microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Hölgyválasz (2004)
Shall We Dance

. . . . . . . . . . 8.19
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 5
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 106 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  romantikus, vígjáték, táncfilm, zene+
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár minden korosztály látogathatja
tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A forgatásról

John Clark (RICHARD GERE) chicagói ügyvéd, aki jól tudja, hogy élete csaknem tökéletes. Szereti gyönyörû feleségét (SUSAN SARANDON), sikeres karriert épített ki, és felnevelt két csodálatos gyereket. És mégis... hétköznapjai mindig ugyanazzal a rutinmunkával telnek, az ingázás idegölõ és a család általában túl elfoglalt ahhoz, hogy együtt töltött percekre is lenne idejük. John néha eltûnõdik, hogy vajon tényleg csak ennyi lenne-e az élet, míg aztán egy nap, munkából hazafelé menet, leszáll a vonatról, és olyat tesz, amire igazán senki nem gondolna. Anélkül, hogy egy léleknek is elárulná, John táncórákra kezd járni. Hirtelen egy teljesen új világban találja magát - a mozgás, a zene és a szenvedély világában. Ahogy ez a komoly ember szinte szó szerint könnyû léptûvé válik a táncban, egész élete, és a házassága is megváltozik.

Egy férfi megújulásának szívderítõ és komikus történetét, a HÖLGYVÁLASZ címû filmet egy azonos (Shall we Dance /Hölgyválasz/) címû, nagy sikert aratott japán film ihlette. Ebben az új feldolgozásban, amelyben Richard Gere, Jennifer Lopez, Susan Sarandon és Stanley Tucci játssza a fõszerepeket, a csendes és nyugodt munkamániás története, aki a táncparketten találja meg az extázis vad örömét, tulajdonképpen az amerikai boldogság-keresésrõl szól.

Az egész úgy kezdõdik, hogy John Clark az esti vonaton utazik, és a vonatablakon át egy fiatal tánctanárra (JENNIFER LOPEZ) lesz figyelmes, aki a lerobbant Miss Mitzi’s Stúdióból visszabámul a férfira. Ez a pillantás szinte kísérti a férfit, és John estérõl-estére már keresi ezt a pillantást. Végül egyszer leszáll a vonatról, és beiratkozik a társastánc tanfolyam kezdõ csoportjába. Az elsõ órán John több idõt tölt a parketten, mint amennyit siklik a termen keresztül. Esetlen és bátortalan, és nem tûnik valószínûnek, hogy valaha is képes lesz kecsesen mozogni. De rövidesen a tánc John rögeszméjévé válik, menedékké válik a számára, és a tiszta öröm egyetlen forrásává. Egyre jobban és mélyebben belesodródik ebbe az egzotikus birodalomba, és még egy munkatársát (STANLEY TUCCI) is felfedezi, aki szintén titkolja társastánc hóbortját, és inkább sportos fickónak tetteti magát.

Úgy tûnik azonban, hogy John nem képes bevallani frissen meglelt kedvtelését Beverly-nek, a feleségének, nehogy az asszony azt higgye, hogy a férfit nem elégíti ki a házasságuk. Ahogy titkon Chicago legnagyobb táncversenyére készülõdik, titkolózó viselkedése arra készteti Beverly-t, hogy magánnyomozót fogadjon, mert azt gyanítja, hogy Johnnak viszonya van valakivel. De John hamarosan rájön, hogy nem elég a legegyénibb, legsajátabb álmok kergetése - mert a legjobb bennük az, ha meg tudjuk osztani valaki mással.

"A HÖLGYVÁLASZ címû film nem csupán egy nyughatatlan emberrõl szól, aki belép a tánc csábító világába," - mondja Peter Chelsom rendezõ, "hanem emberek egy egész csoportjáról, akik egy afféle tánc kiképzõ tábor keretei között, lényegében azt kutatják, hogy valójában kik õk, és kik akarnak lenni. A próbák kezdetétõl fogva azt akartam, hogy világos legyen: ennek a filmnek nem úgy kell felépülnie, hogy látunk valamit a sztoriból, aztán jön egy táncszám, aztán megint egy kis sztori, hanem úgy, hogy a sztori mindig folytatódik a táncjelenetek alatt is, és ami a legfontosabb, a sztorit a tánc viszi tovább."

***
1996-ban az eredeti HÖLGYVÁLASZ (Dansu Wo Shimaso Ka /Hölgyválasz/) címû film, amelyet Masayuki Suo írt és rendezett, belopta magát a japán közönség szívébe, egy hétköznapi ember, egy keményen dolgozó, fizetésbõl élõ japán alkalmazott történetével, akit elfog az az érzés, hogy valami hiányzik az életébõl és a házasságából, és titokban társastáncot tanul. Elfásult, búskomor és visszavonult emberbõl hamarosan olyan valakivé válik, akit megérintett a csoda és a lehetõség érzése. Tele komikus figurákkal és pezsdítõen magával ragadó táncjelenetekkel, a film egyetemes érvényû, mindenkiben meglévõ húrt pendített meg, aki csak valaha egy kicsit többre vágyott az életben. A film meglepetésszerûen a Japán Filmakadémia nem kevesebb, mint 13 díját nyerte el, bejárta az egész világot, és kasszasiker lett az Egyesült Államok és Európa külföldi közönsége elõtt is.

Audrey Wells forgatókönyvíró is azok közé tartozik, akiket az eredeti film nagyon mélyen érintett, és aki úgy érezte, hogy ez a szép történet még szélesebb közönséget érdemel. Wells képzeletét már régen foglalkoztatta, hogy hogyan tudnak az emberek szenvedélyre lelni - legyen az akár romantikus vagy kreatív szenvedély - napjaink rohanó, zaklatott modern életkörülményei között. Wells számos, általa írt és rendezett filmben boncolgatta ezt a témát, köztük az Under the Tuscan Sun (Napsütötte Toszkána), és a díjnyertes Guinevere címû filmben. De úgy érezte, hogy ez a sztori más, mert itt nem annyira a konvencionális szerelem megtalálásáról volt szó, hanem sokkal inkább annak az örömnek az újrafelfedezésérõl, amit akkor érzünk, ha legtitkosabb álmainkat valósítjuk meg, és arról, hogy hogyan lehet középkorú emberek jó, de rutinná szürkült házasságában újra felszítani a szenvedély és a boldogság szikráját.

