nem vagy belépve:
microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
A Macskanő (2004)
Catwoman

. . . . . . . . . . 7.03
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 4
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 100 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  képregény-adaptáció, fantázia, akció
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 12+
c tr tr
vissza a rövid tartalomhoz


Patience Philips (HALLE BERRY) olyan ember, aki soha nem emelne szót a maga érdekében, a világ pedig - viszonzásul - szívesen tapossa agyon az ilyeneket. A szerény és halk szavú Patience egy rosszul fizetett, tervezõgrafikusi állásban tékozolja el figyelemre méltó mûvészi tehetségét. A Hedare Beauty, ahol dolgozik, egy behemót kozmetikai cég, amelyet a zsarnoki George Hedare (LAMBERT WILSON) és fagyos, szupermodell felesége, Laurel (SHARON STONE) vezet.
Patience csendes kis élete örökre megváltozik, amikor egy végzetes pillanatban, véletlenül kihallgat egy beszélgetést. A párbeszédbõl kiderül, hogy a Hedare vadonatúj, túl-szép-hogy-igaz-legyen öregedés elleni szere... valóban túl szép, hogy igaz legyen. A rosszkor, rossz helyen tartózkodó Patience-t meggyilkolják, hogy rejtve maradjon a Hedare titka.
De még semmi sincs veszve.
Misztikus erõk közremûködése folytán Patience életre kel... ráadásul nem is akárhogyan. Az erõvel, gyorsasággal és kiélesedett érzékekkel megajándékozott nõ már nem csak Patience többé: õ a macskanõ, a jó és a rossz közötti vékony határvonalon óvatosan egyensúlyozó, csábító teremtmény.
Rögtön kalandokba csöppen, amint vadászni indul. Néhány karmolás ide, egy kis vidámság, szórakozás oda: mindez már amúgy is olyan régóta esedékes az életében. De a macskanõ harcias fellépése és "hõstettei" hirtelen megbonyolítják Patience bimbódzó kapcsolatát Tom Lone-nal (BENJAMIN BRATT), a jóképû zsaruval, aki annak szenteli az életét, hogy a jó fiúkat megmentse a rossz fiúktól. Meggyõzõdése, hogy a fekete és a fehér között nincsen átmenet. A detektív szerelmes Patience-be, de nem tud szabadulni attól a végzetes vonzerõtõl, amit a városszerte elkövetett bûntényekkel gyanúsított macskaféle iránt érez.
Ahogy a nõ vadabbik énje elszabadul, a Patience és zabolátlan alteregója közti határ kezd elmosódni - és többé már egyikõjük sem hajlandó mások szabályai szerint játszani.
Van, hogy meg kell halni ahhoz, hogy életre keljünk.

