microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Kaptár 2: Apokalipszis (2004)
Resident Evil: Apokalypse

. . . . . . . . . . 6.58
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 6
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 94 perc
nemzetiség:  angol, német, francia
műfaj:  horror, folytatás
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 16+
c tr tr

a Kaptár sorozat részei:
Kaptár, A   Kaptár 2: Apokalipszis   Kaptár 3 - Teljes Pusztulás, A   Kaptár - Túlvilág, A  
információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A forgatásról
Azt hitte, hogy megfékezték õket, és a támadást elfojtották. Azt hitte, hogy õ maga szabad. De tévedett.

MILLA JOVOVICH újra Alice alakjában lép elénk, aki szörnyû álmából a még szörnyûbb valóságra ébred - a vérszomjas Nem-Holtak-at, akiknek az elpusztításáért õ és a mostanra már megszüntetett katonai elit-alakulat együtt harcolt, rászabadították a Védernyõ Vállalat titkos kísérleti üzeme köré települt városra. Kiderül, hogy Alice maga is a Védernyõ egyik kísérleti alanya, akinek a képességeit, érzékszerveit és ügyességét genetikai módszerekkel tökéletesítették... és pontosan ez az, amire most szüksége van.

A feldúlt és tönkretett Raccoon City szívében, még meg nem fertõzött emberek egy kis csoportja, köztük Jill Valentine (SIENNA GUILLORY) - a Védernyõ Vállalat elit csapata, a Különleges Taktikai és Mentési Munkálatok (S.T.A.R.S.) team nemrégiben lefokozott tagja - és Carlos Oliveira, a team vezetõje, az életéért küzd. Az életükért küzdenek, a Nem-Holtak, és az egyik kísérlet eredményeként létrejött genetikai mutáció, a Licker-ként ismert gonosz lények, még a Nem-Holtak-nál is gyorsabb és halálosabb veszélyt jelentõ támadó rajai ellen.

Úgy tûnik, hogy már elhagyta õket a szerencse, és készleteik is kimerültek, amikor Alice megmenti a kis csoportot, s így most már együtt vívják végsõkig elszánt küzdelmüket a túlélésért, hogy megmeneküljenek, még mielõtt a Védernyõ Vállalat el nem törli az egész kísérletet a Föld színérõl.

Az egyetlen reményük ott van, valahol a városban... Dr Charles Ashford (JARED HARRIS), a Védernyõ Vállalat egyik vezetõ tudósa, hajlandó segíteni Alice-nek és a kis csapatnak, hogy ép bõrrel elmeneküljenek Raccoon City-bõl... de csak akkor, ha megtalálják a lányát.

Angie Ashford-ot (SOPHIE VAVASSEUR) elszakították az apjától, és most rettegve bujkál valahol. Alice, Jill és Carlos elõtt nem kisebb feladat áll, mint hogy a Nem-Holtak-nak egy egész hadseregén vágják át magukat, hogy megmentsék a lányt.

Idõközben egy Nemesis fedõnevû titkos fegyvert, kísérleti úton, még az Alice-t tökéletesítõ módszereknél is magasabb szintre fejlesztenek, és arra programozzák be, hogy felderítse és elpusztítsa Alice-t és csapatát - ha a könyörtelen, féktelen étvágyú Nem-Holtak addig még el nem pusztították õket.

Alice, Jill és Carlos életük legnagyobb küzdelmében minden erejüket és ügyességüket be kell, hogy vessék, hogy felvehessék a harcot a tettük következményeivel mit sem törõdõ hatalmas és gonosz erõkkel, amelyek megfertõzték a várost, és e borzalmakat az emberiségre szabadították.

A Davis Films/Impact Inc. (Kanada) és a Constantin Film (Egyesült Királyság) bemutatja a RESIDENT EVIL: Apocalypse címû akció-horror filmet, a 100 millió dollár bevételt hozó Resident Evil (A Kaptár) címû film folytatását, ami az azonos nevû, a maga nemében rendkívül sikeres videó-játék alapján készült. A filmváltozatban Alice a Capcom cég népszerû videó-játékának acélkeménységû figuráival szövetkezik. A RESIDENT EVIL: Apocalypse címû film forgatókönyvét Paul W.S. Anderson írta, aki az elsõ filmet írta és rendezte. A folytatást jelentõ jelen filmet Alexander Witt rendezte (aki a The Italian Job / Az olasz meló, Daredevil / Fenegyerek, Pirates of the Caribbean / A Karib-tenger kalózai címû filmeken a felvételvezetõ asszisztenseként mûködött közre), és ezzel a filmmel debütál játékfilmes rendezõként.

Milla Jovovich (Dummy, Zoolander / Zoolander, a trendkívüli) játssza a fõszerepet, a szereplõgárda további tagjai Sienna Guillory (The Time Machine / Az idõgép), Oded Fehr (The Mummy / Múmia), Thomas Kretschmann (The Pianist / A zongorista, Blade II / Penge 2), Jared Harris (I Shot Andy Warhol, Mr. Deeds / Mr. Deeds - A kismenõ), Mike Epps (Next Friday / Péntek esti gáz, All About the Benjamins / Nyeretlenek), Sandrine Holt (Once a Thief / A vér nem válik vízzé, Happy Hour), Sophie Vavasseur (Evelyn).

