információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
Los Angeles farkastörvények uralta urbánus dzsungelében akadnak emberek, akik semmilyen eszköztõl sem riadnak vissza, ha feladatuk teljesítésérõl van szó. Beck (THE ROCK) is ilyen figura. Afféle behajtó-legény, aki megbízóinak soha nem okoz gyalódást: mindent vissza- vagy elvesz, legyen az egy filctoll, egy elmulasztott kifizetés vagy egy magát játékadósságba verõ hátvéd Super Bowl gyûrûje. Beck munkavégzés közben humorára, "essünk túl rajta"-hozzáállására és elképesztõ fizikai erejére hagyatkozik. Szerinte a világ mûködése igen egyszerû, hiszen kellõ ráhatással minden probléma könnyen megoldható.
Beck nem keresi lámpással a bajt, és nem akar bajt okozni másoknak sem. Sajnálatos módon éppen a baj az, amit felsõ utasításra fel kell számolnia. Már nagyon szeretne véglegesen búcsút inteni az üzletnek, de még elvállal egy utolsó bulit, azonban pechére éppen ez lesz valamennyi ügye közül a legkuszább. Az ügy legalább annyira nehezen átlátható, mint az amazóniai õserdõ, ahova Becket az akció során küldik.
Az éppen soron levõ gubanc középpontjában egy Travis (SEAN WILLIAM SCOTT) nevû géppuskadumás csaló és okostojás áll. Travis papája felbéreli Becket, hogy csemetéjét egy hosszan elhúzódó brazíliai kalandozásról hazahozza. Travis keményebb diónak bizonyul, mint azt Beck gondolta volna, és nemcsak nagy szája, illetve egy öszvérével vetekedõ csökönyössége miatt. A fiút árnyként kísérik a különbözõ célokat követõ figurákban testet öltõ bonyodalmak: Mariana (ROSARIO DAWSON), egy két lábbal a földön álló helybeli, a dzsungel néhány rejtett titkának tudója, illetve Hatcher (CHRISTOPHER WALKEN), egy hibbant despota, aki saját, külön bejáratú bõségszarujává, aranytojást tojó tyúkfarmjává változtatta az õserdõt és annak lakóit.
A dolog lényege: Beck egy fickót keres, aki viszont egy kincset... és most mindenki a nyomukban van. Becknek tehát minden tehetségére szüksége van, hogy megbirkózzon a sóderelõ üldözöttel, a titokzatos lánnyal, az õrült tirannussal, a kéjvágyó majmokkal, a hallucinogén gyümölccsel, a sarokba szorított lázadókkal, a veszélyes tereppel, a rejtett csapdákkal és minden akadállyal, amellyel a dzsungel kedveskedik neki.
A PETER BERG (Ronda ügy, Chicago Hope kórház, Wonderland) által rendezett The Rundown egzotikus helyszínekkel és ANDY CHENG hongkongi mester által kiválóan koreografált harcjelenetekkel megspékelt humoros akció-kalandfilm. A film producerei KEVIN MISHER (A Skorpiókirály), MARC ABRAHAM ("Bring It On") és KAREN GLASSER (Felicia utazása). R.J. STEWART (Micsoda csapat 2.) és JAMES VANDERBILT ("Basic") jegyzi a forgatókönyvet.
Berg és a producerek társai: VINCE McMAHON (A Skorpiókirály) és RIC KIDNEY (Beavatás) executive producerek, TOBIAS SCHLIESSLER ("Bait") operatõr, TOM DUFFIELD (A kör) látványtervezõ, RICHARD PEARSON (Men in Black - Sötét zsaruk 2.) vágó, LOUISE MINGENBACH (X-Men 2.) jelmeztervezõ és HARRY GREGSON-WILLIAMS (Kémjátszma) zeneszerzõ.
A misszió...
Az Amazónia vadregényes tájain játszódó modern akció-komédia tökéletes mûfaji keveredést nyújt The Rock számára, hogy A Skorpiókirályban, illetve A múmia visszatérben (elsõ mozifilmes szerepe) kapott sztárszerepeit folytathassa.
