microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Az Olasz Meló (2003)
The Italian Job

. . . . . . . . . . 8.33
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 9.5
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 104 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  akció, krimi, remake
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 14+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A terv hibátlan volt... a végrehajtás tökéletes... a menekülés is tiszta sor. Charlie Croker (Mark Wahlberg), a briliáns mestertolvaj azonban egy tényezõvel nem számolt: tulajdon bandája egyik tagjával, aki a nagy akció után megpattant a frissen ellopott aranyrúd-készlettel. Charlie és társai alig akarják elhinni, hogy valaki közülük kettõs játékot játszott, de késõ bánat. Nem tehetnek mást, mint hogy új tervet készítenek és követik az árulót Kaliforniába, ha vissza akarják szerezni a zsákmányt.
A terv ismét zseniális: nem kell hozzá más, mint összezavarni Los Angeles közlekedési rendszerét, és akkora dugót létrehozni, amilyet még sosem látott ez a város!


A film az azonos címû, Michael Caine fõszereplésével készült 1969-es klasszikus remake-je - Az olasz meló azonban, a mai mozinézõk igényeihez igazodva, sokkal lenyûgözõbb látványt kínál, és nagyszerû üldözéses jelenetei egészen új értelmet adnak mindannak, amit a "fuss a pénz után" szlogen eddig jelentett a hasonló mûfajú filmek világban.
A film remek szereplõgárdát vonultat fel, élén a fõszerepet játszó Mark Wahlberggel, aki az érzõ szívû szélhámost, Charlie Crokert alakítja. "Szeretetreméltó tolvaj, nem a hagyományos rosszfiú típus - mondja róla Wahlberg. - Rendkívül éles eszû, játékos és tudja, hogyan végeztesse el a munkát másokkal. Sokszínû figurákat érdekesebb eljátszani, és neki aztán tényleg több oldala is van, nem is szólva a kivételes tehetségérõl."
A színészek, az általuk játszott figurákhoz hasonlóan, jó csapatmunkában dolgoztak, és mindannyian elégedettnek tûntek, hogy részesei lehettek ennek a rendhagyó filmnek.
"Nagy rajongója vagyok az összes résztvevõ kollégámnak, és a MINI-knek is - mondja Charlize Theron, a biztos kezû kasszafúró lány megformálója, aki egyébként az egyik legügyesebb sofõrnek bizonyult a forgatás elõtt és alatt. - Ennek a filmnek a karakterek az erõsségei, és amilyen fontossággal az autók bírnak a történetben, bizony azok is szereplõknek tekinthetõk, akárcsak mi."
"Mark Wahlbergben van valami nyugodt intelligencia, mely tökéletesen illik egy olyan mestertolvajhoz, akit játszik - mondja a rendezõ. - Charlize pedig ritka kombinációját adja a szépségnek és a hitelességnek, egy pillanatig sem kételkedsz benne, hogy képes feltörni egy széfet vagy hogy megállja a helyét férfi társai között."