Jeremy Bolt, Paul W.S. Anderson és Don Carmody a film producerei. Executive producerként mûködött közre Bernd Eichinger, Samuel Hadida, Robert Kulzer és Victor Hadida. Az alkotói team legfontosabb tagjai Christian Sebaldt és Derek Rogers operatõrök, Eddie Hamilton vágó, Paul Denham Austerberry látványtervezõ, Alison O’Brien, a vizuális effektusok felelõse és Mary McLeod jelmeztervezõ. Jeff Danna a zeneszerzõ és Liz Gallacher irányította a zenei felvételeket.


A RÉMÁLOM FOLYTATÓDIK

Az elsõ film, amelyet Anderson írt és rendezett, mintegy bevezetésként készült a videó-játék alapján tervezett sorozat filmes világának megteremtéséhez. A RESIDENT EVIL: Apocalypse címû film mélyebbre hatol, mint a videó-játékok világa, a túlélés témájával foglakozó horror egyedülálló mûfajából adódó nagyszabású akció jeleneteknek köszönhetõen.

"Az a személyes meggyõzõdésem, hogy a film-folytatások sikeréhez nem elég újra meg újra ugyanazt a sablont alkalmazni." - fejti ki Anderson. "Amikor a filmsorozat folytatása mellett döntöttem, tudtam, hogy ennek az újabb filmnek nagyobbnak, jobbnak és valami másnak, valami újnak kell lennie."

Az elsõ filmben Alice (Jovovich) és Matt Addison (Eric Mabius) megzabolázták a Nem-Holtak-at létrehozó T-vírust, a "Kaptár" néven ismert, titkos földalatti üzemben. Most azonban, nem elég, hogy a hatalmas Védernyõ Vállalat kísérleti alanyként használta ennek a küzdelemnek a két egyedüli túlélõjét; a Nem-Holtak-at még szabadjára is engedték, rászabadítva õket Raccoon City-re. "Szóval ezúttal már nem a föld alatt zajlanak a történések, a Védernyõ Vállalat rosszakaratú hatalma kilépett az eredeti korlátok közül, s gonoszsága már a külsõ világot is veszélyezteti - mérgezõbb és veszélyesebb, mint valaha." - mondja Don Carmody producer.

A túlélõk kicsiny, szedett-vedett csapata, Jill Valentine és Carlos Oliveira vezetése alatt áll, amikor rájönnek, hogy esélyük a túlélésre mérhetetlenül megnõ, ha a frissen regenerált, és kísérleti úton felfokozott képességûvé fejlesztett Alice csatlakozik hozzájuk. "Ennek a filmnek Milla az adu ásza." - mondja Anderson. "Nélküle egész egyszerûen nem is lenne második rész! Ezt a filmet kifejezetten neki írtuk - minden akció, a párbeszédek minden sora úgy készült, hogy õt képzeltük magunk elé írás közben."

"Alice a Kaptárban iszonyatos dolgokon ment át, de túlélte a borzalmas élményeket, és sokkal jelentõsebb, meghatározó fontosságú figuraként kerül ki a dologból." - magyarázza Jovovich. "Ugyanakkor belekeveredik a Védernyõ Vállalat kísérleteibe is, afféle kísérleti nyúl lesz, akit a T-vírus megfertõzött. Fogalma sincs, hogy ez milyen következményekkel fog járni. Csak azt tudja, hogy ennek a kísérletnek a révén a Védernyõ akaratlanul is olyan fegyvert adott a kezébe, ami ellenük fordítható, és Alice el is tökélte, hogy használni fogja ezt a fegyvert."

Alice kemény eltökéltségének méltó párja Jill Valentine videó-játékból vett figurája, akit Sienna Guillory alakít. "Az ember mindig olyan figurát akar játszani, amiben örömét leli, valakit, aki õ maga is szeretne lenni." - fejti ki Guillory. "Jillnek mindene megvan, amit csak egy fiatal lány megálmodhat magának - úgy öltözik, mint aki ölni készül, kimondja, amit gondol, bármi legyen is az, és egy 50 méteres körön belül mindenkit le tud lõni, pontosan a kiszemelt ellenség két szeme közé irányított lövéssel. Kemény, mint a vasszög, és végtelenül szórakoztató. És attól sem riad vissza, hogy mindeközben még dévajkodóan szexi is legyen." - teszi hozzá Guillory nevetve.