Wells hozzálátott, hogy a HÖLGYVÁLASZ címû filmet angol nyelvû filmmé adaptálja, de azonnal érzékelte, hogy sokkal többet kell benne megváltoztatni, mint pusztán a nyelvet. A sztorit körülvevõ egész kultúrának teljesen újnak kellett lennie. A sztori helyszínének az Egyesült Államokba helyezésével - ahol a társadalom sokkal nyitottabb, sokrétûbb és változatosabb, gyakran mégis legalább annyira sodródó - Wells egyúttal a film humorát is inkább hippissé és amerikai stílusúvá tette; egy kis chicagói jellegzetességet adott a tánciskola komikus színezetû állandó kuncsaftjainak, és mindenek elõtt új képet vázolt fel a fõszereplõ küzdelmérõl. Mert John Clark nem a japán társadalom rideg szigorúságának körülményei között vergõdik, mint az eredeti filmben - hanem a saját korlátozott fogalmainak csapdája tartja fogva, amikor el sem tudja képzelni, hogy ki lehetne õ, azon túl, hogy apa és ügyvéd. Clark alakjában Wells a tipikus amerikai városi szakembert mintázta meg, "azt a típust, aki mindent rendkívül jól tud csinálni, de azt már elfelejtette, hogy hogyan lehet álmokat szõni, egészen addig a pillanatig, míg be nem lép a tánc-stúdióba."

Az álmoknak ez az újrafelfedezése végigkíséri a HÖLGYVÁLASZ címû film többi figuráját is, Jennifer Lopez illúzióit vesztett táncbajnokától kezdve, aki visszanyeri kedvét a versenyzéshez, Stanley Tucci botrányosan viselkedõ, a társastánccal kapcsolatos ambícióit rejtegetõ-letagadó figurájáig, aki végül megtanulja, hogy hogyan legyen önmaga.

Egy dolog azonban, ami nem változott, ami nem változhatott, az a forgatókönyv arra kihegyezett figyelme, amivel azt a hamisítatlan, fantasztikus izgalmat kíséri végig, amit az ember akkor érez, ha táncolva átrepül a termen, partnere karján, aki mindenkis rezdülését ismeri. Habár a sztorinak más a hangvétele, más lett a jellege, Wells is a táncot helyezi a történet középpontjába, úgy hogy a történetet részben John Clark és új barátainak gesztusai, mozdulatai mondják el, olyan, szavakkal ki nem fejezhetõ érzéseket feltárva, amelyek túlmennek azon, amire a nyelv képes.

***
A lendületes táncjelenetek, a szellemes komédia és a korunkban oly jellemzõ életsorsokat megható történetben felvázoló meseszövés e keveréke arra késztette Simon Fields producert és Peter Chelsom rendezõt, hogy azonnal filmet akarjanak készíteni Wells forgatókönyvébõl, mihelyt azt kézhez kapták. Úgy érezték, hogy a HÖLGYVÁLASZ címû filmnek ez az új változata nemcsak a remek szórakozás ígéretét hordozta magában, de egyúttal olyan témákkal foglalkozik, amelyeket nem nagyon látunk filmen.

"Ez olyan történet, amivel az emberek azonosulni tudnak." - fejti ki Fields. "Ez a sztori nem egy elkeseredett emberrõl szól, aki teljesen irreális módon fenekestül felforgatja az életét. Ehelyett itt egy olyan embert látunk, aki - mint a legtöbbünk - alapvetõen tényleg jól van, van jó állása, szeretõ családja és sikeres házassága. De aztán egy nap meglátja ezt a fantasztikus arcot egy ablakban, s elkezd azon tûnõdni, hogy talán valahova még magasabbra is eljuthatna. Semmi ehhez foghatót nem olvastam még, ami arra a kérdésre tapintott volna rá, hogy milyen lehetõségek rejlenek egy máris igencsak jó életben, és ez izgalmas volt. Az is nagyon tetszett, ahogy a sztori ellenpontozta a társastánc elegáns és kecses mozgásból ötvözõdõ képét a chicagói kertváros mindennapi életének rutinjával."

Chelsom hozzáteszi: "Ami nagyon tetszett a HÖLGYVÁLASZ címû film Audrey Wells-féle értelmezésében, hogy ezek az emberek csak azért mennek Miss Mitzi Stúdiójába, hogy megtanuljanak táncolni, és végül mégis annyival többet tanulnak. Mindegyik figura mélyponton van. Úgy tûnik, hogy mindegyik figura egy titkot hordoz magában, amit nem akar megosztani senkivel. És mindannyian átalakuláson, fejlõdésen mennek át, mert egyetlen ember az egyik nap leszállt a vonatról, hogy egyszer táncoljon egy lánnyal, akit egy ablakban látott. Tetszik nekem ennek az elõrebocsátott tételnek az oka és a kifejtett hatása is."

Fields és Chelsom ismerte az eredeti japán filmet, de nagy hatást tett rájuk az a mód, ahogyan Wells nagy körültekintéssel áthelyezte a sztorit a Csendes-óceán másik partjára, lehetõvé téve, hogy a munka és a családi élet körén túli elégedettség és kiteljesedés keresésének sokkal túláradóbb, amerikai jellegû perspektíváját tükrözze.

Chelsom megállapítása szerint: "Az eredeti japán filmben a konfliktusok nagy része a tánc nyilvános intimitását övezõ japán tabukban gyökerezik. Nyilvánvaló, hogy ez egy amerikai környezetben nem állná meg a helyét. Audrey forgatókönyvének központjában egy amerikai tabu áll. Ez az a gondolat, hogy ha az amerikai álomban élsz, akkor nincs rá jogod, hogy feltartott kézzel megadd magad és bevalld, hogy ’Hé, én boldogtalan vagyok.’ Ami nagyon tetszett nekem ebben a történetben, és ami nagyon vonzott benne, az az, hogy ez egyfajta nyughatatlanságról szól, ami mindenütt ott van a körülöttünk lévõ világban, de nem gyakran beszélünk róla. Annak ellenére, hogy oly sok mindene van, John Clarknak hiányzik valami. Olyan ez, mintha egy elképzelt, ideális világban élne, és nem a saját valódi életét élné. Ráébred, hogy bár õ és a felesége állandó mozgásban vannak, valami a lelkük mélyén egyszerûen megállt, és hajtani kezdi a vágy, hogy valamilyen szenvedélyre találjon. Számomra ez a gyönyörûséges finomsága ennek a filmnek."

Chelsom azt a lehetõséget is parancsolónak érezte, hogy rendezõként filmen ábrázolva ragadhatja meg a társastánc kinetikus varázsát. Mint kiderült, Chelsom az angliai Blackpoolból, a társastánc Mekkájából származik, ami évente a Társastánc Világbajnokság helyszíne is. Habár maga Chelsom soha nem táncolt profi módon, Blackpoolban senki sem menekülhet a keringõk, rumbák és foxtrottok mindenkire átragadó örömének soha el nem múló hatása elõl. Chelsom így beszél errõl: "Blackpool-ban gyakorlatilag mindenkit már kilenc éves korban tánciskolába küldenek."

