microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Stepfordi Feleségek (2004)
The Stepford Wifes

. . . . . . . . . . 5.71
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 5.5
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 93 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  szatíra, vígjáték
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 12+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Joanna Eberhart (Nicole Kidman) úgy gondolja, mindent elért az életben. Õ az EBS televízió eddigi legfiatalabb elnöke, figyelmes férje van és két szép gyereke. A felszínen Joanna élete egyszerûen tökéletes... egészen addig a katasztrofális napig, amikor minden összeomlik körülötte. Kirúgják az állásából, problémák adódnak a házasságában, nem emlékszik, hova járnak iskolába a gyerekei. Joanna úgy érzi, kezd megõrülni. Egy idegösszeroppanás kell ahhoz, hogy õ és férje, Walter (Matthew Broderick) felülvizsgálják, mi a fontos az életükben, s végül felpakolják a családot, hogy mindent újrakezdjenek a connecticuti Stepford idilli kertvárosában.
Joanna azonban hamar gyanút fog, hogy valami nincs rendben ezzel a látszólag tökéletes várossal. Ugyanígy furcsállja a dolgok állását Bobbie Markowitz (Bette Midler), aki szintén nemrég költözött ide férjével (Jon Lovitz), és az építész Roger Bannister (Roger Bart) is; õ tönkrement kapcsolatát reméli helyrehozni a konzervatív Jerryvel (David Marshall Grant).
Valami nem stimmel, az egészen biztos. Elõször is ott vannak a feleségek. Mindegyik Claire Wellingtonra (Glenn Close) hasonlít - szépek, boldogok és szokatlanul tevékenyek a házimunkában. Tudnak sütni-fõzni, házat meszelni, füvet nyírni, játszani a gyerekekkel, és mindezek után még csipkés fehérnemûben, csábítóan várni haza a férjet a fárasztó nap végén.
Joannát teljesen összezavarják ezek a nagyszerû, de alárendelõdõ asszonyok, és kezdi egyre kényelmetlenebbül érezni magát. Walter azonban maradéktalanul elégedett. Különösen a Stepfordi Férfiak Egyesülete, a város közepén álló erõdszerû udvarház nyûgözi le. Szerinte a város olyan, mint egy álom. Amilyennek az életnek lennie kellene. Egészen addig, míg Joanna Eberhart közbe nem lép.