A Skorpiókirály forgatása közben Kevin Misher producer (az Universal Pictures volt produkciós elnöke) és The Rock egy másik közös projekt lehetõségérõl is tárgyaltak. Karen Glasser producer felidézte egyik olvasmányélményét, egy izgalmas, akciódús kalandtörténetet, és felhívta rá The Rock és Misher figyelmét. Mihelyst The Rock kifejezte érdeklõdését az Amazóniában játszódó akció-kalandfilm iránt, az Universal Pictures gyorsan sínre tette a projektet. Mindenki egyetértett abban, hogy a produkciónak a " mindent szabad"-jellegû akciófilmekre jellemzõ ismert és innovatív elemeket egyaránt tartalmaznia, kell illetve, hogy a világsikerû A Skorpiókirályban nyújtott karizmatikus alakítása következtében sztárrá avanzsáló The Rocknak kell alakítania a fõhõst.
Misher szerint "The Rockban az a csodálatos, hogy képes végrehajtani a kaszkadõrmutatványokat, gyakran sokkal jobban, mint a legtöbb dublõr. Fantasztikus dolog, hogy a kamera forog és a közönség tudja, hogy õ hajtja végre ezeket a hihetetlen mutatványokat. És erre jön, habként a tortán, The Rock stílusa és jelenléte a vásznon."
"Aki ismeri The Rockot, tudja, hogy rendkívül szellemes és elbûvölõ ember - teszi hozzá Abraham. - A The Rundown megadja számára a lehetõséget, hogy ezeket a kvalitásait felvillantsa a vásznon. Kiváló színészösztönökkel rendelkezik. Sportoló karrierje során ugyanakkor hihetetlen kitartást és fegyelmet tanult. Valójában azonban sztárnak született."
A film- és televíziós színészként is ismert Peter Berg rendezõ a kritikusok által magasztalt tévéfilmsorozatban, a Chicago Hope kórházban tûnt fel (amelynek szereplõje is volt), az elsõ nagyjátékfilm pedig, amelyet forgatókönyvíróként/rendezõként jegyzett, a Ronda ügy címû fekete komédia volt.
Berg képzettsége, szakmai hozzáértése és a produkcióhoz való határozott, sajátos hozzáállása tette õt alkalmassá a film kemény akciójeleneteinek vizualizálására, megõrizve ugyanakkor a sok különbözõ és egyedülálló elem közötti egyensúlyt.
"A papírforma szerint Pete valószínûleg nem lett volna befutó egy nagyívû akciófilm esetében - jegyzi meg Misher. - Viszont olyan színészként és rendezõként mutatkozott be, aki a megfelelõ érzékenységgel tudja kezelni a mûfajhatárokat áttörõ projekteket. A The Rundown pedig minden, csak nem szokványos akciómozi. A filmnek másságot és különlegességet kölcsönzõ elemek, például a színészi játék és a humor, tökéletesen illenek Pete rendezõi kvalitásaihoz. Pete igazán megfelelt a kihívásnak, amikor egy mozgalmas, érdekfeszítõ, lendületes akciófilmet készített, amelyben a sokdimenziós figurákat lenyûgözõ helyzetekben ábrázolja."
"Pete azért volt jó választás, mert valóban ért a konfliktusok ábrázolásához - jegyzi meg Glasser. - Függetlenül attól, hogy komédiáról vagy akciófilmrõl van szó, a feszültségnek ott kell lennie a felszín alatt, és ennek Pete igazi mestere. Nyilvánvalóan jól érzi a figurákat, a színész fejlõdési folyamatát és szükségleteit. A cselekményre vonatkozó elképzelése rendkívül kreatív volt. A fejük tetejére akarta állítani a dolgokat, hogy eljátszhasson velük, és mindez az õ személyiségébõl fakad."
A rendezõ nagyon örült, hogy egy olyan projektben vehet részt, amelynek elsõ számú sztárja The Rock. A sztár korábbi filmjei mellett Berget The Rock World Wrestling Entertainment-teljesítménye is lenyûgözte. "Amikor The Rock megjelent ezekben a gigantikus arénákban, hosszú monológokat adott elõ, melyekben kigúnyolta a közönség tagjait, ellenfeleit, szóval igazi színjáték volt - emlékszik vissza Berg. - És a közönség padlót fogott - 35.000 ember vette körül, és mindenkit a kezében tartott. Akkor rájöttem, hogy ennek a fickónak rendkívüli színészi képességei vannak, jelenléte pedig elsöprõ. Biztos voltam benne, hogy bármely helyzetben megállja majd a helyét, még egy olyan veteránnal szemben is, mint Christopher Walken."
