információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
A napjainkban, Manhattan modern, színes és nyüzsgõ világában játszódó Elsõ a szerelem címû film két, össze nem illõ szerelmes megpróbáltatásairól és gyötrelmeirõl szóló szellemes, romantikus vígjáték. A fõszerepben Uma Thurman (Kill Bill 1. és Kill Bill 2.; Pulp Ponyvaregény), Rafi, egy frissen elvált, 37 éves fényképész producer szerepében, aki megismerkedik David-del (Bryan Greenberg, (Tuti gimi)), az egyetemrõl éppen kikerült 23 éves festõvel. A Elsõ a szerelem címû film azt kutatja, hogy mi történik, ha a két felnõtt emberre a "meglátni és megszeretni" erejével rátörõ szerelem szembekerül a mindennapok realitásával. Az Oscar-díjas Meryl Streep (Az órák, Adaptáció) játssza Dr. Lisa Metzger, Rafi pszichológusának szerepét. Lisa, aki azon fáradozik, hogy segítsen Rafinek legyõzni az intim kapcsolatokkal szemben táplált félelmeit, megtudja, hogy Rafi új szeretõje - Lisa nem kis bánatára - saját egyetlen fia, David.
David és Rafi elõtt nagy feladat áll: meg kell küzdeniük a köztük lévõ 14 év korkülönbséggel, az egész addigi életük és társadalmi hátterük közötti óriási különbséggel, és David hagyományokhoz kötõdõ anyjának elvárásaival. A modern városi élet körülményei között kivirágzó románc õszinte rajzával, ez a film nyíltan és sok humorral beszél arról a boldogságról, amit átélünk, amikor beleszeretünk valakibe, és fülig szerelmesek vagyunk - és azokról a küzdelmekrõl és gyötrelmekrõl is, amelyek elkerülhetetlenül várnak ránk ilyenkor.
A Elsõ a szerelem címû filmet BEN YOUNGER (Brókerarcok) írta és rendezte, a JENNIFER TODD és SUZANNE TODD nõvérek vezetésével mûködõ TEAM TODD produkciójában. A film bizonyos értelemben folytatása a szintén a Team Todd és Ben Younger nevével fémjelzett Brókerarcok címû filmnek, ennek a Giovanni Ribisi és Vin Diesel fõszereplésével készült, a Wall Street rámenõs üzletembereirõl szóló, energikus drámának, amellyel a filmalkotók 2000-ben debütáltak. A Elsõ a szerelem címû filmben, ebben a kissé más típusú szerelmi történetben, Younger New Yorknak egy szelídebb, lágyabb oldalát tárja a nézõ elé.
David és Rafi bimbózó szerelme elõször ideális kapcsolatnak tûnik, mivel mindketten pontosan azt adják a másiknak, amire annak éppen szüksége van. "David komoly kapcsolatra vágyik." - fejti ki Jennifer Todd. "A felnõttek világába akar bekerülni, amikor Rafi felé nyújtja a kezét, és tetszik neki ez a kihívás. Rafi pedig gyógyulást keres. Egy válás minden fájdalmával és szenvedésével a háta mögött, ennek a fiatalembernek a túláradó energiái friss levegõt hoznak az életébe, és ez nagyon vonzza õt."
"Ez Rómeó és Júlia története, éppen csak Júlia 37 éves, Rómeó pedig 23." - mondja Thurman nevetve. "A kérdés az, hogy szeretheti-e egymást Rafi és Davis szenvedélyes szerelemmel, és lehetnek-e ugyanakkor a világ által is elfogadott társai egymásnak? És az eddigi életük tapasztalataiban meglévõ különbségek vajon hogyan hatnak az egymáshoz való viszonyukra?"
