információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
AZ ÚJ TERV
2001 decemberében mutatta be Steven Soderbergh a saját változatát egy régi, mára klasszikussá vált filmbõl, az "Ocean’s Eleven"-bõl (a filmet Magyarországon A dicsõ tizenegy címen forgalmazták). A remake-ben hemzsegtek a sztárok, ennek ellenére az elsöprõ siker a neves producer, Jerry Weintraub legmerészebb álmait is felülmúlta. "Mindig is nagy reményeket fûztem az Ocean’s Eleven - Tripla vagy semmihez. A szereposztás fantasztikus volt, a rendezõ briliáns, a forgatókönyv nagyszerû, a történet pedig csodálatos" - emlékszik vissza Weintraub, akinek nem kevés gyakorlata van sikerfilmek gyártásában. Az õ nevéhez fûzõdik a népszerû Karate kölyök-sorozat, valamint olyan mozik, mint a Nashville, az Étkezde és az "Oh, God! "Szerintem az egyik legfontosabb ok, amiért az emberek moziba mennek az, hogy menekülni akarnak - folytatja a producer. - Vesznek egy zacskó pattogatott kukoricát, egy kólát, elhelyezkednek a székben, hogy megnézzék a filmet, és jól érezzék magukat. Az elég hamar világossá vált, hogy a közönség nagyon jól szórakozott, amíg az Ocean’s Eleven - Tripla vagy semmit nézte."
Weintraub elmondása szerint az Ocean’s Eleven - Tripla vagy semmi reklámkörútján, egy római sajtótájékoztatón vetették fel a szereplõknek és a stábnak a folytatás kérdését. Igaz, akkor még senki sem reménykedett abban, hogy sikerül még egy film erejéig ezt a sztárgárdát összeterelni. Ennek ellenére még aznap este, vacsora közben Soderbergh bejelentette, hogy elkezdett benne formálódni egy sztori, amely az Örök Városban játszódna.
"Fel sem merült bennem, hogy kéne csinálni még egy Ocean-filmet, egészen addig, míg Rómába nem utaztunk, hogy népszerûsítsük az Ocean’s Eleven - Tripla vagy semmit. Egyszerûen beleszerettem a városba - meséli Soderbergh. - Elkezdtem azon gondolkozni, mi lehetne a következõ történet, és egyre inkább úgy gondoltam, hogy a helyszín csak Európa lehet."
"Steven akkor járt elõször Rómában, és láttam valami különös csillogást a szemében - emlékszik vissza Andy Garcia. - A város beindította a fantáziáját, és már akkor elkezdte a folytatást emlegetni, sõt írni, amikor még ott voltunk."
Miután visszatértek Los Angelesbe, Weintraub talált még valamit, ami tovább inspirálta a munkát. Ez George Nolfi forgatókönyve volt, a "Honor Among Thieves", amely arról szólt, hogy húzza csõbe Amerika legügyesebb tolvaját Európa legügyesebb tolvaja. "A forgatókönyvben óriási ötletek voltak, amelyek tökéletesen passzoltak az Ocean’s Twelve - Eggyel nõ a téthez, ezért elküldtem a könyvet George-nak, Bradnek és Stevennek, és kértem, olvassák el - mondja Weintraub. - Mindannyiunknak tetszett. De a történetben két fõszereplõ volt, úgyhogy a legnagyobb feladatot az jelentette, hogy átszabjuk a mi csapatunkra."
"George Nolfi könyvének hangvétele nagyon közel állt az Ocean’s Eleven - Tripla vagy semmi hangvételéhez - meséli Soderbergh. - Az én alapötletem a folytatáshoz az volt, hogy Benedict mindannyiuk nyomára bukkan, nekik pedig Európába kell menniük, és csak úgy tudják visszafizetni, amit tõle elloptak, ha egy egész sorozatnyi rablást követnek el. Az elsõ filmben még az jelentette az élvezetet, hogy láttuk, amint sikert sikerre halmoznak, és sok minden bejön nekik. Most viszont arra gondoltam, sokkal szórakoztatóbb lenne, ha ezúttal semmi sem jönne nekik össze, már a legelejétõl kezdve...
Úgy döntöttünk, összeolvasztjuk George forgatókönyvét az én néhány ötletemmel, és ebbõl valami nagyszerû dolog jött ki, ami tökéletesen illeszkedett az elsõ részhez. A nehézséget nem az jelentette, hogy a ’Honor Among Thieves’-t Ocean’s Twelve - Eggyel nõ a tétté alakítsuk, hanem az, hogy George-nak és nekem olyan iszonyú sok ötletünk volt, hogy annyit lehetetlen volt bepréselni a végleges forgatókönyvbe, és kénytelenek voltunk kiszórni jó néhányat."