A filmkészítõk maximális teret engedtek a sztárnak, hogy a hiteles fizikai jelenlétre helyezze a hangsúlyt. "Ahányszor egy olyan akciójeleneten dolgoztunk, amelyben The Rock szerepelt, mindent megpróbáltunk, hogy trükkök nélkül forgassuk le - fejti ki Abraham. - Azokban a jelenetekben Rock maga van jelen. Olyan sztárról van szó, aki valóban végre tudja hajtani saját kaszkadõrmutatványait."
"The Rock az akcióhõsök új típusát képviseli - kontráz rá Berg a producer szavaira. - Nem tartozik a könnyen beskatulyázható akciószínészek közé. És az a készsége, hogy kockázatokat vállaljon, új dolgokat próbáljon ki és tanuljon, mindig meglepetést okozott nekem, és arra késztetett, hogy annál inkább kiálljak mellette."
Travis szerepében a filmkészítõk megtalálták The Rock számára a tökéletes párt Sean William Scott személyében, akit az Amerikai pite-trilógia ikonszerû, letartóztatásban levõ tinédzserének (Stifler) szerepe tett ismertté. Scott vágyott egy korábbi munkáitól elütõ szerepre. Ugyanakkor Scott megkapta a "nagykorúsodás" lehetõségét, azokhoz a korábbi szerepekhez viszonyítva, amelyeket oly feledhetetlenül megteremtett.
"Ez volt az elsõ olyan film, ahol lehetõségem nyílt mindent beleadni... - jegyzi meg Scott. - El akartam játszani egy fickót, aki egy kicsit idõsebb, okosabb és egy kicsit más. És Pete teljesen benne volt a dologban."
"Ez a két fiú jól mûködik együtt, ugyanis a két személyiség egymás ordító ellentéte - magyarázza Berg. - Két olyan figuráról van szó, akik soha nem töltenének két percnél többet egymás társaságában, ha nem lennének rákényszerítve. The Rock és Sean stílusa tökéletesen illeszkedik a figurákhoz. Sean karizmatikus ember. Ha szemügyre vesszük Stifler figuráját, a sok csodálatos bolondság mögött erõs elõadóra lelünk. Tûz ég benne a nyugodtank tetszõ felszín alatt."
"Egy olyan Sean William Scottot láthatnak majd a vásznon, akit soha azelõtt nem láthattunk - teszi hozzá Glasser. - Travis nem ostoba, noha kissé hebehurgya. Úgy gondolom, az igazán vicces benne az, hogy mindig van valami váratlan a cselekedeteiben. Sean bátran kiosztja magára a szerepet, és várja az eredményt."
"Nagyon jól érzem magam Seannal - jegyzi meg The Rock. - Olyan könnyû vele dolgozni. Nagyon komolyan veszi a munkáját, ugyanakkor azonban imád szórakozni. Civilben jóbarátok lettünk. Állandóan nevetünk, húzzuk egymást, viccelõdünk. Remélhetõleg a vászonra is át tudtuk menteni ezt a dinamikát."
"A film jellegét az határozza meg, ahogy a figurák reagálnak egymásra a nagy akció közepette - lelkesedik Misher. - A Sean által alakított Travis állandó pörgése és a The Rock alakította Beck hatásos sztoicizmusa a film igazi adu ásza."
Scott igen elismerõen nyilatkozott Bergrõl: "Soha nem éreztem, hogy ennyire bíznak bennem és megértenek, mint Pete esetében történt. Mindketten sajátos humorérzékkel rendelkezünk, Pete teljesen egy hullámhosszon mozog velem. Pete gondolkodó rendezõ, aki tudatában van annak, hogy egy történetet akar elmesélni és jó figurákat elhelyezni benne. Ugyanis hiába a sok remek akció: ha nincs történet, a kutya se törõdik vele."