"Én nagy rajongója vagyok a videó-játéknak, és amikor megláttam Sienna-t az öltözékében, úgy kezdtem el ugrándozni és tapsikolni örömömben, mint egy kislány." - emlékszik vissza Jovovich. "A videó-játékban ez a figura egy keménykötésû lány, rajta miniszoknya és szûk, csõszerû top. A figura élõ mása a filmben nap mint nap a bátorsága, harci szelleme és viselkedése újabb és újabb változataival lep meg! És ha fegyver van a kezében, akkor jobban teszed, ha futásnak eredsz, persze az ellenkezõ irányba! Sienna teljesen úgy néz ki, mint Jill élõ, emberi formában, csak csinosabb és még izgalmasabb. Én fantasztikusnak találom."

Guillory úgy gondolja, hogy Alice és Jill a filmekben fõszerepet játszó keménykötésû nõk ritka példái közé tartoznak. "Alice és Jill két erõs nõ figurája, akik a harcmûvészeti képességek, no meg persze fegyverek hihetetlen arzenáljával rendelkeznek." - mondja Guillory. "Ha adva van egy figura, aki olyan hihetetlenül szép, mint Alice, és egy másik, aki olyan szexi, mint Jill, és mindketten remek harcosok, már meg is van a cselekmény óriási dinamikája. És ez a két figura nyilvánvalóan nagy tiszteletet érez egymás iránt."

Egy másik, velük egy sorban küzdõ harcos, Carlos Oliveira, akinek a figuráját Oded Fehr alakítja. Az õ túlélésre való képességének titka a részvét és könyörület mélységes érzése, amit azok a horrorba illõ borzalmak sem tudnak megrendíteni, amelyekkel a kis csapat lépten-nyomon szembesül. "Carlos a Védernyõ Vállalat által alkalmazott független SWAT team vezetõje." - magyarázza Fehr. "A cég Raccoon City-be vezényli teamet, hogy kihozzák a városból a Védernyõ Vállalat egyik alkalmazottját. Útközben Carlos meglát egy civilt az egyik ház tetején, és hirtelen elhatározással leereszkedik a helikopterbõl, és megmenti a nõ életét. Késõbb aztán Carlos és emberei maguk is bennrekednek a városban. Az Umbrella Corporation sorsukra hagyja õket, saját magukra vannak utalva, hogy kijussanak, és életben maradjanak."

A két harcos, Carlos és Alice között szoros szövetséget kovácsol a felismerés: csak egymásra számíthatnak e rendkívül nehéz, alattomosan váratlan meglepetésekkel szolgáló körülmények között. "Carlos és Alice között az elsõ perctõl kezdve kialakul a vonzalom." - magyarázza Fehr. "Mindketten küzdelemhez szokott harcosok, és azt hiszem, hogy egyre inkább kölcsönös tisztelettel viseltetnek egymás iránt, ahogy vállvetve, együtt harcolnak. Jill Valentine nyilvánvalóan nagyon erõs egyéniség - ez a lány majdnem mindenkire haragszik. Mindenképpen nagyon kemény dió ez a lány."

Amikor a kis csapat megtalálja Angie-t, Dr Charles Ashfordnak (Jared Harris), a Védernyõ alkalmazásában álló tudósnak a lányát, Carlos azon nyomban magára vállalja a lány védelmét. "Itt igazi embereket látunk, akik irreális, a valóságostól nagyon eltérõ helyzetbe kerültek." - mondja Fehr. "Az elképzelhetõ leggonoszabb, könyörtelenül kegyetlen ellenséggel állnak szemben, és valamilyen módon csak az emberségük az, ami életben tartja õket."

Miután csak egy paraszthajszálon múlik, hogy megmeneküljenek a gonosz Licker-ek elõl, akik most még ravaszabbnak és gyorsabbnak tûnnek, mint valaha, majd génsebészeti úton manipulált mutációkkal és vad, zombivá tett doberman kutyákkal csapnak össze, a team végül Angie megmentésére indul - az utolsó helikopterrel, ami még elhagyhatja Raccoon City-t, mielõtt a várost egy szigorúan titkos atomcsapással el nem törlik a föld színérõl.

Csakhogy van egy nagy probléma - a Védernyõ Vállalat embere, Cain õrnagy (Thomas Kretschmann) minden lépésükrõl tud, és magával hozta a Nemesis-t - a Védernyõ titkos fegyverét, az egyetlen fegyvert, ami képes arra, hogy Alice-t legyõzze.

Kretschmann jellemzése szerint Cain olyan, mint "egy modern Frankenstein. Õ teremtett mindent. Ez az õ mûve, ez az egész projekt - a mutációk, az irányított fejlesztések, minden. Ez az ember hisz ebben a mûben, és a számára ez fontosabb, mint egyes emberek élete. A Nemesis birtokában valósággal fürdik a boldogságban, és élvezettel nézi, hogy a teremtménye, ez a szörny, életre kel."

A túlélésért folyó küzdelemben az emberfelettinek emberfelettivel kell szembeszállnia, és ez az összecsapás olyan lesz, amely az egész Földet megrázza.


A VIDEÓ-JÁTÉK ÉS A FILMEK KAPCSOLATA

2002. márciusában történt, hogy Paul W.S. Anderson a népszerûségi listákat vezetõ videó-játékot a filmvászonra vitte, lehengerlõ sikerrel. Egy invenciózus új sztori és a járni tudó Nem-Holtak veszélyes világának ötvözeteként, a filmben egy új és még rémítõbb küzdelem tanúi lehettünk.

