microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Viasztestek (2005)
House of Wax

. . . . . . . . . . 7.65
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . .
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 114 perc
nemzetiség:  ausztrál, amerikai
műfaj:  horror
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 18+
tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
TRUDY VIASZMÚZEUMA

A Dark Castle Entertainment már több ízben is sikeresen dolgozott fel klasszikus horrortörténeteket, ilyen volt például a Gothika,a Ház a Kísértet-hegyen és a 13 kísértet is.
"A Viasztestek modern felfogásban adja vissza a 70-es és 80-as évek horrorfilmjeinek hangulatát - mondja a producer, Joel Silver, aki 1999-ben alapította a Dark Castle Entertainmentet partnerével, Robert Zemeckisszel. - A film az üldözöttségtõl és csapdába eséstõl való elemi félelmeket tárja fel, egy olyan környezetben, ahol semmi sem valódi és a menekülés lehetetlen."
A Viasztestek alapötletét egy 1953-as film adta, Vincent Price-szal a tehetséges szobrász szerepében, akinek kezei alól hátborzongatóan életszerû viaszbábuk kerülnek ki. "Van valami lenyûgözõ a viaszbabákban - mondja Silver. - Nagyon ijesztõek tudnak lenni, de az ember mégis képtelen róluk levenni a szemét."
A film váratlan és ijesztõ fordulatot vesz, mikor kiderül, hogy a viaszbabák emberi testeket rejtenek magukban. A hasonlóság az eredeti filmmel azonban itt véget is ér. "Nagyon tetszett az alapötlet, és ezt használtuk fel ugródeszkaként egy teljesen eredeti történet kialakításához" - mondja Silver.
"Megpróbáltuk a lehetõ legtöbbet kihozni a viaszból, mint anyagból - teszi hozzá a rendezõ, Jaume Collet-Serra. - A vér és a viasz kombinációja egyszerre ijesztõ és szexi, és sikerült olyan dolgokat véghezvinni a viasszal, amihez hasonlóval mozivásznon még nem találkozhattunk.
"Chad és Carey W. Hayesnek sikerült egy igazán eredeti forgatókönyvvel elõállnia - mondja Susan Levin producer. - A történet középpontjában egy olyan testvérpár áll, akik a film elején nem igazán jönnek ki egymással, de kénytelenek összefogni, ha szeretnék túlélni a kalandot."
"A horrorfilmek rendszerint olyan külsõ, életünket befolyásoló erõkrõl szólnak, melyekkel vagy szembenéznek a fõszereplõk vagy menekülni próbálnak elõlük - magyarázza Jaume Collet-Serra. - Ha menekülnek, általában meghalnak, de ha felveszik a harcot, akkor túlélhetik. Itt azonban egy olyan testvérpárt láthatunk, akiknek nem a közeledõ halálos veszély, sokkal inkább saját kapcsolatuk jelenti a legnagyobb problémát. A gyilkosok legyõzéséhez egymásból kell erõt meríteniük, de ehhez elõször bízniuk kell egymásban és rendezni a köztük levõ ellentéteket."