Intenzív vonzalmuk ellenére, a szerelem bûvöletében élõ párnak hamar rá kell jönnie, hogy a köztük lévõ óriási társadalmi- és korkülönbség rengeteg konfliktust szül. David, a még mindig a nagyszüleivel élõ zsidó fiú, hip-hop szeretõ és foglalkozását tekintve szobafestõ, bizony nem sok közös vonást találhat Rafi-val - egy gazdag, de felbomlott családból származó, vallását nem gyakorló katolikussal, aki a divat világának kifinomult, magasabb szféráiban mozog. A kettejük próbálkozásai, hogy áthidalják ezt a szakadékot, képezik a humor forrását a filmben, és persze a szívszorító romantikáét is - és ez teszi a Elsõ a szerelem címû filmet olyan szerelmi történetté, amely csak New York City-ben eshetett meg.
A FORGATÁSRÓL
"Tíz év van köztünk... akár az öcsém is lehetne."
- Rafi
"Ha egy évvel fiatalabb lenne... akár az öcséd is lehetne."- Lisa
Nyolc évbe telt, mire Younger befejezte a Elsõ a szerelem címû film - komédia és dráma mezsgyéjén biztos kézzel egyensúlyozott - forgatókönyvének írását. Bár a sztori alapgondolata már a Boiler Room (Brókerarcok) címû filmjének az elkészítése elõtt készen állt a fejében, Younger mostanáig úgy érezte, hogy még nem jött el az ideje annak, hogy megbirkózzék egy májustól-decemberig tartó románc történetének a feldolgozásával. "Akkor még nem tudtam volna megírni, legalábbis nem a mostani formájában." - mondja a rendezõ. "Ez sokkal inkább a figurákra épül, mint a Boiler Room (Brókerarcok) címû film, úgyhogy sokkal idegesebb is voltam írás közben. Csak a legutóbbi három évben állt össze a sztori igazán egésszé."
"A Elsõ a szerelem címû film arról szól, hogy mi történik akkor, ha két ember fülig egymásba szeret, azután pedig rájönnek, hogy az együttlét, a közös élet sokkalta nehezebb, mint ahogy képzelték." - jegyzi meg Younger. "Ez ugyanakkor egy olyan 50 éves asszony története is, aki a saját fiának képtelen ugyanolyan profi szakmai tanácsot adni, mint amilyennel a páciensének szolgálni tudott."
Jennifer Todd producer a Elsõ a szerelem címû filmben nagy lehetõséget látott arra, hogy Younger megcsillogtassa írói/rendezõi sokoldalúságát. "A Boiler Room (Brókerarcok) címû filmje után Ben rengeteg ajánlatot kapott, afféle tesztoszteron-mozgatta sztorik megfilmesítésére. A Boiler Room (Brókerarcok) valahogy annyira férfi-orientált film benyomását keltette." - mondja Todd. "Amikor elõállt a Elsõ a szerelem címû filmmel, Younger teljesen új oldaláról mutatkozott be."
Jennifer Todd-ot valósággal meghatotta, ahogy Younger bepillantott a nõi lélek rejtelmeibe. Különösen megrendítõ, az a fantasztikus pontosság, ahogy a 32 éves Younger ábrázolni tudja egy frissen elvált, 37 éves nõ érzelmeit és aggodalmait. "Nagyon sok film, amelyben az életüknek ebben a szakaszában lévõ nõk szerepelnek, valamiféle elkeseredett és elszánt kétségbeesés képét rajzolja róluk." - fejti ki a véleményét Todd. "Egy ilyen filmben, ha egy nõ elmúlt 32 és egyedülálló, akkor nincs más vágya, mint egy gyerek, vagy egy gazdag férj. Ben csodálatosan írta meg ezt a figurát: ez a nõ nagyon összetett jellem, és érzékeny és sebezhetõ, de nem szánalomra méltó. Úgy érzem, hogy Ben nagyon kedves figurát teremtett."