Fields, aki szintén angol, hasonlóképpen már gyermekkorában a társastánc igézetébe került. Így magyarázza: "Angliában a társastánc nagymértékben a kultúránk része, és tulajdonképpen egy nagy sportnak tekintik. Abban az idõben, amikor Peter Chelsom és én gyerekek voltunk, minden vasárnap két órás társastánc mûsor volt a televízióban. Úgyhogy a tánc vonzerejérõl készíteni filmet a számunkra majdnem annyi, mintha a második természetünkrõl beszélnénk."

Az USA-ban hullámzó népszerûségnek örvendõ társastánc egyedülállóan varázslatos tánc stílus - egy férfi és egy nõ siklik a csupasz parkettán, és csak a zene és egymás mozgása irányítja õket. Minden egyes táncnak megvan a saját kreatív személyisége, saját érzelmei és az a mód, ahogy a szellemre hat, a rumba nyers erotikájától a keringõ intim bájáig. A társastáncra jellemzõ könnyed rugalmasság és romantikus megjelenés folytán ez nagyon filmes, jól filmezhetõ mûvészeti forma, ahogy ezt Chelsom felfedezte, amikor a vásznon a táncban rejlõ gyöngédséget és vidám életkedvet, no meg a táncversenyek feszült izgalmának a hangulatát igyekezett megjeleníteni.

"Mindig úgy éreztem, hogy a bálterem nagyon csábító, és ugyanakkor egy kicsit nevetséges is, ami nagyszabású komédiázásra ad alkalmat. És a rendkívül kecses mozgás nagyszerû pillanataira is alkalmat ad. Ehhez bátorság kell - különösen, ha John Clark a neved. Itt valójában nem a táncról van szó, hanem arról, hogy van-e merszünk belevágni. Már sok-sok éve szerettem volna filmet készíteni a táncról."

***

John Clark szerepére - a nyugodt és csendes, keményen dolgozó ügyvéd alakjának megformálásához, aki egy este leszáll a vonatról és átadja magát az életét megváltoztató vágynak, hogy táncoljon - nagyon speciális tehetségû mûvészre volt szükségük, ezt a filmalkotók jól tudták. Olyan színészt akartak, aki annyira magabiztos és karizmatikus, hogy csak rápillantva, a legtöbb ember azonnal azt feltételezi, hogy ez a férfi biztosan boldog - és ez jelentõs változás a japán film kisszerû hivatalnokához képest - és hogy õ lenne az utolsó ember a földön, akinek eszébe jutna a város szegényebb negyedében, egy lerobbant stúdióban táncórákat venni.

"Tudtuk, hogy nem egy ’Willy Lohman’ típust, vagy egy átlagos középosztálybeli férfit képzelünk el John szerepében." - magyarázza Fields. "Ehelyett olyan valakit akartunk, aki máris elégedettnek tûnik, aki nyilvánvalóan az élet felsõbb régióiban jár. Aztán, amikor ezt a balkanyart veszi, ami újra felgyújtja a lelkesedését és felfrissíti a házasságát, ez mind a közönség, mind a saját maga számára meglepetésül szolgál."

Ezek a kritériumok vezették a filmalkotókat Richard Gere-hez, aki a közelmúltban nyert Golden Globe díjat egy sokkal dörzsöltebb, elegáns ügyvéd szerepében, a Chicago címû filmben nyújtott alakításáért. "Nagyon-nagyon finomrajzú alakításra volt szükségünk, olyan valakitõl, aki a közönség szeme láttára képes megtanulni a táncot, és nagy táncossá válni." - jegyzi meg Peter Chelsom. "Az az érdekes a Richard által megformált figura alakjában, hogy John tulajdonképpen olyan fickó, aki soha nem volt igazán a figyelem középpontjában. Mindig õ volt az, aki összetartotta a dolgokat, az apa, a hivatali fõnök. De most az egész világ az övé, most önmaga lehet, és ennek elõször nagyon erõsen tudatában is van, egészen addig, amíg nyitottá nem kezd válni, és ezt Richard csodálatosan megjeleníti."

A szerep vonzó volt Gere számára, aki - mint az általa alakított figura - maga is erõs vonzást érzett az ablakból kibámuló lány csábító képe iránt, és az összes mi-lenne-ha és mi-lett-volna-ha típusú töprengések iránt is, amelyeket ez a kép indít el benne. "Úgy éreztem, hogy ez az a típusú tapasztalat, amiben mindenkinek volt már része valamikor az élete során, amikor autót vezetett, vagy repülõn, vagy vonaton utazott, ahol egyszerre csak meglátja ezt a másik embert, és tudatára ébred az egész, õt körülvevõ világ létezésének, és hogy ennek a világnak õ maga is részese lehet." - mondja Gere. "Az az érdekes, hogy legtöbbünk ilyenkor elfordítja a fejét, míg John úgy dönt, hogy utánajár a dolognak, és ez a számára valami nagyon pozitívhoz vezeti el."

Gere így folytatja: "Nem hiszem, hogy John eleinte bármit is pontosan meg tudna nevezni, mint ami nincs rendjén az életében vagy a házasságában. Ez inkább afféle távoli, meghatározhatatlan elégedetlenség, ami valahogy nem megfogható. És a kihívás az, hogy egy színész kitalálja, hogy mindezt hogyan jelenítse meg. A melankolikus hangulat nem olyasmi, amit az ember pontosan el tud játszani - a melankóliát nem lehet arcjátékkal eljátszani. Így aztán a John lelkében gomolygó érzéseket úgy közelítettem meg, mint afféle szúró-zavaró vágyakozás érzését, egy belsõ nyugtalanságot, amit elõször maga sem ért, és ami valami olyan felé hajtja, ami meglehetõsen õrült ötletnek tûnik az õ világában, de ami végül az életét egy teljesen új irányban tárja fel."