Az Oscar-díjas Christopher Walken (akit nemrég a Kapj el, ha tudsz címû filmben nyújtott alakításáért Oscar-díjra jelöltek) kapta Hatcher szerepét. A 80-as évek aranylázát követõen ott ragadt zsarnok továbbra is szipolyozza a környéket, a leszegényedett helybelieket saját vagyonának gyarapítására használva.
A filmkészítõk abban reménykedtek, hogy a kis szerepekben is maradandót alkotni tudó Walken alaposan feltölti majd a gonosz figuráját a rosszindulattal. "Minden gonosznak meg kell magyaráznia tetteit - mondja Walken az általa megformált figurával kapcsolatban. - Hatcher úgy gondolja, õ a civilizáció hírnöke az õserdõben. Ezt világpolgár mivoltával, illetve az elesettek megsegítésével próbálja igazolni. Szörnyû figura."
"Rendkívüli élmény volt Chris Walkent nézni - jegyzi meg a rendezõ. - Ez a fickó akár a telefonkönyvet is felolvashatja, az ember pedig csak ül és hallgatja. Egyetlen mondata hátborzongató, zavart keltõ, vidám, megnyerõ... külön-külön és együttvéve."
"Pete nagyszerû színész, és ez segít neki a rendezésben" - teszi hozzá Walken. Az idõnként fárasztó, 14 hetes helyszíni forgatásra visszaemlékezve Walken megjegyzi: "Pete teljes eleganciával és könnyedséggel kezelte az egészet."
Rosario Dawson, az egyetlen nõi fõszereplõ, alakítja a titokzatos Marianát. Dawson számára az igazi kihívást az jelentette, hogy eljátszhatja a kemény asszony szerepét, aki megállja a helyét az õserdõben, no és a sok férfi között.
"Mindenki élvezni fogja az akciókat és a hihetetlen kalandokat - jegyzi meg Dawson. - Számomra azonban az volt a legszebb - azon kívül persze, hogy The Rock és Seann társaságában játszhattam -, hogy Mariana nem egyszerûen ‘a nõcske a filmben’. Gyakorlatilag kulcsszereplõvé válik."
"Rosario tehetsége, jelenléte, mosolya - mindez mélységet és titokzatosságot kölcsönöz Marianának, amely a történetnek csak javára válik" - teszi hozzá Berg.
A film további szereplõi: a skót Ewen Bremner (Declan), egy excentrikus pilóta, aki Becket Amazóniába röpíti, a Hatcher nem kevésbé õrült fivérét alakító Jon Gries (Harvey), illetve a harcmûvészetek bajnokából színésszé vedlett Ernie Reyes Jr., aki Manitót, az Andy Cheng által koreografált erõ- és humorpróba során Beckkel szembeszálló brazil lázadót alakítja.
Isten hozta az õserdõben...
A filmkészítõk és The Rock egyetértettek abban, hogy egy, a fegyverektõl ódzkodó, a kézitusát kedvelõ figura instruálásához olyasvalakire van szükség, aki a küzdelem vizuális és fizikai aspektusaihoz egyaránt ért, és emlékezetes, eredeti harcjelenetekbe tudja õket átültetni. Andy Cheng, a The Rockkal A Skorpiókirály forgatása idején együttmûködõ harci koreográfus tökéletesen megfelelt a célnak.
"Andy Cheng nagyszerû munkát végzett, amikor a hongkongi stílust ’újra feltalálta’ - jegyzi meg Berg. - Fogta a stílusra jellemzõ akrobatikát, és a brazíliai õserdõhöz idomította. Az eredmény: a lázadó gerillákra jellemzõ, hiteles harcmodor. Bizonyos értelemben tehát arról van szó, hogy új stílust talált fel."
"Andy Cheng újszerû módon kezeli a harci koreográfiát - magyarázza The Rock. - Folyamatosan arra törekszik, hogy sajátos dolgokat hozzon létre, és ez az, ami Andyt egyedülállóvá teszi."
"Andy pontosan tudja, hogyan kell egy akciójelenetet megjeleníteni a vásznon, hogy annak ne legyen párja“ - teszi hozzá Misher.
Cheng szorosan együttmûködött Peter Berggel, hogy kreatív (és idõnként humoros) elemek kerüljenek az akciódús filmbe. Mind The Rock, mind Scott nagy összpontosítással készültek fizikailag megerõltetõ szerepükre. A felkészülés eredményezte változások mindkettõjük alakján tetten érhetõek, különösen The Rock esetében, aki közel 18 kilót fogyott, hogy "beleférjen" a szerepbe.
