microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
A Főnix Útja (2004)
Flight of the Phoenix
A Főnix Útja
rendezte:
John Moore

írta:
Scott Frank

írta:
Edward Burns

. . . . . . . . . . 5.39
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 5.8
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 113 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  kaland
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 12+
tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A FÕNIX ÚTJA címû akció kalandfilmben egy repülõgép-szerencsétlenség maroknyi túlélõjének élethalálharcát izgulhatjuk végig a kietlen Góbi-sivatagban. A túlélés egyetlen esélye számukra, ha a gép roncsaiból új repülõgépet építenek.
A mongóliai Tan sag medencében mûködõ olajkutató expedíciót hazarendelik. Az ott dolgozó alkalmazottak evakuálására küldött teherszállító repülõgép vezetõ és másodpilótája, Frank Towns és AJ nem is sejtik, hogy a rutinmûveletnek számító akció végül túlélõpróbává válik.
Kevéssel a felszállás után ugyanis a repülõ hatalmas homokviharba kerül, ami letépi antennáját és tönkreteszi a baloldali hajtómûvet. A géptörzset bombázó homok és kavics irányíthatatlanná teszi a gépet és Towns kénytelen kényszerleszállást hajtani végre - a Góbi-sivatagban, július közepén.
A gép teljesen szétroncsolódik, és a tizenegy túlélõ, valamint a legénység kevés vízzel és élelmiszerrel magára marad. Bûnbakkeresés teszi a helyzetet még feszültebbé. Hirtelen egy rejtélyes ember, Elliott, aki az utolsó pillanatban került az utaslistára, elõáll az ötlettel, hogy építsenek új repülõt a C-119-es roncsaiból és nevezzék azt Fõnixnek.
Towns és a többiek Elliott tervét irracionálisnak, már-már abszurdnak tartják, ezért elvetik. Ráadásul fölemésztené egyre fogyó készleteik nagy részét és energiájukat is. Mivel azonban emberveszteségeik is lesznek, és a mentõcsapat sem jön, rádöbbennek, hogy Elliott terve az egyetlen lehetõségük. A kiút felfelé vezet. Közös erõvel, Elliott irányításával elkezdik a Fõnix összetákolását. Még a félkész repülõgép láttán sem tudják elhinni, hogy sikerülhet. Mégis az esélytelenség az egyetlen esélyük.

