információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
Mit tennél, ha a mobiltelefonodban egy vadidegen hang kétségbeesetten könyörögne, hogy mentsd meg az életét? Letennéd rögtön, mondván ez egy rossz vicc, vagy végiggondolnád, mi van, ha mindez komoly, és te vagy az illetõ utolsó esélye, hogy megmeneküljön? Nos, mit tennél?
Egy teljesen véletlen hívás õrült rohanásba sodor egy fiatalembert, hogy megmentse egy nõ életét. Az Oscar-díjas Kim Basinger (Szigorúan bizalmas) alakítja Jessica Martint, a középiskolai tanárnõt és anyát, akinek addigi békés élete egyik pillanatról a másikra feje tetejére áll, amikor elrabolja otthonából öt ismeretlen fegyveres, és egy titokzatos helyre hurcolja. Jessicanak, utolsó elkeseredett próbálkozásként, hogy megmentse életét, sikerül egy összetört telefont megragasztani, és találomra egy számot felhívni. Ryan (Chris Evans a Már megint egy dilis amcsi filmbõl), egy gondtalan fiatalember válaszol a rémült hívásra, és ezzel hirtelen Jessica utolsó reménysége lesz. Semmi mást nem ismerve, mint Jessica suttogó, megrémült hangját a szaggatott telefonhívásból, pottyan bele Ryan a csalók és gyilkosok világába, és kezd õrült kutatásba, hogy megtalálja és megmentse a nõt...
A filmben rutinos és kiváló színészek sora látható: Jason Statham (Az olasz meló, A szállító), Eric Christian Olsen (Damb és Damber: Dilibogyók 2.), Noah Emmerich (Truman show, A fegyverek szava) és William H. Macy (Fargo). A film rendezõje David R. Ellis (Végsõ állomás 2.). A forgatókönyvet Chris Morgan írta, Larry Cohen ötletébõl. A két producer: Dean Devlin (A hazafi, A függetlenség napja, Godzilla) és Lauren Lloyd.
A PRODUKCIÓRÓL
Megszólal a mobiltelefon, és ezzel egy hihetetlenül mozgalmas, lélegzetelállító kaland veszi kezdetét. A Mobil címû akcióthriller egy húszegynéhány éves, átlagos fiatalember hõssé válásáról szól, akit a sors szeszélye arra kényszerít, hogy megmentse egy nõ életét.
Kis túlzással azt mondhatnánk, hogy a film létrejöttének története legalább olyan fordulatos és izgalmas, mint a cselekménye. Az egész jó néhány évvel ezelõtt kezdõdött, amikor Larry Cohen - aki egy másik, népszerû "telefonos" thriller, A fülke forgatókönyvírója - papírra vetette a forgatókönyvet, és az Lauren Lloyd asztalára került, aki akkoriban a Sony Pictures gyártási igazgatóhelyettese volt. Lloydnak tetszett, amit olvasott, de képtelen volt munkatársait meggyõzni, hogy vágjanak bele a produkcióba. "Az alapötlet, hogy valaki képtelen lerakni a telefont, amikor hallja, hogy egy ember életveszélyben van, annyira szívhez szóló, hogy azon mód beleszerettem a könyvbe" - mondja Lloyd.
Nem sokkal az után, hogy elolvasta a Mobil forgatókönyvét, Lloyd kilépett a Sonytól, és független producerként dolgozott tovább. De nem felejtette el, hogy milyen nagy lehetõséget látott a sztoriban. Rögtön megszerezte magának a forgatókönyv jogait, majd odaadta egy közeli barátjának, Dean Devlinnek, aki olyan akciófilm-sikerek producereként dolgozott korábban, mint A függetlenség napja és A hazafi. Devlin is látott benne fantáziát, így együtt dolgoztak tovább. Új ötletek reményében Devlin és Lloyd bevonta a munkába Chris Morgan forgatókönyvírót, és együtt dolgozták ki a Mobil sztorijának végsõ formáját.
A producerek olyan rendezõt kerestek a filmhez, aki egyéni érzékenységgel, újszerûen tudja az akciójeleneteket megközelíteni. Megtalálták az emberüket David R. Ellis személyében, aki veterán kaszkadõr-koordinátorból és rendezõasszisztensbõl vált rendezõvé, és már bizonyított mind a nézõk, mind a New Line Cinema producerei elõtt a Végsõ állomás 2. címû sikeres thrillerével. Ellis rögtön munkához látott, és ügyesen megoldotta, hogy valóságos és izgalmas akciójeleneteket hozzon létre, de úgy, hogy azok ne egy folytonos robbanássorozatnak tûnjenek. "Ez a film igazi versenyfutás az idõvel, fõszereplõje egy fõiskolás korú átlagember - mondja Ellis. - Ryan nem szuperhõs, és a kihívás az volt, hogy a jelleméhez jól illeszkedõ jeleneteket alkossunk."