A történetrõl

A film az 1975-ös, azonos címû film felújítása, melyben az alkotók, Scott Rudin és Donald De Line producerek, Frank Oz rendezõ és Paul Rudnick forgatókönyvíró "egy igazi, modern amerikai vígjáték" lehetõségét látták meg. A regényt és a filmet az amerikai feminizmus 70-es évekbeli elsõ hullámára adott válasznak tartják, de az elmúlt harminc évben lezajlott társadalmi változások jó néhány új fordulatra is módot adtak a történetben. "A mai világban a nõk rendkívül erõsek tudnak lenni - mondja Rudnick. - Nagy lépéseket tettek elõre, de ez még nem mindig fér meg jól a házasságukkal. Létrehoztam tehát a "mintafeleségek" városát, és nevetünk az elképzelésen, és mindehhez még hozzá tudtam adni egy mai csavart is."
Frank Oz a film vonzerejét a vígjáték és a sötétség keverékében találta meg. "Veszélyes dolog is lehet vígjátékot készíteni, ha társadalmi kommentárral, a szereplõk érzelmeivel, a sötétséggel és a rosszal foglalkozol - mondja. - De szerintem az emberek érezni fogják, hogy a humorunkban rejlõ élnek célja van."
Rudnick hozzáteszi, hogy a film sajátos komikus perspektíváján keresztül a fogyasztás és a kapzsiság alaptémái is felszínre jutnak. "Stepford a tökéletes amerikai kertváros, mely látszólag a megtestesült polgári álom. Ez a pompás sportkocsik, a tökéletes anyák, a tökéletesen jól nevelt gyerekek és a tökéletesen boldog férjek városa... tökéletesebb, mint az emberileg lehetséges. És bármi ilyesmi kicsit túl tökéletes, hogy fennmaradjon."
A szatírában jártas Rudnick alig várta újabb közös munkáját Ozzal, fõleg mert a rendezõ olyan nagy tisztelettel viseltetik a komédia iránt. "Frank az írók álma, és remek munkatárs, de személy szerint azt csodálom benne a legjobban, hogy nagyon érti a humort. Tudja, hogy ki vicces, vagy hogyan lehet valakit viccessé tenni."
"Olyan vagyok, mint a hegyi vezetõk - mondja Oz nevetve. - Nem mászom meg a hegyet, ez a munka a színészekre vár. De szeretem megmutatni nekik az utat."
Egyikük, aki örömmel vette az útmutatást, Nicole Kidman volt, aki Joanna Eberhartot kelti életre. Ez a szereplõ tökéletes példája annak, hogy a nõk mi mindenhez képesek kezdeni manapság az életükkel. "Tetszett, ahogy Paul Rudnick a politikát a popkultúrával vegyíti - mondja -, Frank Oz pedig annyira ért ehhez a fajta anyaghoz, hogy tudtam, a vígjáték teljesen új területére fog elkalauzolni."
Sok humor forrása a Kidman által játszott szereplõ, a sikeres igazgató, akinek a karrier beárnyékolja emberi oldalát, és a túlhajszolt siker élõ példája válik belõle. Háttérbe kerül Joanna férje, Walter is, aki a modern technika révén felfedezi, hogy Stepfordban még a legátlagosabb férfi is királyként élhet. "Stepford nagyszerû elképzelés - mondja nevetve a Walter játszó Matthew Broderick. - A pasik a Férfiak Egyesületébe járnak szivarozni, bourbont inni, és különleges öltözékükkel mutatják meg a világnak klubtagságukat. Vannak itt plazmatévék, számítógépek, videojátékok - igazán férfiaknak való hely, ahol kényelmesen és otthonosan érezhetik magukat."
A stepfordi férfiak élén Mike Wellington áll, akit Christopher Walken személyesít meg. "Ennek az elképzelt városnak a férfi lakói sok tekintetben hasonlítanak a mai férfiakra - mondja. - Mélyen összezavarták õket az elmúlt fél évszázad társadalmi változásai. Úgy érzik, lemaradtak, hogy kritizálják õket... és tisztára õrültek. Ez a klub tehát rendkívül fontos számukra, mert itt tudnak szórakozni és elengedni magukat."