"Bátran állíthatom, hogy akár öt forgatókönyv is kijönne azokból az ötletekbõl, amelyeket részletesen kidolgoztunk - meséli az Ocean’s Twelve - Eggyel nõ a tét forgatókönyvírója, George Nolfi. - Az írás szokatlanul gyorsan ment, mert már a kezdet kezdetén számos ötlet várt a sorára a jegyzetekben. És végül a többségük megmaradt jegyzetnek, és nem kerülhetett be a könyvbe. Le kellett csiszolnunk a felesleget - mintha csak egy darab márványon dolgoztunk volna."
"Biztosra akartunk menni abban a tekintetben, hogy a forgatókönyv egyik szerepet sem részesíti elõnyben a többivel szemben - mondja Clooney, aki Soderbergh társa a Section Eight produkciós cégben, amely a Jerry Weintraub Productionsszal együtt mindkét Ocean-filmet gyártotta. - Nagyszerû volt ebben a színészcsapatban, hogy senkinek eszébe sem jutott, hogy valakinek jobb vagy több szövege lenne. És ez az, amit Steven is mindig hangsúlyozott: hogy ez a társaság fantasztikusan nagyvonalú. Senki sem akarta kisajátítani egy-egy jelenetet.“
EGGYEL NÕ A TÉT
Összehozni a világ legnagyobb mozisztárjait az Ocean’s Eleven - Tripla vagy semmihez legalább olyan vakmerõ ötletnek tûnt, mint Danny Ocean terve a 160 millió dollár elrablására. Az viszont, hogy ezt a szereplõgárdát újra összetrombitálják egy újabb filmhez, ráadásul úgy, hogy még egy maroknyi kivételes színészt hozzáadnak a már bevált csapathoz, egyenesen lehetetlennek tûnt. És az is lett volna mindenkinek, akit nem Jerry Weintraubnak hívnak.
"Senki sem gondolta, hogy össze tudjuk hozni ezt a filmet - idézi fel Weintraub a kétségeket. - Logisztikai bûvészmutatvány ilyen kaliberû sztárok programját összeegyeztetni egy hetvenhét napos forgatásra. Az könnyítette meg a dolgunkat, hogy mindannyian vissza akartak jönni."
"A társaság mindent elkövetett, hogy újra együtt dolgozzon - annyit, amennyit csak lehet - jegyzi meg Clooney. - Azonos filozófiát vallunk a munkánkról: ha nem élvezzük azt, amit csinálunk, idióták vagyunk. Ennél a filmnél mindannyian élveztük a munkát.
Ennek ellenére hihetetlen volt, hogy valaha is sikerül összeegyeztetni ennyi elfoglalt színész programját. De Jerry valahogy mégis megoldotta - folytatja Clooney. - Mindannyian nagyon kedveljük õt. Ha õszinte akarok lenni, mindannyian gondolkodás nélkül mennénk utána bárhova, pusztán azért, mert õ kért meg rá."
"Egyszer úgy jellemeztem Jerryt, hogy Las Vegas pápája - meséli Brad Pitt. - De szerintem azóta már kiterjesztette a birodalmát."
"Minden rendezõ álma, hogy olyasvalakivel dolgozhasson, mint Jerry - vallja be Steven Soderbergh. - Remek dramaturgiai érzéke van, és nagyon jó ösztönnel választ színészeket. Ezt a két filmet lehetetlen lett volna nélküle megcsinálni. Ráadásul kiterjedt kapcsolatrendszerének köszönhetõen olyan európai helyszíneken is forgathattunk, amelyeket másképp szinte lehetetlen lett volna megszerezni. És mindezeken felül még arra is volt gondja, hogy mindenki jól érezze magát.
Amikor valaki azt kérte tõlem, jellemezzem Jerryt, azt mondtam: ‘Nos, senkinek sem kell megerõltetnie az emlékezõtehetségét, hogy felidézze, találkozott-e vele vagy sem. Ha valakinek felteszed a kérdést: találkoztál már Jerry Weintraubbal?, biztos, hogy nem azt a választ fogod kapni: Hát, nem is tudom.’ Jó a társaságában lenni, és mellesleg a legjobb producer, akit valaha láttam" - fejezi be Soderbergh.
Az egész társaság csak elismerõen tud beszélni a kivételes producerrõl, de ha lehet, még nagyobb rajongással beszélnek a rendezõrõl, Steven Soderbergh-rõl. "Steven nagyon eredeti figura - lelkendezik Matt Damon. - A munkamorálja olyan, amilyennel még soha nem találkoztam."
"Steven minden napja a forgatásról és a vágásról és a munkáról és újabb megoldások kitalálásáról szól - mondja Clooney, akinek az Ocean’s Twelve - Eggyel nõ a tét már a negyedik közös filmje Soderbergh-gel. Mi meg a nap végén már csak annyit tudtunk mondani, hát mi kikészültünk, jöhet egy pohár bor."
"Az õ lendülete belõlem is a legkreatívabb oldalamat hozza elõ. Ezt szeretem Steven forgatásain: hogy mindenkibõl a lehetõ legjobb teljesítményt hozza ki - mondja Julia Roberts, aki Oscar-díjat kapott Soderbergh filmjében, az Erin Brockovich - Zûrös természetben nyújtott alakításáért. - Ez a negyedik filmem vele. Steven nagyon precíz, ugyanakkor mindig odafigyel arra is, hogy a dolgok mozgásban legyenek, mindenkiben életben tartja a lelkesedést, és eléri, hogy egyre elszántabban dolgozz a közös célért. Mindannyian boldogan vettünk részt a munkában."