Gere-t a HÖLGYVÁLASZ címû film témája is vonzotta, amit a színész úgy értelmez, mint "megtanulni, hogy hogyan váljunk azzá, amirõl álmodtuk, hogy azzá akarunk lenni." Különösen tetszett neki az a gondolat, hogy olyan színészekkel játszik együtt, akik mindegyike a saját egyénisége úgy oldalát fedezi fel - komikusi és komoly szempontból egyaránt - azáltal, hogy teljesen hajlandóak elengedni magukat a tánc közben. "A tánc stúdióban mindegyik figurának megvan a maga bogara, vagy furcsasága, és Miss Mitzi tanfolyama a számkivetettek saját kis külön, csodálatos világává válik." - jegyzi meg Gere. "De õszinte bajtársiasság és egymás elfogadása is jellemzõ erre a társaságra. Azt hiszem John észreveszi, hogy a stúdióban Paulinától Vernig mindenkinek volt egykor egy álma az életrõl, de aztán eljutottak egy olyan pontra, amikor már nem tudtak hinni az álmaikban, vagy az élet állított eléjük áthághatatlan akadályokat. A film története során mindegyikük újra szembesül az álmaival. Azt hiszem, valójában erre mindenki képes."

Habár Gere soha nem részesült profi táncoktatásban, a Chicago címû film óta a maga személyes módján valósággal beleszeretett a táncba, és a táncban kifejezõdõ szabadságot, a tánc okozta remek érzést tartja John Clark átváltozásában a kulcstényezõnek. "Az emocionális és pszichológiai kihívás - igazi nyitottá válni egy táncpartner felé, érzékenynek lenni minden egyes mozdulatra, mélyebb érzelmek át megvalósítani az önkifejezést - egyúttal meg is változtatja az embert." - jegyzi meg Gere. "Ezért szeretjük még mindig Fred Astaire-t, mert kecses és elegáns mozgása, nyitott szíve ma is meghatja a nézõt. A táncban valahogy van valami, ami ezzel az erõvel hat ránk."

A film egy másik vonása, ami nagy hatást tett Gere-re, az a realisztikus látásmód, ahogy John Clark házasságát kezeli a film, egy házasságot, ami nem is annyira problematikus, mint inkább egy kicsit fásult és unott, oly sok év együttélés után. "Ez nem a szokásos mûködésképtelen kapcsolat." - mondja Gere. "Valójában azt hiszem, hogy a Clark család tipikus lehet sok amerikai családra, ahol semmi sem igazán rossz, de talán szintén azt érzik, hogy nem annyira nagyszerû a dolog, mint amilyen lehetne. Susan Sarandon csodálatos Beverly-nek, John felségének a szerepében, mert annyira határozottan áll a lábán, ragaszkodik a gyökereihez, és szinte kivárja, hogy kiderüljön, hogy hová vezet a férje által megélt egzisztenciális krízis."

A filmalkotók azért választották Susan Sarandont Beverly szerepére, mert Sarandon a nõi intelligencia különleges kvalitású megtestesítõje. Chelsom ezt mondja: "Susan finoman egyensúlyoz: miközben feltárja a film témájának mélységeit, komédiának is felfogható az alakítása. Tényleg átérezte egy olyan feleség mélységes fájdalmát, aki kirekesztve érzi magát a férje életébõl, ugyanakkor megragadta azt a furcsa és kicsit mulatságos neurózist is, ami egyre jobban elhatalmasodik az emberen, ha kezd nem megbízni a házastársában. A figurának a jósága az, ami igazán szívet tépõvé teszi a nézõ szemében. Mert ez az asszony semmi rosszat nem tett, de nem biztos benne, hogy mit is kellene tennie a férje nyughatatlanságával kapcsolatban. Az a fajta feleség, aki tényleg törõdik a családjával, és ezért szembesül azzal a helyzettel, hogy amire a férje pillanatnyilag vágyik, az olyan valami, amit õ maga nem tud megadni neki."

Paulina, a tánctanár szerepére, aki minden inspirációját elvesztette, egészen addig, amíg John Clark be nem lép az életébe, Peter Chelson azt remélte, hogy sikerül olyan izgalmas és vonzó színésznõt találni, akinek emellett jelentõs szakmai háttere van a profi tánc terén is - és így jutott el Jennifer Lopezhez. Lopez életre szóló szenvedélyét a tánc iránt Chelsom óriási értéknek ítélte meg a film szempontjából. "Úgy gondoltuk, hogy életbevágóan fontos olyan színésznõt találnunk, aki a testben-lélekben át tudja élni, hogy mit is jelent a tánc, és képes megélni ezt a kiszámíthatatlan, emocionális életet." - mondja Chelsom. "Jennifer a megtestesítõje mindennek, és olyan fantasztikusan virtuóz táncos, hogy könnyen hihetõ, hogy társastánc bajnok volt."

Míg a figurának a japán filmbéli megfelelõje sokkal törékenyebb alak volt, a film alkotói úgy látták, hogy Lopez ki tudja fejezni a szereplõ sebezhetõségét, miközben hozzáadja a figurához saját erõteljes személyiségét és nyílt érzékiségét. "Jennifer ugyanazt a vágyakozást éli át, mint az eredeti japán figura, de hozzátesz valami vibrálóbban amerikai és izzóan szenvedélyes színt is." - mondja Fields.

Lopez-t a forgatókönyv nemcsak a tánc miatt izgatta, hanem azért is, mert olyan hétköznapi emberekrõl fest képet, akik rendkívüli inspirációra lelnek az életükben. "Rettentõen tetszett az a sokféle portré, amit a film ezekrõl a különbözõ emberekrõl rajzol, akik az élet különbözõ területeirõl jöttek, és azért vannak itt együtt, mert mindegyikük egy rég elvesztett álmot akar valóra váltani." - mondja Lopez. "A tánc stúdió lesz az a hely, ahol kideríthetik, hogy kik is õk valójában, hogy mire vágynak, és mi hiányzik az életükbõl. És, mindenekelõtt, a tánc csodálatos lehetõséget kínál nekik: itt mindenrõl elfeledkezhetnek, és boldogan repülhetnek a problémák fölé emelkedve."

Egy másik fontos hatás, ami John Clarkot éri, a Stanley Tucci által életre keltett Link Peterson figurája, egy alak, aki nappal John cégénél szürke kis hivatalnok, és akibõl szinte botrányos alteregó bújik elõ, amikor este az imádott latin táncokat gyakorolja. Tucci nagyon lelkesen vállalta ezt az élénkszínekkel festett komikus szerepet, ami teljesen más irányzat, mint amilyen szerepeket eddig játszott. "Nagyon szeretem Link figuráját, mert a számomra senki sem egyszerûen egyetlen személy, senki sem egyszerûen az, ahogy mutatja magát a külvilágnak, vagy éppen a családjának. Mindenkinek van valamilyen titkos szférája, amit valahogy kifejezésre akar juttatni." - mondja Tucci. "Képesnek lenni megformálni egy olyan figurát, akinek két külön énje van, amelyek végül eggyé olvadnak össze, ez izgalmas és remek feladat, ez tényleg izgalmas. És aztán ráadásul ez egy hihetetlenül mulatságos szerep is."