A PRODUKCIÓRÓL

Ragyogó, titokzatos, veszélyes és szexi - a macskanõnek soha nem okozott gondot rajongókat vagy éppen ellenségeket szerezni. Ha a gyengéket védelmezi, nem habozik átlépni a törvényt, és csak a saját feje után megy. Ugyanúgy járkál a sötétben, mint fényes nappal; szuperhõs és hétpróbás gazember egybegyúrva, aki most elsõ ízben próbálgathatja karmait fõszereplõként a mozivásznon.
"A macskanõ a képzelet szüleménye és szimbóluma is - mondja Halle Berry. - Õ az, akivé minden nõ válni akar, és akit minden férfi szeretne magának. A macskák sok szempontból a nõi lélek kifejezõi: a macskákat nagyon nehéz megfogni, és az embernek dolgoznia kell, hogy elnyerje bizalmukat és megbecsülésüket. Ezt pedig nem adják olyan könnyen. Hallottam valahol, hogy a kutyáknak gazdáik vannak, a macskáknak meg szolgáik. És ez igaz is!"
Amióta elõször jelent meg a Batman-képregény egyik szereplõjeként ("The Cat") 1940-ben, a macskanõ figurája több inkarnáción ment keresztül, mire elérte mai, idomait kidomborító, testhezálló jelmezt viselõ archetípusát. "Mitológiai vonatkozásainak köszönhetõen ez a karakter több különbözõ értelmezési lehetõséget foglal magában - teszi hozzá Ed McDonnell producer. - Filmünk hû marad a macskanõ lényegéhez, miközben napjaink stílusához igazítja azt."
A film egy kicsit megcsavarja a legendás történetet azzal, hogy beiktat egy új szereplõt, Patience Philipset: egy nõt, akinek veszettül szüksége van némi erõre, no meg egy kis vidámságra. Mindkettõt megtalálja, amikor titokzatos körülmények között veszélyes és dekadens macskanõvé változik. "Egy igazi eredeti történetet akartam elmesélni errõl a figuráról - magyarázza Denise Di Novi producer -, hogy megmutassam egy nõ macskanõvé válását, és azt, hogy mit jelent a birtokában lenni ennek a macskafélékre jellemzõ erõnek."
"Ez egy huszonegyedik századi macskanõ - mondja Berry. - Nagyon modern és nagyon jól tükrözi közösségi kultúránkat, vagyis azt, amit ma annak gondolunk. A mi macskanõnk elméletileg egy a sok közül, akik elõtte is voltak és akik utána is lesznek. Patience és én csak az aktuális szerencsés kiválasztottak vagyunk."
Megmagyarázhatatlan metamorfózisát követõen Patience-t megrémítik váratlanul szerzett, új tulajdonságai. Ahol Patience szerény és tartózkodó volt, ott a macskanõ merész és kihívó; míg Patience-nek fájdalmasan kevés önbizalma volt, a macskanõbõl sugárzik a magabiztosság és az erõ. A castingosok Halle Berryben vélték megtalálni ezt a hihetetlenül gyors és különös átváltozóképességet.
"Halle nem csak igen rokonszenves és szeretetre méltó ember, hanem szexis és erõs is - magyarázza Di Novi. - Játékával meggyõzõen tudta egybeforrasztani ezt a lényegében három szerepet: az átváltozás elõtti, félénk és sebezhetõ Patience-t, az átmeneti, a macskanõt magában leküzdeni próbáló Patience-t, és végül a tökéletes macskanõvé vált Patience-t."
A szerep Berrynek is épp jókor jött. "Valahogy mindig úgy alakul, hogy a munkáim hasznomra válnak a hétköznapi életemben is - tûnõdik el a színésznõ. - Most macskanõnek kellett lennem. A kezembe kellett vennem az életem irányítását, és ahogy belebújtam ebbe a jelmezbe, az is sokkal könnyebben ment. Erõsnek, cselekvõképesnek és szexisnek éreztem magam - harmóniában magammal mint nõvel."
Patience-tõl eltérõen a macskanõ nem csak érzi és érti újonnan szerzett hatalmát és érzékenységét, hanem élvezi is. "Nem nevezném õt példaképnek - jegyzi meg Berry nevetve -, hiszen csinál néhány merész dolgot. Kedves és rossz, illetve rossz és kedves nõ egyszerre. Azt mondanám inkább, hogy amit Patience megtanul, az rengeteg értéket hordoz minden olyan nõ számára, aki felismeri saját szükségleteit és vágyait."
Patience kedveskedéseinek és a macskanõ rosszalkodásainak szerencsés címzettje Tom Lone nyomozó, akit Benjamin Bratt alakít. "Ben erõt, jóságot, férfiasságot sugároz - mondja Di Novi. - Hihetetlenül romantikus hõs, közte és Halle között csodálatos viszony alakul ki a filmben."
Lone egy véletlen találkozás után kelti fel Patience érdeklõdését, de ígéretesen induló kapcsolatuk szálait hamarosan összekuszálja a macskanõ feltûnése. Különösen akkor, amikor egy sor olyan bûnténynek válik a fõ gyanúsítottjává, amelyekben a rendõr nyomoz. Anélkül, hogy tudna róla, Lone két nagyon másfajta viszonyba kezd ugyanannak a személynek a különbözõ megjelenéseivel. Macska-egér játékukat csak még jobban feltüzeli, hogy Lone gyanítani kezdi: Patience-nek valamiképpen köze van a titokzatos macskanõhöz.