Amikor nem sokkal a forgatás kezdete elõtt kiderült, hogy Roberts ikreket vár, Soderbergh és George Nolfi átdolgozták a forgatókönyvet, és ezt a fordulatot is beépítették történetbe. "Steven megváltoztatott néhány dolgot, és ez még izgalmasabbá tette számomra a sztorit" - mondja a színésznõ.
Soderbergh tehetséges és szenvedélyes filmkészítõ, aki nem elégszik meg pusztán a rendezéssel. Mindenhez ért, ami a filmmel kapcsolatos, és részt is vesz a munkában, a történet kidolgozásától a kamera kezeléséig.
"Steven egészen kivételes rendezõ, író, operatõr és vágó - szögezi le Weintraub -, ami azt is jelenti, hogy reggel, amikor megérkezik a forgatásra, nem kell öt különbözõ emberrel hosszas beszélgetésbe mélyednie. Csak besétál, és levezényli a munkát. Tökéletesen képben van, teljesen felkészült, és nem fél valami újat kipróbálni. Minden nap meg tud lepni."
"Azzal, hogy ennyi feladatkörben otthon van, egészen másképp látja a filmkészítést, mint a többi rendezõ. És a munka is sokkal gyorsabban halad - jegyzi meg Don Cheadle, akinek nem csak a rendezõvel, hanem George Clooney-val is ez a negyedik közös filmje. - Mindig hozzáad valami újat az elegyhez, próbára teszi magát és minket is."
"Rengeteg operatõr van, akik sokkal képzettebbek és tehetségesebbek, mint én, de azzal, hogy saját magam operatõre lehetek, pontosan azt tudom megvalósítani, ami a fejemben van - magyarázza Soderbergh. - Az én szememben nem választható szét a világítás és a fényképezés a rendezéstõl. Sokat nyerek azzal, hogy képes vagyok a kamerába nézni, és úgy nézni, amit felveszünk. Sokkal izgalmasabb így."
Andy Garcia szerint "Steven a nagyszerû sportolókhoz hasonlóan spontán, és el tudja vetni az eredeti tervet, hogy valami új történhessen. Pontosan tudja, hogy az elõre nem tervezett pillanatok dobják fel igazán a filmet..."
A régi szereplõgárdához ketten is csatlakoztak. Julia Roberts mellett a nõi mezõnyt erõsíti Catherine Zeta-Jones, Soderbergh Oscar-díjas filmdrámája, a Traffic sztárja, aki maga is Oscar-díjat kapott a Chicagóban nyújtott alakításáért.
"Miután a Trafficben együtt dolgoztam Stevennel, mindig újra át akartam élni ezt az élményt egy másik filmben - meséli Zeta-Jones. - Mindegy, hogy min dolgozik, számára az a legfontosabb, hogy mindenki a folyamat részesének érezze magát. Ennek köszönhetõen a szereplõk és a stábtagok teljes erõbedobással dolgoznak."
"Az Isabelt alakító színésznõ kiválasztása perdöntõ volt - mondja Soderbergh. - A folytatásban ugyanis központi szerepet játszik ez a figura, aki az elsõ filmben meg sem jelent. Ezért olyasvalakire volt szükségünk, aki uralni tudja a vásznat. Catherine pedig pontosan ilyen."
A film fontos szereplõje Francois Toulour, a gazdag európai playboy, aki éjszakánként titokban átvedlik Night Foxszá, az elkaphatatlan mestertolvajjá. A figurát az elismert francia színészre, Vincent Casselre bízta Soderbergh. Cassel olyan filmek sztárja volt, mint a Gyûlölet és az Elizabeth. Amikor a 2003-as Cannes-i Filmfesztiválon összefutottak, a rendezõ megkérdezte Casselt, hogy lenne-e kedve csatlakozni az Ocean’s Twelve - Eggyel nõ a tét szereplõgárdájához. Cassel azonnal igent mondott, anélkül, hogy olvasta volna a forgatókönyvet.
"A legelsõ naptól kezdve befogadott a csapat - meséli Cassel. - Nagyon értenek hozzá, hogy jó hangulatot varázsoljanak a forgatáson."
"Vincent Casselt már számos filmben láttam, de mindig le tudott nyûgözni - mondja Soderbergh. - Amikor elkezdtünk dolgozni a forgatókönyvön, már akkor mondtam mindenkinek, hogy õt akarom Toulour szerepére. Volt egy olyan érzésem, hogy remekül be fog illeszkedni a csapatba, és könnyen belemegy a játékba. És valóban így történt. Szórakoztató, vág az esze, és azonnal felvette a ritmusunkat."
