információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
Daphne Reynolds (Amanda Bynes) semmiben nem szenved hiányt... legalábbis úgy tûnik. Talpraesett amerikai lányként egyedi stílusa van, bohém édesanyjához, Libbyhez (Kelly Preston) szokatlan, de szeretõ kapcsolat fûzi és a jövõ számtalan lehetõséget tartogat számára. Az ígéretes kilátások ellenére Daphne mégsem érzi teljesnek életét. Arról álmodik, hogy egy napon megismerheti sosem látott édesapját, akivel Libby tizenhét évvel ezelõtt forgószél-szerû szerelembe esett, ám a férfi szigorú arisztokrata családja miatt el kellett válniuk.
Mivel Daphne nem hajlandó lemondani arról a régi álmáról, hogy meseszerûen szép kapcsolat alakuljon ki közte és régóta hiányolt apja között, hirtelen Londonba repül, ahol hamar ráeszmél az igazságra: édesapja nem más, mint az élvonalbeli politikus, Lord Henry Dashwood (Colin Firth).
Amikor Henry bevezeti számára ismeretlen lányát a társasági életbe, Daphne megjelenése és harsány viselkedése már-már aláaknázza a férfi politikai karrierjét. Hogy ne veszélyeztesse apja választási gyõzelmét, Daphne elnyomja természetes énjét, hamisítatlan elsõbálozóvá alakul át, és tisztességes lány módjára jelenik meg a brit társasági eseményeken. Ahhoz azonban még Henry támogatása sem elegendõ, hogy apja menyasszonyának (Anna Chancellor) és féltékeny lányának (Christina Cole) áskálódásaival megbirkózzon.
Ian, az elbûvölõ és a társasági életben járatlan helyi zenész (Oliver James) segítségével Daphne megkísérli bebizonyítani, hogy a szeretet - és a megfelelõ etikett - legyõz minden akadályt, de idõközben képtelen megbarátkozni kialakuló énjével is. Minél jobban igyekszik apja lányává válni, annál inkább fel kell adnia önmagát.
A történet
Denise Di Novi producert egy 1958-as, mesébe illõ romantikus vígjáték, a Sandra Dee és Rex Harrison fõszereplésével készült "The Reluctant Debutante" ihlette meg. "Úgy hiszem, minden fiatal lány arról álmodik, hogy megtalálja a hercegét - meséli Di Novi. - A Mirõl álmodik a lány esetében egy fiatal lány keresi álmai hercegét, aki történetesen az édesapja."
Daphne Reynolds kirívóan független tizenhét éves lány. Õt Amanda Bynes alakítja, aki a "What I Like about You" címû új amerikai televíziós vígjáték sztárja, valamint a Nickelodeon "The Amanda Show" címû mûsorának népszerû házigazdája. "Amerikában minden szülõ ismeri Amanda Bynest - állítja Bill Gerber producer, akinek gyermekei vallásos rajongással követik a ’The Amanda Show’ adásait -, hiszen Amanda rendkívül okos és hihetetlen humorérzékkel rendelkezik. Csupán tizenöt éves volt, amikor elõször beszéltünk vele a film tervérõl, de már akkor is meglepõ érettséggel és tehetséggel bírt."
"Felderül az a szoba, amelybe Amanda belép - teszi hozzá Hunt Lowry producer, a Gaylord Films/Pandora elnök-vezérigazgatója. - Tehetséges komika lévén ugyanazt a bûverõt sugározza, amely Daphnét is azonnal a közönség kedvencévé teszi."
"Amandához hasonlóan Daphne is a nõvé válás küszöbén áll - meséli Dennie Gordon rendezõnõ, aki az Ally McBeal televíziós sikersorozatban nyújtott munkájával nyûgözte le a film producereit. - Talpraesett, de cseppet sem elcsigázott. Ártatlan, akár a szomszéd kislány."