A céltudatos, karrierorientált egyetemista, Carly szerepében Elisha Cuthbertet láthatjuk, aki a 24 címû sorozattal vált igazán ismertté. "Elisha elképesztõen tehetséges - mondja Silver. - Egybõl tudtuk, hogy ideális lenne a szerep eljátszására."
"Carly eltér az eddigi szerepeimtõl - mondja Cuthbert. - A karrierjén kívül nem sok minden érdekli, és hirtelen egy olyan helyzetben találja magát, amivel még nem találkozott - és nem is igazán tud vele mit kezdeni."
Bátyja, Nick, akit Chad Michael Murray alakít, Carlyval ellentétben nem elõször kerül összetûzésbe környezetével. "Nick olyan srác, akibõl több lehetett volna, de mindig úgy érezte, hogy kénytelen nõvére árnyékában járni - tûnõdik Murray. - Lázadni kezdett, és felvette a kemény srác álarcát, aki lelke mélyén nem is olyan kemény. Nagy kihívást jelentett sejtetni a düh és frusztráció mögött bujkáló sebezhetõséget."
A Nick és Carly közötti harcos jó testvér-rossz testvér ellentét nagyszerûen visszatükrözõdik a gyilkos testvérek kapcsolatában is, ahogy mindkét testvérpár alsóbbrendûségi és bizalmi gondokkal küzd.
"Nickkel ellentétben Carly barátja, Wade átlagos, nyugodt fiú - mondja Jared Padalecki, Wade alakítója. - Még nem tudja, mihez kezd, ha befejezi az egyetemet. Gainesville-ben számít valakinek, de fél Carlyval New Yorkba költözni, ahol megint kishal lenne egy nagy tóban. Ez feszültséget okoz a kapcsolatukban, amit Nick jelenléte csak erõsít."
Végül is a határtalan kíváncsiság okozza Wade vesztét. "Wade bemegy a Viaszmúzeumba, bár semmi keresnivalója odabent - magyarázza Jaume. - A forgatás alatt Jared hetekig csak egy kíváncsi, de rendes srácot alakított. Nem tudtam, hogy fog reagálni, mikor megtámadják, de nagyszerûen oldotta meg. Valódi félelem tükrözõdik a szemében, és szenvedése realizmust visz a már amúgy is hátborzongató jelenetbe."
Hasonló sorsra jut Carly legjobb barátnõje, Paige is. "Paige kisvárosi lány - mondja Paris Hilton. - Támogatja Carly nagyszabású terveit, de õ maga soha nem hagyná el Gainesville-t. Õ maximálisan elégedett kisvárosi életével."
"Paris nagyon gondosan készült a szerepre - mondja Jaume. - Mindig kész volt tanulni a többiektõl, és keményen dolgozott a karakter megformálásán."
Hilton, akinek ez volt az elsõ komolyabb szerepe, így nyilatkozott: "Nagy kihívás volt valódi félelmet mutatni, és talán a legnehezebb az a jelenet volt, ahol meghalok. Szerintem nagyon jól sikerült, és talán az én halálom a legjobb az egész filmben."
Paige barátja, Blake, akit Robert Ri’chard alakít, találja a végzetes útvonalat, ami végül is Ambrose-ba vezeti a társaságot. "Blake a hétvége házigazdája - mondja Ri’chard. - Õ a társaság összetartó pontja, és szeretné, ha mindenki jól érezné magát. Õ hívja el az útra Nicket és barátját, Daltont is."
"Wade-hez hasonlóan Blake sem mer szembenézni problémáival - mondja Jaume. - Wade nem akar New Yorkba menni, Blake pedig nem hajlandó foglalkozni a ténnyel, hogy barátnõje lehet, hogy terhes, és a valóság elõl való menekülésük végzetes következményekkel jár."