A produkcióról

A FÕNIX ÚTJA filmvásznon történõ újjáéledésének históriája 1996-ban kezdõdött, amikor William Aldrich producer a Twentieth Century Foxnál felvetette az apja, Robert Aldrich által 1965-ben rendezett "Flight of the Phoenix" címû film remake-jének lehetõségét. Ezt megkönnyítette, hogy az eredeti film remake-joga a Fox és az Aldrich cégek birtokában volt. 1997-ben a Fox és Aldrich megegyezésre jutott, és a hamvából kikelt A FÕNIX ÚTJA újra szárnyra kaphatott. Ebben a folyamatban William Aldrich számos íróval mûködött együtt.
John Davis producer késõbb kapcsolódott bele a munkálatokba. Az Ellenséges terület forgatása alatt - melyben szintén producerként dolgozott - John Moore rendezõvel beszélt A FÕNIX ÚTJA újjáélesztésérõl. Mivel Moore "betegesen vonzódik" a repülõgépekhez, örömmel beszállt a pilótafülkébe. "A vállalkozás a repülõgépek iránti vonzalmam miatt tetszett meg elsõsorban, de a filmbeli határhelyzet bemutatásában rejlõ kihívások is izgattak. A szereplõknek életük legkritikusabb helyzetében kell a legjobban összpontosítaniuk. Megvannak az eszközeik és a képességeik a Fõnix megépítésére, de ha elvesztik a reményt, a Fõnix nem fog repülni" - mondja a rendezõ.
Moore a megfelelõ ember A FÕNIX ÚTJA elnavigálására. "Más szemszögbõl nézi a dolgokat, mint a többi rendezõ, bármilyen történetet az újszerûség érzésével mesél el, és a kamera mintha karjának meghosszabbítása lenne" - nyilatkozik róla Davis.
"John különleges képességgel forgat akciójeleneteket. Nagy örömet jelent számára, ha a közönséget eközben addig felfedezetlen helyszínekre viheti" - vélekedik Wyck Godfrey producer.
A film nemzetközi szereplõgárdája élén Dennis Quaid áll, aki Frank Towns megformálója: egy lestrapált pilótáé, akit isten háta mögötti oaljmezõk bezárására számûz a cég. "Towns cinikus és életunt - összegzi Quaid. - Valahol út közben elvesztette az életbe vetett hitét. A film bemutatja, mi történik a szereplõkkel, amikor elveszítenek minden számukra addig fontos dolgot a világon."
Towns ellenpólusa a megpróbáltatásokban Elliott, akinek a figurája elsõ látásra jelentéktelennek tûnik a csoportban. A balsorsú repülõút alatt figyelmezteti Townst a semmibõl elõtörõ ördögi homokviharra. Ezt a figyelmeztetést Towns nem veszi komolyan, s ezzel katasztrófába sodorja mindannyiukat.
Giovanni Ribisi Elliott megformálója. "Giovanni kaméleonember, aki szeret végletesen viselkedni. Mindig olyan szerepet vállal egy helyzetben, ami minden, csak nem tipikus" - jegyzi meg John Davis.
"Elliott kívülálló - mondja Ribisi -, a film elején nem tudjuk, hogy honnan jött. Azt szeretnénk, ha a nézõk elgondolkodnának, hogy ‘Ki is ez a fickó?’" Pontosan ezen rágódik Towns és AJ is, amikor a szemüveges, cingár alak beszáll a C-119-esbe. A szerencsétlenség után, amikor Elliott felfedi, hogy repülõgép-tervezõ, Towns és Elliott idegõrlõ hatalmi csatározásba kezd, ami majdnem meghiúsítja az egyetlen reményt jelentõ Fõnix megépítését.
Ribisi számára ez a hatalmi viszály jelentette a film igazi vonzerejét. "Szeretem az olyan történeteket, amelyek az emberi psziché rejtelmeit boncolgatják, és bemutatják, mi történik az emberrel ilyen elképesztõ helyzetben" - mondja.
Ribisi, szõkített hajával, keret nélküli szemüvegével - melyeket Moore kérésére öltött magára -, az eredeti, 1965-ös film Hardy Kruger alakította karakterének szakasztott mása. Moore állítása szerint ez csupán a véletlen mûve. "Szándékosan nem néztem meg az eredeti filmet, és ezt kértem a szereplõktõl is, mégpedig azért, hogy ne befolyásolhassa a filmbeli munkánkat. Aztán láttam az eredeti DVD-változatát, és mintha csak Giovannit láttam volna benne" - mondja a rendezõ.
A film legjózanabb karaktere Kelly, aki az olajkút vezetõje, és nõ. A filmkészítõk óvatosan elkerülték a kliséket, amelyeket egy vonzó nõ férfiakból álló csoportba helyezése adhat. "Nem akartuk, hogy ‘egy legyen a srácok közül’ - jegyzi meg Miranda Otto, aki A Gyûrûk Ura: A király visszatér harcos királynõjének, Eowynnek az eljátszása után csatlakozott a csapathoz. - Tetszett az ötlet, hogy Kelly a fúrótorony fõnöke, és a fiúk azért szeretik, mert okos és hûséges, és nem azért, mert elképesztõen szexi."
Kelly a legkeményebb, amikor az olajtársaság embere, Ian elrendeli a toronybeli munka leállítását. A katasztrofális helyzetben - a sivatag közepén - Ian, csakúgy mint a többiek, kénytelen a lehetetlennel szembeszállni. A jegyzett brit színész, Hugh Laurie, aki az új Fox sorozat, a "House" sztárja, játssza Ian szerepét.
"Elég nehéz bármi szerethetõ vonást találni Ianban elsõ látásra - mondja -, de Ian végül vállalja a felelõsséget, és szembeszáll a lehetetlennel. Ezért a szerepem az volt, hogy egy, a társaságnak gazsuláló ‘bólogató Jánosból’ megbízható személyiséggé váljak."
Tyrese Gibson, a Halálosabb iramban sztárja AJ-t, a másodpilótát formálja meg. AJ a fiatalos és heves, de ahhoz, hogy egy ilyen extrém helyzetet túléljen, fel kell nõnie. "Dennis mellé raktuk a vezetõfülkébe, mert párosuk érdekes kombinációt ad" - mondja Moore. "Elég furcsa pár, de jól tudnak együttmûködni - teszi hozzá Gibson. - Towns valóságos és metaforikus értelemben is a szárnyai alá veszi AJ-t."
A Jeremyt, a félszemû gitárost alakító Kirk Jones, és a Sammit, a New York Lower East Side-i latin szakácsot játszó Jacob Vargas szintén kulcsszerepeket visznek a filmben. Feltûnik mellettük Scott Michael Campbel, Liddle, a csendes családos ember szerepében; Tony Curran Rodney mint kemény olajmunkás; Kevork Malikyan Rady, a sivatagot jól ismerõ szaudi szerepében; valamint a "Gilmore’s Girls" tévésorozat sztárja, Jared Padalecki Davis, a legifjabb olajfúró megformálójaként.
Talán a legnehezebb a C-119-es szerepét "alakító" gép megtalálása volt. A katonai teherszállítógép, más néven "Supertruck" (Szuper Kamion) az 1950-es években jelent meg, és az elkövetkezõ két évtizedben nagyon népszerû volt. Ezt követõen azonban teljesen eltûnt a palettáról, ezért a filmkészítõknek világszerte kellett keresgélnie, hogy végül felleljenek hármat az arizonai Tucson város repülõgép-temetõjében ebbõl a jármûbõl. A filmkészítõk egy negyediket is találtak, amit a kenyai kormány konfiskált el. Az egyenként 20 tonnás gépeket szét kellett szedni, és darabokban kellett több ezer mérföldet hajóztatni a produkció namíbiai helyszíneire.
A gépek felkutatására és hajóztatására fordított energia többszörösen megtérült John Moore számára. Véleménye szerint a C-119-es központi szerepet játszik a filmben. "Ez az ‘alumínium darab’ a túlélõk reményének gyönyörû szimbólumává válik" - mondja a rendezõ.
A C-119-esnek két farokban végzõdõ törzse van (két faroktartós repülõ). A balesetben a légcsavar kilyukasztja a pilótakabint, és a bal faroktartó leszakad a géprõl. Az egészbõl két szárny marad, egy jobboldali faroktartó és a baloldali faroktartó fele.
A repülõgép-tervezõ Elliott szerint az épen maradt jobb faroktartó lehet a géptörzs, amihez illesztik majd a balszárny végét. A Fõnix több mint rögtönözve összerakott mûszaki csoda. Mint mitológiai elõdje, aki hamvaiból éledt újjá, az összetákolt Fõnix is az újrakezdés reményét adja a csoport számára.