Glenn Close játssza Wellington tökéletes feleségét, Claire-t. Õ a város mintafeleségeinek mintapéldánya, a stepfordi események legfõbb szervezõje, háziasszonya, ezen kívül a helyi könyvklub vezetõje, és még tornagyakorlatokban is szakértõnek számít. "Wellington és felesége tekinthetõk a város királyának és királynõjének - mondja. - A férfi tette azzá a nõt, amilyennek most látjuk. Imádja a férjét, és ketten együtt jelenítik meg azt a párt, amilyen mindenki szeretne lenni ebben a városban."
"Õ testesíti meg Stepford komikus arcát a maga eszelõs megszállottságával és elmebajával" - magyarázza Rudnick, és hozzáteszi, hogy Close "hisztérikusan tökéletes" volt a szerepben.
"Amikor elõször gondolkodtam a filmbeli részvételemrõl, az jutott eszembe, milyen jó lesz egy nagyszerû színészcsapattal együtt dolgozni - mondja Close. - Most úgy látom, hogy a film sokkal többet ad vissza, mint amit elõször elképzeltem, mert a világ anyagiasságáról, a mértéktelen fogyasztásról és a külsõ megjelenésrõl szól - mindarról, amit társadalmunk manapság olyan megszállottan hajszol."
Rudnicknak célja volt az is, hogy feltárja Amerika átalakítás iránti mániáját. "Ebben a kultúrában az átformálásnak nagy szerepe van, azt hisszük, a tökéletesség majd megoldja minden problémánkat. A film igazából azt vizsgálja, vajon a tökéletesség tényleg megéri-e azokat a nehézségeket, melyeknek kitesszük magunkat a hajszolása közben."
Bette Midler játssza a kételkedõ Bobbie Markowitz szerepét. "Bobbie a New York-i Upper West Side-ról jött gúnyos, éles nyelvû és eszû teremtés - mondja a színésznõ. - Tudja, hogy van valami furcsa ezekben a dekoratív stepfordi nõkben, és ki akarja deríteni, hogy mi folyik a háttérben."
Ezzel a szándékával nincs egyedül, mert a szintén New York-i Joanna rögtön a megérkezésük után megtalálja vele a közös hangot, és így van ezzel a másik újonnan érkezett New York-i, az építész Roger Bannister is. A rendezõ szerint ez a három ember azért kötõdik szorosabban egymáshoz, mert idegen lényeknek érzik magukat egy idegen földön. "Olyan ez, mintha az országot járva nem találnál egyetlen amerikait sem - magyarázza Oz. - Aztán hirtelen két másik amerikai bukkan fel, és rögtön barátok lesztek."
Nicole Kidman szerint Joanna kapcsolata azért is válik szorosabbá Bobbie-val és Rogerrel, mert mindhárman kicsit távol érzik magukat a partnerüktõl. "A film egyik fontos témája Walter és Joanna házasságának konfliktusa - mondja Matthew Broderick. - Ez a történet igazából egy románc. Arról szól, hogy egy házasság elveszíti az alapját, és a két ember szeretné újra helyrehozni."
"Idejönnek erre a tökéletes helyre, ahol a nõk ragyogóak, a férfiak boldogok, és a házak is szépek - mondja Oz. - De végül is a tökéletlenség elfogadása tesz minket emberibbé, és õket is ez menti meg."
"A filmben a két ember szerelme a végsõkig próbára van téve - teszi hozzá Rudnick. - Szerintem ez több tekintetben is egy modern szerelmi történet."
Rudnick azzal is "modernizálta" az 1975-ös sztorit, hogy belevett egy homoszexuális párt, Rogert és Jerryt. Ez nem önmagában sajátos, hanem az az érdekes, hogy bár õk sem illenek bele a stepfordi közösségbe, mégis ott vannak, és ugyanúgy a tökéletességet hajhásszák, ahogy mindenki más. "Egy meleg pár ugyanúgy bele tud kavarodni ebbe a tökéletesség-õrületbe, mint a heteroszexuálisok - mondja Rudnick. - Sok meleghez hasonlóan Roger és Jerry is kicsit össze vannak zavarodva kultúránk óriási, gyors változásai miatt. Ezért amikor Stepfordba érkeznek, éppen ugyanannyi nehézség vár rájuk, mint a többiekre."
A filmben az amerikai kertvárosi álom jelenik meg, szatírával és thrillerrel kombinálva, és megvan benne minden a nemek harcától kezdve a sztereotípiákon át az egyéniség szükségességéig. Azt a kérdést teszi fel, hogy vajon egy olyan világban, ahol a klisék megtörése tesz valakit különlegessé, miért olyan veszélyes önállóan cselekedni... Stepfordban?