"Lone egyenes ember - mondja Bratt. - Egy nyomozó, aki jól végzi a munkáját. Õ a jóban és a rosszban hisz, számára a világ fekete és fehér, nem léteznek szürke zónák. Ezért lesz érdekes a helyzet akkor, amikor gyengéd érzelmeket kezd táplálni valaki iránt, akinek lehet, hogy köze van holmi sötét üzelmekhez."
"A nõ Lone-t nehéz helyzetbe hozza - teszi hozzá Berry -, mivel jó ügyért harcol, de ezt törvényen kívüli eszközökkel teszi. Ki õ, egy rámenõs nõ? Igen. Egy szórakozni vágyó kislány? Ez is igaz. Tökéletes? Abszolúte nem. De a szándékai jók, és Lone majd’ kettészakad, hogy mit is kezdjen ezzel a dologgal."
Patience nyiladozó új személyisége nem csak szerelmi életét kavarja fel. Kirúgják az állásából, mert fõnöke, George Hedare, nem respektálja korábban oly engedelmes alkalmazottjának hirtelen pálfordulását. Lambert Wilson és Sharon Stone játsszák George és Laurel Hedare-t, a hatalmas vállalatot vezetõ, harcias és megalomániás házaspárt.
"Hedare azokat a kozmetikai cégeket szimbolizálja, akik a nõk bizonytalanságából és félelemérzetébõl húznak hasznot - mondja Di Novi. - Azt szajkózzák, hogy fiatalabbnak kell látszanod, és tökéletesnek kell lenned. Ezzel sokat játszunk a filmben. A macskanõ rájön, hogy a vállalat valami gonosz tervet forral, és úgy dönt, hogy ezt - ha törik, ha szakad - meg kell hiúsítania."
George felesége, a szupermodell Laurel a saját bõrén tapasztalja meg az elõbbi problémát. Évekig õ volt a cég arca, de a férje úgy döntött, hogy már túlságosan öreg. Nem reklámozhat egy olyan vállalatot, amely abból él, hogy elhiteti a nõkkel: ha vonzóak akartok lenni, fiatalabbnak kell látszanotok! George kiköveteli, hogy Laurel lépjen le és engedjen utat - több értelemben is - a helyére álló 22 évesnek. De Laurel nem az a fajta, aki csendben távozik, és a bosszúról is van egy-két elképzelése.
Laurel Hedare, az elbûvölõ szépségkirálynõ megformálására a film készítõi Sharon Stone-t választották, aki korábban maga is modell volt. "Élveztem ezt a szerepet, mert értettem a ’tréfát’ Laurellel kapcsolatban - mondja Stone. - Én bizonyosan nem fogom azt híresztelni, hogy 35 vagyok, egyszerûen mert nem hiszek ebben. De Laurel enged a társadalmi nyomásnak, amely azt kívánja, hogy mindenáron maradj fiatal, és légy tökéletes - vagy ’légy több’, ahogyan a Hedare-szlogen mondja. Igazán tetszik nekem, amit ez a film mond önmagunk felfedezésérõl és megerõsítésérõl abban, hogy merjünk önmagunk lenni. Nem több, nem kevesebb, csak önmagunk."
Amikor Patience macskanõként újjászületik, érthetõen zavart és rémült megdöbbentõ fizikai képességei és tettei miatt, nem is szólva a kisebb rágcsálók iránti hirtelen megnövekedett érdeklõdésérõl. Az egyetlen jel, ami esetleg nyomra vezetheti, a gyönyörû macska, aki mindig Patience életének döntõ pillanataiban bukkan fel. A macska farka vezeti õt Ophelia Powershez, a furcsa, világtól elvonultan élõ ’macskás lady’-hez, akinek az a küldetése, hogy Patience tanítója és vezetõje legyen.
Opheliát Frances Conroy játssza. "Ophelia elsõre úgy néz ki, mint egy kedves nénike, akinek rengeteg macskája van - mondja Conroy. - Aztán rájövünk, hogy õ valami céllal van itt, mégpedig, hogy segítsen Patience-nek kiteljesedni: egy az életétõl megfosztott fiatal lányból egy az életét visszakapott fiatal lánnyá válni. Õ magyarázza el Patience-nek, hogy a lány valóban meghalt és visszajött, és hogy ez a furcsa jelenség a történelem folyamán már sok nõvel elõfordult."
A macskanõ Pitof elsõ rendezõi jelentkezése Amerikában. Karrierjét rendezõasszisztensként és vágóként kezdte, játék- és reklámfilmeken dolgozott. Franciaországban a Vidocq-kal debütált rendezõként, egy nagyon izgalmas történetet elmesélõ és áttörést jelentõ, újszerû vizuális hatásokkal operáló filmmel.
"Annak a képi világnak a megteremtéséhez, amelyet elképzeltünk, Pitof tûnt a legalkalmasabbnak, miután láttuk a Vidocq-ot - meséli McDonnell. - Hihetelenül erõs, ugyanakkor divatos stílusa van. A lencse- és kamerahasználata pedig lenyûgözõ. Úgy gondolom, a közönség számára igazán élvezetes lesz a történetmesélési technikája is."
"Kivételezett helyzetben érzem magam, hogy megbíztak ennek az impozáns projektnek a megvalósításával -mondja Pitof. - Ha egy pillantást vetünk a macskanõ történetére és a nõkre, akik az évek során megformálták õt, észrevehetünk egy közös vonást. Ez pedig a magabiztosság és az egyéniség szelleme, ami a macskanõt számomra is oly vonzóvá teszi, és a közönséget is évtizedeken át elbûvölte."