A forgatásról

A FÕNIX ÚTJA közel 500 tagú stábja 16 különbözõ nemzetiséget vonultatott fel. A filmet majdnem három hónap alatt vették fel a világ egyik legkegyetlenebb helyén: a Namib-sivatagban. A környezeti adottságokhoz hozzátartoznak a világ legmagasabb dûnéi. De mint minden sivatag, ez is nehéz terep, szinte elviselhetetlen a hõség, perzsel a nap, és az óceáni párás levegõ rendkívüli fényeffekt-változásokat eredményez.
A teljes kietlenség érzékeltetése végett hatalmas, lakatlan, érintetlennek tetszõ területre volt szüksége a stábnak. A megfelelõ helyszínek keresésekor (köztük a filmbéli helyszínen, a Góbi-sivatagban) a filmkészítõk látták, hogy a legtöbb sivatag tele van már tûzdelve sürgönypóznákkal: házak és utak tarkítják. Végül a Namib-sivatag szépsége ragadta meg a készítõket, a végeláthatatlan dûnék, és a közeli óceán parti város, ami szállást tudott adni a produkciónak. Madártávlatból a helyszín valóban azt a benyomást kelti, mintha a semmi közepébe vetõdnének a túlélõk.
A forgatást a dûnék formájának állandó megváltozása nagyban megnehezítette. Mivel a katasztrófa helyszínének jellege a szélirány változásával együtt változott, komolyan veszélybe került a forgatás. "Seprûkkel, partvisokkal próbáltuk a dûnék képét megtartani, majd szomorúan néztük, ahogy az elkotort homok visszafolyik az eredeti helyére" - jegyzi meg Patrick Lamb látványtervezõ.
Dennis Quaid így beszél a sivatagi forgatásról: "Egész nap gyalogolni a homokban, úgy, hogy az 50 mérföldes szél folyamatosan az arcodba fújja a homokot... nos, ezt nem civilizált embernek találták ki." Tyrese Gibsonnak a helyszín kifejezetten segített szerepe eljátszásában. "A sivatagban játszani olyan, mintha valóban elveszne az ember, könnyedén el tudtam hitetni magammal, hogy az életemért küzdök - mondja. - A forgatás végére a táj elnyelte a lelkem."
A színészeknek alaposan kijutott a megpróbáltatásokból. Például ízelítõt kaptak egy vérbeli hullámvasút-utazásból. A repülõ zuhanásának felvételekor két géppel vezérelt kardáncsukló segítségével szimulálták egy hatalmas homokvihar repülõre gyakorolt hatásait. Giovanni Ribisi szerint az ember pénzért sem jut ilyen élményhez Disneylandben. Mirando Otto viccesen hozzáteszi: "A szereplõknek halálfélelmük van a gépben, ahogy a vihar ide-oda dobálja azt. Nekem játszanom sem kellett."
A grandiózus jelenetek, mint például a zuhanásé, és a film beszédes helyszínei jól illeszkednek a film drámai jeleneteihez és mondanivalójához. "A FÕNIX ÚTJA minden korosztálynak tud valamit nyújtani - összegzi John Davis. - Igazi vasárnap délutáni mozi. A felnõttek a feszültséget és annak feloldását fogják szeretni, a gyerekek pedig a kalandokat."


szereplők:
Dennis Quaid ... Frank Towns
Tyrese ... A.J.
Giovanni Ribisi ... Elliott
Miranda Otto ... Kelly
Tony Curran ... Rodney
Sticky Fingaz ... Jeremy
Jacob Vargas ... Sammi
Hugh Laurie ... Ian
Scott Michael Campbell ... Liddle
Kevork Malikyan ... Rady
Jared Padalecki ... Davis
Paul Ditchfield ... Dr. Gerber


fényképezte:
Brendan Galvin

vágó:
Don Zimmerman

látvány:
Patrick Lumb

jelmez:
George L. Little

zene:
Marco Beltrami

művészeti rendező:
Timothy M. Earls

díszlet:
Eliza Solesbury

díszlet:
Matthew Sullivan

producer:
William Aldrich

producer:
Alex Blum

producer:
John Davis

producer:
Wyck Godfrey

producer:
Ric Kidney