A JÁTÉKOSOK
Az Ocean’s Twelve - Eggyel nõ a tét kezdetén Danny Ocean és a társai már egész máshol tartanak az életükben, mint amikor elbúcsúztunk tõlük. Legalábbis látszólag. Egy vérbeli tolvaj ugyanis nem tud kicsiben játszani.
"Az egykori csapat tagjai gõzerõvel dolgoznak azon, hogy hétköznapi életet éljenek, de mégis akkor a legboldogabbak, ha egy újabb rablást tervezgethetnek - ismeri el George Clooney. - Szükségük van arra az adrenalinlöketre, amit az elmúlt három évben kénytelen voltak nélkülözni."
Steven Soderbergh szerint "remekül jellemzi a figurákat, hogy mit csináltak a rájuk esõ pénzzel. És persze jó nézni õket, ahogy kinyomozzák, ki fújta be õket Benedictnek."
DANNY OCEAN
Az elképesztõen szemtelen Las Vegas-i rablással Danny Ocean egy csapásra az alvilág egyik leghírhedtebb és legelismertebb agya lett. Miután elosztotta a 160 milliót, újra feleségül vette exnejét, Tesst, és letelepedett Connecticutban.
"Danny éppen a másodszorra ünnepelt harmadik évfordulójukra vesz ajándékot a feleségének, amikor Tess nyugtalanító hírekkel hívja fel - árulja el Clooney. - Mindenki nyugis, törvényes életet akart élni, de úgy szórták a pénzüket, mint az õrültek. És a múltunk elkezd kísérteni..."
RUSTY RYAN
Rusty Ryan bûnözõi karrierje új erõre kapott, amikor Danny Ocean beválogatta a csapatába, és legfõbb bizalmasává tette a Benedict-féle munkában. A jövõje azonban sokkal többet tartogat, mint még egy nagy dobást - talán egy igazi románcot is.
"Az elsõ filmben Rusty meglehetõsen aszexuálisnak tûnt fel - mondja Brad Pitt túlságosan komoly arccal. - De a második részben ezt mindenképpen tisztázni szerettük volna. Ezért aztán kapott egy nõt, aki felkelti az érdeklõdését."
LINUS CALDWELL
A tehetséges pályakezdõ, Linus Caldwell sok jópontot szerzett a Las Vegas-i rablásban, de úgy tûnik, a mesteri zsebtolvaj ambíciói aláaknázzák frissen szerzett szakmai tekintélyét. "Linus szeretne egy csapat élére állni, mint Danny vagy Rusty, de még nincs felkészülve a feladatra - meséli Matt Damon. - Tehetségfejlesztésre költi a pénzét Chicagóban, mert versenyre akar kelni Dannyvel."
ISABEL LAHIRI
A ragyogó és rutinos Europol ügynök, Isabel Lahiri szakértõ a legjobb a megfizethetetlen értékekre szakosodott tolvajok lefülelésében. Talán azért is, mert õ maga is egy mestertolvaj lánya. "Isabel kiváló detektív, aki minden erejével a munkájára koncentrál és igyekszik a legjobbat kihozni magából - mondja Catherine Zeta-Jones. - Tanulmányozta a vegasi rablást, és személyes kapcsolat is fûzi Ocean csapatához. Annál inkább meg akarja oldani az ügyet."
TERRY BENEDICT
Terry Benedict, a kíméletlen vállalkozó egy dologra vágyik: bosszút akar állni azokon, akik elrabolták a kaszinói 160 millió dollárját - persze elsõsorban Danny Oceanre hajt, aki ráadásnak lenyúlta a barátnõjét is. "Csak két lehetõségünk volt, hogy a figurát beillesszük a folytatásba - vagy csatlakozik hozzájuk, vagy megpróbálja megölni õket - mondja Andy Garcia. - Azt hiszem, a szíve szerint ez utóbbit választaná."
BASHER TARR
Miután bedrótozta fél Las Vegast a Benedict-melóban, a robbantási szakértõ, Eugene "Basher" Tarr a rá esõ részbõl régi álmát akarja megvalósítani.
"Basher mindig is be akart törni a zene világába - mondja Don Cheadle. - Nagyon szeretne elõadómûvész lenni, de egyszerûen nem érti, hogy az obszcén szavakkal tûzdelt nótáit miért nem akarják lejátszani a rádiók."
FRANK CATTON
"Nem rabolhatsz ki úgy egy olyan fickót, mint Benedict, hogy utána azt hiszed, ennyi volt - mondja Bernie Mac, aki a gondosan manikûrözött széftörõt, Frank Cattont játssza. - Alábecsültük õt, vele nem lehet cicázni. Valakinek végül állnia kell a cehhet."
Frank bár ideálisnak egyáltalán nem nevezhetõ körülmények közt csatlakozik újra Ocean bandájához, mégis ott tudják folytatni, ahol abbahagyták.
TESS OCEAN
Tess Ocean egyáltalán nem ugrott ki a bõrébõl örömében, amikor három éve újra találkozott sumákoló exférjével Las Vegasban. Danny mégis újra elsöprõ hatással tudott lenni rá... miközben éppen kirabolta Tess akkori barátját, Benedictet. Tess ma már újra Danny felesége, és boldogan vezeti connecticuti háztartásukat.