A csoport utolsó tagja Dalton, aki régóta szerelmes Carlyba, de nem meri bevallani, így inkább videokamerája mögül figyeli a lányt. "Dalton nagyon félénk, középosztálybeli srác - jegyzi meg Abrahams -, aki a kamerát használja fel a beilleszkedéshez."
"Dalton biztosítja a vidámságot a történetben, és Jon a forgatás alatt is hasonlóan viselkedett - mondja Jaume. - Nagyszerûen improvizált, és nap mint nap új lendületet adott a stábnak. Még a forgatás szüneteiben is a kamerával mászkált és mindent filmezett."
Brian Van Holt játssza a gonosz ikerpárt, Bo és Vincent Sinclairt, akik csapdát állítanak a mit sem sejtõ fiataloknak. "Nagyon nehéz volt felszínre hozni a sötét oldalamat - vallja be Van Holt, aki saját ikertestvérével való szoros kapcsolatából merített ihletet. - Nagyon megviselt a kettõs szerep, de színészként mindig is ilyen kihívásokról álmodtam."
Jaume Collet-Serra személyében Silver és Levin olyan rendezõt talált, aki sajátos látásmódjával tökéletes választásnak bizonyult a történet megfilmesítéséhez. "Rendszeresen figyelem a reklámfilm-rendezõk munkásságát - teszi hozzá Levin. - Jaume munkáit nézve érezhetõ volt a bennük rejlõ sötét hangulat. Megmutattam Joelnek ezeket a filmeket, aki azonnal találkozni szeretett volna Jaume-vel."
"Nagyon jó benyomást tett rám a forgatókönyvhöz, különösen a karakterekhez való hozzáállása - meséli Silver az elsõ találkozásukról. - Fontos volt számára, hogy a karakterek dinamikája autentikus legyen és a történet szerves részét képezze, mindez kiegészítve egy nagyon határozott elképzeléssel a történet elmesélésérõl."
"Szerettem volna kevéske dokumentumfilm-jelleget kölcsönözni a filmnek - magyarázza Jaume -, ahol a történet elõrehaladtával egyre szervezettebb és stilizált képsorokat mutatok be, de mindig elõtérbe tartva a szereplõket és a történetet."
A film baljós hangulatát Jaume Steve Windon operatõr segítségével, természetes hatású megvilágítással és kézikamerák használatával érte el. "Jaume egyedülálló stílusban forgat - mondja Silver. - Ami a mozivásznon nyersnek és rögtönzöttnek tûnik, azt valójában nagy gonddal tervezte meg. Ez laza és lendületes kezdést biztosít a filmnek, de fokozatosan egyre összetettebb felvételeket látunk, ami növeli a közönség feszültségét és igazán ijesztõ hatást kelt."
A színészek egyöntetûen elismeréssel nyilatkoznak Jaume elképzeléseirõl és aprólékos felkészülésérõl. "Nagyon élveztem a munkát irányítása alatt - mondja Van Holt. - Nyitott, kommunikatív, és mindig megadta a kellõ lökést, hogy a maximumot hozzam ki az általam megformált karakterbõl."
"Nagyon keményen dolgoztak - mondja Jaume a szereplõkrõl. - Meghalni nem is olyan könnyû, mint gondolnánk."