Richard Gere számára pedig az volt az izgalmas szórakozás, hogy figyelje Tucci-t, ahogy felépíti a figurát. "Stanley annyira invenciózus volt, annyi kreativitást és bátorságot vitt ennek a szerepnek eljátszásába, hogy az tényleg rendkívüli. Azokra a nagyszerû figurákra emlékeztet engem, akiket Peter Sellers formált meg a fénykorában, tényleg fantasztikusan." - mondja Gere. "Nem könnyû egyszerre megjeleníteni a figurában egy balfácán és egy összeszedett, tudatos jellem jellemvonásait. Tucci rendkívüli lendülettel, hévvel komédiázik, de én tudom, hogy micsoda szakmai tudás kellett ahhoz, hogy megteremtse Link figuráját."

John tánc stúdióbéli komikus osztálytársai között találjuk Chic figuráját, aki azzal a nyíltan hangoztatott céllal iratkozik be, hogy nõket csípjen fel. Bobby Cannavale játssza a szerepet, aki nemrég a The Station Agent (Az állomásfõnök) címû filmben aratott sikert. Cannavale egyszerûen a "két lábon járó hormonnak" nevezi az általa alakított figurát, és így beszél róla: "Chic-nek az az elmélete, hogy ha valahogy nagy táncos válna belõle, akkor a pipik mind a lábánál hevernének. De az a szép ebben a filmben, hogy mindezek az emberek, akik erre a tanfolyamra járnak, valójában egészen más okból vannak ott, és a tánc segítségével ezt a mást ki is tudják fejezni. Úgyhogy végül a dolog sokkal mélyebbé válik Chic számára, mint hogy pusztán nõk felcsípésérõl lenne szó. Belsõ fejlõdésen megy át, és megtanulja teljesen másképpen kifejezni magát, mint ami a felszínen látszik."

Vern szerepét, aki azt állítja, hogy egy titokzatos menyasszony kedvéért tanul táncolni, Chelsom és Fields egy pályakezdõre osztotta: Omar Miller az Eight Mile (8 mérföld) címû filmben debütált, és meghallgatásként olyan próbafelvételt küldött Chelsomnak és Fields-nek, amit azok egyszerûen "fenomenálisnak" találtak. Fields ezt mondja: "Omar olyan nyerseséget és lelkesedést hozott magával, ami az egész stáb, valamennyi színész számára óriási értéknek bizonyult."

A komikus szerepekrõl ismert színésznõ, Lisa Ann Walter számára, aki a harsány Bobbie szerepét játssza, aki csak vonakodva lesz John partnere a táncversenyen, a szerep a tinédzser éveinek a hangulatát hozta vissza, amikor a diszkó fénykorában maga is néha tanított az Arthur Murray tánciskolában. Így emlékszik vissza: "Tanítottam foxtrottot, rumbát, keringõt, lindy-t, gyors szteppet, szvinget és dupla szvinget - egészen addig, amíg anyám meg nem tudta, hogy Dél-Amerikába kellett volna mennem, versenyeken részt venni ezekkel a fickókkal, és akkor anyám kijelentette. ’Az én lányom soha!’"

Walter ösztönös módon megértette Bobbie saját bensõ énjének fejlõdését. "Bobbie olyan nõ, aki olyan sokszor csalódott a férfiakban élete során, hogy most már mindig dühös. De a táncon keresztül megtanulja, hogy csak akkor lehetünk sikeresek, ha megbízunk a másikban. Bíznunk kell abban, hogy a partnerünk nem fog oszlophoz vezetni a terem közepén, hogy nem fogja hagyni, hogy elessünk, sõt még azt sem, hogy nevetségessé váljunk. Hogy a férfi, aki a partnered, támogatni fog, és törõdik veled, olyan dolog, amit Bobbie-nak meg kell tanulnia, és ez tényleg nagyon jó, igazi fejlõdés, amin az általa alakított figura átmegy."

Simon Fields producer így beszél Walterrõl: "Olyan nõre volt szükségünk, akinek nincs kontrollja az agya és a szája közötti kapcsolat felett, de ugyanakkor tud sebezhetõ lenni, tud anya lenni, és ugyanakkor a tánc terén is csúcsteljesítményt nyújtani. Mindenkinek messzi el kell maradnia mögötte és Richard mögött, amikor táncospárként kiperdülnek a parkettre - és Lisa ragyogóan hozta ezt a figurát."

A szereplõgárdát további néhány színész teszi teljessé: ilyen Richard Jenkins veterán karakterszínész, aki a John Clark követésére felbérelt magánynyomozót alakítja, Nick Cannon, a szenzációs tinédzser, a nyomozó okos asszisztense és Anita Gillette, az elismert színpadi színésznõ, mint a jobb napokat látott Miss Mitzi tánc stúdió névadó tulajdonosa. Õ maga is átalakuláson megy át, míg egy csomó esetlen tanítványt készít fel a táncversenyre, és segít Johnnak abban, hogy kimutassa a tánc iránti szenvedélyét.

Gillette számára az a legnagyobb izgalom a filmben, amikor a figurák, mindegy, hogy kik õk egyébként, a táncparkettre lépnek. Gillette ezt mondja: Azt hiszem, az a legnagyszerûbb Miss Mitzi szerepében, hogy ha egyszer valakit rávett arra, hogy a táncparkettre lépjen, az mindjárt élvezni is kezdi a táncot, kezd kinyílni a világ felé, és aztán... akármi megtörténhet."

***

A munka neheze csak azután következett, miután kiosztották a szerepeket. Mert most már az volt a feladat, hogy ezt a nagy tekintélyû színészekbõl álló csapatot elsõrendû táncosokká képezzék ki, akik képesek megjeleníteni, mindazt a komikumot, kecses mozgást, és mindenek elõtt a lehetõségnek azt az érzését, ami mind benne rejlik a társastáncban. Ez nem olyan volt, mint egy musical, ahol a szereplõknek csak egy stílusú koreográfiát kell megtanulniuk - ebben az esetben minden egyes színésznek gyorstalpaló tanfolyam keretében kellett elsajátítania a társastánc nem kevesebb, mint tíz különbözõ stílusát.