"Leginkább az tetszett a forgatókönyvben - meséli Julia Roberts -, hogy a figura és az életkörülményei teljesen megváltoztak. Az Ocean’s Eleven - Tripla vagy semmiben Tess még Danny ellenfele volt. Akkor George-dzsal és Braddel dolgoztam, és nem volt jelenetem a többiekkel."
TURK & VIRGIL MALLOY
A Malloy-ikrek, vagyis a szállítási szakértõk képtelenek voltak felülemelkedni rivalizálásukon az utóbbi három évben. "Virgil sokkal felelõsségteljesebben gondolkodott, és a vegasi pénz nagy részét félretette - mondja Casey Affleck. - Eljegyzett egy ifjú hölgyet, megállapodott, és azt hitte, soha többé nem fog visszatérni a bûn világába."
Eközben Turk majd minden pénzét kocsikra, szerkezetekre és találmányokra költötte. "Az elsõ filmben Casey és én voltunk a humorfelelõsök - meséli Scott Caan. - De az Ocean’s Twelve - Eggyel nõ a tétben mindenki vicces."
FRANCOIS TOULOUR - "THE NIGHT FOX"
Az ismert francia színész, Vincent Cassel alakítja Francois Toulourt, a vagyonos európai playboyt, aki éjszakánként mestertolvajjá változik, és a tett helyszínén mindig ott hagyja kézjegyét: egy fekete róka szobrocskáját. A gazdagok, elõkelõk és kivételezettek világába született - Toulour tehát nem a pénzért lop. Az hozza lázba, ha sikerül végrehajtania egy lehetetlennek tartott tervet.
"Toulour arrogáns, trendi, elkényeztetett, magasan képzett - és bûbájos is tud lenni, ha éppen úgy tartja kedve - jellemzi Cassel a figurát. - Ugyanakkor nagyon elszánt, és ha valamit akar, akkor azt meg is szerzi. Magányos vadász, mindig egyedül dolgozik, és ha valamit nem tud megcsinálni, addig gyakorol, amíg nem lesz rá képes."
LIVINGSTON DELL
A komputerek és az elektronika specialistája, Livingston Dell a legmértékletesebb életvitelû figura Ocean csapatából. A szüleivel él és komikusi magánszámán dolgozik. "Azért szerettem ezt a történetet, mert sokkal mélyebbre merül a figurákban, mint az elsõ film - mondja Eddie Jemison, aki játszott már Steven Soderbergh egyik korai filmjében, a "Schizopolis"-ban. - Ha együtt van a csapat, olyanok, mint egy öreg házaspár. Szeretik egymást, de egyszerûen nem bírják elviselni a másikat."
SAUL BLOOM
Saul Bloom a nyugdíjból tért vissza, hogy csatlakozzon Danny Ocean csapatához - és ezt jól tette, nélküle ugyanis nem sikerülhetett volna az akció. A Benedict-féle rablás után másodszor is visszavonult. "Saul soha nem élvezhette az életet. De amikor megkapja a részét a vegasi munkából, talál egy nõt, aki tetszik neki, és úgy dönt, vele fog élni. Úgyhogy amikor Benedict felbukkan, semmi kedve a macska-egér játékhoz. Ez érthetõ az õ korában."
REUBEN TISHKOFF
Reuben Tishkoff bosszút akart állni Terry Benedicten azért, hogy kiszorította õt a Las Vegas-i ingatlanpiacról - és ezt meg is tette azzal, hogy finanszírozta Danny Ocean tervét. Az különbözteti meg a csapat többi tagjától, hogy õ az egyetlen, akinek mára több pénze van, mint amennyit a zsákmányból kapott.
"Tishkoff üzletember, aki észrevett bizonyos jeleket és jól játszott a tõzsdén - magyarázza Elliott Gould. - Amikor újra találkozunk vele, fokozott érdeklõdést mutat a gondolatolvasók és a misztika iránt - persze a maga különc módján."
YEN
A gumiember, Yen, aki egészen apróra hajtogatta magát, és így bejutott Terry Benedict feltörhetetlen páncéltermébe, padlógázzal élvezi az életet, topmodellekkel partizik, és a divat egészen különös oldalcsapását követi. "Nagyon élveztem az elsõ film forgatását, bár fogalmam sem volt, hogy micsoda sztárokkal dolgozom együtt - meséli Shaobo Qin, a kínai akrobata, aki az Ocean’s Eleven - Tripla vagy semmiben játszotta elsõ filmszerepét. - A forgatás után visszatértem a Pekingi Akrobaták nevû társulathoz, és bejártuk a világot."