Ellis magas színvonalon felelt meg a kihívásnak újszerû megközelítést alkalmazva az autós üldözések és a számtalan akciójelenet filmezésénél. Az ütközések és a roncsok helyett Ellis más oldalát mutatta be ezeknek a jól ismert jeleneteknek. "David egészen újszerûen forgatta le ezeket a jeleneteket. Az autós üldözések nem az ütközésekrõl szóltak, ezek szinte nem is voltak bennük, sokkal érdekesebben vette föl az ilyen képsorokat" - mondja Dean Devlin.
A rendezõ kiválasztása után a következõ feladat a helyszín felkutatása volt. Az eredeti terv szerint Boston környékén lett volna a forgatás, de a sztori megváltozott, és az idõjárás is arra kényszerítette a producereket, hogy Los Angelesbe helyezzék át a helyszínt. "Hatalmas mennyiségû film készül Kanadában és a tengerentúlon, Európában. Mi viszont nagyon büszkék vagyunk rá, hogy az egész filmet Los Angelesben forgattuk - mondja Dean Devlin. - Elképesztõ, hogy mennyi ember, egész stábok nem találnak itt munkát, mert a produkciók elhagyják az országot. Tényleg nagyon büszkék vagyunk arra, hogy Los Angelesben tudtunk forgatni." Rendkívül nagy elõnyt jelentett a produkciónak munkaszervezési és alkotói szempontból is, hogy a filmet Los Angelesben forgatták.
A SZEREPLÕK KIVÁLASZTÁSA
Jessica Martin szerepére, akinek elrablása és megpróbáltatásai a történet legfontosabb szála, a producerek az Oscar-díjas Kim Basingert kérték fel. A figura megformálása során Basingernek az érzelmek széles skáláját kellett közvetíteni, a félelemtõl és gyengeségtõl a bátorságig és kitartásig, hiszen rejtélyes elrablása során saját és családja életéért kellett küzdenie. "A legmeglepõbb számomra Kim alakításában az volt, hogy milyen magas színvonalon sikerült neki a szerepet megfogni - állítja Dean Devlin producer. - Sosem próbált vonzónak és hõsiesnek látszani. Egy olyan ember volt, akit a helyzete minden megpróbáltatása és brutalitása gyötri."
Azért, hogy minél jobban bele tudja magát élni a szerepbe, Basinger igen szorosan együttmûködött a rendezõvel, és olyan extrém körülményeket próbált létrehozni munka közben, amely a lehetõ legközelebb áll a filmbélihez. "Nagyon szerettem volna valóságos környezetet, így megkértem Davidet, hogy a nélkülözhetetlen embereken kívül senki se legyen jelen a felvételek alatt - mondja Basinger. - Teljesen egyedül akartam lenni, hogy fizikailag, szellemileg és érzelmileg is át tudjam érezni a helyzetet."
Evans - aki ígéretes pályafutás elé néz, hiszen a nemsokára bemutatásra kerülõ "Fantastic Four" címû filmben Johnny Storm/The Human Torch negatív figuráját alakítja - egy gondtalan srác, akit felhív Jessica, és így válik a nõ utolsó esélyévé. A szerep igen magas színvonalú színészi játékot kíván meg, hiszen a jelenetei többsége telefonbeszélgetés, de szükség van fizikai képességeire is az akciókban. "A legmegerõltetõbb szerep, valószínûleg egész életemben. Végig levegõért kapkodva, pánikba esve kellett játszani - emlékszik vissza Evans. - Minden felvétel elõtt ugráltam, fekvõtámaszokat csináltam, aztán futás fel egy lépcsõn vagy át egy forgalmas utcán, szóval jó kis edzés volt az egész."
"Szeretem a szereplõt a jelenetek középpontjában látni, így nagyon fontos volt, hogy Chris minél több, még biztonságos akciót megcsináljon - meséli David R. Ellis rendezõ. - Ezért beírattuk Christ egy speciális autóstanfolyamra, melyet nagyon jól elvégzett, így szinte minden jelenetben vele tudtunk forgatni."
Nagyon érdekes feladat volt Kim Basingernek és Chris Evansnak úgy játszani, hogy csak telefonon beszéltek egymással. Mindkét színész ezért kerülte a találkozást, így tartva meg bizonyos fokú anonimitást egymás elõtt. "A forgatás legnagyobb részében Kim és Chris egymástól teljesen függetlenül dolgozott - magyarázza David R. Ellis rendezõ. - Elõször Chris jeleneteit vettük fel, és a párbeszédekbõl csak az õ mondatait. Ez különösen akkor volt nehéz, amikor fél kézzel a kormányt fogva kellett telefonálnia. Kim jeleneteit a forgatás utolsó heteiben forgattuk, így neki Chris már felvett mondataira kellett reagálni. A vágás során kellett közöttük megteremteni azt a láthatatlan viszonyt, amely összefûzi õket, úgy, hogy a valóságban szinte sosem voltak a telefon két végén egy idõben."