Erre a kemény feladatra Peter Chelsom az elismert ausztrál koreográfust, John O’Connellt szerzõdtette, hogy varázslatos tudásával itt is csodát tegyen. O’Connell a filmmûvészet egyik híres táncmestere, akinek a nevéhez fûzõdik Baz Luhrmann Strictly Ballroom és Moulin Rouge címû kasszasiker filmjeinek a koreográfiája. De ez a feladat egyik korábbi munkájához sem hasonlított. Hónapokkal azelõtt, hogy bármelyik kamerát egyáltalán bekapcsolták volna, Chelsom és O’Connell nekilátott a színészek nagy figyelmet igénylõ edzésének, egy afféle "báltermi kiképzõ tábor" formájában.

"Az egész programot alapkutatásokkal kezdtük, azaz elmentünk igazi társastánc versenyekre, és interjút készítettünk az igazi gyõztesekkel." - emlékszik vissza Fields. "Azonnal lenyûgözött minket az az óriási kötõdés és szeretet, ami ezeket a táncosokat a tánchoz köti - és kezdtünk rájönni, milyen gigászi munka lesz, hogy úgy megtanítsuk a színészeket táncolni, hogy elég jól táncoljanak ahhoz, hogy izgalmat, feszültséget is teremtsenek a vásznon."

De a színészek meglepõ hévvel fogadták a kihívást, és hónapokon keresztül dolgoztak keményen hosszú órákig tartó edzéseken. Richard Gere abban a pillanatban, hogy megkapta a szerepet, instruktorokat fogadott és próbálni kezdett New Yorkban. A Chicago címû filmben játszott szerepben már bizonyított, ehhez való jó érzékétõl eltekintve, Gere korábban csak kevés gyakorlatot szerzett a tánctanulásban. De Gere-ben van veleszületett atlétikai hajlam -tornából nyert ösztöndíjat az egyetemre, és lelkesen gyakorolja a Tai Chi-t - John O’Connell pedig azt mondta, hogy Gere óriási munkamorálja él-tanulóvá tette a mûvészt.

Jennifer Lopez visszaemlékszik arra, ahogy a szóbeszéd szárnyára kapta Gere fáradhatatlan próbáit. "Egy másik filmen dolgoztam, és hallottam a beszámolókat arról, hogy Gere New Yorkban táncot tanul." - emlékszik vissza Lopez. "Újra meg újra azt hallottam, hogy naponta nyolc órán át gyakorol! Arra gondoltam, hogy ’Istenem’, de sokat kell majd behoznom, ha én is oda kerülök."

A forgatás alatt egyáltalán nem volt szokatlan, hogy Gere folytatta a gyakorlást, miután az aznapi felvételek befejezõdtek, néha hajnali 3-ig vagy 4-ig. Gere úgy fogalmaz, hogy mikor arra kerül a sor, hogy a vásznon jelenik majd meg, ahogy táncol, "a félelem a legerõsebb motiváció, amit érzek." Mégis, minél többet tudott a valódi, versenyszerû társastánc nehézségeirõl, annál nehezebben tudta elképzelni, hogy ezt majd komolyan kell teljesítenie. "Azt hiszem, a legtöbben el sem tudják képzelni, hogy milyen sportosnak, milyen jó formában kell lenni ahhoz, hogy ez a dolog tényleg jól sikerüljön." - magyarázza Gere. "Úgy értem, ezt már olimpiai sportágként is figyelembe veszik, és amilyen két-ballábasnak tûnhet egy amatõr, ha megpróbálkozik vele, annyira komoly dolog, ha komolyan veszi valaki."

Gere számára a keringõ megtanulása volt a legnehezebb, ami pedig John erõsségének számít. "Ez a tánc annyira lassú és annyira kecses," - jegyzi meg Gere, "hogy az egész testedet kontrollálni kell tudni, hogy jól csináld. Olyan, mintha Tai Chi-t végezne az ember, ahol azt a benyomást kell kelteni, hogy nagyon egyszerû a dolog, ugyanakkor abszolút az összes energiádra és porcikádra szükség van. Én gyakran éreztem magam izzadt rongycsomónak a keringõ számok után, pedig ebben a táncban azt a benyomást kell keltened, hogy lebegsz."

És aztán ott volt az éjszakába nyúló tangó lecke, amikor Gere Jennifer Lopezzel táncol. Chelsom hozzátette ezt a jelenetet is a filmhez, abban a meggyõzõdésben, hogy ez lesz az igazi tánclehetõség Richard és Jennifer számára - a tangó klasszikus mûfaj, teljesen sajátos és egyéni kifejezõeszközökkel, és annyira szexi és izzó tud lenni, amennyi tûz csak kitelik a táncosoktól, és Jennifernek igazán esztétikai szerepet biztosít a táncban. Chelsom azt akarta, hogy a nagy verseny estéjén Richard tényleg klasszis táncos, igazi mestertáncos formáját hozza, az összes emocionális, kifejezésbeli eszköz bevetésével. Gere egyedül Lopeznek tulajdonítja a jelenet sikerét. "Egy magamfajta amatõrrel táncolni ezt a rendkívül intenzív tangót, rengeteg türelmet, igazi nagylelkûséget és sok-sok jóindulatot Kívánt Jennifertõl, és õ ezt mind megadta nekem. Nagyon szép élménnyé varázsolta a számomra." - mondja Gere. "Azt is megtanultam, hogy nem a lépések teszik a táncot hatásossá, hanem az, hogy el tudja-e mondani, ki tudja-e fejezni a mondanivalót. Ettõl lesz élõvé a tánc."

Korábban, a Chicago címû film készítése során Gere megtapasztalta, hogy ha a szereplõk nagyon keményen dolgoznak a forgatás alatt, az mélyebb kapcsolatot teremt a vásznon, és ez a tapasztalata megismétlõdött a HÖLGYVÁLASZ címû film forgatásakor is. "Szeretem a kemény munkát." - jegyzi meg Gere. "És azt az érzést is szeretem, hogy másokkal együtt dolgozunk keményen. Az ember nagyon közel kerül azokhoz, akikkel együtt éli át a verítékes munka élményét, és sokkal jobban, valódi énjükben ismeri meg õket. Ez még hozzáad valamit a közös erõfeszítés érzéséhez, amely olyannyira fontos ebben a történetben, ami emberek egy adott közösségérõl szól."

Az egész szereplõgárda érezte ezt a szoros kötõdést... s a rájuk nehezedõ nyomást is. John O’Connell koreográfus megjegyzi: "A társastánc nagyon különbözik a tánc más formáitól, mert oly nagy súllyal esik latba a precizitás, éppen ezért nagyon sok oktatót bevontunk a munkába, hogy a színészeknek szinte minden lépésnél segítsenek. Gyakran éppen csak egy apró fogásról volt szó, hogy valaki hogy tartsa a fejét, vagy a karját. A társastáncnál ugyanakkor partnerek táncolnak együtt, ezért ez nagyon különbözik a szólótánctól, mert azt is meg kell tanulni, hogy a táncos a másik minden rezdülésére reagáljon, és együtt tegyenek meg minden lépést, és tulajdonképpen ez a legkényesebb és legbonyolultabb része az egésznek."