A FORGATÁSRÓL
Az Ocean’s Eleven - Tripla vagy semmit Atlantic Cityben, New Jerseyben, Szentpéterváron, Floridában és a Las Vegas-i Bellagio Hotelben forgatták. Az Ocean’s Twelve - Eggyel nõ a tét stábja viszont Jerry Weintraub producer és Steven Soderbergh rendezõ vezetésével sokkal nagyobb utat tett meg. A forgatás tíz hete alatt megjárták Chicagót, Amszterdamot, Párizst, Monte Carlót, a Como tavat, Rómát és Szicíliát. "Összehasonlíthatatlan jobb volt ezeken a helyszíneken forgatni, mint Hollywoodban - jelenti ki Weintraub. - Persze dolgozhatunk díszletekben, de senki sem látna neki, hogy felépítse a római Pantheont vagy Amszterdam csatornáit. Ezek a gyönyörû helyszínek egyéni ízt adnak a filmnek. Bárhová mentünk, az emberek nagyon kedvesek és készségesek voltak velünk. Még a Monte Carló-i kaszinóban is forgathattunk, oda pedig nem sok stábot engedtek be. Különleges hely, annyira más, mint Las Vegas."
"Igazán szeretném azt mondani, hogy életem legklasszabb forgatása volt, de nem tehetem - mondja Brad Pitt. - Borzalmas helyszínek. Ehetetlen kaják - fõleg Olaszországban. És rémes társaság. Kiborító volt."
2004 áprilisában vonult át a stáb Chicagóból Amszterdamba. "Amszterdamba is a sajtóturné során jutottam el, és azonnal beleszerettem - emlékszik vissza Soderbergh. - Különleges város, ráadásul eddig nem nagyon láttam filmen, legalábbis amerikai filmekben.“
Az amszterdami helyszínek közt volt a Pulitzer Hotel, amely 25, a XVII. és XVIII. században épített, csatornaparti házból áll. De forgattak a Dampkringban, a város egyik legismertebb coffee bárjában, a Haarlem központi pályaudvaron és a Richard Meier által tervezett városházában Hágában.
Ezután a stáb vonattal utazott Hollandiából Párizsba, ahol a Sorbonne-on, az ausztrál nagykövetségen, a Gare du Nordon forgattak - természetesen számos párizsi utca mellett.
"Az ausztrál nagykövetség terasza a Szajnára és az Eiffel-toronyra néz - meséli Weintraub. - Emlékeztettem rá Stevent, hogy ott az Eiffel-torony, de õ azt mondta, az klisé, és nem kell megmutatnunk. De a film végsõ változatában mégis feltûnik a torony. Brad napszemüvegén tükrözõdik egy olyan jelenetben, amelyet szerintem a következõ évektõl tanítani fognak a filmfõiskolákon."
Miután Párizsban befejezték a munkát, átköltöztek a Como tóhoz, majd egy hónapot töltöttek Rómában és két napot Szicíliában. A tónál a stáb néhány tagja George Clooney villájában lakott. Clooney szerint: "Nagyon nehéz volt reggelente elindulni. Kénytelenek voltunk többször is figyelmeztetni egymást, hogy valakinek dolgoznia is kell... Aztán csak elindultunk, lesétáltunk a dokkhoz, csónakba szálltunk és áthajóztunk a helyszínre."
"Olyan volt az egész, mint egy nyári tábor, hihetetlenül vicces, ugyanakkor pihentetõ - teszi hozzá Julia Roberts. - Sok idõt töltöttünk a medence partján, és fel sem tûnt, hogy dolgozunk, pedig rengeteg mindent vettünk ott fel. De nem is értem, mikor jutott rá idõnk."
A filmben a XIX. századi Villa Erba Francois Toulour rezidenciája. A filmtörténeti csemegéknek a stáb tagjai közt is számos rajongója volt, õk különösen örültek, amikor kiderült, hogy a ház a néhai olasz filmrendezõ, Luchino Visconti családjának nyaralója volt. (Állítólag Visconti itt fejezte be Ludwig címû filmjét.)
Rómában többek közt Federico Fellini egyik kedvenc helyszínén, az elegáns via del Corsón forgattak, továbbá a Grand Hotel Plaza szecessziós éttermében, a Termini pályaudvaron, az exkluzív bevásárlóutcában, a via Condottin a Prada birodalomban, a Campidoglio (Capitolium) számos kávéházában, a Fiumicino és a Ciampino repülõtéren, az Exedra Hotelben a Piazza Repubblicán; a Brit Akadémián a Villa Borghese kertekben, egy tetõmedencénél, a frissen felújított Es Hotelben és Róma egyik legjellegzetesebb helyszínén, a Pantheonnál.
A forgatást azonban nem csak a különlegesebbnél különlegesebb helyszínek dobták fel. "George az egyik legfõbb oka annak, hogy az eredeti szereplõk mindegyike gondolkozás nélkül vissza akart térni a produkcióhoz - mondja Weintraub. - Mindenki tudja, ha egy filmben George is benne van, egy pillanatig sem fog a stáb unatkozni! - George ugyanis imádja ugratni a kollégáit."
"George viccei igazi mestermûvek, amelyeken hosszan szokott dolgozni, és akár évekig is tud várni a megfelelõ pillanatra, amikor elsütheti õket. Szerintem most is van a tarsolyában egy-két ötlet ellenem" - mondja vigyorogva Matt Damon.