Edward Norton alakítja a banda hidegvérû gonosztevõjét. Gray szerint a színésznek nagyon kényes a szerepe. Mindenkinek egy olajozottan mûködõ gépezet részeként kell mûködnie a rablás során, Nortonnak azonban ezen felül még pókerarcot is kell öltenie és vigyázni, nehogy elszólja magát és kifecsegje a saját terveit. "Bár egy olyan alakot kell játszania, akirõl feltételezhetõ, hogy a kapzsiság a legfõbb vonása és ezen felül elég egysíkú a személyisége, mégis sikerült több réteget is belevinnie a játékába."
A további szerepeket Seth Green, Jason Statham, Mos Def, Franky G játsszák, valamint a nagyszerû Donald Sutherland, akinek emlékezetes alakja még akkor is jelen van, mikor a történet szerint már rég eltûnt a színrõl. "Nagyszerû dolog volt velük együtt játszani - mondja a sokat tapasztalt színész. - A részvétel ebben a fiatalos és életteli filmben, már önmagában is csodálatos élmény."
"Egy agyafúrt rablásos filmrõl nem igazán a humor jut eszébe elsõként az embernek - mondja Seth Green -, de ez a forgatókönyv egyszerûen bámulatos. A forgatás során óriási felfordulást csináltunk, és az a jókedv, amit közben átéltünk, megmutatkozik a vásznon is."
A brit Jason Statham szerint az általa játszott Rob az okosságot és a bájt egyesíti. "Ez a fickó igazi sármõr - mondja. - Egy röpke, lefegyverzõ mosollyal bárkibõl, kicsal bármilyen információt, különösen a nõkbõl. Szerintem õ testesíti meg azt a karizmatikus vonást, mely az egész filmnek és benne a karaktereinek is jellemzõje."
A színészként és hip-hop elõadóként is ismert Mos Def számára a sztori, a szereplõk, a kaszkadõrmutatványok és a humor együttesen teszik nagyszerûvé a filmet. "Két szóval össze tudom foglalni a lényegét: szellemes és ravasz" - fogalmaz Def.
A rendezõ nagy elismeréssel nyilatkozott színészeirõl: "Seth rendkívül vicces fickó, hihetetlen improvizációs készsége és csípõs humora van. Szeretem, mikor egy színész széles skálán képes játszani. Elõfordult, hogy Seth a maga által megírt részekkel érkezett a forgatásra. Jason pedig egyenesen arra született, hogy ezt az elbûvölõ gazfickót megformálja. Van benne valami természetes tehetség és frissesség, mellyel nem sûrûn lehet találkozni. Mos Def mindig nagyon ügyelt arra, hogy az általa játszott figura olyan eredeti és több dimenziós legyen, amennyire csak lehetséges. Megvan benne az utcák bölcsessége és az intellektus is, és a kettõ elegye jól átjön, mikor a szerepet játssza."
A rendezõ és Donald De Line producer egyetértenek, hogy Donald Sutherland sajátos színt vitt a filmbe. "Mindent hoz, amit egy hozzá hasonló kaliberû színésztõl vár az ember - mondja Gray. - Jelenlétébõl árad az a fajta bölcsesség, mely John Bridger legfõbb sajátossága. Ez és a hihetetlen vonzereje egyszerûen elvarázsolja a közönséget."


