan kõkemény ügyvédi irodánál, mint az Arnell, Delano & Strauss, a fiatalember eszméi lassan kopásnak indultak, és õ maga sem vette észre, hogy eredeti személyisége veszélybe került. "Az intézmények gyakran elembertelenítik azokat, akik nem eléggé erõsek - jegyzi meg Affleck. - A karrier hajszolása az erkölcsi integritás rovására mehet."
A Samuel L. Jackson által játszott Doyle Gipson ugyanolyan izgalmas és összetett figura, mint Banek. Gyógyult alkoholista, akitõl a felesége el akarja venni a gyerekeit. Doyle kétségbeesett ember, mert a szeme láttára csúszik ki a kezébõl minden, amit fontosnak érez. Amikor színészt kerestek erre a szerepre, Michell biztos volt abban, hogy Jackson az, aki megfelelõ empátiával fogja alakítani a figurát.
"Sam egyszerûen csodálatos színész - vélekedik Michell. - Számos filmjében, mint például a Shaft, a Jackie Brown vagy a Ponyvaregény, nagyon király fickókat játszik, most azonban egy megzakkant pasit kellett alakítania. Doyle ugyanis a menõ csávóknak pont az ellentéte. Ügyetlen, szerencsétlen, képtelen beilleszkedni."
"Doyle az az átlagember, aki mellett szó nélkül elmegyünk az utcán, mert észre sem lehet venni - fûzi hozzá Jackson. - Az öltönye jellegtelen, a frizurája semmilyen, a szemüvege tucatáru. Ennek a fickónak hirtelen megváltoztatja valami a szürke kis életét, s ezzel nem tud mit kezdeni. Rájöttem, hogy rém érdekes feladat egy ilyen karakter felépítése!’.
Jackson úgy véli, a nézõ azonnal valamelyik figura pártjára fog állni, és a többség Doyle-t választja majd, hiszen Gavin, a sztárügyvéd sokkal többet engedhet meg magának.
"Gavin megteheti, amit Doyle nem - magyarázza Jackson. - És amit tesz, az bizony elég kegyetlen dolog, mert hosszú távon érezteti hatását Doyle életében."
Az egyetlen biztos pont Gavin széthulló életében Michelle, kolléganõje és korábbi szeretõje. Ezt a figurát Toni Collette alakítja.
"Gavin élete merev és fekete-fehér lett - jegyzi meg Collette. - Michelle az, aki egy kicsit színessé teszi. Egyben õ az, aki még ki tudja hozni belõle a jóságot. Õ Gavin lelkiismerete, a cselekmény során mindvégig arra törekszik, hogy megjavítsa a férfit."
Gavint apósa, a Sydney Pollack által játszott Delano hajszolja, hogy mindenáron sikert érjen el. Delano az iskolapéldája annak az embernek, aki azért tudott vagyont és hatalmat szerezni, mert saját különbejáratú erkölcsi szabályrendszert állított fel magának, és a vele egy nézetet valló munkatársakkal vette körül magát.
"Én fél-cinikus realistának nevezném Delanót - mondja Pollack. - Törekvõ, kemény és csöppet sem érzelgõs, mert ezt követeli tõle a verseny. Delano az erkölcsöt úgy képzeli el, hogy megengedettek az aljas húzások is, mert utóbb valamilyen jótéteménnyel ellensúlyozni lehet õket. Jól kitalálta ezt magának, és ennek szellemében vezeti az ügyvédi irodáját. Nem értek vele egyet, de azt is el kell ismernem, hogy álláspontja nem feltétlenül elvetendõ. Azt hiszem, az üzleti élet legfelsõ szférájában is úgy mennek a dolgok, ahogyan Delano és cége mûködik."
Pollack, aki talán a Távol Afrikától (Out of Africa) Oscar®-díjas producereként és rendezõjeként a legismertebb, szeret néha elõbújni a kamera mögül, és beállni a színészek közé.
"Nem játszom túl gyakran, de ha igen, annak megvan az eredménye - magyarázza. - A rendezõk folyton a színészeket figyelik, de azt nem tudják, hogyan dolgoznak a többiek. Úgyhogy amikor színészkedem, mindig tanulok valamit, amit késõbb rendezõként hasznosítani tudok."
Pollack csak dicsérni tudja Michell rendezõi stílusát: "Roger borzasztó precíz ember, és pontosan tudja, hogy mit akar. Nyitott persze minden javaslatra, miközben megvan a saját kidolgozott elképzelése. A legjobban azt tisztelem benne, hogy saját önbizalmát és hitét képes másoknak is átadni."