Még Lopez is, aki pedig egész életében táncolt, rendkívül nagy kihívásnak találta a társastánc szigorú szabályainak, fegyelmének az elsajátítását. "Ez valami egészen más dolog." - jegyzi meg Lopez. "Ismerhetsz egy egész sor más táncot, és mégis újszülött kezdõnek fogod magad érezni, amikor társastáncot kezdesz tanulni. De egy dolgot azonnal észrevettem, és ez az, hogy milyen remek szórakozást jelent ez a tánc, és nagyon remélem, hogy ezt a hangulatot meg tudtuk ragadni úgy, hogy a vásznon is érzékelhetõ legyen. Ha egyszer az ember rájön a titkára, és igazán megy neki, akkor az olyan érzés, mintha repülnénk."

Kiderült, hogy Lopez kedvenc tánca a tangó, ami annyira döntõ szerepet játszik az általa alakított figura és a Richard Gere által életre keltett figura közötti barátság kialakulásában. "A tangóban van egy nagy adag keménység is, meg rengeteg szenvedély, és persze remek érzés tangót táncolni. Tényleg nagyot lehet vele alakítani, és Paulina erre próbálja megtanítani John-t."

A többi szereplõt a tánctanulás felvidította ugyan, de sokkal nagyobb fizikai erõpróbának bizonyult, mint amire számítottak. Vagy ahogy Stanley Tucci megfogalmazta: "Tudtam, hogy nehéz lesz, de azt nem tudtam, hogy ennyire nehéz lesz." Tucci számára annyiban volt különlegesen nagy a kihívás, hogy nem csupán bonyolult rutin gyakorlatokat kellett bemutatnia - az alakításba még valami extra bravúrt is bele kellett csempészni, hogy kifejezze a figura metszõ humorát is. O’Connell bevallja, hogy Tucci az egyik kedvenc tanítványa volt: "Nagyon szerencsés voltam, hogy ilyen személyiséggel hozott össze a munka, mint Stanley, mert egy színész, aki megpróbál mulatságos, vagy nevetséges lenni tánc közben, meglehetõsen tragikus helyzetet teremthet, ha nincs benne valami veleszületett komikus hajlam, ami Stanley-ben határozottan megvan. Tanácsoltam neki dolgokat, például, hogy milyen lépéseket próbáljon alkalmazni, de Stanley tényleg minden mozdulatot a sajátjaként tudott elõadni."

Bobby Cannavale minden megelõzõ tapasztalat nélkül kezdte meg a táncórákat, de úgy találta, hogy ez neki természetes és magától értetõdõ dolog. És mégis, habár a lába könnyen vette a tánclépéseket, Cannavale számára is nehézséget okozott, hogy összehangolja a testét, a mozgást és a gondolatait. Cannavale ezt mondja: "Számomra nem a tánc volt a legnehezebb, hanem az, hogy még az általam alakított figura bõrébe is belebújjak, miközben táncolok, mert az elsõ néhány hónapban azzal voltam elfoglalva, hogy fejben számoljam az ütemet, és az arcomon semmi más nem tükrözõdött, csak zavarodottság, ahelyett, hogy Chic figuráját formáltam volna meg."

Mikor azonban túljutott ezen a szakaszon, és a mozgásokat teljesen magáévá tette, Cannavale azt is felfedezte, hogy a tánc félelmetesen nagy hatású eszköze a színészi játéknak. "Nem játszhatsz csak arcjáték segítségével, miközben táncolsz." - állapítja meg Cannavale. "Az az izgalmas benne, hogy a testmozgás mindig nagyon sokat tud elárulni, hozzáadni ahhoz, amit a figurával ki akarunk fejezni."

Mivel Omar Miller jóval késõbb csatlakozott a csapathoz, neki volt mit behoznia a tánctanulás terén, de örömmel fedezte fel, hogy õ is valamiféle veleszületett affinitással van megáldva. Miller így emlékszik vissza: "Amikor elvállaltam a szerepet, azt hittem, hogy remek, a tánc úgyis valami kamera trükkel, vagy ilyesmivel lesz megoldva, de nem... itt aztán semmiféle turpisság, semmi csalás nem volt. Látod a lábamat, ahogy csetlik-botlik? Ez vagyok én." Miller így folytatja: "Az elején voltak olyan napok, amikor akár négy óra hosszat próbáltam egyetlen mozdulatot megtanulni, és csak próbáltam, és próbáltam, újra és újra, és akkor egyszerre csak elkezdett mûködni, és végre ment a dolog. Rájöttem, hogy a tánc szenvedély, táncfüggõvé lehet válni."

Lisa Ann Walter úgy gondolta, hogy az Arthur Murray Tánciskolából való tapasztalatai révén õ majd elõnyös helyzetben lesz, de azok a fizikai követelmények, amelyeket a profik által alkalmazott, rendkívül szigorúan elõírt mozdulatok és pontosan kiegyensúlyozott mozdulatlan tartások támasztottak velük szemben, bizony még az õ képzettségi szintjén is nehéznek bizonyultak. "Azok a testhelyzetek, amelyeket igazi társastánc versenyeken lehet látni, szinte hihetetlenek." - jegyzi meg Walter. "Ebbe a teljesen természetellenes testhelyzetbe állítja be a táncos a testét, és aztán órákig úgy marad. Ez hihetetlenül nehéz. De izgalmas is, mert az ember állandóan tökéletesíti a mozgását. Ami engem illet, én minden alkalommal úgy éreztem, hogy most megint tanultam valami újat, hogy holnapra már százszorta jobb leszek."

Mivel a színészek egyre profibbak lettek, ahogy végigtáncolták a filmet, megpróbálták a táncjeleneteket, amennyire csak lehetett, a történet idõrendjében felvenni, hogy minél jobban bemutassák a folyamatot, ahogy az ügyetlen, kezdõ újoncokból, lépésrõl-lépésre, apránként válik versenyzésre is kész táncos elõadómûvész. De, mint kiderült, ez nem mindig volt lehetséges.