"A Elsõ a szerelem címû film egy sor olyan kérdésrõl szól, amellyel a nõk szembesülnek." - mondja Younger. "Olyan kérdésekkel, mint ’Szerelmes akarok lenni, vagy partnerre van szükségem? Akarok gyereket? Férjhez akarok menni? Találok-e egyszerûen csak egy apát a gyerekemnek?’ Ezek olyan kérdések, amelyekre egy nemzedékkel korábban nem kellett választ adni. Az anyaság, és az ezzel kapcsolatos választási lehetõségek nem annyira egyszerûek, mint régen."
Tehát akkor mit is tegyen egy intelligens, nagyszerû nõ, aki napjainkban Manhattan-ben él? Ahogy életének új szakaszába lép, Rafi számára kezdenek körvonalazódni az elõtte álló lehetõségek. Amikor a sors felkínálja egy második szerelem lehetõségét, õ kapva kap rajta. Thurman, aki a romantikus vígjátékoknak higgadt fejjel is nagy rajongója, azonnal reagált a Younger által megrajzolt jellem intelligenciájára és lelki mélységére. "Úgy éreztem, hogy a forgatókönyv hihetetlenül mulatságos." - mondja a színésznõ. "Tényleg meghatott. Rengeteg humor van benne, és valamiféle nagyon száraz irónia is. De ugyanakkor nagyon megható, és nagyon emberi."
Thurman így beszél a figuráról: "Rafi egy hosszú, és boldogságot nem hozó házasságból lábalt ki éppen. Azon aggódik, hogy vajon találkozik-e még valakivel idõben ahhoz, hogy még gyereke lehessen, és ezért szomorú. Nagyon sok csalódást és fájdalmat és aggodalmat él át életének ebben a pillanatában."
"Uma számára ez a tökéletes pillanat, hogy eljátssza ezt a szerepet." - hangsúlyozza Younger. "Uma életre kelti azt a Rafit, akit magam elé képzeltem, amikor írtam. Nem voltam benne biztos, hogy ki lesz majd képes erre, de csodálatos figyelni, ahogy Uma megteremti a figurát. Szinte tapinthatóan érzem Rafi túláradó örömét, amikor megismeri Dave-et. Érzem a fájdalmat, amit terápia közben átél - és átérzem a terápia során aratott gyõzelmeinek az érzését is."
Streep is osztja Younger véleményét Thurman munkájával kapcsolatban. Lisa és Rafi számos közös jelenetben szerepel együtt, amelyek során fel kell tárulkozniuk egymás felé, fel kell fedniük érzéseiket. Streep úgy érzi, hogy Thurman mély szenvedéllyel és nagy tehetséggel oldotta meg ezt a feladatot. Streep megjegyzi: "Micsoda meglepetés. Nem tudtam, hogy ennyire csodálatos színésznõ, amíg ott nem ült velem szemben, és láttam, ahogy dolgozik.
Egy botrányos, de mégis harsányan mulatságos fordulat úgy hozza, hogy kiderül: David a fia annak a pszichológusnak, akihez Rafi már régóta terápiára jár. Ez a véletlen egybeesés konfliktusok, egymással ellentétes érdekek kialakulásához vezet, és mindegyik figurát óriási erõvel billenti ki az egyensúlyából. "Amikor a saját fiáról van szó, Lisát teljesen kiborítja, hogy olyan valakivel jár, aki nem zsidó." - mondja Younger. "Ugyanakkor azonban Rafi-nak teljesen objektív tanácsokat kell adnia arra vonatkozóan, hogy hogyan alakítsa a kapcsolatát, és hogy éljen. Tényleg nagyon élveztem ezt a konfliktust."
Lisa figurája az, aki a legnyilvánvalóbb feszültségforrás David és Rafi kapcsolatában. Ez a nõ, a pszichológus és az anya, szimbolizálja mindazt, ami mindkettejüket aggasztja. "Lisa és a fia, David között tipikus zsidó anya-fiú kapcsolat van." - magyarázza Younger. "Az anya túlzottan védelmezõ-oltalmazó, és a fiát mindig nagyon közel akarja tudni magához." Ennek egyik megnyilvánulási formája, hogy Lisa hajthatatlan a tekintetben, hogy David-nek a vallási örökségét úgy kell tiszteletben tartania, hogy zsidó nõt vesz feleségül.