Száguldás földön és égen

A MINI, melyet 2003-ban az "Év észak-amerikai autójának" választottak, fontos szereplõje a filmnek. A kisméretû autót az 50-es évek végén állították forgalomba Angliában, a Szuezi olajválság idején. Több mint 5 millió darabot adtak el belõle, s az autó kulturális jelenség lett világszerte; mindenki ilyet vezetett, a brit uralkodóház tagjai éppúgy, mint a Beatles. A klasszikus változatot az Egyesült Államokban 1960 és 1967 között árulták, és mai napig kultusza van. 2002 tavaszán a tengerentúlon ismét piacra dobták.
A filmben három ilyen kis autó kapott szerepet, ezeket azonban összesen 32 autót jelenítette meg. Elõször akkor látjuk, amikor Charlize Theron vezeti Philadelphia utcáin. A történet során a kicsi autó késõbb alapvetõ jelentõséggel bír, mivel ez az ideális jármû, mellyel manõverezni lehet a legszûkebb helyeken, és látszólag lehetetlen útvonalakon is át tud siklani.
Gray igyekezett a lehetõ legkevesebb kaszkadõri munkát igénybe venni a forgatás során, ezért fontosnak tartotta, hogy a színészek tapasztalatokat szerezzenek ezekkel az autókkal, megértsék, hogyan kell vezetni õket az üldözéses jelenetekben. Ezért Mark Wahlberg, Charlize Theron, Jason Statham és Mos Def alapos vezetõi felkészítésen vettek részt a forgatás elõtt. "A tréning remek volt - mondja De Line producer. - Kimentünk a Willow Springs versenypályára a kaszkadõrökkel és a specialistákkal, és mindenki megtanulta, hogyan kell ellenõrzés alatt tartani a kocsit még nagy sebesség mellett is; gyakorolták a csúszásokat és a különféle fordulásokat."
"A színészek sokszor maguk végezték a veszélyes mutatványokat - mondja Alexander Witt, a B-stáb rendezõje és a kaszkadõri munka koordinátora. - A közönség manapság már túlságosan éles szemû és észreveszi, mikor használunk dublõröket és kaszkadõröket a színészek helyett. Ezért amikor csak lehetett, Mark, Charlize és Jason ültek a volán mögé, még olyan jelenetekben is, mint amikor a kocsiknak a lépcsõn lefelé kell gurulniuk."
"Ezek a MINI-k igazán nagyszerû járgányok, ha vezetni kell õket - árulja el Wahlberg -, de nem túlzottan vágyik az ember egy kaszkadõr sofõr mellett ülni, miközben a különbözõ trükköket mutatja be... különösen nem egy kiadós reggeli után."
Theron nagyon élvezte az autósiskola kihívását, és azt is, hogy kitapasztalhatta, meddig lehet elmenni egy MINI-vel. "Ráadásul nem gyakran adódik lehetõség végighajtani a Hollywood Boulevardon, James Dean és Jean Harlow csillagai fölött."
Jason Statham úgy tudta vezetni a kis kocsit, mint egy autóversenyzõ. A korábbi olimpikon, aki a nyolcvanas években és a kilencvenes évek elején az Egyesült Királyság színeiben indult, most próbára tehette atléta képességeit, és azt mondta, minden percét élvezte az autós iskolának. "Igazán elememben éreztem magam - mondja. - Az új MINI-k majdnem olyanok, mint valami továbbfejlesztett go-kart."
Mos Def viszont a forgatás alkalmával jutott odáig, hogy megszerezze a jogosítványát. "Leckéket vettünk, megtanultuk, hogyan kell mindenféle hajmeresztõ kanyart venni és ehhez hasonlókat - mondja. - Sajnos az ilyesfajta vezetõi jártasságnak nemigen lehet hasznát venni New York utcáin. Az egész forgatás erõt próbáló volt, ugyanakkor lelkesítõ is - teszi hozzá. - Amikor ilyen formátumú kollégákkal dolgozik együtt az ember, önmagától is sokkal többet vár el. Ha egy jelenet nagyon nehéznek tûnt, mindig megvolt az a tudat, hogy a társaim olyan emberek, akikre számítani lehet, hogy jól végzik a dolgukat és segítenek abban, hogy az enyém is még jobb legyen."
Edward Norton nem vezette a MINI-t, rá más feladat várt: gyomorszorító bravúrokból kellett kivennie a részét a levegõben, egy helikopterben. "Edward nagyon belevaló fickó, ahogy közvetlenül mellettem repült - mondja Alan D. Purwin, az MD-500E helikopter pilótája. - Volt egy macska-egér üldözéses jelenetünk, ahogy Mark Wahlberg MINI-jének nyomában vagyunk, mely mindössze néhány méterrel alattunk haladt. Hozzászoktam, hogy vad dolgokat kell csinálnom - teszi hozzá Purwin, aki eddig több mint 30 nagyjátékfilmben vett részt -, de Los Angeles belvárosában repülni a Grand Street alatt, aztán egy autó fölött szállni úgy, hogy alig néhány méter választ el tõle, majd 270 fokos fordulatot venni - nos ez az egyik legnagyobb feladatom eddig pilótaként. Mindenesetre élveztem a dolgot, hogy épületek között, sõt forgalomirányító lámpák alatt repülök, és elmondhattam, hogy legalább egy kis idõre igazából miénk volt L.A. belvárosa."