Nem The Rock volt az egyetlen, akitõl a filmkészítõk elvárták, hogy a lélegzetelállító akciójelenetekben helyt álljon. Legnagyobb megelégedésükre Scottban olyan színészre leltek, aki kész volt vállalni a szerep fizikai erõnlétet igénylõ oldalát is. Scott nemrég fejezte be a "Bulletproof Monk“ forgatását, ami öt hónapig tartó kemény edzést igényelt, így aztán õ is készen állt Cheng instrukcióinak megvalósítására.
"Szeretem az akciót - magyarázza Scott. - Élvezem, ha kiosztanak rám valamit. Nem gondolom, hogy én vagyok a Terminátor vagy Rambo. Travis az a típus, aki nem adja fel. Nem egy ragyogó harcos, de mindig talpra áll. Igazán jól mutat The Rock oldalán."
Az elõmunkálatok során folytatott kimerítõ kaszkadõrpróbák felkészítették The Rockot és Scottot arra, amit a filmkészítõk elvártak tõlük. Egy több napon keresztül forgatott jelenet során mindkettõjüket lelógatták egy 15 méter magas fáról, fejjel lefelé. Scott egy felrobbanó buszból ugrott ki. The Rock, testén huzalokkal, kilenc méternyit repült a levegõben.
A végsõ, mindent eldöntõ küzdelem, ami El Doradóban zajlik, különösen kemény munkát követelt a színészektõl. Egy alaposan megkoreografált jelenetrõl volt szó, tele harccal, robbanásokkal, illetve a színészek körül eldurranó rakéták százaival. A színészek futottak, ugráltak, menedéket kerestek - természetesen nem kockáztatva az életüket.
Amazónia, USA...
Az õserdei helyszín a szkript szerves részeként szerepelt, és noha a brazíliai Amazóniáról volt szó, a filmkészítõk úgy gondolták, a hawaii õserdõk buja szépsége - indiai fügefákkal, látványos vízesésekkel és egyéb lélegzetelállító helyszínekkel kiegészítve - lehetõségek sokaságát nyújtja a film egzotikus helyszínére vonatkozóan.
Brazília is szóba került, mint másodlagos helyszín, de egy ötletszerzõ felderítõ út során világossá vált Tom Duffield látványtervezõ számára, hogy az egész filmet az Egyesült Államokban kell forgatni. Berg, Misher, Duffield, Ric Kidney executive producer és kísérõik Manaus környékén váratlan és ijesztõ élménnyel gazdagodtak: fegyveres banditák állták útjukat. (Amíg a helybeli idegenvezetõk a foglyok szabadon bocsátásáért könyörögtek, a támadók megszabadították a csapatot készpénzétõl és felszerelésétõl. A csapat minden tagja épségben hazatért, és a filmkészítõk úgy gondolták, hogy ha már a mûvészet ily módon másolja az életet, felhasználják élményeiket a The Rundown készítésekor, a dialógusok, jelmezek és a látványtervezés szintjén.)
Mielõtt a forgatás Oahu szigetén elkezdõdött volna, egy kahu (hawaii pap) hagyományos módon áldását adta The Rockra (õ korábban a szigeten lakott), illetve a filmkészítõkre. Öt heti intenzív forgatás következett, melynek során az õserdei külsõ jeleneteket vették filmre, aztán a stáb visszatérhetett Los Angelesbe. A forgatás egyéb helyszínei között szerepelt Hollywood, a Hancock Park, a Los Angeles-i arborétum trópusi kertje (amely a lázadók táborhelyének hátterét szolgáltatta), illetve Van Nuys-i stúdiótermek. Utóbbiak több helyszínnek adtak otthont, a betemetett Gato Diablóhoz és Mariana munkahelyéhez, az Amazonas Barhoz vezetõ, remekül kialakított vízalatti barlangot és alagutat is beleértve.
A legemlékezetesebb helyszín azonban mégis El Dorado faluja. A hatalmas helyszínt egy 1.6 hektár nagyságú területen építették meg, Los Angelestõl 24 kilométerre északra, a San Gabriel hegység lábainál. A helyszín magába foglalta a csapat munkaterületét, illetve a több száz állatot befogadó karámot is.