A produkció

AZ ÜTKÖZÉSPONT látványtervezõje Kristi Zea volt, aki korábban olyan emlékezetes filmekben dolgozott, mint a Philadelphia vagy A bárányok hallgatnak (The Silence of the Lambs). Zea számára most az jelentette a legnagyobb kihívást, hogy meg kellett alkotnia Gavin és Doyle teljesen eltérõ világát, méghozzá oly módon, hogy a nézõk számára teljesen érthetõ legyen e két ember ádáz ellenségeskedése. Ugyanakkor azt is érzékeltetni akarta, hogy ez a két hõs hiába különbözik teljesen egymástól, azért akad néhány közös vonásuk is.
A hasonlóságok érzékeltetése érdekében Zea mindkét szereplõ munkahelyét kafkai jegyekkel ruházta fel. Például annak ellenére, hogy Doyle egy apró zugban dolgozik egy hatalmas biztosítási cégnél, míg Gavin pazar irodájának ablakából a manhattani felhõkarcolókra látni, mindkét férfi úgy robotol, mint a kaptárban a méhek. Gavin gyakorlatilag azonos a munkájával, Doyle azonban nem, ezért elõbbi szereplõ hipermodern ügyvédi irodája válik a film legjellegzetesebb helyszínévé. Az üvegfalú kalickák látszólag végtelen labirintusa orwelli képzeteket kelt - könnyen arra a következtetésre juthatunk, hogy az erkölcs már régen kicsusszant a réseken.
A rengeteg üveg impozáns látvány, ám a tükrözõdés miatt gondok forrását jelentette Salvatore Totino operatõr számára. Totino úgy oldotta meg a helyzetet, hogy fekete ruhába öltöztette az embereit, így az üvegfalak lehetõvé tették, hogy rajtuk keresztül, az egész óriási teret befogva vegyék fel a jeleneteket.
A forgatási helyszín valóban óriási volt. A brooklyni Marcy Avenue-n található százéves fegyvergyár csaknem teljes belsõ terét elfoglalta. 18 000 négyzetlábnyi mûanyag padlót fektettek le, három oldalát pedig a manhattani felhõkarcolók óriási, átvilágított madártávlatú fotóival határolták. Az üvegfalak törékenysége miatt elõször a padlót és a plafont kellett megépíteni.
"Manapság kötelezõ, hogy a jól menõ ügyvédi irodákban tekintélyes mûvészeti gyûjtemények legyenek - meséli Zea. - Ez ugyanúgy státusszimbólum, mint a luxusautó vagy a diplomatatáska. A mûvészet így bevonult a filmekbe is, hiszen nagyon fontos, hogy a közönség lássa, hogyan fest valójában egy-egy ilyen iroda."
Zea számos értékes festményt gyûjtött össze a film számára, többek között Alex Katz, Mark Rothko és Andreas Gursky munkáit. "Az egyetlen erõteljes színfoltot a mûvészet képviseli a filmbeli irodában - magyarázza a látványtervezõ. - Általában világos színû fabútorok vannak, meg a tükörképük, és ehhez jön a festmények élénk tónusa, ami feldobja az egészet."
Az iroda falain kézzel festett reprodukcióik díszelegtek, valamennyi Zea munkatársainak tehetségét dicséri. Arról is gondoskodni kellett, hogy vízállóak legyenek, mivel többször is lespriccelõdtek a forgatás során, amikor a cselekmény szerint Gavin szándékosan üzembe helyezi a tûzoltórendszert. A filmben szereplõ eredeti festményeket Plexiglasszal vonták be, hogy megóvják õket. Mivel a másolatok rendkívül jól sikerültek, a mûvészek vagy örököseik kérésére a forgatás befejeztével megsemmisítették õket.
A tûzoltásos jelenetet többször is fel kellett venni, ezért a helyszínt eleve úgy építették meg, hogy a padlón lyukak legyenek. A felvételek végén a stáb tagjai óriási gumibetétes törlõlapátokat ragadtak, és a lyukakba terelték a vizet, amelyekbõl egy nagy gumitartályba folyt. A helyszín egy órán belül ismét száraz volt, és folytathatták a munkát.
AZ ÜTKÖZÉSPONT cselekménye Nagypéntek idején, harminchat óra alatt játszódik. Tavasz helyett azonban decembertõl márciusig forgatták, ezért nagyon kellett vigyázni, hogy hónak nyoma se legyen majd a filmben. A záporesõben játszódó jelenetek számára óriási zuhanyrózsákat készítettek, és ezekbõl áztatták bõrig a színészeket.
Az idõjárás manipulálásán kívül Michellnek és csapatának két autóbalesetet is meg kellett rendeznie. Az egyik az a bizonyos koccanás volt, amely az egész cselekményt beindítja, a másik azonban sokkal komolyabb, amelyben Gavin akár meg is halhatott volna. A két fontos jelenet felvételéhez le kellett zárni New York egyik legfontosabb közútját, az FDR Drive-ot, ami elõször fordult elõ a New York-i filmforgatások történetében.









szereplők:
Ben Affleck ... Gavin Banek
Samuel L. Jackson ... Doyle Gipson
Kim Staunton ... Valerie Gipson
Toni Collette ... Michelle
Sydney Pollack ... Stephen Delano
Tina Sloan ... Mrs. Delano
Richard Jenkins ... Walter Arnell
Akil Walker ... Stephen Gipson
Cole Hawkins ... Danny Gipson
Ileen Getz ... Ellen
Jennifer Dundas ... Mina Dunne
Matt Malloy ... Ron Cabot
Amanda Peet ... Cynthia Banek
Myra Lucretia Taylor ... Judge Abarbanel
Bruce Altman ... Joe Kaufman


fényképezte:
Salvatore Totino

vágó:
Christopher Tellefsen

látvány:
Kristi Zea

jelmez:
Ann Roth

zene:
David Arnold

producer:
Ronald M. Bozman
Scott Rudin
Adam Schroeder