A forgatásról

Az olasz meló e mai verziója tiszteletben tartja az eredetit, ugyanakkor semmilyen módon nem kísérli meg újraalkotni. F. Gary Gray rendezõ és Donald De Line producer egybehangzóan állítják, hogy a mai közönség egészen másfajta filmeket kedvel, melyek tele vannak új és nagyon rafinált fordulatokkal. "Sok minden tetszett az eredetiben - mondja Gray. - Nagyszerû a stílusa és felejthetetlen alakításokat láthatunk benne. De a mi filmünk mai közönségnek szól, a legmodernebb technikával."
"Gary egy csomó új elemet vitt a történetbe, a forgatókönyv pedig sokkal nagyobb teret nyit, mint az eredeti, és ez természetesen mindannyiunkra ösztönzõen hatott" - mondja Wahlberg.
"Az új film inkább egy világkörüli kaland - véli De Line. - Velencébõl indul, majd az elsõ rablást követõen az olasz Alpokban folytatódik a történet. Aztán Philadelphiában és végül Los Angeles utcáin találják magukat hõseink. Mivel a cím Az olasz meló, azt akartuk, hogy a film kicsit nemzetközi jellegû legyen, és kifejezetten ragaszkodtunk ahhoz, hogy egyes jelenetek valóban Olaszországban készüljenek."
Forgattak Velencében és egy Canazei nevû kisvárosban, a Dolomitokban is. "A forgatás legkeményebb szakasza kétségkívül ez volt - mondja Gray. - Egy csomó nehézséggel kellett megküzdenünk: a nyelvi korlátokkal, az idõjárás viszontagságaival és a túl magas vízállással. Minden összeesküdött ellenünk, így kellett megvalósítani jó néhány akciódús jelenetet, melyek vizuális és speciális effektusokat is igényeltek, valamint néhány különleges kaszkadõrjelenetet, kiváltképpen a velencei csatornák közt zajló vízi üldözést."
"Velence maga egy történelmi nevezetesség, és lakói rendkívüli módon aggódnak, hogy kár éri a házaikat - teszi hozzá De Line. - A városi tisztviselõket nagyon idegesítették azok a hullámok, melyeket az üldözéses jelenetek során keltettünk. Ezért egy csomó korlátozással éltek a hajók sebességét, a forgatási idõtartamot illetõen, és azt, hogy mikor és hol forgathattunk egyáltalán."
"Vannak olyan törvények Velencében, mely szerint a vízi jármûvek öt mérföldnél nagyobb sebességgel nem haladhatnak a városban és környékén - mondja James R. Dyer executive producer. - Ahhoz azonban, hogy egy igazi hajós üldözést fel tudjunk venni, jóval nagyobb sebességre volt szükség. A kedvünkért engedményt tettek, a polgármester személyesen írta alá. Mindez komoly erõfeszítéseket és szoros együttmûködést igényelt a várostól, de úgy gondolom, hogy mivel nagy tisztelettel közelítettünk az eredeti filmhez, mely itt nagyon népszerû, segítségünkre voltak."
Késõbb a Los Angeles-i dugó-jelenet felvétele sem bizonyult egyszerû feladatnak. Itt ugyan nem kellett számolni nyelvi vagy idõjárási problémákkal, ám egy városrész forgalmának teljes lefagyasztása gondos tervezést és elõkészítést igényelt. Nemcsak arról van szó, hogy általában erõs a forgalom a kéttömbnyi részen, hanem ez Los Angeles három legtöbbet fényképezett területe közé tartozik. "Az a sarok kedvelt turistalátványosság, az Oscar-díjkiosztó ünnepség háttere, melyet milliók látnak világszerte - mondja Dyer. - A város és California állam egyaránt együttmûködtek velünk, de az itt lévõ üzletek tulajdonosai is nagy erõfeszítéseket tettek a film érdekében."
"Szó szerint ellenõrzésünk alatt tartottuk azokat az utcákat egy héten keresztül, és ez nagy szó - mondja De Line. - 300 autó és több felszerelt teherautó a földön, alacsonyan röpködõ helikopterek a levegõben, és ráadásul motorbiciklik és MINI-k a hollywoodi Hírességek Utcájának járdáján! Sõt, a MINI-k még a metróállomásokra is legurultak. Roppant szórakoztató volt."
"Ilyesmit eddig még nem csináltak - mondja Gray. - A forgatás hatással volt a város déli részétõl egészen a San Fernando völgyig. Jó néhány telefonhívást kaptam barátoktól, akik szidtak az óriási dugóért. De egy sor látványos felvétel lett az eredmény, és egy olyan autós-motoros-repülõs üldözési jelenet, melyet eddig még nem láthattak filmen."


szereplők:
Mark Wahlberg ... Charlie Croker
Charlize Theron ... Stella Bridger
Donald Sutherland ... John Bridger
Jason Statham ... Jóképû Rob
Seth Green ... Lyle
Mos Def ... Bal fül
Edward Norton ... Steve
Fausto Callegarini ... olasz õr
Stefano Petronelli ... Kukás/Gengszter
Fabio Scarpa ... Kukás/Gengszter
Cristiano Bonora ... Kukás/Gengszter
Tiberio Greco ... Kukás/Gengszter
Jimmy Shubert ... Elsõ nyomozó
Tammi Cubilette ... Második nyomozó
Mary Portser ... Stella recepciósa


fényképezte:
Wally Pfister

vágó:
Richard Francis-Bruce
Christopher Rouse

látvány:
Charles Wood

jelmez:
Mark Bridges

zene:
John Powell

producer:
Tim Bevan
Guido Cerasuolo
Donald De Line
Jim Dyer
Eric Fellner
Wendy Japhet
Lynsey Jones