információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
A PRODUKCIÓRÓL
A 2003-as Daredevil sikere után a Fox és a Regency Pictures producerei alig várták, hogy az akkor csak kisebb szerepet kapott Elektra egy külön film fõszereplõje legyen. Zak Penn és forgatókönyvíró társai, Stuart Zicherman és Raven Metzner írták filmre a képregények történeteit. A rendezõi feladatokat Rob Bowman vállalta, akinél kevés alkalmasabb jelölt jöhetett volna szóba, mert a mûfajban már olyan filmekkel bizonyított, mint az X akták tévésorozat (melyért három Golden Globe Díjat kapott), az ennek alapján készült mozifilm, valamint a 2020: A tûz birodalma címû sci-fi.
Az Elektrát játszó Jennifer Garner hosszú és nehéz edzéseket csinált végig, hogy hitelesen formálhassa meg a Marvel képregények híres harcosát. A színésznõ remek fizikai állapotban volt, és számos küzdõtechnikával megismerkedett korábbi munkái, többek között az "Alias" tévésorozat kapcsán, de harcmûvészeti jártasságát egészen új szintre emelte a film kaszkadõr-koordinátorainak és a küzdõjelenetek koreográfusainak irányításával. Ezután már csak fel kellett öltenie Elektra híres vörös jelmezét.
A legtöbb képregényhõssel ellentétben Elektra nem rendelkezik emberfeletti fizikai képességekkel, tehát ha harcra kerül a sor, csak bátorságára és kiváló harcmûvészeti képességeire számíthat. Ezen túlmenõen a jövõbe is lát - e képesség neve Kimagure, melyet mély meditációval töltött órák alatt tökéletesített. A Kimagure mûvészetét mentorától, Sticktõl tanulta, akiben egy szerzetes önuralma és egy utcai harcos ügyessége rejlik. Elektra egykor Stick legjobb tanítványa volt, de mivel nem tudott túllépni sötét ösztönein, távoznia kellett a mester táborából.
Elektrát szó szerint Stick hozza vissza az életbe. Amikor késõbb ragaszkodik hozzá, hogy a lány hagyja el a csapatot, Elektra elhagyatottnak érzi magát. Most már minden földi köteléke megszûnt, és bérgyilkos lesz belõle. Magányosan, a halál szolgálatában találja meg azt a sötét helyet, ahol elrejtõzhet. "Történetünkben Stick hagyja Elektrát elmenni, és próbának veti alá - mondja Avi Arad producer. - Ez egyfajta ’cselekedj, vagy meghalsz’ szituáció. Elektrának feladata van - kivégezni egy apát és a lányát, akik egy csomó nindzsa elõl menekülnek -, de ez a két ember lesz az, akik segítenek neki felidézni élete derûsebb napjait, amikor õ és az apja még együtt voltak. A személyes érintettség kisiklatja küldetését, eltéríti cinikus hozzáállásától, és ezzel nyílik meg elõtte a megváltás útja."
Rob Bowman azt szerette volna, ha az ELEKTRA eltér minden más, képregényekbõl készült filmtõl. A filmben megvannak a látványos hõstettek, a legmodernebb speciális és vizuális effektek, a lélegzetelállító kaszkadõrjelenetek és a harcmûvészeti mutatványok - de Bowman azt is akarta, hogy a történetben a szereplõk legyenek a legfontosabbak. "Szerintem az a különbség az ELEKTRA és a többi film között, hogy mi elég sokat idõzünk a fõszereplõnk belsõ világában; az igazi történet valójában belül játszódik - mondja a rendezõ. - Sok kimondatlan dolog rejlik benne. Szerettem volna egy nagyszabású akciófilmet nyújtani a nézõknek, és meg is kapják azt az örömet, hogy sokat látják a fõszereplõt verekedni. De azt is akartam, hogy szurkoljanak Elektráért, hogy gyõzze le a belsõ sötétségét."
A film jó lehetõséget kínált Jennifer Garner számára, hogy kibontsa annak a szereplõnek a jellemét, akit már korábban is játszott. "A Daredevil végén úgy búcsúzunk el Elektrától, hogy éppen a saját árnyoldalával kezd szembenézni - mondja. - Amikor most újra találkozunk vele, már jégfal veszi körül. Annyira el van zárva a külvilágtól, hogy nem is veszi észre ezt a tényt."
Mark és Abby Miller is ismeri az elzártság bizonyos formáját, ami abból fakad, hogy állandóan menekülniük kell, és senkiben sem tudnak megbízni. "Amikor elõször találkozunk Elektrával, a nõ egy profi gyilkos, és két célpontja éppen az általunk játszott Mark és Abby - magyarázza Goran Visnjic. - Aztán egyértelmûen megváltozik, és megkegyelmez nekik, de ennél sokkal többrõl is szó van: elkezd vigyázni rájuk. Mark nehezen viseli a bontakozó barátságot Elektra és a lánya között, mert attól fél, hogy Elektra szerepmodell lesz Abby számára."