A FORGATÁS

A macskanõ forgatása 2003 szeptemberének végén indult, de a fõhõsnõt játszó Halle Berry már jóval elõbb kezdett készülni a fizikailag is megterhelõ szerepre. "Tudtam, hogy ez komoly feladat lesz nekem - mondja Berry -, úgyhogy már 2003 júniusában intenzív fitness-edzésbe kezdtem Harley Pasternakkal. Mindig is sportos voltam és formában is tartottam magam, de most teljesítenem kellett azokat a fizikai kihívásokat, amelyeket a karakter megkívánt, és olyanná kellett alakítanom a testemet, amilyennek egy a macskanõ testének lennie kell."
Berry edzései a forgatás megkezdése után sem értek véget. "A fitness életmód és étrend a forgatás elõtt és alatt változatlan maradt - meséli Berry. - Emellett voltak más dolgok is, amiket meg kellett tanulnom a film kedvéért, például korbáccsal bánni, és harcmozdulatokat elsajátítani."
"Halle az elejétõl fogva kaszkadõr nélkül, maga akarta csinálni azokat a jeleneteket, amiket csak bír" - teszi hozzá Di Novi.
Steve Davison, Jacob Rupp és Michael Gunther koordinátorok tanították be Berryt az alaposan kidolgozott, komplikált harci jelenetekre, és nekik kellett biztosítaniuk azt is, hogy a színésznõ mindig talpra essen. Davison azt mondta, Berry "az egyik leggyorsabb tanítvány", akivel valaha is dolgozott. "Halle elképesztõ, teljesen profi - mondja. - Koncentrációjának, összpontosításának és határozottságának foka vetekszik a legjobbakéval."
Anne Fletcher, a film koreográfusa felügyelte Berry capoeira-edzéseit. Ez egy brazil harcmûvészeti ág, ami tradicionális harcmûvészetet vegyít tánccal és tornagyakorlatokkal. "A capoeirát nagyon bonyolult megtanulni, de az egyik legcsodálatosabb holisztikus mûvészeti forma a világon" - mondja Fletcher.
Berry kénytelen volt megtanulni ügyesen bánni egy karikás ostorral is, mivel ez a fegyver a macskanõ kelléktárának egyik elmaradhatatlan darabja. Jól jön, amikor ellenfeleit kell lefegyvereznie vagy a másvilágra küldenie. Emellett macskajelmezének tartozékaként is funkcionál, akár csípõjérõl csüng alá, akár maga után húzza, mint egy hosszú, bõrrel bevont farkat.
Alex Green ostorbajnok és edzõ elmagyarázza, hogy az a csattanó hang, amit az ostor lendítése után hallhatunk, annak köszönhetõ, hogy az ostor végén található kis farok tulajdonképpen hangrobbanást idéz elõ, vagyis átlépi a hangsebességet. Amikor egy ostor csattan, megközelítõleg 1500 km/óra sebességgel mozog. "Egy ostorpattintás sebessége és ereje olyan valami, ami iránt nagy-nagy tisztelettel kell adóznunk - mondja Green. - Halle ezt azonnal felismerte. Soha nem félt, de mindig tisztelettudó volt."
Harcmûvészeti és ostorpattintó edzései mellett Berry még tánc- és mozgásgyakorlatra is járt, hogy tökéletesítse macskastílusát. "Halle több akciójelenete a filmben valódi, macskára jellemzõ mozdulatokon alapszik - teszi hozzá Di Novi. - Ha az ember megnéz egy macskát, ahogy ugrik, vagy ahogy szaltózik a levegõben, az is szinte természetfölötti. Mindezt megcsinálni egy nõi testtel fantasztikus volt!"

