microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Durr, Durr és Csók (2005)
Kiss, Kiss, Bang, Bang
Durr, Durr és Csók
rendezte:
Shane Black

írta:
Brett Halliday

írta:
Shane Black

. . . . . . . . . . 7.54
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 5.45
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 103 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  krimi, vígjáték
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 16+
tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Harry Lockhart (Robert Downey Jr.) kistílû tolvaj, de alapvetõen jófiú. Nem akar rosszat, csak sosem tudja: mit és hogyan.
Az életfogytiglan balszerencsére ítélt, de végletesen optimista Harryt egyszer a véletlen segíti ki szorult helyzetébõl. A karácsonyi "bevásárlást" egy New York-i játékboltban a riasztó szakítja meg. A rendõrök elöl fejvesztve menekülõ Harry egyszercsak egy hollywoodi bûnügyi film szereplõ-meghallgatásán találja magát, és kettõt sem szól, máris repül Los Angelesbe a próbafelvételekre.
Harry Los Angelesben társul szegõdik Gay Perry (Val Kilmer), alias Perry van Shrike magándetektívhez, hogy megismerje LA bûnözõinek, szélhámosainak életét, így készülve fel a próbafelvételekre. "Gay" Perry, aki kegyetlen és könyörtelen alvilági figura, nomen est omen, meleg is, nagy türelemmel segít Harrynak "detektívvé" átalakulni. Abban már tényleg semmi sorsszerû nincs, hogy miközben Harry tolvajból detektív-színésszé válik, összeismerkedik Harmony Faith Lane-nel (Michelle Monaghan), a törekvõ színésznõvel, aki a segítségét kéri.
Harmonyt példaképe, Jonny Gossamer, a detektívregények keményfejû magánnyomozó hõse inspirálta, hogy Hollywoodba költözzön, és álmai karrierjét építse tovább. A sok csalódás, elutasítás szembesítette a nyers valósággal, és rá kellett döbbennie, hogy már túl van élete legszebb napjain.
Harmony nõvérének rejtélyes öngyilkossága után Harry és Gay Perry nyomozni kezd... és alaposan bekerülnek a slamasztikába. Hullák, rég elfeledett családi titkok... Harry ingyen repülõjegye LA-be, úgy tûnik, "csakoda" útra szól: a város hullaházába.
Ha Harry életben akar maradni, és - mint Harmony szeretné -, hõs akar lenni, meg kell gyõznie a vonakodó Gay Perryt, hogy segítsen megoldani az ügyet. De ehhez Jonny Gossamer hidegfejûsége kell, és persze egy nagy adag szerencse sem árt.