"Mindig szerettem volna egy tényleg rémítõ horror filmet készíteni." - mondja Bernd Eichinger, a Constantin Film executive producere. Mikor látta, hogy a Constantin cégnél az alkalmazottak az irodában is a Resident Evil videó-játékkal szórakoznak, felismerte az - ebben az oly sokak képzeletét élénken, ugyanakkor rémületbe ejtõen megragadó - játékban rejlõ óriási lehetõségeket. A Resident Evil a videó-játékok történetének egyik legnagyobb sikerû sorozata, amelyet világszerte több mint 24 millió példányban adtak el. A Capcom egyetlen év leforgása alatt a sorozat két új darabját dobja piacra: a Resident Evil Outbreak a PlayStation 2, a Resident Evil 4 a Nintendo GameCube égisze alatt jelenik meg. "Tudtam, hogy ha a filmvászon nyelvére tudjuk fordítani ennek a játéknak az egyedülálló jellegét, akkor az biztos siker."

A Constantin Film megvette a jogokat a Capcom-tól, az interaktív szórakoztatás mûfajában az egész világon vezetõ szerepet játszó gyártó, kiadó és forgalmazó cégtõl. "A Constantin független vállalat." - magyarázza Eichinger. "Mi gyors döntéseket tudunk hozni, anélkül, hogy vagy száz különbözõ vezetõt kellene bevonni az egyeztetésekbe. Azt hiszem, hogy ez a független szellemiség nagyon vonzó volt a Capcom számára. De ami még ennél is fontosabb, az az, hogy nagyon komolyan vettük a Capcom koncepcióját, és kétséget kizáróan bebizonyítottuk, hogy mennyire tiszteletben tartjuk a forrásanyagot."

A RESIDENT EVIL: Apocalypse címû film készítéséhez újra összejött az eredeti alkotói team: Robert Kulzer, a Constantin cég executive producere és Jeremy Bolt producer, az Impact Pictures cégtõl, valamint Paul W.S. Anderson, produceri és forgatókönyvírói minõségben. A teamhez csatlakozott még Don Carmody, a veterán producer (Chicago, Gothika), aki a közelmúltban a Constantin által készített thriller, a Wrong Turn (Halálos kitérõ) címû film producere volt.

A producer és forgatókönyvíró Anderson, aki maga is a Resident Evil videó-játék mohó használója volt, jóval az elsõ film készítése elõtt is, rendkívüli módon élvezte a lehetõséget, hogy a videó-játék szinte tapintható elemeit átültesse ebbe a más közegbe. "Van néhány feltûnõen jellemzõ ábrázolás, illetve képanyag a videó-játékban, amelyeket újrateremtettünk a filmvászon számára." - mondja Anderson. "Ez volt az egyik ok, amiért annyira élveztük ennek a filmnek a készítését. Mivel olyannyira közvetlenül kapcsolódik a film a videó-játékban szereplõ figurákhoz, elbeszéléshez és eseményekhez, bizonyos képeket és jeleneteket úgy teremthettünk újjá, hogy egy kicsit meg is csavarintottuk a dolgokat, úgyhogy még a videó-játék legelszántabb rajongói számára is tartogatunk meglepetést."

"Azt próbáltuk elérni, hogy a nézõ úgy merüljön bele ebbe a világba, mint ahogy az a videó-játék közben is elõfordul az emberrel." - folytatja Anderson. "Bizonyos fokig könnyû a Resident Evil-bõl filmet készíteni, hiszen magát a videó-játékot is erõsen befolyásolták a filmek."

Mivel Anderson az Alien vs. Predator címû filmjét párhuzamosan ugyanakkor forgatta, amikor a RESIDENT EVIL: Apocalypse címû film produkciója zajlott, az alkotói team mozgatását a felvételvezetõi minõségben elismert mûvészre, Alexander Witt-re bízta, aki rendkívüli akció-érzékét és vizuális stílusát már tucatnyi kasszasiker filmben megcsillogtatta, köztük a Hannibal és a Black Hawk Down (Sólyom végveszélyben) címû filmekben.

"Alexander-nek fantasztikusan, erõsen vizuális a látásmódja, és az utóbbi tíz év legsikeresebb filmjeinek néhány legjobb jelenetét õ készítette." - jegyzi meg Bolt producer. "Olyan gazdag filmkészítõi tapasztalatokkal rendelkezik, hogy nehéz elhinni, hogy rendezõként most debütál."

Anderson és Jovovich egyaránt úgy érezte, hogy a filmben lennie kell sokkoló meglepetéseknek és izgalmaknak, de legalább annyira néhány nagyszabású akció jelenetnek is, a helikopter mutatványoktól a soha még nem látott óriási zuhanásokig. "Ezzel a filmmel Alexander tényleg minden lehetõséget megkapott." - mondja Anderson. "Olyan rendezõt akartunk, akinek a stílusa széles spektrumot ölel át, aki egyenlõ mértékben tudja adagolni az akciót, a horrort és a sztori mélyebb értelmét."