A forgatásról

Stepford a valóságban nem szerepel a térképen, Connecticut államban nem létezik ilyen nevû helység; arra azonban vannak utalások, hogy Ira Levint, a regény szerzõjét a Fairfield megyei kisvárosok ihlették, a nagy házakkal és nyírott gyepekkel teli szép, kertvárosi közösségek. Jackson De Govia látványtervezõ pontosan megértette, mit keresnek az alkotók - egy jómódú külvárost New York City mellett, ahova az emberek pihenni jönnek és élvezni a megszerzett javaikat, akár egyenes úton jutottak hozzá, akár nem. "A stepfordiak luxusban élnek, és nem szándékoznak mentegetõzni az életstílusuk miatt - magyarázza De Govia. - Senki nem is kérdezi tõlük, megszolgálták-e ezt a fényûzést. Megvan nekik, és a végsõkig ki is akarják élvezni."
Stepford idilljével szemben a film kezdetén New York jeleníti meg az "igazi világot", a maga acél-üveg-beton világával. "Kicsit érdes képek ezek, és szándékosan ilyennek szántuk õket - mondja Oz. - Így amikor Stepfordba érkezünk, minden sokkal kedvesebbnek és lágyabbnak tûnik, beleértve a nõket is."
Több tucat települést néztek végig Connecticutban és New Jerseyben, mert olyan házakat kerestek, melyek híven adják vissza a forgatókönyv által megkívánt idealizált város képét. "Stepford kinézetét a pénz határozza meg - mondja Oz. - Ezt a pénzt a számítógépes, az elektronikai és a dot-com szférában dolgozó emberek keresték. Pompás, új otthonaik vannak, ezért aztán a városnak nincs is igazi története vagy sajátos hangulata."
Paul Rudnick egy Martha Stewart/Ralph Lauren-féle életstílushoz hasonlítja a város. "Olyan életforma ez, melyet a valóságban nem lehet elérni hatalmas személyzet és egy csomó kiszolgáló nélkül" - magyarázza Rudnick.
Ann Roth, az elismert jelmeztervezõ hozzáteszi, hogy a férfi oldal tele van telített színekkel, és erõs színezõanyagokkal, míg a nõi oldalt a virágszínek jellemzik. "Martha Stewart színei a természetbõl és a tavaszból jönnek - mondja. - Ezért látjuk a házakban az õszibarack- és tengerszíneket, a zöld és sárga árnyalatokat, másrészt viszont ott vannak a lilák, pirosak és mahagónik a férfiak oldalán. Ez felveti a kérdést: Hogy tudott egy ilyen férfi egy ilyen nõt elvenni?"
"A bálterem-díszlet különösen jellemzõ szimbóluma Stepfordnak - mondja De Govia. - Egyben jól mutatja a feleségek világát. Szépek, illatosak, jóízûek, és sokba kerülnek."
A báltermi jelenetet Pat Birch koreográfus állította össze; keringõzni tanította a színészeket, és ötven olyan párt keresett, akik báli ruhában és szmokingban suhantak a parketten. "Nagyon szerettem ezt a jelenetet, mert az egyik elsõ film, amit gyerekkoromban láttam, a "The Merry Widow" volt, Lana Turner és Fernando Lamas fõszereplésével - emlékezik vissza Bette Midler. - Rendkívüli hatást tettek rám a színek, a kavargó szoknyák, a zene és a szép emberek. Mondtam Scott Rudinnak, hogy negyven éve nem láttam szép valcert filmen, õ meg azt mondta, hogy a "The Merry Widow"-t láthatom újra. És valóban, itt valami nagyon hasonlót láttam viszont - még a világítás is hasonlít."
Nemcsak Midler élvezte ezt a jelenetet. "Hányszor lehet egy helyen együtt látni ennyi nagy formátumú színészt? - kérdezi Rudnick. - Még akkor is megnézném ezeket az embereket, ha egy autóreklámban szerepelnének."
A Midsummer Dinner Dance jó alkalmat nyújt a stepfordi asszonyoknak, hogy teljes díszben mutatkozzanak a társaságban. Ragyogó báli ruhák, fejtetõre fésült frizurák, sõt még fejdíszek is ajánlottak a város legelõkelõbb partiján, egyben a film legnagyobb jelenetében, ahol a varázslatos dekorációktól kezdve a színes kosztümökig és az elegáns koreográfiáig minden a közösségi ideálokat jeleníti meg. Ann Roth itt a jelmezek révén is kifejezi a város dekadenciáját és nem evilágiságát. Nicole Kidmant például könnyû estélyi ruhába öltöztette. "Azt akartam, hogy Joanna éterinek és nem egészen eviláginak tûnjön - magyarázza. - Az elefántcsontszín szinte teljesen egybeolvad a bõre színével, és ettõl még valószínûtlenebb a megjelenése."
A stepfordi otthonok révén kaphatjuk meg a kulcsot az idillikus közösség meghatározásához is. Számos connecticuti helyszín maradéktalanul megfelelt a filmnek. A norwalki Lockwood-Mathews Mansion Múzeum lett a stepfordi nõk tevékenységének központja. A múzeum volt a helyszíne az eredeti 1975-ös filmben a férfiak klubjának, s ez az egyetlen olyan helyszín, melyet a stáb ismét használt a forgatás során. A 62 szobás épületet az 1860-as években építtette LeGrand Lockwood, ez az egyik legszebb Második Császárság stílusában épült vidéki ház. A város 1941-ben vásárolta meg, és 1971-ben nemzeti mûemlékké nyilvánították.
Amikor a forgatás befejezõdött, új szakasz kezdõdött a munkálatokban, mely a vizuális effektusok elkészítésére irányult. Ezt a munkát Scott Souter és Frank Petzold felügyelték. Souter a Tippett Stúdió munkatársa, melyet a világ egyik vezetõ karakteranimációs és vizuális effekt központjának tartanak. Arról ötleteltek a rendezõvel és a produkciós stábbal, hogyan lehetne fokozni a film komikus elemeit a képi elemek révén. "A vizuális humornak és az idõzítésnek nagyon precíznek kell lennie - magyarázza Souter. - Ebben nem lehet tévedni. Szerencsére Frank remekül tudta közvetíteni számunkra, hogy hová szeretne eljutni. Nagyon jól meg tudja ítélni, hogy mi mulatságos."


szereplők:
Nicole Kidman ... Joanna Eberhard
Matthew Broderick ... Walter Kresby
Bette Midler ... Bobbie Markowitz
Glenn Close ... Claire Wellington
Christopher Walken ... Mike Wellington
Roger Bart ... Roger Bannister
David Marshall Grant ... Jerry Harmon
Jon Lovitz ... Dave Markowitz
Dylan Hartigan ... Peter Kresby
Fallon Brooking ... Kimberly Kresby
Faith Hill ... Sarah Sunderson
Matt Malloy ... Herb Sunderson
Kate Shindle ... Beth Peters
Tom Riis Farrell ... Stan Peters


fényképezte:
Rob Hahn

vágó:
Jay Rabinowitz

látvány:
Jackson De Govia

jelmez:
Ann Roth

zene:
David Arnold

művészeti rendező:
Peter Rogness

producer:
Donald De Line
Gabriel Grunfeld
Scott Rudin
Edgar J. Scherick