"Daphnét bohém édesanyja, Libby neveli New Yorkban, miközben a lány azt az álmát dédelgeti, hogy egyszer édesapja is velük él majd - magyarázza Bynes. - Apa nélkül nem érzi teljesnek az életét, különösen abban a korban, amikor próbálja megismerni önmagát, és eldönteni, milyen emberré váljon."
Annak ellenére, hogy Daphne tud édesanyja és az elragadó angol egykori romantikus szerelmérõl, Libby úgy döntött, hogy a férfi tudomása és támogatása nélkül neveli fel közös lányukat. "Az anyai szeretet és féltés miatt Libby úgy döntött, egyedül neveli fel lányát - meséli Kelly Preston, aki kétgyermekes anyaként a vidám Libby figuráját saját életörömével töltötte meg. - Nem akarta bevezetni Daphne apját kettejük életébe, mert úgy tudja, hogy a férfi közel húsz éve önszántából fordított hátat neki, és nem akarja, hogy ezt a rossz élményt Daphne is átélje."
Daphne egy New Jersey-i esküvõn dolgozik Libbyvel, az énekesnõvel, amikor végleg elhatározza, hogy megkeresi édesapját. "Daphne már számtalan esküvõn dolgozott felszolgálóként, és most újra azon kapja magát, hogy az örömapa-menyasszony táncot nézve saját magát képzeli a képbe - meséli Bynes. - Hirtelen elhatározza, hogy megkeresi apját."
Daphne egyetlen fényképpel és édesapja nevével a zsebében pattan fel egy londoni repülõgépre, hogy valóra váltsa álmát. "Ötletszerûen cselekszik, és nem gondol a következményekre - mondja Bynes. - Megvan az önbizalma és bátorsága ahhoz, hogy véghez vigye azt, amit elhatározott."
"Természetesen nem szeretnénk, ha minden amerikai tini lány elszaladna otthonról, de Libby tiszteletben tartja lánya döntését - magyarázza Gordon. - Nem örül neki, de azzal õ is tisztában van, hogy Daphénak meg kell ismernie édesapját." Libby támogató szeretetével felvértezve Daphne felveszi a harcot a vészjósló angol esõvel, és szobát vesz ki egy ifjúsági szálláson, ahol rögtön megismerkedik leendõ londoni kalauzával, Iannel (Oliver James). A fiú segítségével hamarosan megtudja, hogy édesapja nem más, mint Lord Henry Dashwood, a szoros választási küzdelem kellõs közepén álló ismert politikus.
"Henry jó fiú - meséli arisztokrata karakterérõl Colin Firth. - Élete legmerészebb húzása volt, hogy szerelmes lett Libbybe. Most azonban, csaknem húsz évvel késõbb, apja álmát készül valóra váltani, és tanácsadói javaslatára választott magának menyasszonyt." Firth a magyar közönség számára leginkább a Bridget Jones naplója címû filmbõl lehet ismerõs, amelyben Mark Darcyt formálta meg. "Colin nagy meggyõzõ erõvel alakítja a decens arisztokratát, ugyanakkor látnivaló, hogy van szíve - mondja Di Novi producer. - A tekintetével és legapróbb gesztusaival mindent elárul."
Daphne a találkozás vágyától hajtva behatol a burjánzó Dashwood-birodalomba, és elszántságával alaposan felforgatja a háziak életét. Henry "szinte sokkos állapotba kerül, amikor a tizenhét éves amerikai lány egy õt ábrázoló fotóval a kezében elé áll és azt mondja: ’Szervusz, én vagyok a lányod!’ - idézi Firth. - Henry környezete természetesen rögtön arra a következtetésre jut, hogy a politikai ellenfelek manõverérõl van szó." Daphne a férfiban Libby képét idézi fel, és azt a szívfájdalmat, amit a nõ elvesztésekor érzett. Az elmúlt tizenhét évben mindketten tévhitben éltek: Libby azt hiszi, azért kellett elválniuk, mert õ nem volt elég jó Henrynek, míg Henry úgy tudja, Libby nem szerette õt eléggé, ezért inkább elhagyta a férfit. Valójában az elõkelõ Dashwood család tartotta házasságra alkalmatlannak Libbyt, és Henry tudtán kívül visszaûzte õt Amerikába.