A filmben játszik még egy jól ismert színész, William H. Macy, aki egy öreg rendõrt alakít, aki segít Ryannek. Az Oscarra is jelölt mûvészt olyan drámákból ismerhetjük, mint a Fargo vagy "The Cooler". Macy nagyon ritkán látható olyan akciógazdag filmben, mint a Mobil. "Még soha nem dolgoztam ilyen filmben - állítja Macy. - Már a forgatókönyvet olvasva éreztem, ez nem egy idióta, erõszakos akciófilm. Azért vállaltam el, mert ez egy igazi krimi, az elejétõl a végéig lélegzetelállítóan izgalmas.“ Macyt az is izgatta a szerepben, hogy életében elõször játszhatott verekedõs jelenetben: "Nagyon büszke vagyok a bunyós jelenetre, nagyon szépen koreografált jelenet - mondja. - Leginkább az tetszett a verekedésben, hogy nagyon durva és kemény, mégsem túl profi. Keveset ütünk ököllel, inkább birkózáshoz hasonlít. Nagyon valóságosnak tûnik az egész, különösen, hogy utána kék-zöld foltokkal látszom egy kádban."
"Bill kíváló színész. Bár még senki sem látta olyan szerepben, ahol akár csak fenékbe rúgna valakit, biztosak voltunk benne, hogy megtalálja ez a szerep - emlékszik vissza Dean Devlin producer. - Ha valaki ilyen intelligens és tehetséges, mindent meg tud oldani."
David R. Ellis eleinte félt a gondolattól, hogy együtt dolgozzon Macyvel. "Minden munkája tetszett, de azok között egyetlen olyan sem volt, amely hasonlítana ehhez a produkcióhoz - vall errõl Ellis. - Már az megrémített, hogy érdekli a szerep. De bejött, jó választásnak bizonyult. Olyan színész, aki szinte elkényeztet, mindig kész dolgozni."
Az egyik mellékszereplõ, az angol Jason Statham jól ismert az akciómûfaj kedvelõinek körében Az olasz meló és A szállító címû sikerfilmekbõl. A Mobilban negatív hõst alakít: az emberrablók vezetõjét. "Mindig is élveztem gonosztevõt játszani - mondja Statham -, mivel sokkal nagyobb szabadságot biztosítanak nekem az efféle figurák, mint a pozitív karakterek."
A rendezõi intenció szerint Statham és Kim Basinger nagyon érdekes módszerrel közelített kettejük igencsak feszült jeleneteihez. "A testközeli jeleneteket Kim és Jason között nem próbáltuk el elõre, így Kim nem tudta, mi fog vele történni. A jeleneteket csak Jasonnel beszéltem meg - mondja Ellis. - Az egyik jelenetben a Jason által alakított Ethan megmondja a Jessicát megformáló Kimnek, hogy tudja, hol van a nõ fia, és tervezi elrabolni. Jason a jelenetben odalép Kimhez, leveszi a szíját, és rátekeri a nyakára, majd fojtogatni kezdi. Errõl Kim nem tudott elõre: ettõl vált ez a jelenet igazán vérfagyasztóvá, bár mindketten tudták, hogy meddig mehetnek el."
A Mobil szereplõi között láthatunk még olyan tehetséges színészeket is, mint Noah Emerich (Truman show), Eric Christian Olsen (Dumb és Dumber: Dilibogyók 2.) és Richard Burgi (24).
Bár a Mobil szereposztása igen figyelemreméltó, mégis a történetvezetés tempója teszi igazán egyedülállóvá a filmet. Olyan sûrûn követik egymást az események, hogy a film szinte állandóan mozgásban van, nem hagyva egy pillanatra sem lankadni a nézõk figyelmét. "Ez a film végig mozgásban van - mondja Dean Devlin producer. - Úgy gondolom, hogy ez a film attól egyedülálló, hogy bár egy pillanatra sem áll meg, és legalább akkora energia van benne, mint a Féktelenülben, mégis állandó izgalom sugárzik a jelenetekbõl a szereplõk közötti feszültség miatt. Tulajdonképpen egy igazi krimit látunk akciófilmnek álcázva - ettõl különleges a film."
Kiváló szereposztás, rendkívüli történet, izgalom és akció páratlan egyensúlya, a Mobilban mindenki talál valamit - közte egy üzenetet.
"A Mobil akciófilm, mégis szól a szociális és morális felelõsségrõl is - magyarázza Dean Devlin producer. - A történet mélyén egy kérdés húzódik meg: Miért segítünk másokon? Mi a jutalom? Ebben a filmben a jutalom a segítség maga, és ez elég ok arra, hogy segítsünk. Szeretném hinni, hogy megnézve a filmet, valami még ott marad a nézõben a sok borzongás, nevetés és izgalom után. Remélem, elgondolkozik azon, hogy miért fontos másokon segíteni."