Az amerikai Hal- és Vadgazdálkodási Szolgálattal, illetve több állami és városi szervvel szorosan együttmûködve a filmkészítõk részletes környezetvédelmi tanulmány elkészítését rendelték meg. Ezen kívül ornitológiai és ichtiológiai felméréseket végeztek a környéken, hogy megbizonyosodjanak afelõl, a stáb jelenléte nem veszélyezteti-e a környék élõvilágát.
Duffield látványtervezõ és csapata megtervezte, felépítette és kialakította a falut, ahol kreatív és technikai lehetõségek tárháza állt a filmkészítõk rendelkezésére. Duffield csapata (Danny Ondrejko természetvédelmi koordinátorral együttmûködve) több száz kiló vörös földet és trópusi növények ezreit szállíttatta a faluba, hogy lerakhassa a hatalmas helyszín alapjait.
Ezek után két hónapi kemény munka következett: felépült El Dorado 50 épülete - többek között egy templom, piacok, bárok, éttermek, lakóházak, illetve Hatcher kétemeletes beton megfigyelõplatója, amelyet a tátongó bánya körül elhelyezkedõ, 150 méter magas, formázott földbõl épített dombok határolnak. (Utóbbiak megformálásához pirosra színezett fát és gipszet használtak.)
Az õserdei színhely hitelességét nagy területû kókusz-, pálma- és banánfaligetek kialakításával, illetve páfrányok és más trópusi növények elhelyezésével növelték. A beültetett növényzethez saját öntözõrendszer is járt.
A helyszín karbantartásával kapcsolatban Duffield megjegyzi: "Szó szerint létrehoztunk egy trópusi esõerdõt a sivatagban."
Gary Fettis kellékes minden részletre odafigyelt, amikor a várost feldíszítette: a brazil édességekkel, poszterekkel, magazinokkal, cigarettákkal és konzervekkel telített piacoktól a salaktömbökön nyugvó rozsdás, régi típusú gépkocsikig. A forgatáson részt vevõ brazil statiszták meglepetéssel ismerték fel a hazai márkákat a nyüzsgõ helyszínen.
"Az igazán lenyûgözõ számomra az volt, hogy az ember behunyt szemmel landolhatott a helyszín bármelyik pontján, mert amikor végül körülnézett, egy dél-amerikai kisvárosban érezte magát - jegyzi meg The Rock a falu aprólékos megtervezésével kapcsolatban. - A mûvészeti csoport hihetetlen munkát végzett."
A hitelesség követelménye mellett a helyszínnek meg kellett felelnie a nagyívû akciófilmen néha egy idõben dolgozó két forgatócsoport igényeinek is. A helyszínre látogató idõnként lovakkal, disznókkal, csirkékkel, statiszták százaival, robbanásokkal, golyózápor lyuggatta épületekkel és lobogó tüzek tucatjaival találkozhatott egy idõben, míg a szereplõk és a forgatócsoport tagjai munkájukat végezték a helyszín különbözõ pontjain.
El Dorado jól bírta a forgatással járó viszontagságokat, viszont a rögtönzött város igazi erõpróbáját a néhány napig tartó viharos szél jelentette, a jó öreg Természet jóvoltából. A forgatócsoportot belepte a vörös földet szóró kegyetlen erejû szélvihar, amely jelentõs mértékben megnehezítette a látást, a filmezésrõl nem is beszélve. A bádogtetõs épületek és trópusi növények kisebb mértékben megrongálódtak ugyan, de a helyszín erõs szerkezetének hála, mindent könnyedén meg lehetett javítani.
A forgatás befejezése után Duffield és csapata megkezdte a munkálatokat, hogy a terület visszanyerje eredeti arculatát. Elsõként az épületeket bontották le és szállították el, a földdel és a növényekkel együtt. Ezek után a szint helyreállítása következett, a terület eredeti topográfiájának megfelelõen, illetve a környék növényzettel való újrabeültetése. Az utolsó szakaszban több hónapig megfigyelés alatt tartották a területet, amíg a forgatás elõtti állapotok helyreálltak.