"Henry viselkedése nagyon formális - mesél Firth a hirtelen jött apaságról -, éppen ezért nehezen tud apaként megnyilvánulni. Egyszerûen nem tudja kifejezni magát." Daphne megdöbbentõ érkezése az apán kívül másokra is hasonló hatással van: állhatatlan menyasszonya, Glynnis és annak kis taknyos lánya, Clarissa az új családtag létezését sem tudják elviselni. Daphne leendõ számító mostohaanyját a Négy esküvõ és egy temetésbõl ismert Anna Chancellor alakítja. "Glynnis karaktere egy First Lady és egy gonosz mostohaanya keveréke, éppen ezért nagy élvezet volt számomra eljátszani - lelkendezik Chancellor. - Nemcsak Henry személyes életét és politikai karrierjét alakítja kénye-kedve szerint, de házasságukkal a Dashwood névvel járó hatalmat és társadalmi rangot is magához akarja ragadni. Egészen Daphne érkezéséig tökéletesen mûködik a terve."
Daphne jelenléte Alastair Payne aljas terveit is keresztezi, hiszen õ Henry politikai és üzleti tanácsadója, egyben Glynnis édesapja. A dörzsölt politikust Jonathan Pryce, Nagy-Britannia egyik legkiválóbb színpadi- és filmszínésze alakítja. "A választási küzdelem kellõs közepén Payne számára igazán nem hiányzik egy Dashwood-szerelemgyerek hirtelen feltûnése - mondja Pryce. - Túlságosan nagy az esélye annak, hogy az amerikai kislány megjelenése hatalmas zavart okozzon, meghiúsítsa Henry választási gyõzelmét - és ezzel együtt megfossza Payne-t minden hatalmától."
Henry mégis vállalja a kockázatot, és befogadja lányát dashwoodi otthonába. A beilleszkedés reményében Daphne fejest ugrik a bálok, délutáni teafogadások és regatták világába - ami egy kissé "félszeg" amerikai lány esetében meglehetõsen csüggesztõ kilátásokkal jár. "Vissza akarja szerezni apját, ezért magára ölti az estélyi ruhát, a fejdíszt, és valódi elsõ bálozóvá változik - meséli Gordon. - Idõközben Henryre az a nehéz feladat hárul, hogy beossza szûkös idejét lánya és politikai karrierje között. Õszinte ember, szeretne helyesen cselekedni, legbelül mégis vívódik."
Az események a lány lelkét is megtépázzák. "Daphnét elõször megdöbbenti apja világa, különösen, amikor megismeri Glynnist és Clarissát - magyarázza Bynes. - Kívülállónak érzi magát, úgy érzi, jelenléte zavarja a családot. Nem akar részese lenni ennek az életnek, azt azonban felismeri, hogy amennyiben vissza akarja szerezni apját, be kell illeszkednie." Sajnos Daphne igyekezete eleinte nem sok sikerrel jár: a Királyi Divatbemutatón farmernadrágban jelenik meg, egy bemutatkozó fogadást pedig Ian zenekara és egy James Brown-dal segítségével robbant szét. "Amint Daphne belép a felsõ tízezer világába, fenekestül forgatja fel a társasági életet - magyarázza Gordon. - Kimondja, amit gondol, megteszi, amit akar és azt visel, amit csak szeretne. Nincsen tisztában a felsõ tízezer társasági etikettjével, ezért aztán sok szálat összekuszál." Vagyon, rang és társadalmi helyzet nem sokat jelentenek Daphne számára, de szeretné minél jobban megismerni édesapját. Nehéz küldetésében Ian jelenti számára az erkölcsi támogatást, a titkos szövetségest, aki gyorstalpaló kurzust tart a lánynak a kifinomult viselkedés fortélyairól. "Ian nyíltszívû fiú, aki olyannak szereti Daphnét, amilyen - mondja Bynes. - Nem gazdag, de ott dolgozik minden elõkelõ társasági eseményen, így ismeri a viselkedési szabályokat. Körbevezeti a lányt Londonban, és biztos támogatást nyújt a legbizonytalanabb idõkben."