"Nem mindig tudtunk idõrendben forgatni, és ez a szereplõknek nagyon kemény kihívást jelentett: ide-oda mozogni a profi szintû táncos és a komikusan gyenge tudású kezdõ figurájának megjelenítése között." - mondja Simon Fields. "Egyik nap arra ébredtek, hogy ma bemutatóra érdemes profi táncosnak kell lenniük, másnap meg újra szörnyen csetlõ-botló, szánalmas kezdõt kellett alakítaniuk. Minden egyes alkalommal, amikor egy jelenetet forgatni kezdtünk, be kellett vonnunk a koreográfusokat, hogy a kellõ irányban segítsék a színészeket: fejlõdjenek vagy visszalépjenek a tudásszintjüket tekintve. Néha tényleg úgy éreztük, hogy belezavarodunk!"

Richard Gere hozzáteszi: "Eleinte tényleg, õszintén nem tudtuk, hogy mit csinálunk. De ha egyszer már megtanultuk a lépéseket, sokkal nehezebb volt a számunkra, hogy visszaügyetlenedjünk, és akarattal burleszk stílusban, illetve mulattató módon adjuk elõ. Kiderült, hogy könnyebben tanulunk meg jól táncolni, mint azt, hogy rosszul táncoljunk."

Végig az egész forgatás alatt, a sztároknak, nagyon hasonlóan a filmben általuk megszemélyesített figurákhoz, folyamatos inspirációt jelentett az a felszabadult és friss öröm, amit maga a tánc szerezhet az embernek. Bobby Cannavale ezt így foglalja össze: "Amikor az ember táncol, akkor felfedezi, hogy itt nem csupán a zenérõl és a tánclépésekrõl van szó. Itt arról van szó, hogy elmondunk valamit a tánccal, arról van szó, hogy kapcsolatot teremtünk a szenvedéllyel és a partnerünkkel, akivel táncolunk. Figyelni, ahogy ez a csoda megtörténik a jelenetekben táncoló profi táncosokkal, érezni, hogy megtörténik, amikor mi magunk táncolunk, nos, számomra ez tett ezt a filmet igazán élõvé."

De nem a színészek voltak az egyetlenek, akiknek meg kellett tanulniuk a társastáncot. Peter Chelsom, a rendezõ is úgy döntött, hogy táncórákat vesz. "Sok évvel ezelõtt én részt vettem afféle alapképzésben a tánc terén, és ez segített megérteni, hogy milyen feladat áll a színészek elõtt. A különbség csak annyi, hogy senki, és ezt szó szerint értsék, senki a világon nem fog látni engem, ahogy táncolok."

***


A HÖLGYVÁLASZ címû film fizikai valósága, a környezet, amiben a film játszódik, két különbözõ világot jelenít meg: az egyik John Clark hétköznapi munkájának és családi életének világa, a másik a táncstúdió, ahol a külsõ világ elsüllyedni látszik. Ezt a két külön birodalmat a híres chicagói "El" vonat köti össze.

Annak ellenére, hogy a történet Chicagóban játszódik, a HÖLGYVÁLASZ címû filmet nagyrészt Kanadában, Winnipegben forgatták, ami Caroline Hanania látványtervezõtõl nagyfokú kreativitást követelt. "Szerencsére nagyon sok századfordulós épület van Winnipeg-ben, amelyek olyan benyomást keltenek, hogy akár Chicagóban is lehetnének." - mondja Hanania. "Ez segített valamit, de végül mégiscsak meg kellett építenünk az "El" vonat alépítményét és néhány épülethomlokzatot, hogy megteremtsük a jellegzetes chicagói városkép hangulatát."

Ezzel együtt, Hanania, aki eddig Peter Chelsom mindegyik filmjén dolgozott, tudta, hogy a legfontosabb Miss Mitzi stúdiójának belsõ kialakítása - a helyszín, ahol olyan sok minden történik, ami aztán John Clark személyiségének megváltozásában szerepet játszik. Ezt az üvegbõl, fából és izzadságból összeálló világot egy az egyben egy winnipegi stúdióban építették fel. "Azt akartuk, hogy a stúdió nagyon valódinak hasson, de ugyanakkor olyan is legyen, ahol John Clark még álmában sem tudta volna magát elképzelni." - mondja Hanania. "Ez a világ teljes mértékben kívül esik John megszokott tapasztalatainak körén, és itt minden, a színektõl a bútorokig, a szöges ellentéte a munkahelyi és az otthoni világának."

Egy másik kihívás, amivel Hanania szembesült, hogy úgy alakítson ki egy tükrökkel teli termet, hogy az vizuálisan megfeleljen Peter Chelsom és az operatõr John De Borman (Ella Enchanted) elképzeléseinek, lehetõvé téve a számukra, hogy a táncjeleneteknél kifinomult és bonyolult megvilágításokat alkalmazzanak. "Azt a megoldást választottuk, hogy mozgatható tükröket építettünk, fel- és lehajtható, elhúzható tükrök voltak ezek, azonkívül függönyöket is tudtunk a tükrök elé húzni." - magyarázza Hanania. "Ilyen módon eldönthettük, hogy mikor és hogyan akarjuk használni a tükröket, ahogy a jelenet megkívánta."

A HÖLGYVÁLASZ címû film készítése során, végsõ soron a látványtervezéstõl a kamera használatáig minden "sokkal bonyolultabb volt, mint ahogy valaha el tudtam volna képzelni", mondja Chelsom. Még a padlót is speciálisan kellett kialakítani, hogy egyszerre legyen alkalmas a táncosok szempontjából a táncra, és a gyorsan mozgó kamerák mozgatására, amikor a táncosok cipõsarkát követte nyomon a felvétel. Chelsom ezt mondja: "Nem akartam túl sok kamera trükköt alkalmazni, mert a legjobban azokat a táncjeleneteket szeretem, amikor a kamera inkább csak csendes megfigyelõ a háttérbõl. Azután nagyon közel megy, hogy megragadja a felfokozott izgalmat. Ebben a filmben nincs dublõr. Egyáltalán nincs. Erre igazán büszkék lehetnek a színészek."


szereplők:
Richard Gere ... John Clark
Jennifer Lopez ... Paulina
Susan Sarandon ... Beverly Clark
Stanley Tucci ... Link Peterson
Bobby Cannavale ... Chic
Lisa Ann Walter ... Bobbie
Omar Benson Miller ... Vern
Anita Gillette ... Miss Mitzi
Richard Jenkins ... Devine
Nick Cannon ... Scottie
Mya


fényképezte:
John de Borman

vágó:
Charles Ireland

látvány:
Caroline Hanania

jelmez:
Sophie Carbonell

zene:
John Altman
Gabriel Yared

művészeti rendező:
Sue Chan

szereposztó:
Richard Hicks

díszlet:
Carolyn 'Cal' Loucks

producer:
Simon Fields
Bob Osher