MACSKÁK, OROSZLÁNOK ÉS TIGRISEK

A harci technika elsajátításán túl fontos volt, hogy Berry/macskanõ egész fizikai megjelenése át legyen itatva a macskák mozgásának és viselkedésének minden apró jellegzetességével, hogy hihetõen fejezõdjön ki a macska-identitás. Bár néhányszor a komputergrafika segítségével hoztak létre olyan mozdulatokat, amelyeket az emberi test egyszerûen nem képes utánozni, Anne Fletcher koreográfus kifejlesztett egy, csakis a macskanõre jellemzõ stílust, és megtanította Berryt, hogyan gondolkodjon úgy, mint egy macska.
"Pitof azt szerette volna, ha a macskanõ külleme olyan valószerû, amennyire csak lehetséges - emlékszik Fletcher. - Azt mondta, hogy a figura elsõsorban nõ és csak másodsorban macska, de azt akarta látni, hogy mennyire tud macskaszerû lenni egy emberi test."
"Anne már beírhatná a szakmai önéletrajzába, hogy macskaspecialista - nevet Berry. - Rengeteget segített nekem megérteni a macskák viselkedését és kitalálni, hogyan mozogna a macskanõ, mi járhat a fejében. Órákat ültem a tévé elõtt is: minden videót megnéztem, amin macskákat, oroszlánokat vagy tigriseket lehetett látni."
Berry sok idõt töltött Boone Narr és Mark Harden állatidomárokkal és kis csapatukkal, amely az embereken kívül 43 fõnyi macskát számlált - ennyit használtak a forgatáshoz. Narr számára a forgatás egyik legnehezebb feladata volt meggyõzni a film készítõit, hogy inkább több élõ állatot használjanak, mint komputeranimációt. "Az emberek hajlamosak elhinni, hogy a házi macskák képezhetetlenek - mondja Narr. - Az igazság az, hogy nagyon is jól taníthatóak. Amikor megmutattunk néhány kunsztot Pitofnak és a producereknek, amit macskáknak tanítottunk be, végül egyetértettek abban, hogy hagynak minket - trénereket és macskákat - többet dolgozni. Az eredmény az lett, hogy a filmben látható macskák 99%-a valódi, nem pedig számítógépes, és ez mindannyiunknak sok örömöt és büszkeséget szerzett."
A macskák legtöbbjét állatmenhelyekrõl szerezték be Kalifornia különbözõ vidékeirõl. Midnight, az a macska, aki új életet lehel Patience-be, egy ritka macskafajta: egyiptomi mau. "A mauk voltak a mi kis felfedezéseink - mondja Narr -, edzésük pedig nem volt könnyû feladat, jó magasra állították a lécet. Harminchárom éve vagyok a szakmában, de nem hiszem, hogy láttam volna ilyen éles eszû, agyafúrt macskákat, mint ezek. Elképesztõen gyönyörûek, persze a stábból mindenki beléjük is szeretett."
Cairo, Nile és Scarab - a három mau, akik együtt játsszák a mindenható Midnight szerepét - New Jerseybõl érkeztek, és hosszú keresgélés után választották ki õket. Bár õk mind tenyésztõk kiállításokon is részt vevõ cicái, eddig egyikõjüket sem képezték filmes munkára. Mindegyik macskaszínésznek megvoltak az egyedi jellegzetességei. Cairo volt a fõ karakter, és a Berryvel való munka nagy részét õ végezte. Nile-t higgadt természete alkalmassá tette a csendes, ülõs jelenetekre. Scarab pedig, aki imád futni, ugrani és vadászni, õ lett a ’dublõr macska’: színre lépett, amikor csak akciót szimatolt.
A trénerek majdnem négy hónapot töltöttek az állatok felkészítésével. A forgatókönyvben szereplõ akciók betanítása nagy ötletességet és türelmet igényelt. Narr meséli a film nyitójelenetének elõkészületeirõl. "Nyilvánvalóan nem hagyhattuk, hogy a macska egy igazi egeret üldözzön - mondja. - Inkább megtanítottuk neki, hogy a piros lézerfényt kergesse, és filmeztük, ahogy a macska rohan keresztül a városon. Az utómunkálatokkor egy számítógéppel rajzolt egérrel helyettesítettük a lézersugarat." Ezt a technikát Narr cége, az Animals for Hollywood fejlesztette ki és használta elsõként az állatok idomításához. "Úgy láttuk, hogy a legtöbb állat jól reagál a lézerfényre. Így olyan felvételeket is tudunk készíteni, amilyeneket eddig nem."
Amellett, hogy feltûnõ külsejû és nagyon intelligens, az õsi mau faj Egyiptomból származik, ez pedig éppen megfelelt a forgatókönyvnek. A film szerint ugyanis a macskanõ eredete az egyiptomi Bast istennõvel kapcsolódik össze, a nõk szent védelmezõjével és bosszúálló istenével, akit gyakran nõi testtel és macskafejjel ábrázolnak. Patience a titokzatos Ophelia Powerstõl hall elõször Bast istennõrõl.
Az egyik filmbeli macska, név szerint Fig Newton, a forgatás nagy része alatt Berryvel élt mint macskamozgás-modell, otthoni használatra. A forgatás befejeztével Berry Playdough-t, egy másik macskát fogadott örökbe. "Francestõl eltérõen én ezelõtt a film elõtt nem voltam nagy macskabarát - mondja Berry. - Mindig túl tartózkodónak tûntek, nem olyan kunyerálósak, mint a kutyák, de most nagyon szeretem ezt a macskámat."