Fehr, az egyik szereplõ hozzáfûzi: "Egyetlen percig se gondolná senki, hogy ez Alexander elsõ filmje. Annyira lazán, nyugodtan tesz mindent. Tudja, hogy mit akar; tudja, hogy mit csinál, a javaslatokra mégis teljesen nyitott. Olyan érzés ez, mintha egy barátoddal közösen készítenéd a filmet. Fantasztikus az, ahogy Alexander dolgozik, és a meglátásai, az elképzelései tényleg nagyszerûek."

Miután a rendezõ kérdése így megoldódott, a második legfontosabb, lényegi eleme a filmnek Jovovich vállára nehezedett, akinek Alice alakjának megszemélyesítõjeként ezúttal az elõbbinél is nagyobb fizikai és érzelmi kihívásnak kellett megfelelnie. "Milla tett arról, hogy Alice ne csak a fantasztikus küzdõ- és öldöklõ gép színében tûnjön fel, hanem a figura emberi oldalát is megjelenítette." - jegyzi meg Anderson. "Az õ megformálásában Alice nem vált túlságosan gyorsan túlságosan emberfelettivé. Milla azt akarta, hogy realisztikus legyen ez a folyamat, ezért az általa életre keltett Alice küzd az ellen, amivé a kísérletek teszik õt. Azt hiszem, hogy amit Milla színészi alakítása hozzátett a figurához, az drámai módon javította a figura hihetõségét."

Jovovich teljesen átadta magát a filmre való fizikai értelemben vett felkészülésnek is. "Azt hiszem, egyikünk se gondolta volna, hogy a mutatványok közül ilyen sokat ténylegesen õ maga képes lesz megcsinálni, mert egyikünk se gondolta volna, hogy ilyen lelkesedéssel veti majd bele magát az edzésbe." - mondja Anderson. "Szó szerint négy hónapon keresztül edzett a film készítését megelõzõen - méghozzá keményen edzett. Milla egészen átalakult a film, és a szerep kedvéért."

"Én egy harcos vagyok, és imádom a harcmûvészeteket." - mondja Jovovich, és nevetve teszi hozzá: "A szónak ebben az értelmében szeretek erõs és hatalmas lenni. Határozottan van érzékem az erõszakos témákhoz. Talán a Jugoszláviához kötõdõ múltam miatt van ez. Én mindig kész vagyok a harcra - mintha ez az õrületesen barbár dolog elõbújna a DNS-em titkos mélységeibõl."

Az edzéseknek részét képezte a Capoeira-val, ezzel a felettébb akrobatikus brazil harcmûvészeti ággal való ismerkedés, Amen Santo mester irányítása alatt. Ezt a rendkívül heves és kemény harcmûvészeti formát egy idõben Brazília számos területén betiltották, mert harci kiképzésnek minõsítették. Jovovich Capoeira képzésének részét képezte a maracatu, ez a botokkal elõadott harci tánc is. Jovovich olyan tökélyre vitte, olyan eleganciával adta elõ ezt a táncot, hogy az ihletõje lett az Alice és a Védernyõ csapatai között gumibotokkal vívott összecsapás koreográfiájának. Jovovich fegyverpörgetésben is kapott képzést, Phil Spangenberger irányítása alatt, akinek a tanítványai között olyan hírességeket találunk, mint Mel Gibson és Will Smith.

Steve Lucescu, aki a mutatványok koordinátora volt, és akinek olyan filmek fûzõdnek a nevéhez, mint a Chicago, Gothika, Wrong Turn (Halálos kitérõ), sokat foglalkozott Jovovich-csal a filmben szereplõ bonyolult mutatványainak kidolgozása érdekében. "Amikor megismertem Milla-t, egyre jobban láttam, hogy mire képes - mind a szerep fizikai értelemben vett szempontjából, mind a színészi alakítás tekintetében." - mondja Lucescu. "Egész egyszerûen fantasztikus volt. Milla nem ismer határt."

Az egyik legfontosabb, sorsdöntõ harci jelenet Alice végsõ küzdelme a Nemesis ellen. "Az elsõ edzés alkalmával azt mondtam, ’Oké, megpróbálunk, mondjuk, húsz lépést, illetve mozdulatot beépíteni ebbe a küzdelembe, aztán meglátjuk, hogy megy.’" - emlékszik vissza Lucescu. "Mindössze néhány óra leforgása alatt végigvettük Milla-val mind a húsz lépést. Attól kezdve folyton további, egyre összetettebb, egyre bonyolultabb mozgásokból építettük fel a mutatványt, és Milla mindegyikkel megbirkózott."