Streep véleménye szerint. "Ezek valódi aggályok, mert attól félti a fiát, hogy olyan valakivel él majd, aki megnehezíti az életét... aki még bonyolultabbá teszi David számára azt, ami amúgy is bonyolult. Mint szülõ, az ember azt reméli, hogy el tudja hárítani a gyermeke boldogságát fenyegetõ veszélyeket. Ezért van az, hogy az anyák irányítani akarják a gyerekük életét."
Legbensõ lényegét tekintve a Elsõ a szerelem címû film olyan szerelmi történet, ami minden más, a szerelem mellett és azzal egy idõben ható tényezõrõl szól - olyan tényezõkrõl, mint az életkor, az élettapasztalatok, a kultúra, a vallás - amelyeknek mind megvan a maga szerepe egy kapcsolat alakulásában és végkifejletében. "A film felteszi a kérdést: ’Elég a szerelem, önmagában?’" - mondja Younger. "Itt látunk két embert, aki õszintén és teljes szívvel szerelmesek egymásba. De küszködnek, mert nem tudják kielégíteni egymás igényeit. Ebben az értelemben ez egy keserédes történet. Nem pusztán egy romantikus elképzelésrõl van szó. Ez a film arról szól, hogy milyen szerepet játszik a szerelem egy kapcsolatban, ha már egyszer elismertük, hogy a szerelem nem minden."
Rafi, és David egyaránt jelentõs érzelmi átalakuláson mennek át a film során. "David fiúból férfivá érik." - mondja Greenberg. "Most már tudja, hogy mit akar, és van hozzá bátorsága, hogy meg is tegye. Rafi nem biztos benne, hogy hogyan lehet erõs egy nõ. De a kettejük kapcsolata erõssé teszi."
Egyensúlyozni az anya és a pszichológus szerepe között
"No látod... még a pszichiáterednek is õrült a családja."
- Lisa
Semmi sem lehet több komikum forrása, mint egy pszichológusnál folytatott, régi típusú terápiás beszélgetés. A film leghumorosabb pillanatai azok, amikor Rafi, Lisa rendelõjében, a díványon fekve, éppen feltárulkozik. Younger úgy beszél Thurman és Streep között zajló terápiás beszélgetésekrõl, mint a film csúcspontjairól.
"Ez a lehetõ legnagyszerûbb változat, ami csak filmen elképzelhetõ, Meryl és Uma közremûködésével." - mondja Todd. "Elkészíthettük volna kevésbé ismert színésznõkkel, és forgathattunk volna 16 mm-es kamerával. De így, azt hiszem, remek hibridet hoztunk létre, egy New York-i független film, és egy óriási filmsztárokkal készült romantikus vígjáték keresztezésével."
"Az ember szinte zavarban van, ha Meryl-rõl beszél, és szuperlativuszokban fejezi ki magát." - mondja a rendezõ. "De amit az ember szinte fel sem fog, az az, hogy amit Meryl tesz és ad, az tökéletes. Azonnal, elsõre, ott a helyszínen, tökéletes telitalálat. Pontosan az, amirõl álmodtál, amikor írtad, és amit, úgy reméled, a legtöbb színész esetében majd a tizedik felvételnél talán sikerül elérned. Meryl magával ragad, és valami olyat ad, olyat teremt, amire soha még csak nem is gondoltál... aztán pedig mindennek egy újabb variációját."
Streep számára Dr. Lisa Rifkin szerepe örömmel fogadott lehetõség volt arra, hogy vígjátéki képességeit is megcsillogtassa. Streep maga is, és Younger is úgy gondolta, hogy Streep nem fog tudatosan nevettetõ szerepet játszani. Ehelyett Streep teljesen Lisa dilemmájának szenteli a figyelmét, hogy hogyan tudna összeegyeztetni két, egymással konfliktusba került szándékot: hogy megpróbálja azt tenni, ami a helyes a páciense szempontjából, és megpróbálja azt tenni, ami a helyes a fia szempontjából.