Az angol születésû Oliver James, a jóképû Ian megformálója, a forgatási szünetekben valóban Bynes londoni túravezetõje volt. "Igazán bájos - meséli partnerérõl -, nagyon jól kijöttünk. Nekem ez volt az elsõ filmszerepem, õ pedig barátok és család nélkül érkezett ide az Egyesült Államokból. Olyan jó volt a közös munka, hogy hamar barátok lettünk." James tehetségére Gordon figyelt fel a londoni szereplõválogatás során. "Nehéz volt a dolgunk, mert olyan színészt kerestünk, aki énekelni is tud - emlékszik vissza a rendezõnõ. - Oliver a meghallgatásán angyali hangon adott elõ egy Red Hot Chili Peppers-számot, minden hangszeres kíséret nélkül. Nem akartam hinni a fülemnek, és szinte kizártnak tartottam, hogy a színészi képességei is megfelelõek. Amikor aztán rögtönöztünk egy olvasópróbát, ismét tökéletesnek bizonyult. Telefonon mindenkit felébresztettem Burbankben, és közöltem velük: Megvan Ian!"
Ian Daphne kiképzése során is meglepõen õszinte, kiváltképp, amikor felteszi a lánynak a kérdést: "Miért akarsz beilleszkedni, amikor arra születtél, hogy kiemelkedj?" Daphne azonban elhatározta, hogy olyanná fog válni, amilyennek szerinte Henry látni akarja õt. Amint megpróbálja bebizonyítani saját maga és édesapja számára, hogy a szeretet - és a megfelelõ etikett - segítségével legyõzhetõ az a hosszú idõ és a kedvezõtlen körülmények, amelyek olyan sokáig elválasztották õket egymástól, Dashwood kitárja szívét ismeretlen lánya elõtt.
Daphne elsõ ízben akkor ismer rá Henryben édesanyja egykori szerelmére, amikor egy elõkelõ evezõsverseny alkalmával a lány hatalmas felfordulást okoz, mire apja Ian motorbiciklijén menekíti ki õt a fotós hiénák hadából. Henry bátor tette szorosabbra fûzi a lányával való kapcsolatát, de Payne és Glynnis nyomására a férfi kénytelen visszatérni a Dashwood név megkívánta kötelezettségekhez. "A történet egy bizonyos pontján - magyarázza Firth -, a családi örökség és a politikai kötelesség terhe súlyos veszélybe sodorja boldogságukat." Henry a következõ szavakkal fordul lányához: "Aki a család tagjává akar válni, annak áldozatokat kell hoznia. Nekem is, neked is." Nincsen tehát több hirtelen jött móka, nincsen több szórakozás.
Daphne az események hatására kihúzza magát, követi a szabályokat, és elfojtja különleges személyiségét - minek hatására elveszíti lelkesedését, és kis híján lemond Ianhez fûzõdõ bimbózó románcáról. Libby idõközben Londonba siet, hogy megóvja lányát attól a sorstól, melytõl annak idején õ is annyira tartott. "Libby azt hitte, Angliával együtt Henryt is maga mögött hagyta - magyarázza Preston. - Amikor azonban felismeri, hogy Henry milyen szeretettel viseltetik lánya iránt, újra az az érzés tölti el, amire a legkevésbé sem számított."
"Daphne kalandos utazása során nem csupán apjára talál rá, de megismeri önmagát is, sõt újra lángra lobbantja szülei csodálatos szerelmét - jegyzi meg Gordon. - A család pedig megtanulja, hogy az élet mindig tartogat újabb lehetõségeket, melyeket ki kell használni."