Milla Jovovich a film elsõ számú sztárja. Az utána következõ, második kulcsfigura Jill Valentine, a videójáték-sorozat hõsnõje. A szerepre, hosszú és kiterjedt keresés után, a brit Sienna Guillory-t választották ki. "Ennek a választásnak olyannak kellett lennie, hogy ne csupán a mozilátogató közönség tetszését nyerje el, hanem azok a rajongók is elfogadják, akik a videó- játék jóvoltából már régen ismerik és figyelik Jill Valentine-t." - jegyzi meg Don Carmody producer. Jeremy Bolt hozzáteszi: "Guillory rendkívül tehetséges színésznõ, aki emellett óriási módon fotogén is. Amellett a Jill Valentine figura régi csodálója."

Guillory már akkor lelkes híve volt a videó-játéknak, amikor a szerepet megkapta. Amikor elõször olvasta el a RESIDENT EVIL: Apocalypse címû film forgatókönyvét, a túlélés témájával foglalkozó horror sorozat teljesen hatalmába kerítette, és tanulmányozni kezdte a videó-játékot, hogy a sajátos modort, a stílust, a jellegzetes vonásokat úgy lesse el, hogy azokat a figura megteremtésében felhasználhassa.

A forgatás alatt a Capcom cég munkatársa, Hiroyuki Kobayashi, aki a Resident Evil Games videó-játékok producere, Tokióból a helyszínre repült, hogy meglátogassa a stábot, és Guillory olyan mély benyomást tett rá, hogy valósággal sokkolta. "Egyszerûen nem akart hinni a szemének." - emlékszik vissza Carmody. "Sienna valóban maga Jill."

Jovovich és Guillory azonnal szoros kapcsolatba kerültek, úgy is, mint színésztársak, és úgy is, mint az általuk megszemélyesített figurák. "Remek dolog Milla-val dolgozni." - mondja Guillory. "Milla hihetetlenül okos. Pontosan tudja, hogy hogyan kell egy forgatókönyvvel dolgozni, hogyan kell másokkal együttmûködni."


RACCOON CITY - ÉLÕBEN

A RESIDENT EVIL: Apocalypse címû filmet hangszínpadokon, és különbözõ kanadai helyszíneken, Torontóban és a közeli Hamiltonban forgatták. A város karaktere és a filmben való felhasználása a produkció kulcsfontosságú eleme volt. "Ehhez a filmhez alapvetõen egy nagy, észak-amerikai városra volt szükségünk, és ezt az elemet találtuk meg Torontóban." - mondja Don Carmody producer, aki számos nagyszabású filmet forgatott már ebben a városban, köztük az Oscar-díjas Chicago címû filmet. "Napokig lefoglaltunk a forgatás céljára fontos útvonalakat, a Városházát két hétig használtuk, a helikoptereink repkedtek a város felett, aknák robbantak, ablakokra lövöldöztünk. Egész tömböket zártunk le a Nem-Holtak-kal folyó utcai tûzharc jelenetek forgatásához. Nem tudok még egy városról, ahol mindezt így megtehettük volna, azzal a segítséggel és együttmûködéssel, amiben itt volt részünk."

Paul Denham Austerberry látványtervezõ Torontó építészeti jellegzetességeit használta fel annak a Raccoon City-nek a megteremtéséhez, amit a város pusztulásának éjszakáján látunk. Toronto egyedi Városháza épülete, Vijo Revell finn építész klasszikusnak számító modernista stílusú alkotása, a film fontos helyszíne lett. A forgatócsoport az egész felsõ szintet birtokba vette, és a városi testületek tanácstermeit magában foglaló, kör alakú központi rész körül készítette a felvételeket. Az épületet kissé a film céljaihoz igazítva, Austerberry egy üvegcsarnokot alakított ki a kör alakú központi rész köré. Napközben változatlanul a város ügyeit intézték itt, de októberben két hétig - éjszakánként a Gonosz vert itt tanyát.

Alice-nak a Városházán történõ leereszkedéséhez Alexander Witt rendezõ elképzelése alapján dolgoztak ki egy fantasztikus és meglepõ megoldást a nézõ vizuális "megtévesztésére". "Ki akartam használni az épület egyedi adottságait, az egymás tükörképét képezõ két, homorúan boltíves toronnyal." - magyarázza Witt. "Úgy képzeltem el, hogy ez a felvétel úgy hasson, mintha Alice egy szûk vízszintes felszínen futna. Aztán, amikor a kamera egy villámgyors, kilencven fokos fordulatot tesz, a nézõ hirtelen rájön, hogy egyenesen lefelé fut az épület élén. Azt remélem, hogy ez a látvány ezzel a majdnem földön kívüli harcossal, tényleg lebilincselõ lesz."

A kamerát úgy szerelték fel, hogy kövesse Jovovich útját, ahogy lefelé halad az épületen, és a kamera kb. az út felénél tegye meg a fordulatot. "Az egyetlen bökkenõ ebben a tervben természetesen az volt, hogy Alice-nak arccal lefelé kellett mennie egy 85 m magas épület oldalán, a hevederéhez erõsített egyetlen drótkötélen függve." - magyarázza Witt.