Streep úgy érzi, hogy Lisa két világ összeütközésének csapdájába esett asszony. Mint pszichológus és terapeuta, Lisa "tényleg szívét-lelkét beleadja a munkájába, és nagyon jól tudja, hogy a páciensével való kapcsolata nagyon is intim természetû kapcsolat." De Lisa, mint anya szerepérõl Streep így gondolkodik: "Az ember úgy gondol a gyerekeire, hogy visszaemlékszik, milyenek voltak 15 éves korukban, és nem úgy, hogy most milyenek. Nagyon nehéz lemondani ezekrõl az anyai vágyakról, és változtatni a hozzáállásunkon."
Streep számára a komikum valóságos aranybányája Lisa helyzete, ez a ’22-es csapdája’ szituáció, amelynek a keretében egy aggódó anya magával ragadó portréját rajzolja meg, aki rákényszerül arra, hogy feladja a fia élete feletti irányítást. Lisa a saját életét is átgondolja, vizsgálat tárgyává teszi azt az asszonyt, akivé lett, mire elérte az 50-es éveit. Jennifer Todd megjegyzi: "Lisa végül belátja, hogy többé nem irányíthatja a fiát, és végsõ soron el kell fogadnia, hogy a fia olyan döntéseket fog hozni, amelyek nem feltétlenül azonosak azokkal a döntésekkel, amelyeket õ maga hozott volna."
"Meryl fantasztikusan vidám és mulattató." - mondja Thurman az elismerés hangján. "Meryl invenciózus, eredeti, és abszolút csodálatos! Én nagyon ideges voltam. Éveken át figyeltem a munkáját, és ez inspirált arra, hogy színésznõ legyek. Úgyhogy leülni vele szemben, a partnereként az adott a jelenetben, ez bizony félelemmel töltött el. De végül is, Meryl csodálatos személyiség, nagyon kedves ember, és hihetetlenül segítõkész színésznõ."
Younger hihetetlenül szerencsésnek tartja magát, hogy a film ilyen kaliberû szereplõgárdát tudott vonzani. "Mint filmalkotó, az ember úgy érzi, hogy hosszú ideig kell dolgoznia, és ezzel ki kell érdemelnie azt a lehetõséget, hogy olyan színészekkel dolgozhasson, mint Meryl." - jegyzi meg a rendezõ. "Meryl napjaink legnagyobb élõ - talán minden idõk legnagyobb - színésznõje, úgyhogy az egyetlen hátulütõje ennek a helyzetnek, hogy nem tudom, hogy innen még hova juthatnék magasabbra, hacsak meg nem próbálok szerepet írni neki ezután minden munkámban."
Találni egy legszebb férfikorában lévõ férfit
"Mellesleg, a kerülendõ dolgok: a mondatokat úgy kezdeni, hogy ’Anyám...’ - Rafi David-nek
És ahol egy oltalmazó anya van, ott van egy széltõl is óvott, agyonkényeztetett fiú is. Miután két filmsztár színésznõt találtak a két nõi fõszerepre, Rafi és Lisa szerepére, Younger és Todd széleskörû kutatást folytattak, hogy rátaláljanak a megfelelõ színészre, aki eljátszhatja David szerepét. Ez bizony nehéz feladatnak bizonyult. "Megpróbáltunk egy fiatal és nyilvánvalóan tehetséges, karizmatikus színészt találni, aki méltó partner tud lenni mind Uma, mind Meryl mellett." - mondja Jennifer Todd. "És persze olyat, aki életre tudja kelteni egy okos, talpraesett, New York-i zsidó fiú figuráját, és el tudja hitetni a nézõvel, hogy õ Meryl fia."