Elektra azonban nem akarja, hogy a lány a nyomába lépjen. Kettõjük között van egyfajta természetes rokonszenv, mivel mindketten fájdalmasan hiányolják túl korán elveszített anyjukat. "Ha van valami, amirõl Elektra nem mondana le, az Abby - mondja Garner. - Elhatározta, hogy megvédi ezt a lányt attól, hogy hozzá hasonlóvá váljon, és feláldozná a saját életét is, csak hogy Abbynek legyen még egy lehetõsége."
Visnjic számára vonzó feladat volt a Vészhelyzet-sorozat kórháza után a fantasztikus képregényvilágba kalandozni. Annál is inkább, mert gyerekkorában õ is sok képregényt olvasott. "Nagyon izgalmas eljátszani egy figurát ebbõl a világból. Mivel ez nem a valóság, egy kicsit messzebbre tolhatjuk a határokat, és rábízhatjuk magunkat a fantáziánkra."
Terence Stamp már rendelkezik tapasztalatokkal a képregény-adaptációk terén, hiszen õ játszotta a Superman elsõ és második részében Zod tábornokot. Eleinte nem vonzotta különösebben a feladat, hogy újból egy ilyen filmben játsszon, de a filmesek kitartó üldözése nyomán beadta a derekát. "Terence-t akartuk megszerezni erre a feladatra - mondja Gary Foster producer. - Zod tábornok az egyik legnagyszerûbb szereplõ a képregény-filmek történetében, és tudtuk, hogy Terence ugyanezt a varázslatot képes felidézni Stick szerepében is."
A figura különleges kihívást jelentett Stamp számára, mivel a szereplõ vak, ugyanakkor gyakorolja azt a képességet, hogy jobban "lásson", mint a legtöbb látó ember. "Eredetileg csukott szemmel akartam ábrázolni a vakságot - mondja Stamp. - Ilyesmit ritkán mûvel egy színész, én pedig szeretek eredeti dolgokat csinálni. Végül mégis nyitott szemmel játszottam, és ez másfajta térbeli érzékelést von maga után. Ha nyitva a szemed, akkor nyilvánvalóan látsz, de ha egy vak embert játszol, akkor nem feltétlenül arra nézel, ahova mész, vagy akihez beszélsz. Tehát egyfajta perifériás látás lép mûködésbe."
Stick és Elektra, a sensei és a tanítvány kapcsolata központi jelentõségû a történetben. Stick mozgatja a figurákat, mozgásba hozza az eseményeket, és csak akkor avatkozik be, ha a tanítvány elõrehaladását irányítani kell. "Elektra õt szeretné mesterének, de aztán nem akarja azt csinálni, amit mond neki - mondja Stamp. - Keleten úgy mondják, hogy a gurunak nagyobb szüksége van a nagyszerû tanítványra, mint a tanítványnak õrá. Azt hiszem, van egyfajta szimbiózis kettejük kapcsolatában."
Amikor Elektra úgy dönt, hogy segít Marknak és Abbynek, õ is a Kéz, vagyis egy csapat nindzsa célpontjává válik. Ezeknek az embereknek sötét mágikus képességeik vannak. A legjobb közülük Kirigi, a kard mestere, aki jártas a Kimaguréban is. Õt Will Yun Lee játssza, aki hosszú idõ óta foglalkozik harcmûvészetekkel. "Apám volt az egyik elsõ Tai Kwan Do mester az Egyesült Államokban, én tehát már gyerekkorom óta tanulom ezeket a dolgokat" - mondja.
Kirigi csapatában van Tattoo, Typhoid, Stone és Kinkou. Tattoo szerepében Chris Ackerman látható, aki mágikus hatalmát a bõrébe tetovált állatoktól nyeri. Utasítani tudja õket, hogy elhagyják a testét, alakot öltsenek a világban, és engedelmeskedjenek a parancsainak. A speciális sminkek részlege hat óra alatt készítette el a tetoválásokat, ebben a munkában benne volt az elõrajzolás, a tintarajz és színezés. Typhoidot a kanadai Natassia Malthe alakítja, õ az abszolút femme fatale: akit, amit megérint, meghal. Bob Sapp játssza a 190 cm magas, 160 kilós Stone-t, a brazil Edson T. Ribeiro pedig Kinkout, akit nem lehet kiütni. Egyensúlyérzéke emberfeletti. Ribeiro a tánc és a harcmûvészet kombinációjára épülõ Capoiera mestere hazájában.
