microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Farkasok Ideje (2003)
Le Temps de Loup
The Time of the Wolf
Farkasok Ideje

. . . . . . . . . . 3.62
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 2
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 110 perc
nemzetiség:  francia, osztrák, német
műfaj:  dráma, sci-fi
eredeti nyelv: francia
formátum: feliratos
korhatár 14+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
AZ ALKOTÓK ÉLETRAJZA

MICHAEL HANEKE
Rendezõ

Haneke íróként és színházi rendezõként is elismert mûvész. 1942-ben született Münchenben, filozófiát, pszichológiát tanult Bécsben. 1970-tõl ír forgatókönyveket és rendez színpadon és filmvásznon Európa szerte. Legutolsó filmje a Magyarországon tavaly bemutatott A zongoratanárnõ, amelyben szintén Isabelle Huppert-nek osztotta a fõszerepet. Most éppen Juliette Binoch-sal és Daniel Auteuil-jel készíti elõ legújabb, nyáron forgatandó filmjét.



ISABELLE HUPPERT
Színésznõ

Született: 1955. március 16., Párizs
A franciák egyik legnagyobb büszkesége több mint harminc éve filmez, több mint 80 filmben játszott, olyan nagy európai filmesek irányításával, mint Alain Robbe-Grillet, Bertrand Blier, Bertrand Tavernier, Claude Chabrol, Jean-Luc Godard, Marco Ferreri, Andrzej Wajda, Hal Hartley (Amatõr) avagy Mészáros Márta (Örökség) stb. Az irodalom és filmtörténet olyan hõsnõit alakíthatta, mint a Kaméliás hölgy, Madame Bovary, vagy Médea. Drámai tehetségét a legutóbbi Haneke rendezésben, A zongoratanárnõben bizonyíthatta, de remekül mulathattunk komikus vénlányságán a nagysikerû 8 nõ c. filmben is. Jelenleg egy nemzetközi produkcióban forgat méltó gárdával; Jud Law, Naomi Watts és Dustin Hoffmann oldalán.

FARKASOK IDEJE



BEATRICE DALLE
Színésznõ

Született: 1964. december 19., Brest, Franciaország
Béatrice Dalle színésznõi pályájának kezdetét a Jean-Jacques Beineix jelentõs nemzetközi tetszésnyilvánítással fogadott Betty Blue c. filmjének zseniálisan megformált tragikus hõsnõ-szerepe jelzi. 1991-ben Jim Jarmousch kozmikus komédiájában, az Éjszaka a Földön c. film párizsi jeleneteiben tûnik fel. A közel harminc filmben szereplõ, páratlan érzéki kisugárzással rendelkezõ színésznõt a magyar közönség legutóbb a Titanic Filmfesztiválon tavaly játszott Cécile Cassard tizenhétszer c. filmben és Claire Denis Kínzó mindennapok c. sokat vitatott alkotásában láthatta. Dalle most Olivier Assayas rendezõvel forgatja új filmjét.



PATRICE CHÉREAU
Színész

Született: 1944. november 2., Lezigne, Franciaország
Chéreau sokoldalú és sokatpróbált filmes, a hetvenes évek elejétõl többnyire opera-filmekben dolgozott, színészvezetõként, rendezõként, de párhuzamosan készíti több mint tucat saját filmjét, amelyeknek nagyrészt forgatókönyvírója is. Magyarországon elsõsorban 1994-es rendezése, a Margot királynõ révén ismerheti nevét a közönség, vagy a 2002-ben játszott Intimitás c. angol kooprodukcióban készült, felkavaró szexualitásáról elhíresült filmjébõl. Színészként szintén sokarcúságát bizonyítja, feltûnik a Daniel Day Lewis fõszereplésével bemutatott Az utolsó mohikán c. filmben is, de játszik pl. Dépardieu, Michel Piccoli, Catherine Deneuve, vagy William Hurt oldalán is.

FARKASOK IDEJE

BESZÉLGETÉS MICHAEL HANEKE-VAL

- Mire utal új filmjének a címe?
Michael Haneke: A Codex Regiusból, a legõsibb germán versbõl való, pontosabban a Jósnõ énekébõl, amely a világ vége elõtti idõkrõl szól.