Younger hozzáteszi: "David-nek férfias tulajdonságai kell, hogy legyenek, amelyek vonzóak egy olyan nõ számára, mint Uma Thurman, de ugyanakkor olyan kisfiús módon tud hozzáállni dolgokhoz, hogy az konfliktusokat szül a kapcsolatukban."
Younger nem is számított rá, hogy ezt az összes kritériumot megtalálja egyetlen személyben, úgyhogy teljes mértékben elégedett volt a viszonylag ismeretlen színész, Bryan Greenberg kiválasztásával. Akkortájt Greenberg nem nagyon tûnt ki a korosztályához tartozó, és a hollywoodi flasztert koptató színészek közül. A háta mögött mindössze néhány televíziós vendégszereplés, egy állandó szerep a WB One Tree Hill (Tuti gimi) címû filmjében, és az HBO Unscripted címû, George Clooney és Steven Soderbergh nevével jegyzett produkciójában.
"Sok más színész is szóba jött, akikrõl azt hittem, hogy megelõzik Bryant." - vallja be õszintén Younger. "De amikor összehoztam Bryant Uma-val, az egyszerûen átütõ erejû volt! Láttam õket együtt, látható volt, hogy összetartoznak. Vibrált köztük a levegõ. Egyetlen pillanat alatt, azonnal."
Amikor Greenberg elõször olvasta el a Elsõ a szerelem címû film forgatókönyvét, meglepte a hasonlóság saját maga és David figurája között. "Az volt az elsõ gondolatom, hogy találkoznom kell Ben Youngerrel. Úgy értem, hogy megtudjam, ki ez a fickó, és talán kifigyelt engem?" - mondja nevetve Greenberg.
A zsidó hitben felnevelt Greenberg azonnal érzékelte és átérezte David erõteljes zsidó identitását. És mivel a New York-i Egyetem hallgatójaként öt évig New Yorkban élt, a forgatókönyv speciális New York-i utalásait is jól értette. És hasonlóan Davidhez, Greenberg szülei is pszichológusok.
"Bryan egyszerûen fantasztikus volt!" - emlékszik vissza Todd. "Számos olvasópróbán vett részt. És állandóan azt ismételgette, ’Tudom, hogy ez a fickó én vagyok. Tudom, hogy ez a fickó én vagyok.’ Nagyon biztos volt a dolgában, óriási önbizalma volt."
És az önbizalma és a szívós kitartása meghozta gyümölcsét. Greenberg bevallja, hogy "tüzes karikákon kellett átugrálnia", hogy megkapja a szerepet. "Amikor megkaptam a szerepet, úgy éreztem, hogy kirúgom a ház oldalát örömömben." - mondja. "Az elsõ dolgom volt, hogy felhívjam az anyámat. Azt mondtam neki, ’Anya, megkaptam ezt a szerepet, és Meryl Streep fog téged alakítani.’ Õ meg erre azt mondta, ’Oh, te jóságos Úristen!’"
Younger kérésére Greenberg már néhány hónappal a forgatás megkezdése elõtt New Yorkba költözött, hogy felkészüljön a szerepre. "Ben azt mondta nekem, ’Ide kell jönnöd New York-ba! Szükségem van rád, azt akarom, hogy együtt mászkáljunk! Azt akarom, hogy együtt mászkálj a családommal! Azt akarom, hogy olvasd a The New Yorker-t. Azt akarom, hogy fess!" - meséli Greenberg. "Még csak el sem jött értem, hogy idehozzon. Azt mondta, ’Utazz a metrón!’"
Greenberg attól félt, hogy "el fog ájulni", amikor a Streeppel közös jeleneteket forgatják. És aztán a közös munkát ezzel a két lábon járó legendával mégis, ahogy mondja, "meglepõen kellemesnek találtam. Amikor az ember belép a szobába, és elkezdõdik a jelenet, Meryl olyan sokat tesz a partneréért is, olyan sokat segít, hogy egyszerûen magával ragadja az embert, és megy minden, minta karikacsapás." - mondja Greenberg.