Jeremy Bolt hozzáteszi: "Valószínûleg azt a benyomást kelti majd, mintha egy méregdrága, briliáns vizuális effektus lenne, pedig közvetlenül, a valóságról készült felvételrõl van szó. Ez a mutatvány itt mindennél izgalmasabb."

Habár Jovovich rendkívül lelkesen maga akarta végrehajtani a mutatványt, a produkcióval kapcsolatban álló biztosító társaság vétót emelt a sztár ilyen bizonytalan helyzetben való személyes közremûködése ellen - bármilyen biztonságos is a heveder és a drótkötél. Így ez azon kevés jelenetek egyike, amelyekben Jovovich helyett dublõre, Joanne Leach végezte a mutatványt. Összesen tizenkétszer tette meg a hihetetlen utat az épület oldalán.

Jovovich lentrõl, a földrõl figyelte a mutatványt, és nem gyõzött álmélkodni. "Õrületes volt. Ez a lány szabályosan leszaladt az épület oldalán, 85 m magasságból, teljes sebességgel, egyetlen szál dróton függve. Én az utolsó 20 métert tettem meg így, és az is rémítõ volt, és akkor még visszafogottan fejeztem ki magam. Nem sikítottam; ’hoztam’ a figurát - kemény voltam, mint Alice. De belül, persze, fohászkodtam: ’Istenem! Hogy fogom én ezt megcsinálni?’"

Az õrület folytatódott a Városházán folyó forgatásokon is. Az évszakhoz képest szokatlanul hideg idõjárás köszöntött a városra, fagypont alatti hõmérsékletekkel. A forgatás hátralévõ egy hónapjában fõleg éjszakai, külsõ felvételeket kellett készíteniük. Jovovich felidézi a filmbéli öltözékeirõl hónapokkal a forgatás elõtt folytatott megbeszélést: "Az volt az õrült rögeszmém, hogy szexis legyek a filmben. Úgyhogy azzal az ötlettel álltam elõ, hogy legyen Raccoon City-ben éppen egy hõhullám a cselekmény idején. És persze nemcsak rólam volt szó - ott volt Jill Valentine is, a miniszoknyájában a feszes kis toppal. Hõség Raccoon City-ben! Ezzel szemben októberben forgatunk, és egész éjjel kint vagyunk a szabad ég alatt. De most már nincs mit tenni, nem cserélhetünk öltözéket. Végülis ez A Kaptár. Nem vehetünk fel csuklyás zubbonyt!"

Egy másik, szintén háztetõn játszódó mutatványt a városközpontban, egy negyven emeletes irodaépület, egy feketén csillogó felhõkarcoló tetején vettek fel. Bolt producer így beszél errõl: "Valójában az történt, hogy egy kaszkadõr, majdnem 23 méterrel a felhõkarcoló felett kiugrott egy helikopterbõl. Egy dolgot megtanultunk, Paul is és én is, nevezetesen azt, hogy ha valamit eredetiben, igazán megtörténten fel lehet venni, akkor az jobban is fog hatni a vásznon. Ez volt az elsõ számú szabály ennél a filmnél - minden legyen annyira valóságos, amennyire csak lehetséges."

A RESIDENT EVIL: Apocalypse címû film épületbelsõben kialakítandó legnagyobb helyszíne a Ravens’ Gate templom, amit stúdióban építettek fel. Carmody producer ezt mondja: "Ez kísérteties jelenetként kezdõdik, ami aztán átmegy horrorba, végül teljes erõvel tomboló akció jelenetbe torkollik. Amikor kidolgoztuk a jelenetet papíron, rá kellett jönnünk, hogy a helyszínként szolgáló templom a történések során valósággal darabokra hullik szét. Be kellett látnunk, hogy nincs a világon olyan templom, ahol megengednék nekünk ennek a jelenetnek a forgatását. Így aztán felépítettük a székesegyházat a színpadon."


SZÖRNYEK TEREMTÉSE: A NEMESIS

A Nemesis-nek nevezett szörny Paul Jones, a maszkok és smink effektusok mesterének alkotása. A mûvész nevéhez fûzõdik többek között a Ginger Snaps (Farkasvér), és a Bride of Chucky (Chucky menyasszonya) címû film.

A halálos sebet ejtõ, új típusú, csúsztatható géppuskával és rakéta-kilövõvel felszerelt Nemesis tervezésénél pontosan a Resident Evil videó-játékokból jól ismert, rendkívül veszedelmes és népszerû gyilkos figuráját vettük alapul.

A Nemesis-jelmezt Matthew G. Taylor testére szabták: a két méternél is magasabb színész testépítõ, aki valamikor rendõrtiszt volt. A színész testérõl készült, teljes méretû forma alapján Jones és teamje egy több darabból álló, szilikonból, poliuretánból, bõrbõl és fémbõl készült, olyan testhezálló öltözéket kreált, ami a színészt a film legfenyegetõbb szörnyetegévé változtatja.