Daphne édesapját szerette volna megismerni, a legnagyobb felfedezés számára mégis saját maga lett. "Daphne végül elégedetten talál rá önmagára - teszi hozzá Bynes. - Nem kell megváltoznia sem apja, sem senki más kedvéért. Õ ugyanis úgy nagyszerû, ahogy van." Amikor végül feladja álmát, Daphne ráébred, hogy a valóság sokkal jobb, mint amit elképzelt magának. "Ez a film megerõsíti azt az idõtlen üzenetet, hogy az embernek önmagát kell adnia, és nem szabad mások kedvéért feladnia valódi énjét és hitelességét" - vallja Greespan.
"Életemnek ebben a szakaszában felkészültem arra, hogy belevágjak egy izgalmas kalandba, és új embereket ismerjek meg - meséli Bynes -, de arról álmodni sem mertem, hogy ez ilyen sok szórakozással és munkával jár majd. A nap végére igazán elfáradtam, és egyre jobban megszerettem Daphne karakterét. A legjobbat hoztuk ki egymásból!"
A forgatás
"Fontos volt számunkra, hogy Angliában, ne stúdióban forgassunk, és tényleg megjelenjen a vásznon London varázsa" - jegyzi meg Di Novi. Gordon olyan elszántsággal és szenvedéllyel készült a Mirõl álmodik a lány forgatására, hogy - még mielõtt a stúdió szabad utat adott volna a filmnek - saját költségén Angliába repült, ahol több száz fényképet készített a lehetséges helyszínekrõl. Gordon és stábja 2002. június 5-én Anglia egyik legkiválóbb lakóterülete, a buckinghamshire-i West Wycombe Park közelében kezdték meg a forgatást, London belvárosától egy órányi autóútra. A kilenchetes forgatási idõszak alatt London a legszebb területeit ismerhette meg a stáb, köszönhetõen Nicholas Daubeny és Robin Higgs location managereknek, akik a Harry Potter és a titkok kamrája készítése után minden szakértelmükkel ezen dolgoztak. A Dashwood ház külsõ és belsõ felvételei West Wycombe Parkban készültek, Ian és Daphne a tó partján tették meg romantikus sétájukat, és a kert két pazar esküvõ színhelye volt a film cselekménye során. Az angol nemzeti örökség részét képezõ West Wycombe Park természetesen a nyilvánosság elõtt is nyitott, így aztán az arra járók egy forgatás kellõs közepén találták magukat! Sir Edward Dashwood feleségével és fiatal családjával együtt szintén a birtokon él, ezért õk nem csupán a stáb vendéglátói voltak, de nevüket is kölcsönadták a filmbéli családnak. A "Dashwood" név az angol hagyomány része - a XIX. században a család egyik felmenõje alapította a botrányos viselkedésû úriemberek által látogatott Hellfire Clubot.
"A Dashwood birtok legalább olyan fontos szerepet játszik a filmben, mint bármelyik színész - magyarázza Gordon. - Egyszerre kellett félelmetesnek és hívogatónak lennie. Amikor Daphne beköltözik az épületbe, az ég színe világosabb kékre vált, és a kert tündöklõbben virágozik." A rendezõnõ külön elégedettséggel említi meg Andrew Dunn operatõrt, aki munkájával életre keltette a házat és azt a képet, ahogyan Gordon Daphne utazását elképzelte. "Azért dolgoztam együtt vele, mert imádom, ahogyan a kamera segítségével elmond egy történetet. Az Örökkön-örökké, a Mindenütt nõ és a Gosford Park meggyõzött arról, hogy õ az ideális operatõr ehhez a történethez."
Mivel a cselekmény nagy része a londoni társasági szezon ideje alatt játszódik, az alkotók ragaszkodtak a buja és pazar helyszínekhez. A Greenwich-ben található Királyi Tengerészeti Akadémia Painted Hall nevû terménél pazarabb helyszínt nem is találhattak volna, ezért itt játszódik a Királyi Divatbemutató, az elsõ társasági esemény, melyen Daphne megjelenik. A film készítõinek még a felsõszintû kormányzati események helyszínéül szolgáló Lancaster House-ben is módjuk nyílt forgatni, négy teljes napig.