AZ ERÕSZAK ÍZE

1986-ban Shane Black, a 23 éves, végzõs UCLA hallgató befejezte elsõ forgatókönyv-tervét. Egy hét sem telt el és Joel Silver producer, a Kommandó és Ragadozó címû stílusteremtõ akciófilmek atyja, megvette az ötletet, majd Richard Donner rendezõvel elkészítették a Halálos fegyver címû filmet. Ezzel megteremtettek egy új, a fõszereplõ(k) jellemébõl fakadó humorra építõ vígjáték és az "adrenalinpumpa"-akciófilm ötvözetét jelentõ mûfajt.
A két fõszereplõ, Mel Gibson és Danny Glover, két, teljesen össze nem illõ zsarut játszik, akik egy kábítószercsempész banda ellen küzdenek. A fantasztikus akciójelenetek és a pazar párbeszédek miatt a film bombasikert aratott. A hatalmas bevételnek köszönhetõen még további két Halálos fegyver-film készült, mellyel az alkotók igen magasra állították a lécet a számtalan filmes követõ számára.
"Shane egészen különleges módon ír - mondja Silver, aki késõbb is sokat tett az akciófilm mûfajáért, elég csak a Drágán add az életed és Mátrix. címû filmjeire gondolnunk. - Akár tiszteletben tartja a mûfaj szabályait, akár szabadon újradefiniálja azokat, az általa írt filmek hamisítatlanul magán viselik stílusának jellemzõit: a szereplõk eredetiek, a jelenetek újszerûek, a párbeszédek felejthetetlenek. Bármit is ír, annyira szórakoztató, hogy biztos filmvásznon végzi."
"Az olyan film érdekel, amelyben eddig nem látott dolgok keverednek" - mondja Black, aki a Halálos fegyver forgatókönyvében egy kiöregedett nyomozót és egy önmagára is veszélyes, fiatalabb rendõrt tett egy járõrkocsiba.
Black elsõ látogatása a detektívfilmek világába Silver 1991-es produkciója, Az utolsó cserkész volt. Ebben a filmben Bruce Willis egy bizonyítani vágyó, lecsúszott rendõrbõl lett magánnyomozót alakít, aki összeáll egy kegyvesztett, volt amerikai football-hátvéddel, akit Damon Wayans játszik, hogy együtt nyomozzanak a profi amerikai football fogadóirodái körüli korrupciós ügyekben. Átütõ erejûnek bizonyult a Black 1996-os forgatókönyvébõl készült Utánunk a tûzözön címû film is, melynek negyedik vonalbeli magánnyomozó hõse (Samuel L. Jackson) rájön, hogy az amnéziás tanárnõ (Geena Davis) a kormány megbuktatására kiképzett szigorúan titkos ügynök.
Black érdeklõdése az akciókrimik világa iránt már gyerekkorában olthatatlan volt: falta a detektívregényeket, amelyekben a megtéveszthetetlen magánnyomozó egy egyszerû ügy felderítése közben belebotlik az ügytõl látszólag teljesen független gyilkosságba, és a szálak egyre jobban összegubancolódnak... de a végére mindig gyõz az igazság.
"Emlékszem, olvastam a ’The Hardy Boys’ és a ’The Three Investigators’ címû krimiket, amelyek az én idõmben a felnõtteknek szóló könyvek között voltak a könyvtárban, de ma már szinte gyerekekkönyvek - meséli Black. - Imádtam a krimiket, százával olvastam õket, minden szavukra figyelve. Ha egy könyvet nem engedtek megvenni szókimondó szövegük miatt, akkor el kellett lopnom a boltból. De volt, hogy az ebédpénzem ment rá, inkább nem ettem egy hétig, de egy új Mike Shayne-, egy új Shell Scott- vagy egy Chester Drum-mûvet nem tudtam otthagyni. A mozgalmas részekkel sem volt baj, de különösen a rejtélyeket szerettem bennük. Igazi férfiasságot sugározott az akciók pörgõ ritmusa, de én inkább a mélyebb dolgokat láttam bennük: az érzelmeket, az ellenállhatatlanságot. Ha nem olvastam volna ezeket a könyveket, biztos, hogy ma nem írnék forgatókönyveket. A detektívtörténetek iránti vonzalom, a megszállott olvasás egyenes következménye, hogy felnõtt koromra ezzel foglalkozom - magyarázza. - Bizonyos mértékben ezt látom a Halálos fegyverben és Az utolsó cserkészben is. Persze soha nem akartam olyan filmet írni, amelyben minden benne van, ami megfogott ezekben a könyvekben. Új munkám hódolat gyerekkorom könyvei elõtt."
A film helyszíne a "hamis ígéret földje", a korabeli Los Angeles, amely olyan szélhámosok paradicsoma volt, akik a maguk módján tisztességes úton haladva minduntalan a sorsukba ütköztek, pont úgy, ahogy azt Black az imádott magánnyomozó-történeteiben olvasta. Ebben a világban próbál eligazodni a két gyerekkori jóbarát, a kisstílû tolvaj, Harry Lockhart és az egykori színésznõ, Harmony Faith Lane, akiket összeköt, hogy mindketten rajonganak a felejthetetlen Jonny Gossamerért, a megtéveszthetetlen magánnyomozóért, aki kitörölhetetlenül ott él Black képzeletében gyerekkora óta.
Bár a regényhõs, Jonny Gossamer csak rövidke jelenet erejéig jelenik meg a filmben, azért mindvégig viszonyítási pont, szinte érezhetõ a jelenléte.
"Jonny Gossamer a végzet embere, fittyet hány a halálra - mondja Black a magánnyomozóról. - Olcsó krimik rejtélyes hõse, hihetetlenül sokat jelent a fõszereplõk számára. Igazi metaforája a fiatalos lelkesedésnek, a hitnek, hogy lehetsz több, mint ami vagy, és egy napon te is hõs lehetsz."
Ahogy a történet zajlik, úgy Black hõsei egyre inkább felülemelkednek tökéletlenségeiken, és megragadják az alkalmat, hogy egyszer jól csináljanak valamit. A valóság egyre inkább hasonlít Jonny Gossamer kitalált világára, ahol a jövõ kiszámíthatatlan, és bár a való világ sokkal keményebb, mint a képzelet, mindenki lehet nagy egy csodálatos pillanat erejéig.
Black a forgatókönyvben ügyesen ötvözte az akciófilm és a klasszikus film noir elemeit. "Logikusnak tünt ezt a filmet Joel Siléverrel csinálni, mert azok közül, akikkel régebben dolgoztam, õ az, aki megérti, és nemcsak nagy vonalakban, hogy mit is szeretnék valójában" - mondja Black.
"Úgy éreztem, Shane forgatókönyve nagyon szórakoztató, romantikus, izgalmas, de mindemellett friss és tele van váratlan fordulatokkal - meséli Silver. - Tisztelettel adózik a film noir és a klasszikus detektívregény mûfaja elõtt, a hangvétele teljesen korabeli. Sugárzik belõle Shane tradicionális krimi iránti tisztelete. Azt hiszem, ez Shane legromantikusabb története, de egyben a legeredetibb is."