AMBROSE FELÉPÍTÉSE

A film jelentõs része Ambrose fiktív városában játszódik Louisiana kietlen területén, távol minden lakott településtõl. Valójában a film két helyszínen készült, a Warner Roadshow Stúdióban, Ausztráliában, valamint Guanabában, 45 percre a stúdiótól, ahol a rendezõ Jaume, az operatõr Steve Windon és a látványtervezõ Graham "Grace" Walker az alapoktól építette fel a film fõ helyszínét.
"A Szellemhajóhoz építettünk egy hajót - mondja Silver. - A Gothikához megépítettük az elmegyógyintézet belsejét, de a Viasztestekhez felépítettünk egy egész várost."
"Hányszor húzat fel az ember egy egész várost egy film kedvéért? - kérdezi Silver, aki bár több mint 40 filmet készített, mégis ez az elsõ város, amit építtetett. - A Dark Castle-filmek mindig élen jártak a különleges helyszínek kialakításában, de most lehetõségünk nyílt még egy szinttel feljebb lépni."
Silver tanácsára a látványtervezõ csoport a kelet-afrikai Asmara városából merített ihletet. Az 1930-as években, a Modernizmus mozgalom olasz képviselõi több építészeti újítást is bevezettek Asmarában, amely kiérdemelte az "Afrika Miamija" jelzõt is.
A tökéletes helyszín megtalálása Herb Gains executive producer nevéhez fûzõdik. "A tehénlegelõ egy hegyekkel körbevett hatalmas síkság közepén fekszik Guanabában, és pontosan olyan elszigeteltnek tûnik a világtól, ahogyan Ambrose városát elképzeltem" - meséli Gains.
"Kénytelenek voltunk elkergetni a teheneket" - mondja Walker, akinek asztalosokból és építõkbõl álló csapata csupán tíz hét alatt változtatta át a legelõt várossá. A szerkezetek megépítése elõtt be kellett vezetni a vizet és az áramot, és lefektetni több mint két és fél mérföldnyi kábelt, hogy Windon és a világosító csapat irányítani tudja a 750 utcai lámpát.
A poros fõutca mellett Walker csapata felépített többek között egy benzinkutat, egy moziépületet, egy fodrászatot, egy zöldségest és egy pár öregebb házat. Az út végébe egy temetõ és a templom került, majd nem messze tõlük a Sinclair ház.
A városka fölé emelkedik a fõ látványosság, Trudy Viaszmúzeuma. A film balszerencsés látogatói hamar felfedezik, hogy a múzeum szó szerint viaszból készült. A díszletekhez, melyek hagyományos alapanyagokból készültek, majd bevonták õket viasszal, több mint 20 tonna viaszt kellett felhasználni. "A legjobb színû természetes viasz a méhviasz - magyarázza Walker. - Méhviaszt használtunk a Viaszmúzeum díszletéhez, de Vincent munkáihoz is."
A Viaszmúzeumban található 4 fõ helyszínt - a nappalit, a zeneszobát, a konyhát és az alagsori mûhelyt - újra felépítették és átalakították, hogy a film tetõpontját jelentõ jelenet, ahol a ház felgyullad és a viaszbábuk elolvadnak, minél látványosabb legyen.
"A szilárd és a folyékony halmazállapot között kellett tartani a viasz állagát - meséli Jaume. - Ez volt a forgatás legnehezebb része. A viasznak úgy kellett tûnnie, mintha olvadna anélkül, hogy hõt alkalmaztunk volna, hiszen a színészek is elolvadtak volna."
Walker csapata többféle viasszal kísérletezett, amíg megtalálták a megfelelõ állagot a "puha díszletekhez", amelyek reagáltak a színészek érintésére. A felületeket és bútorokat minden felvételt követõen újra kellett festeni, hogy a forgatás folytatódjon.
"Tervezõként hatalmas örömöt szerzett, hogy ilyen tehetséges emberekkel dolgozhattam - lelkesedik Walker. - Nagyszerû érzés látni, hogy a terveim valósággal életre kelnek."
Walker másik felkavaró díszlete a fiatalok által talált, állati tetemeket rejtõ hatalmas verem, amely elõrejelzi a rájuk váró borzalmakat.
A mûvészeti részleg egészségügyi tisztviselõk által ellenõrzött és jóváhagyott állati koponyákból, szõrbõl és gipsztetemekbõl hozta létre a verem tartalmát (amely valódi állattetemeket nem tartalmazott), melyet utána mûvérrel leöntöttek és hagytak megalvadni. Az eredmény pontosan olyan rossz illatú volt a valóságban, mint az a mozivásznon tûnik.
"Nagyon gusztustalan volt - meséli nevetve Walker. - Mindent beborított a mûvér és rettentõen büdös volt, szerintem senki sem sejtette, hogy ilyen jól fog sikerülni!"
"Miután elolvastam a forgatókönyvet, kíváncsi voltam, vajon meg tudják-e oldani? - jegyzi meg Chad Michael Murray. - És megcsinálták. Minden díszlet nagyszerûen sikerült, ami nagyon megkönnyítette a mi munkánkat is."
"Reklámfilmes hátteremmel megszoktam, hogy én irányítom a forgatás mûvészeti, rendezési és fényképészeti oldalát is - mondja Jaume. - Itt errõl le kellett mondanom, és bíznom kellett Grace-ben. Most úgy érzem ennél jobbat nem is tehettem volna."