De ez egyszer akadt valaki, aki rálicitált Clooneyra. Mielõtt elkezdték volna az olaszországi forgatást, Brad Pitt szerkesztett egy olasz nyelvû hirdetményt, amely figyelmeztette a stábtagokat, hogy Clooneyt a saját utasítására csak a filmbéli nevén szabad szólítani. "Egy hónapig az egész stáb azt mondta: ’Jó reggelt, Mr. Ocean!’, ’Igenis, Mr. Ocean!’. De aztán George rájött, mi folyik" - emlékszik vissza Damon.
"Egy ideig vicces volt, de aztán majdnem az õrületbe kergettek - vallja be Clooney. - Aztán feltûnt az a papírdarab, és valakit megkértem, hogy fordítsa le. De akkor már megjelent az olasz lapokban, hogy úgy viselkedem, mint egy primadonna, és mindenkitõl azt követelem, hogy Danny Oceannak szólítson. Aztán Brad megállt az öltözõm ajtajában, és azt mondta: ’Elkaptalak, igaz?’ Mondtam, hogy igen, de készüljön fel valami elemi csapásra, mert ezt még visszakapja.“
Talán a törlesztés része volt, hogy Clooney telepakolta súlyokkal Pitt kellékbõröndjét, amelyeket meg kellett ragadnia, és fel kellett velük pattannia a vonatra ugyanazzal a lendülettel. "A csomagom mintha ólomból lett volna - grimaszol Pitt. - De ez jó adag realizmust adott a jelenethez, és én éppen ez után szoktam epekedni." Máskor viszont fenyõtobozokat vagy éppen régi szendvicseket talált a táskákban. "Az ilyen mértékû éretlenség csak akkor tud felszínre törni, ha az emberek nem veszik komolyan a munkájukat" - jelenti ki Pitt.
Júliusban, két nap szicíliai forgatás után, tért vissza Los Angelesbe a csapat, ahol a Warner Bros stúdióban fejezték be a felvételeket.
A LÁTVÁNY
Az Ocean’s Twelve - Eggyel nõ a tét megõrizte az elsõ rész humorát, de Soderbergh vezetésével más stílus felé vette az irányt. "Nem akartuk megismételni az elsõ filmet - meséli a rendezõ. - Úgy jellemezhetném, hogy az Ocean’s Twelve - Eggyel nõ a tét egy hatvanas évekbeli tévésorozat legdrágább epizódja."
A látványtervezõ, Philip Messina felelt azért, hogy a film helyszínei egészen új arcukat mutassák. Bevallása szerint az egyik legkönnyebbnek gondolt helyszínt - a forgatókönyvben csak annyi állt, ház egy amszterdami csatorna partján - volt a legnehezebb megtalálni. "Steven számára fontos volt, hogy a külsõ és a belsõ, a csatornapart és a tetõ mind egy helyen legyen. De kiderült, hogy ezeket a tetõket nem arra építették, hogy emberek mászkáljanak rajta - ismeri el Messina. - Elképesztõen meredekek, és egy ember is csak nagy nehezen mozog rajtuk, nem hogy egy egész stáb, teljes felszereléssel! Több mint 40 házat néztem meg, míg találtam egyet, ami nagyjából megfelelt. Csak a tetõt és a bejáratot kellett átépíteni, még egy szobát hozzácsapni az épülethez, no meg az ablakokat kicserélni."
Rómában sokkal könnyebb volt a látványtervezõ dolga. "Az egyik kedvenc helyszínem csak villanásnyi idõre látszik - meséli a tervezõ. - Mûhelyt kerestünk Eddie Izzard figurája számára, és végül egy XIV. századi épületben találtunk egy hihetetlen barlangjáratot, ahol évtizedek óta nem járt senki. Tökéletes környezet volt egy különc feltalálónak."
Nem volt könnyû a jómódú tolvaj, Francois Toulour otthonának kiválasztása. A forgatókönyv szerint a ház víznél van, de a jeleneteket nyáron vették fel, amikor a francia Riviéra és az olasz tengerpart zsúfolásig megtelik, ezért alkalmatlan a forgatásra. Az észak-olaszországi tavak körbejárása után Messina a Villa Erbát választotta a Como tó partján. "Ez a ház jelenleg a város konferenciaközpontja, ezért kényelmesen be tudtunk rendezkedni benne, elfért az iroda és a ruhatár is" - sorolja a tervezõ.
A Los Angeles-i stúdiókban jó néhány díszletet felépítettek, holland és római hotelszobákat, római börtöncellákat, egy gondolatolvasó szalonját. Messina pedig vállalta azt is, hogy felépít egy egész múzeumbelsõt. "Ez volt az egyik legnagyobb díszlet, amit valaha építettem" - meséli.
A film életteli látványvilága három ország négy díszletcsapatának köszönhetõ.