MESTERSÉGEM, A BAJ

A világhírû színész, Robert Downey Jr. játssza Harry Lockhart, a fõhõs illetve a narrátor szerepét. Harry alapvetõen jószándékú, kisstílû tolvaj, kõkemény optimizmussal megáldott, elpusztíthatalan figura.
"Harry egy nagy rakás szerencsétlenség, mégis fanyar optimizmusa végig megmarad - mondja Black. - Soha nem tanulja meg tökéletesen a leckét, hogyha valami nem ment, ne erõltesse. Képes többször fejjel a falnak menni, mégse lankad benne a fiatalos lelkesedés. Hiába vetõdik a világ legkiábrándítóbb, legelkeserítõbb helyére, Los Angelesbe, mégis megmarad õszinte gyermeknek."
"Mindennek dacára mégis szurkol az ember Harrynak - teszi hozzá Joel Silver producer. - Keresnünk kellett egy olyan színészt, aki sugározni tudja a fõhõs optimizmusát, de úgy, hogy érezzük benne a gondatlanságot, ügyetlenséget, kitartást. Hozzávéve vitathatatlan tehetségéhez fiús báját és megjelenését, Robert Downey Jr. tökéletes Harrynak bizonyult."
Harry és társa a "karácsonyi bevásárlás" közben lebukva alig tudnak az õket üldözõ rendõrök markából kicsúszni, és nem kis meglepetésükre egy hollywoodi detektívfilm szereplõ-meghallgatásán találják magukat. Ezután Harry rögtön repül is Los Angelesbe, próbafelvételekre. Itt lép színre Gay Perry, alias Perry van Shrike, a magándetektív, akit hõsünk felbérel, hogy tanítsa ki a nyomozószerep eljátszásához szükséges tudnivalókra.
A könyörtelen és kiméletlen Perry tökéletes kontrasztja a társaságkedvelõ, naív Harrynek. "Gay Perry kõkemény ember, aki szemrebbenés nélkül vág képen akárkit, mégis van benne egy kis emberség - mondja Black. - Igazi modern Jonny Gossamer. Perry ikonszerû, misztikus figura, és Val Kilmer briliánsan játssza el.
Val közismerten sztoikus színész, nagyon sokan tartottak volna tõle, hogy túl komoly erre a szerepre - folytatja Black. - De én tudtam, hogy nagyon jó humorérzéke van, és tökéletesen fogja hozni a figurát, anélkül, hogy véletlenül se játssza el Perry karikatúráját."
Harry és Gay Perry parázs vitákba bocsátkozik egymással, és ez rendkívül szórakoztatóvá teszi a jeleneteiket. "Nagyon kritikus volt, hogy ez a két karizmatikus színész hogyan tudja létrehozni a két figura közötti speciális viszonyt - magyarázza a producer. - Nézve, ahogy piszkálják, szekálják egymást, azt hiszem tökéletesen sikerült megoldaniuk a feladatot, rendkívül hitelesek a jeleneteik."
"Robert nem géniuszt alakít - magyarázza Kilmer -, de az, ahogy játszik, zseniális, az idõzítések, a hangsúlyok... briliáns."
"Nem tudom, honnan jött az hihetetlen energia, amellyel a jeleneteket játszottuk - teszi hozzá Downey. - De azt tudom, hogy egy életre szóló barátság alakult ki közöttünk Vallal."
Nagyon érdekesen fest Harry és Perry mellett Harmony Faith Lane, a Jonny Gossamer-történeteken felnõtt kisvárosi lány, aki Indianából költözött álmai városába, Hollywoodba, hogy színésznõ legyen. 34 éves, bûbájos, inteligens, és csak most ébredt rá, hogy elszállt felette az idõ.
"Ez a film lényegében olyan emberekrõl szól, akik soha nem adják fel, akik váltig hiszik, hogy majd egy szép napon még lesz belõlük valaki - magyarázza Black. - Harmony is ilyen ember."
Michelle Monaghan, akit A Bourne-csapda és Mr. és Mrs. Smith címû filmekkel ismerthettünk meg, most ezzel a fõszereppel kápráztatott el mindenkit. "Michelle szenzációs - mondja Silver. - Ahogy ott tipeg a két nehézsúlyú színész között, fantasztikus."