A FORGATÁS
A film forgatása Vancouverben és környékén zajlott. Az alkotók úgy döntöttek, hogy a film jelentõs részét a természetben veszik fel, s ez eltérést jelent a korábbi képregény-adaptációk szögletes, városi helyszíneitõl. "A Vancouver környéki erdõk nagyon mutatósak - mondja Rob Bowman. - Van valami újdonság abban, hogy ilyen színekkkel és fényekkel invitáljuk meg a nézõt a képregények világába."
"Próbáltuk olyan egyenletessé és visszafogottá tenni a háttereket, amennyire csak lehetett, hogy a szereplõk mintegy kiugorjanak a háttér elõtt - teszi hozzá Graeme Murray látványtervezõ. - Ilyen értelemben ez nagyon is a képregények stílusa."
A látványterv másik hangsúlyos alaptémája a világos és sötét erõk szembenállása, melyet a Tiszták (a Stick vezette nindzsák) és a Kéz testesítenek meg. A Kéz tárgyalóterme, ahol elõször találkozunk Kirigivel és csapatával, elegáns és modern helyiség egy tokiói felhõkarcoló tetején, tele kemény, tükrözõdõ felülettel. Ezzel szemben Stick hegyi tanyája egyszerû táborhely, erdei tisztással körülvéve, ahonnan szép kilátás nyílik a fenséges hegycsúcsokra.
A film fontos elemei a jelmezek is. Elektra jelmeze pontosan olyan vörös, mint amilyet a képregényben lehet látni. "Mindannyian fontosnak tartottuk, hogy a ruhája vörös legyen - mondja Lisa Tomczeszyn jelmeztervezõ. - Ráadásul beleépítettünk egy csomó divatos részletet is. Nem feledkeztünk meg arról sem, hogy Elektra Natchios az egyik leggazdagabb nõ a világon, és a lehetõ legjobb márkákat viseli."
A jelmezek tervezése során Tomczeszynnek számításba kellett vennie gyakorlati szempontokat is, például az akció- és küzdõjeleneteket. "Eredetileg azt akartam, hogy a jelmez kissé sportosabb legyen, de kiderült, hogy a választott anyagok túl egyhangúak filmen. Ezért strech sávdíszeket illesztettem a nadrág szárába. A fûzõ pedig nem gátolhatja a váll vagy a kar mozgását, ami alapvetõ fontosságú, amikor Jennifer a tõröket használja."
Jennifer Garner nagyon keményen edzett a forgatás elõtt és alatt is. A napjai kora hajnalban kezdõdtek, már 4 órára beiktatott egy edzést a felvételek elõtt. "Elektra tökéletes harcmûvész, én pedig teljes szívvel és lélekkel vetettem bele magam az edzésekbe - mondja Garner. - Szerencsére már mögöttem voltak a Daredevil és az ’Alias’ tapasztalatai. Olyan keményen dolgoztam ezért a szerepért, amennyire csak tudtam."
Néhány vizuális effektet beépítettek a küzdõjelenetekbe, de a kaszkadõrmunka zömét igazi mozgással valósították meg. Mike Gunther, a kaszkadõrök koordinátora és a harcok koreográfusa gondolta ki a film legtöbb, harcmûvészeti technikákra alapozott jelenetét, melyek koncepciójukban és kivitelezésükben egyedülállóak. "Jennifer palettáján szerepelt egy kis boksz, egy kis Wu Shu, és némi kemény stílusú küzdelem, mint például a Shodukan - mondja. - Összekevertünk mindenbõl egy kicsit."
"Mindegyik küzdõjelenethez más és más módon készültünk fel - mondja Garner. - Egy ’Bo Stick’ harchoz például több hónapig tréningeztem. Amikor a jelenetet vettük fel, a hajam állandóan a szemembe lógott. Jószerével teljesen vakon harcoltam öt fickóval, de a próbák annyira felkészítettek, hogy tudtam, ha arra irányítom a botot, amerre lennie kell, akkor minden rendben lesz. Semmit sem láttam, de hallottam a botom hangját, ahogy üti a többiekét, és ez lelkesítõ volt. Ezért edzettem olyan sokat, hogy a forgatás napján már ne kelljen aggódnom. Beköthették volna a szemem, és fellógathattak volna fejjel lefelé, akkor is meg tudtam volna csinálni."
Elektra fegyvere a háromágú tõr, melynek sais a neve. A színészek és a stáb tagjai egyaránt le voltak nyûgözve, ahogy Garner szinte a karja meghosszabbításaként használta õket. "Ez attól függ, mennyire szoktál hozzá a fegyveredhez, hogy képes vagy-e minden irányban forgatni. És eközben úgy kell kinézzél, mintha gyerekkorod óta mást se csinálnál volna - mondja Gunther. - Jennifer pontosan így nézett ki: mesterien bánt a saisszal."