"Szilikont használtam a Nemesis bõreként, mert ennek az anyagnak van egyfajta egyedi, áttetszõ fénye." - magyarázza Jones. "Lényegében úgy hat a filmfelvételen, mintha emberi bõr lenne. Hogy még erõteljesebbé tegyük a jelenlétét a vásznon, és hangsúlyozzuk a felszínek részleteit, a színész testét állandóan egy finom nyálkaréteg borította, ami egy kissé módosított metocellulózból készült, azaz egy olyan anyagból, amit a hétköznapi használatban élelmiszer adalékként ismerünk."

A Nemesis bõr- és fém vértezetéhez egy egész sor panelt készítettek, mindegyikben egyre több golyó ütötte lyukkal. Nem úgy, mint maga a teremtmény, a vértezet nem regenerálódik, miután egy-egy lövés eltalálta. Hogy még hatalmasabb legyen, a színész amúgy is a többiek fölé tornyosuló termetét még 10 cm-rel magasabbá tettük a csizmájába épített acéllemezekkel.

A Nemesis megteremtésében a legnagyobb kihívás a figura groteszk módon eltorzult arca volt. Ez az orr nélküli, nyálkás izom- és íncsomó, csupaszon kiálló csontokkal, amiket csak durva kapcsok tartanak össze, éppen csak halványan sejteti, hogy a Nemesis egykor emberi lény volt.

Hogy elérje a kívánt hatást, Jones a színész fejéhez alakított üveggyapot koponyaformát készített. Ennek a koponyának a belsejébõl Taylor nyitni és csukta tudta a figura száját. Ennek a teremtménynek az ’arc-játékát’, a kifejezni akart gesztusokat a szilikon bõr alá rejtett, távirányítóval mûködtetett öt külön szervo-motorral oldották meg.

Mint ahogy a videó-játékban is, a márkanevét jelentõ rakéta-kilövõt a Nemesis arra használja, hogy halált és pusztulást idézzen elõ. A filmben emellett a fegyvertárába tartozik az egyedi kiképzésû, halált hozó csúsztatható géppuska is.

"Ez a géppuska valami egészen új és hihetetlenül pusztító erejû fegyver." - mondja Anderson. "Magam elé képzeltem ezt a fickót, ahogy mindkét kezében egy-egy gigantikus, nagy hatóerejû fegyverrel járkál, és szinte el sem tudja dönteni, hogy melyiket is használja. A kedvenc jeleneteim során természetesen mindkét fegyverét beveti."

Ezt a nagy tûzerejû fegyvert Charles Taylor, a filmes fegyverszakértõ alkotta, a General Electric M134 Mini Gun típusú lõfegyverének bizonyos módosításával. Ez az eredetileg katonai helikopterekre szerelve használt gépfegyver (amint azt a Black Hawk Down / Sólyom végveszélyben címû filmben láthatjuk is), percenként 6000 sorozat kilövésére képes.

Taylor szétszedte a fegyvert, a hat forgó csövet megrövidítette, és a torkolatnál fékeket iktatott be, amelyek eltérítik az égõ puskaport, ami egyfajta egyedülálló plazma effektust produkál, ha a gépfegyverrel lõnek. A visszaszámlálás-kijelzõt, valamint a Védernyõ felségjeleit, továbbá a géppuska tusanyakát és a karpántot is felszerelték a fegyverre. Teljesen kész formájában a fegyver súlya kb. 30 kg. A RESIDENT EVIL: Apocalypse címû filmben fordul elõ elõször, hogy egy ilyen típusú fegyvert valaki egy kézbõl süssön el.

A felvételek során a Nemesis a gépfegyverét elõször a Raccoon City Rendõrkapitányság egy szûk folyosóján használja. Három másodperc alatt 150 sorozatot lõtt ki, fülsiketítõ zajjal, valóságos légörvényt okozva, ami letépte a falról a tapétát, és olyan légnyomást idézve elõ, ami még a folyosó végén állókat is hátranyomta. Senki, soha nem tapasztalt még ilyet.


szereplők:
Milla Jovovich ... Alice
Sienna Guillory ... Jill Valentine
Oded Fehr ... Carlos Olivera
Thomas Kretschmann ... Cain õrnagy
Sophie Vavasseur ... Angie Ashford
Razaaq Adoti ... Peyton Wells
Jared Harris ... Dr. Ashford
Mike Epps ... L.J.
Sandrine Holt ... Terri Morales
Matthew G. Taylor ... Nemesis
Zack Ward ... Nicholai Sokolov
Iain Glen ... Dr. Isaacs
Dave Nichols ... Henderson kapitány
Stefan Hayes ... Yuri Loginova
Geoffrey Pounsett ... Mackenzie


fényképezte:
Derek Rogers

fényképezte:
Christian Sebaldt

vágó:
Eddie Hamilton

látvány:
Paul D. Austerberry

jelmez:
Mary E. McLeod

jelmez:
Adam Smith

művészeti rendező:
Nigel Churcher

szereposztó:
Tina Gerussi

szereposztó:
Robyn Ray

díszlet:
Steven Essam

producer:
Paul W.S. Anderson

producer:
Jeremy Bolt

producer:
Don Carmody