JÁTÉK ÁRNYÉKKAL ÉS FÉNNYEL

A forgatás során az író-rendezõ Shane Black szorosan együttmûködött Michael Barrett operatõrrel, valamint Aaron Osborne látványtervezõvel.
"Mindvégig arra törekedtünk, hogy az igazi Los Angelest teremtsük meg - meséli Black -, természetesen úgy, ahogy azt a detektívregények és a film noir eszközei engedik." Ezért a forgatásra készülve Black jó néhány noir klasszikust nézetett meg Barrett-tel és Osborne-nal, köztük a Paul Newman fõszereplésével készült Harpert és a Lee Marvin legendás alakítását hozó Point Blank - A játéknak vége címû mûvet.
"Shane hihetetlenül vizuális típus, pontosan tudja, mit, hogyan és milyen stílusban akar látni a vásznon - állítja Osborne. - Nem akart romantikus Los Angelest, pont úgy akarta, ahogy azt a történet, a szereplõk jelleme megkívánta.
Blackhez hasonlóan Osborne is hatalmas ponyvarajongó. Robert McGuinness hatvanas években íródott detektívregényekhez készült mûvészi illusztrációi hatottak termékenyen a film képi világának megteremtésében. Black és Osborne kérésére McGuinness készítette el azoknak a Jonny Gossamer-regényeknek a borítóját, amelyek megjelennek a filmben.
"McGuinness munkái nagyszerû ötleteket adtak a film képeihez" - meséli Osborne, aki McGuinness-szel együtt rendezte be a fõhõs, Harry Lockhart szállodai szobáját, a falon található Optical-Art képpel együtt, amely segített noir hangulatot létrehozni.
Black célja az volt, hogy a film hangulata hamisítatlan noir legyen, ezért Barrett-tel együtt megpróbáltak "színes fekete-fehér filmet forgatni". "Az volt az elképzelésünk, hogy fekete-fehér hangulatot árasszon a film - magyarázza az operatõr -, ezért halvány színeket használtunk forgatáskor. Aztán az utómunkálatok során itattuk át színekkel. Az eredmény színes film lett természetesen, de nem olyan, hogy vígjátékra asszociálhatna a nézõ. Nyers, férfias hangulatot áraszt az egész."
"A noir tulajdonképpen játék az árnyékkal és a fénnyel - mondja Joel Silver producer. - Shane és Michael igazi neo noirt készített, létrehozva a hagyományos képi világot, de mindezt színesben, újszerûen, és mégis klasszikus módon."
A film zenéjét John Ottman a klasszikus jazz világát idézve írta. "John tökéletesen megfogta a mûfaj stílusát, teljesen egyedi hangulatot adott a filmnek: komikus, romantikus és rejtélyes, ez a modern noir" - mondja Silver.
A filmet fõként Los Angelesben forgatták. A forgatás 37 éjszakán keresztül tartott, a stábnak ez alatt számtalan érdekes kihívással kellett szembenézni: autót kellett "vízre tenni" a Lake Castaicnél, le kellett vezényelni egy tömeges karambolt és tûzpárbajt a MacArthur Parkban, fel kellett kötözni Robert Downey Jr. egy acélhuzalra, majd meglóbálni az autósztráda felett Long Beach-en.


szereplők:
Robert Downey Jr. ... Harry Lockhart
Val Kilmer ... Gay Perry
Michelle Monaghan ... Harmony Faith Lane
Corbin Bernsen ... Harlan Dexter
Dash Mihok ... Mr. Frying Pan
Larry Miller ... Dabney Shaw
Rockmond Dunbar ... Mr. Fire
Shannyn Sossamon ... Rózsaszínû hajú lány
Angela Lindvall ... Flicka
Indio Falconer Downey ... Harry 9 évesen
Ariel Winter ... Harmony 7 évesen


fényképezte:
Michael Barrett

vágó:
Jim Page

látvány:
Aaron Osborne

jelmez:
Christopher J. Kristoff

zene:
John Ottman

szereposztó:
Mary Gail Artz

szereposztó:
Barbara Cohen

producer:
Joel Silver

producer:
Carrie Morrow