VIASZTESTEK

Ambrose hátborzongató hangulatának kialakításához kulcsfontosságú volt a díszlet viaszbábukkal való benépesítése. A figurák létrehozásáért Jason Baird maszkmester volt a felelõs, aki már olyan filmekben bizonyította tehetségét, mint a Mátrix - Újratöltve, a Mátrix - Forradalmak, a Star Wars II: A klónok támadása. Munkáját egy 35 fõs csapat egészítette ki, akiknek egyetlen feladatuk a viaszbabák tervezése és kialakítása volt.
Napi 12 órás munkával Baird és csapata 7 hónap alatt több mint 100 aprólékosan kidolgozott viasztestet gyártott a filmhez. A Bo és Vincent emberi áldozatait magukban rejtõ figurák üveggyapotból és áttetszõ szilikon öntvénybõl készültek. Az eltört vagy felgyulladt viaszbábus jelenetekhez külön figurák készültek. Részletes anatómiai tanulmányokat követõen Baird csapata a viasz alatt rejlõ, bomló emberi testek még valósághûbb ábrázolásának érdekében mûcsontokat helyezett a szilikon borítás alá.
Ambrose viaszszobrászának, Trudy Sinclair mûvészetének bemutatásához négy "teljesen viasz" figurát gyártottak le. Trudy ezeket hagyományos (tehát nem emberéletet követelõ) módon állította elõ, hogy kiállítsa a Viaszmúzeumban. Trudy alkotásai egy ülõ hölgy fekete gyöngyös ruhában, egy másik hölgy csillámló, szürkésbarna ruhában, egy szivarozó úriember és egy konyhát takarító szobalány voltak. A figurák nagyon gondos odafigyelést igényeltek, hiszen a hõmérséklet emelkedése hatására könnyen megrepedtek és megrogytak.
A filmben látható viaszbábukat egytõl egyig élõ emberekrõl mintázták. Baird és Jaume Collet-Serra külön, megfelelõ kinézetû statisztákat válogattak, hogy utána mintát vegyenek róluk. Öntvényeket készítettek fejükrõl, kezükrõl és testükrõl, és ezek alapján készültek utólag az üveggyapot- és szilikonöntvények.
Miután a durva figurákat tökéletességig csiszolták, egy festõkbõl és haj-technikusokból álló csapat vitte fel az olyan végsõ kiegészítõket, mint a smink, parókák vagy az arcszõrzet. Az egész folyamat az alapoktól kezdve nagyjából három-négy hétig tartott minden figura esetében. "Hatalmas munka volt - mondja Baird. - Nagyon büszke vagyok rá, hogy ilyen rövid idõ alatt is ilyen minõségi munkát tudtunk végezni. Nehéz kiválasztani kedvenc figurámat, talán a kalapos hölgy a templomban a rózsafüzérrel a kezében."
"Nagyon elégedett vagyok Jasonnel és csapatával - teszi hozzá Joel Silver. - Mikor megmutatták az elkészült bábukat, mindig újakat és újakat kértem tõlük."
Baird ezen kívül szilikonmaszkkal, mûszemmel és parókával ellátott statisztákat ültetett a viaszbábuk közé, hogy további "halott viaszbábukat" tudjon mutatni. Külön bábuk készültek a kegyetlen haláluk után viaszba öntött fõszereplõkrõl is, mint például Wade-rõl.
"Wade halálán keresztül szerettük volna megmutatni a közönségnek Vincent munkafolyamatát, ahogyan áldozatát elkapva élve borítja be viasszal - magyarázza Jaume, aki aprólékosan, minden részletet láttatva kívánta a beteg elméjû gyilkos technikáját és felszerelését bemutatni. - Szerettem volna rájönni, hogyan is lehetne valakit viasszal beborítani, és végül a leghatékonyabb módszernek a viasz spriccelése bizonyult."
A filmezést megelõzõen Jared Padaleckinek egy háromdimenziós test-szkennelésen kellett részt vennie, hogy halott viaszfigurája tökéletesre sikerüljön. Az adatokat utána továbbították a Los Angelesi KNB FX Teamnek, akik Padalecki testének pontos mását vágták ki habszivacsból, amibõl az öntvények készültek.


szereplők:
Elisha Cuthbert ... Carly Jones
Chad Michael Murray ... Nick Jones
Brian Van Holt ... Bo/Vincent
Paris Hilton ... Paige Edwards
Jared Padalecki ... Wade
Jon Abrahams ... Dalton Chapman
Robert Ri'chard ... Blake
Dragicia Debert ... Trudy Sinclair
Thomas Adamson ... Young Bo
Murray Smith ... Dr. Sinclair
Sam Harkess ... Kicsi Vincent
Damon Herriman ... Útgyilkos sofõr
Andy Anderson ... Sheriff


fényképezte:
Stephen F. Windon

vágó:
Joel Negron

látvány:
Graham 'Grace' Walker

jelmez:
Graham Purcell

zene:
John Ottman

művészeti rendező:
Brian Edmonds

művészeti rendező:
Nicholas McCallum

szereposztó:
Mary Gail Artz

szereposztó:
Barbara Cohen

díszlet:
Beverley Dunn

producer:
L. Levin

producer:
Susan Levin

producer:
Joel Silver

producer:
Robert Zemeckis