OCEAN CSAPATÁNAK FELÖLTÖZTETÉSE
A kétszeres Oscar-díjas Milena Canonero jelmeztervezõ frissen csatlakozott a stábhoz. "Amikor Steven felkért, sokat idegeskedtem amiatt, hogy ennyi híres színésszel kell dolgoznom - mondja Canonero. - Éppen befejeztem Wes Anderson filmjét, a ’The Life Aquatic’-ot, és nem voltam benne biztos, hogy készen állok egy olyan kaliberû produkcióra, mint az Ocean’s Twelve - Eggyel nõ a tét.
Az az igazság - folytatja a tervezõ -, hogy jó mulatság volt ilyen sok, teljesen különbözõ figurát felöltöztetni. Sokan gondolják, hogy csak a történelmi filmeknél kell jelmezeket terveznünk, de ez tévedés. Ha ‘modern’ filmen dolgozom, akkor is tervezek ruhákat. Persze szívesen keverem ezeket különbözõ divattervezõk holmijaival. De például Catherine Zeta-Jones ruhatárát majdnem teljes egészében mi terveztük, és Elliott Gould, Brad Pitt, George Clooney, Andy Garcia, Julia Roberts, Vincent Cassel is több ruhát kapott tõlünk."
Soderbergh felhatalmazta, sõt megkérte Canonerót, hogy változtasson Ocean és társai már ismert stílusán. "A történet szereplõinek már jóval több pénzük van, érettebbek is lettek, ezért szerette volna Steven, hogy másképp mutassanak, mint három éve, amikor elõször találkoztunk velük" - magyarázza a tervezõ, aki a Solarisban is együtt dolgozott Soderbergh-gel.
Ocean egyszerû, mégis stílusos külsõt kapott. "Danny ruhatára egyszínû darabokból áll. Feketékbõl, szürkékbõl, barnákból, de akad néhány bézs holmija is - meséli Canonero. - Rusty sokkal többet foglalkozik a ruháival. Sok szatént használtam, és más csillogó anyagokat, mintha állandóan villámlana körülötte."
Canonero segítségével Julia Roberts figurája is megváltozott. Ráadásul a forgatás elsõ néhány hete után a tervezõ visszatérhetett a rajzasztalához, mert kiderült, hogy Roberts terhes, és ezért át kellett tervezni az egész ruhatárát.
Ocean csapatának legpiperkõcebb tagja Reuben Tishkoff, akit Elliott Gould alakít. "Az elsõ részben rengeteg aranyat hordott, és az ingei soha nem passzoltak a ruházata többi részéhez - mosolyog Canonero. - Elliott, Steven és én kitaláltuk, hogy Reuben tulajdonképpen mindig is angol úr akart lenni. Most olyan, mintha átlapozott volna egy rakás hetvenes évekbeli divatmagazint, élvezi az új ruháit, de közben azért az ing alatt még mindig hordja az aranyláncait."
Canonero Eddie Jemison figurájának, Livingston Dellnek is kitalált valami újat. "Eddie úgy érezte, hogy Livingstone most már sokkal magabiztosabb, de még mindig túl fukar ahhoz, hogy tisztítóba küldje a ruhait - jellemzi a tervezõ. - Vannak, akiknek fogalmuk sincs, hogy kell a holmikat bepakolni a mosógépbe, majd kivenni és kinyomkodni azokat. Livingston is ilyen, az ingjei és a nadrágjai mindig vasalatlanok. Mindene gyûrött, ami manapság egyébként trendinek tûnik."
Talán Yen, a gumiember öltözködési stílusa változott a legtöbbet. "Steven ötlete volt, hogy a hip-hop divat szerint öltözzön. Hip-hop klubokba jár, és látja, hogy mások lötyögõs cuccokban járnak, és megpróbálja utánozni õket. De ez nem az igazi hip-hop stílus, hanem ahogy azt Yen elképzeli. Valahogy sohasem stimmel.“
Az elszánt Europol ügynök, Isabel Lahiri stílusos, mégis a munkájához illõ ruhatárat kapott. "Olyan holmikba öltöztettük, amilyeneket a klasszikus filmhõsök viselnek. Ugyanaz a darab több változatban is megjelent, például a detektív-stílust megidézõ ballonkabát - mondja Canonero. - Catherine-nek tetszett, hogy több színben is megkapta a kabátot. Szerencsés egybeesés, hogy miután elkészítettük õket, újra divatba jöttek. Amikor pedig régebbi képeken látjuk Isabelt, a ruhái utalnak arra, hogy sokkal szabadabb és kiegyensúlyozottabb, mint amilyennek a film jelenidejében látjuk."
Ehhez hasonlóan Canonero a mestertolvaj Francois Toulour ruháiban is meg akarta mutatni a figura kettõsségét. "Toulour európai arisztokrata - mondja a Vincent Cassel által játszott szereplõrõl. - Vonzó, és felragyog a környezete, amikor nevet. Ugyanakkor van valami sötét is a figurájában, hiszen betörésekkel tölti az életét, és ezt a mesterséget persze éjszaka ûzi. Ezért a ruhái feketék és fehérek."