információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
AZ ALKOTÓK ÉLETRAJZA
IGOR SEKULIC
Rendezõ
A fiatal Sekulic 1995-ben rendezõasszisztensként kezdte filmes pályafutását, majd látványtervezõként dolgozott pl. a Jöttünk láttunk, visszamennénk sorozatban, és annak amerikai remake-jénél is, sõt producerként is bábáskodott az elõbb említett vígjáték második részénél, illetve egy másik, szintén Jean-Marie Poiré által jegyzett filmnél. Így megalapozva tudását készítette el tavaly elsõ játékfilmjét, a Totál szívást.
TOTÁL SZÍVÁS
BESZÉLGETÉS IGOR SEKULIC-CSAL
- Mit jelent az, hogy Gaous [balek]?
Igor Sekulic: Ez egy afrikai eredetû kifejezés, amely beépült az utca nyelvébe. A gaou azt jelenti vidéki ember, olyan, aki nem tudja mi a divat, akit mindig átvernek. Ez a szó nagyon jól leírja a történetet. Ugyanakkor ez egy boldogtalan dal is, teljességgel normán kívüli.
- Mennyiben alkalmazható ez az afrikai kifejezés a dél-nyugaton élõ fiatalokra ?
I.S.: Az ember mindig valakinek a gaou-ja Franciaországban is és Afrikában is. Franciaországban, ahogy mindenütt, élnek olyanok, akiknek az élet nem sokat adott. Keményen kell harcolniuk, hogy megszerezzék, amit akarnak. Akkor leszek boldog, ha megkapják, amit szeretnének. Errõl szól a film. Szeretem ezeket a gaou-kat. Szeretném megjegyezni, hogy a film egy egész sor, mindenféle származású, európai, afrikai, arab, ázsiai, fiatal gaou történetét meséli el.
- A filmben bemutatott vidék nem túlságosan idillikus ? Nem látunk iparosított mezõgazdaságot, s én sokkal elhanyagoltabb gazdaságokat láttam, mint amelyeket ön a filmben megmutat.
I.S.: Hagyjuk a kliséket! A filmben szereplõ tanyákat nem én találtam ki! Nagyon is léteznek. Nem egy Hollywood-i díszlettervezõ készítette õket. A valóságot filmeztem. Sok idõt töltöttem együtt Dordogne-i fiatalokkal, hogy elmerüljek a mindennapjaikban, humorukban és reményeikben. Mintegy tíz gazdaságot néztem meg. Egy olyan tanyát választottam, ahol libákat, tejelõ teheneket nevelnek, s nem olyat, ahol intenzív, gépesített munka folyik, amely általában valami párizsi gyáros tulajdona. Nem kell mindent sötéten látni.
- Az ön Gaou-i könnyen beilleszkednek a párizsi életbe. Van Khache kevesebb, mint tizenkét perc alatt csábítja el Mareva Galanter-t!
I.S.: Ha egy ilyen gyönyörû lányról van szó, megértem, hogy azonnal meg kell hódítani. A fiú még szûz, eddig nem volt szerencséje a lányokkal, hát most belevág. Olyan a hangulat, zene, koktélok, hogy ráhajt egy megközelíthetetlen lányra, pedig a többiek meg se merik szólítani. A lány meg nagyon laza. Meglepi a váltás. Többé nem is hagyja el. Elmegy vele Perigord-ba. Ez a szereplõ nagyon hasonlít Marevá-ra : egy imádni való hercegnõ.
TOTÁL SZÍVÁS
- A Richaud Valls által alakított szereplõ, mintha karikatúra lenne. Gondolja, hogy tényleg léteznek még ennyire öntelt és rasszista fiatalok ?
I.S.: Rengeteg! Még mindig túl sokan vannak! Milyen hamar elfelejtette a legutóbbi választásokat ! Egy szemét alakot jelenítettem meg, aki a végén, a legnagyobb örömünkre, jól pofára is esik. Veri a balsors, a barátnõje, és természetesen a környék mindenféle származású gaou-ja. Ez lehetõséget kínált arra, hogy bunkósbotos akciójeleneteket forgathassak. Szeretek szélsõséges szereplõket ábrázolni. Az ember megõrizheti a realizmust, és közel maradhat az igazsághoz, miközben látványos jeleneteket filmez.
- A zene fontos szerepet játszik a filmben. Ugyanolyan zenei rendezõje volt, mint az amerikai filmekben ?
I.S.: Nem. Olyan zenét választottam, amilyet szeretek. Egy rock-újságnál dolgoztam újságíróként és társalapítója voltam egy alternatív lapnak, az “Out of Nowhere"-nek, amelyet akkoriban a New Rose terjesztett. Egy vadító hangú bandáról álmodtam a filmemhez, amely rock-zenét játszik. Az Universal (Franciaország) és az EMI (London) segítettek és támogattak.
- Ahhoz képest, hogy ez az elsõ filmje, elég sok eszközt bevet... Speciális effektek, kaszkadõrjelenetek, a film tényleg nagyon látványos...
I.S.: Köszönöm, hogy látványosnak találja a filmet, ugyanis a költségvetés nem volt túl látványos. De vicc nélkül, kevés pénzem volt és nagyon nyomultunk, hogy a film hasonlítson egy nagy filmre. Ebben igen sokat segített Jean-Claude Lanniez és a kaszkadõrjei... 150 speciális effekt van a filmben, s mindegyiket magam készítettem. M int a Forrest Gump-ban, itt is van egy nyomorék szereplõ. Egy nagypofájú mozgássérültet akartam bemutatni, aki nem áldozat, s aki meg tudja védeni saját magát. Segített, hogy õszinte legyek, s hogy kialakítsam saját rendezõi stílusomat.
- Mik a tervei?
I.S.: Londonban dolgozom, Jean-Jacques Annaud új filmjében én készítem a speciális effekteket. Kiváltságosnak érzem magam, hogy egy legendás rendezõvel dolgozhatok együtt. Ezen kívül egy rock-együttes klipjét is nekem kell elkészíteni.