A Mirõl álmodik a lány stábja ellátogatott a londoni East Endre is, és a Borough Market nevû zsúfolt fõútvonalat tûzlépcsõs New York-i kínai negyeddé varázsolták. Az egyik kávézóból kínai étterem lett, az egyik törzsvendég legnagyobb meglepetésére. A forgatás utolsó hetén Colin Firth és Kelly Preston egy kisebb stábbal három napra Marokkóba utaztak, hogy a Szahara szélén filmezzenek le pár jelenetet szerelmük hõskorából.
A jelmezek
A jelmezesek Shay Cunliffe vezetésével azon dolgoztak, hogy tetemes mennyiségû elegáns ruhát és kiegészítõt gyûjtsenek össze azok számára, akik a Mirõl álmodik a lány társasági eseményein jelen vannak. Egyedül az ékszerek felértek egy királyi készlet gyöngyszemeivel és csecsebecséivel. A rangos Bulgari segítségével Cunliffe igazi pompát teremtett, az ékszerbolt ugyanis több százezer dollár értékben állított ékszereket a divattervezõ rendelkezésére. A pompás filmbéli fogadásokon és bálokon szereplõ több száz statisztát London legelegánsabb szalonjai öltöztették fel, sõt akadtak olyan elõkelõségek is, akik a nagyszabású díszletek, gyönyörû ruhák és kitûnõ konyha miatt vállaltak szerepet a filmben. A Lancaster House termeiben forgatott báljeleneten például jelen volt egy Guinness, egy Rothschild és a walesi herceg szomszédja is!
A film zenéje
A zene fontos szerepet játszik a Mirõl álmodik a lány történetében, a filmben hallható muzsikák élénk elegyét adják napjaink slágereinek és a régebbi, ismerõs daloknak. "Sok zenét a forgatás elõtt kellett rögzítenünk, mert a cselekmény folyamán Oliver és Kelly Preston többször is dalra fakadt - meséli Gerber. - A filmnek nagyon muzikális a háttere."
"Igazi kihívás volt számunkra összeállítani a film zenei anyagát, hiszen a történet minden korosztályhoz szól - mondja Gordon. - "A kísérõzenében helyt kaptak mai sikerdalok a The Donnas és Craig David elõadásában, a The Clash és hozzá hasonló rock klasszikusok, valamint Frank Sinatra régi vágású szerelmes számai. Ügyesen kellett válogatnunk, mire sikerült leszûkítenünk a zenei anyagot 15 alapdalra, 7 élõben elõadott számra, valamint 37 gyönyörû zenei részletre, melyeket Rupert Gregson-Williams komponált."
Preston életében elõször énekelt a nyilvánosság elõtt. "Eleinte nem tudtam, hogy énekelni fogok a filmben, de amikor az alkotók rákérdeztek, rögtön beleegyeztem - meséli a színésznõ. - Nagyszerû móka volt. A zenei felvételekkor és a jelenetek filmezésekor is nagyon élveztem az éneklést."
Az elsõfilmes Oliver James profi zenészként került a filmbe. "Ódákat tudnék zengeni róla. Nagyszerû tehetség és feltörõben lévõ csillag" - lelkendezik Debra Baum zenei asszisztens. - "Mivel gitározni nem tudott, a szükséges képi hatás kedvéért pillanatok alatt megtanult lefogni pár akkordot. A forgatás elõtt Oliver csak néhány napot tudott arra szánni, hogy megjegyezze a szövegét, megtanuljon motorozni és betanuljon öt nehéz dalt - teszi hozzá Baum. - Összesen két órát töltött a stúdióban, és ezalatt kiválóan utánozta Frank Sinatra, Louis Armstrong és James Brown stílusát."