A JELMEZEK

Di Novi úgy gondolta, hogy a film egyik izgalmas eleme lehet a macskanõ vadonatúj jelmeze. "Valami olyat akartunk csinálni, ami kicsit városiasabb, kicsit idõszerûbb a korábbiaknál - mondja. - Testreszabott, pompás kivitelû ruhadarabnak kellett lennie, hogy tükrözze Halle karakterét, ezért neki magának nagy szerepe volt a ruhatervezésben."
Angus Strathie Oscar-díjas jelmeztervezõ, Berry, Pitof és a producerek együtt dolgoztak a szexis öltözeten. "A jelmezre nagyon büszke vagyok - mondja Pitof. - Vannak elemei, amelyek a korábbi jelmezekre emlékeztetnek, de ez kifejezetten egyedi darab, Halle-re öntötték, az õ formájára és szépségére. Viszonylag sok testfelületet hagy szabadon, de van valami amazonos jellege is. Ha felölti, Halle úgy néz ki, mint aki kész a harcra."
"Felszabadító érzés volt viselni ezt a jelmezt- emlékszik Berry. - Látni engedte a gerincet, a bordákat és a vékony, erõs macska-izomzatot. Az is jó volt, hogy mennyire valóságosnak hatott, amint Patience megjelent ebben a szerelésben. Nem csak egyszerûen belebújt a ruhába, lakása egyik titkos gardróbszobájában. Patience mûvész, és használta is minden mûvészi érzékét az álöltözethez."
Strathie és munkatársai számára a jelmez kitalálása, tervezése és elkészítése idõigényes és fáradságos munka volt. "Rengeteg elemet kellett összeegyeztetnünk, mivel a macskanõ jelmeze egy jellegzetes, már-már történelminek nevezhetõ ruhadarab. Szándékosan adózni akartunk a korábbi macskanõk emlékének, és azt hiszem, a múlt és a nem túl távoli jövõ csodás keverékét sikerült elérnünk.
Az egyik legnagyobb kihívást az anyag kiválasztása jelentette - folytatja Strathie. - A régebbi tévé- és játékfilmbeli macskanõk mind a koruk technikai újdonságának számító anyagot viselték: Julie Newmar és Eartha Kitt lurexet, Michelle Pfeiffer latexet. Most Halle bõr és egy új szilikonfajta keverékébõl készült jelmezben látható. Ezt az új anyagot kifejezetten ehhez a kosztümhöz fejlesztettük ki."
A macskaruha legfeltûnõbb része talán a tíz, "gyémántvégû" karom, amelyekhez mintegy 800, ezüst alapokra helyezett kristályt használtak fel az alkotók, hogy a gyémánt csillogását imitálják.
Strathie idejének fennmaradó részét a Sharon Stone alakította Laurel Hedare ruhakollekcióinak megtervezésével töltötte. "Sharon éppoly elegáns és jó ízlésû, mint a figura, akit játszik - mondja Strathie -, úgyhogy nagyon szórakoztató volt vele vásárolni, keresgélve az alteregójának megfelelõ holmit. Szerencsére Sharon roppant tájékozott a divatot illetõen, tudja, hogy mi áll jól neki, és elképesztõen kreatív. Szereti vegyíteni, egymáshoz illeszteni a dolgokat, és rengeteget adott hozzá a film stílusához a magáéból, ami kiválóan szolgálta a karakterformálás érdekeit is."