- Zavarba ejtõ, hogy a Farkasok ideje címû film történetének elbeszélésmódjáról a tudományos fantasztikus mûfaj jut eszünkbe, viszont a film egyáltalán nem hasonlít erre a mûfajra. A fantasy és a futurista eszközök nem szerepelnek a filmben. Csak az itt és most létezik, a tiszta jelen idõ.
M.H.: Azt hiszem, hogy manapság mindnyájan gondoltunk már egyszer-kétszer a nagy katasztrófára. Ehhez még csak a tévét se kell mindennap néznünk. Legyen szó akár háborúról, akár egy terrortámadásról, akár egy környezeti vagy kozmikus katasztrófáról, teljesen mindegy, nem is érdekes. Az egyetlen célravezetõ kérdés csakis az lehet, hogy "hogyan viselkednék én, és hogyan viselkedne a szomszédom?". Hogyan tudnánk szembenézni egy ilyen alapvetõ változással? Milyen vastag rajtunk a civilizáció lakkrétege? Meddig tarthatják fenn magukat "örökérvényû értékeink"? Hogyan viselkednénk egymással hasonló helyzetben? Erre próbáltam választ adni a Farkasok idejében a katasztrófafilmek látványos eszközeitõl mentes filmet akartam készíteni.

- A szélsõséges egzisztenciális helyzet visszatérõ motívum a filmjeiben. Úgy bánik ezekkel a helyzetekkel, mintha mindennaposak, természetesek és banálisak lennének.
M.H.: Amikor szélsõséges helyzeteket mutatunk be a moziban, hamar a túlzás csapdájába esünk. Az ilyen túlzások a valószínûtlenségbe torkollanak. Ettõl lesz fogyasztható a katasztrófa. Éppen ezt kell elkerülni. Ez azt jelenti, hogy a rendezõnek nagyon pontosan végig kell gondolnia az általa használt elbeszélõ eszközöket, hogy valószínûvé tegye a történetet. Vagyis minden, ami túlnõ a nézõk tapasztalatain, arra indítja õket, hogy a történetet egyszerû eseményként értékeljék s távolságtartással nézzék. Hogy ezt elkerüljük a legjobb módszer a pontosság.

FARKASOK IDEJE

- A Farkasok ideje nem kötõdik sem konkrét korszakhoz, sem pontos helyszínhez. Ez egy film Európáról? Vagy ez sem biztos?
M.H.: Én nem tettem fel ezt a kérdést. Azt akartam, hogy a helyzet mindenki számára megszokott környezetben alakuljon ki - az én környezetem a nézõké is - , hogy minél könnyebb legyen vele azonosulni. Természetesen ez a modell-helyzet más klimatikus és társadalmi viszonyok között másképpen jelenne meg. Mint minden filmem, ez is a túliparosodott világról, a felületes társadalomról, tehát azokról az emberekrõl szól, akik a világunk nyújtotta elõnyökben kényelmesen el tudtak helyezkedni. Csak errõl tudok megfelelõ szavakkal beszélni, mivel ebbõl táplálkoznak saját tapasztalataim is, azok a tapasztalatok, amelyek a moziközönség nagytöbbségének a tapasztalatai is. Minden, ami kilóg ebbõl a keretbõl, inkább az egzotikum körébe tartozik. Szerintem azokat érinti ez a film, akik akarják, hogy érintse õket.

- Egy egészen egyszerû kérdés: van az ön filmjének társadalmi mondanivalója?
M.H.: Nem akartam semmilyen üzenetet közölni, sem pedig receptet adni az ábrázolt problémára. Nem didaktikus a film, megkísérli inkább a vizsgált dolgokat átadni és játszani próbál a feltett kérdés drámai lehetõségeivel. Ha azt érti társadalmi mondanivaló alatt, hogy a másikat "te"-ként fogja fel, akkor nem zavar a kifejezés. Nagyon remélem, hogy a bemutatott helyzetek éppen eléggé összetettek ahhoz, hogy ne lehessen õket egyetlen klisére szûkíteni.


szereplők:
Isabelle Huppert ... Anna
Béatrice Dalle ... Lise Brandt
Patrice Chéreau ... Thomas Brandt
Rona Hartner ... Arina
Maurice Bénichou ... M. Azoulay
Olivier Gourmet ... Koslowski
Brigitte Roüan ... Béa
Lucas Biscombe ... Ben
Hakim Taleb ... Fiatal szökevény
Anaïs Demoustier ... Eva
Serge Riaboukine ... A vezetõ
Marilyne Even ... Mme Azoulay
Florence Loiret ... Nathalie Azoulay
Branko Samarovski ... Rendõr
Daniel Duval ... Georges


fényképezte:
Jürgen Jürges

vágó:
Nadine Muse

vágó:
Monika Willi

látvány:
Christoph Kanter

jelmez:
Lisy Christl

szereposztó:
Markus Schleinzer

producer:
Veit Heiduschka

producer:
Margaret Ménégoz

producer:
Michael Weber