A LÁTVÁNYVILÁG MEGTERVEZÉSE

Annak a világnak a megteremtéséhez, amelyben a macskanõ és Patience Philips mindketten hihetõen létezhetnek, a képzelet és a gyakorlat mûvészi ötvözete szükségeltetett. "A film világát a valóságra akartuk alapozni, miközben csak éppen annyit stilizálunk, hogy egy kicsit a valóság fölöttinek tûnjön - mondja Di Novi. - A történet a kozmetika, a mûvészet és a reklám világában is játszódik, így a film szól a mesterkéltségnek egy valóban csábító, de édeskés és hamis szintjérõl is."
A képi világ kialakításának súlyos feladata Bill Brzeski (díszlettervezõ) és Ed Jones (vizuális effektek), valamint tervezõkbõl, dekorátorokból és technikusokból álló csapatuk vállán nyugodott. Brzeski azért szerette ezt a munkát, mert tervezõi szempontból szinte minden jelenet és helyszín különbözött a másiktól. "Patience lakása bohém volt, Ophelia háza titokzatos volt és egy szent helyre emlékeztetett, a kozmetikai cég irodáiban tombolt a l’art pour l’art dizájn, vagy ha úgy tetszik, a ’dizájn pour dizájn’" - mondja Brzeski. Kedvencei közé tartozott a gyár, és az irodák falait díszítõ, hatalmas Laurel Hedare-portrék, amelyeket a híres fotográfus, Mondino egy kétnapos fotózás alatt készített.
Az összegyûjtött és kiállított fényképek mély benyomást tettek Stone-ra. "Amikor elõször beléptem az ülésterem galériájába, és ott megannyi óriási méretû, rólam készült kép lógott mindenütt, félelmetes és különös érzés fogott el. Aztán Pitofnak az az ötlete támadt, hogy a képeket használjuk fel annak a folyamatnak a bemutatására, ahogyan Laurel egomániája egyre inkább kicsúszik az ellenõrzése alól. Így a film végére a képek száma eléri a hatvanat, a mérete pedig a negyven láb magasságot! Végül meg kellett hajolnom az ötlet elõtt, de ez azért egy kicsit tényleg sok volt."
Ed Jonesék több mint hatszáz vizuális effektet dolgoztak ki a filmhez, ezek között volt olyan is, amelyet a Mátrix második és harmadik részének munkálataikor kifejlesztett technikával készítettek el.
"A legmodernebb digitális technológia segítségével létrehoztuk a 100%-ban szintetikus Halle Berryt, azaz a macskanõt és Midnightot, a macskát is, azokhoz a jelenekhez, amelyeket gyakorlati okokból nem lehetett lefilmezni - mondja Jones. - Halle digitális változatához nagyfelbontású digitális szkenneket, fotórészleteket és gipszöntvényeket használtunk. Például gépre vittük az egész ruhatárát, hogy az összes anyag textúrája meglegyen, és így tudtunk minden egyes részletet leutánozni. Aztán digitálisan rögzítettük a Halle arcán lejátszódó érzelmi változásokat, ezeket a számítógépen mappákba raktároztuk el, hogy az arcjáték tökéletes visszaadásához bármikor a rendelkezésünkre álljanak. A leginkább hihetõ és realisztikus kép a digitális karakter és az élõ elõadó keverésébõl nyerhetõ. Sok jelenetben a virtuális háttér vagy környezet ábrázolása is hasonlóan történt. Következésképpen vannak olyan képkockák, amelyek 100%-ban digitálisak."


szereplők:
Halle Berry ... Patience Phillips/Macskanõ
Benjamin Bratt ... Tom Lone
Sharon Stone ... Laurel Hedare
Lambert Wilson ... George Hedare
Frances Conroy ... Ophelia
Alex Borstein ... Sally
Michael Massee ... Armando
Byron Mann ... Wesley
Kim Smith ... Drina
Christopher Heyerdahl ... Rocker
Peter Wingfield ... Dr. Ivan Slavicky
Berend McKenzie ... Lance


fényképezte:
Thierry Arbogast

vágó:
Sylvie Landra

látvány:
Bill Brzeski

jelmez:
Angus Strathie

zene:
Klaus Badelt

mûvészeti rendezõ:
Dan Hermansen
Don Macaulay

díszlet:
Carol Lavallee
Lisa K. Sessions

producer:
Denise Di Novi
Alison Greenspan
Edward McDonnell
Benjamin Melniker