Streep is nagyon élvezte a munkát Greenberggel. "Bryan olyan fiatalember, akiben valamilyen fantasztikus nyíltság van. Mindenben benne van, remek partner, és nagyszerû érzéke van az idõzítéshez." Mint képzett és befutott színész, aki az újakat is képes bevezetni a szakmába, Streep afféle mentora lett Greenbergnek. "Egyszerûen csak figyelmeztetni akartam mindenre, amire kellett." - mondja Streep nevetve.
Greenberg nagyra értékeli a partnereit, amiért a filmvászonra való átmenetet olyan zökkenõmentessé tették a számára. "Fantasztikus kitüntetés Meryl Streeppel és Uma Thurmannel együtt dolgozni, mindketten annyira jó színészek." - mondja Greenberg. "Én csak hátradõltem, figyeltem, ittam minden szavukat és mozdulatukat, és tanultam. Uma valami fantasztikus érzelmi töltést visz a figurába, amit én pusztán olvasva a szöveget, nem érzékeltem. Ez még izgalmasabbá teszi számomra ezt a színészi feladatot."
Egyedül csak New York City-ben
"Egészen addig oké vagy, amíg össze nem omlasz"- Blanch nagymama
Szerelmi történetek és New York City - ez a két dolog elválaszthatatlan egymástól. Az An Affair to Remember (Félévente randevú) címû filmtõl a Moonstruck (Holdkórosok) címû alkotásig, a mozilátogató közönség mindannyiszor beleszeretett New Yorkba, a Nagy Almába (Big Apple), ahányszor csak feltûnt a vásznon ez az óriási város. Manhattan látványa és zajai tökéletes hátteret nyújtanak a Elsõ a szerelem címû filmhez.
"Ennek a sztorinak a megírására a város ihletett." - mondja Younger. "New York annyira soknemzetiségû, és annyira sokszínû a kultúrája. Azok a különbségek, amelyek körül a forgatókönyvben leírt sztori bonyolódik, fontos és nagyon nagy részét képezik annak a tudatnak, hogy valaki New York-inak érzi magát."
A véletlen találkozásokkal, a kultúrák összeütközésével és a neurotikus viselkedésformák jókora gyakoriságú elõfordulásával a Elsõ a szerelem címû film sztorija szinte New York kvintesszenciáját adja, amelyben szinte maga a város a negyedik fõszereplõ. "Én rajongó híve vagyok a New Yorkban való forgatásnak." - mondja Younger, aki Brooklynban született és nevelkedett. "Keményen harcoltam azért, hogy a Boiler Room (Brókerarcok) címû filmet teljes egészében New Yorkban forgathassam. És ugyanezt tettem a Elsõ a szerelem címû film esetében is. Én New York-i vagyok. Ezt a sztorit is itt írtam. Ez a sztori ehhez a városhoz tartozik."
"New York a film egyik fõszereplõje." - mondja Todd. "Ez a város tele van meglepõ véletlenekkel. És annyira filmre kívánkozik! Van valami romantikus ebben a városban, különösen õsszel, amikor ez a történet is játszódik."
Streep egyetért. "New York a legnagyszerûbb hely a világon egy film forgatásához. Olyan, mintha egy kisváros utcáin forgatnánk."- mondja Streep.
Azt remélve, hogy meggyõzõ New York-i miliõt tud teremteni a fõszereplõi számára, Younger kizárólag New York-i színészekre osztotta a kisebb szerepeket. Rafi és David legjobb barátai, Katherine és Morris szerepében, ANNIE PARISSE és JON ABRAHAMS profi módon csempészik a sztoriba a komikumot. "Mindketten nagyon mulatságosak." - mondja Younger. "Remekül játsszák Uma és Bryan mellett a hátteret adó szerepeket, és alakítják ki a film New York-centrikus látásmódját, megjelenítve, hogy mennyire specifikusak ezek a figurák."
Az aggódó legjobb barátnõ szerepében, Parisse nagy örömére szolgált a Katherine és Rafi közötti barátság hiteles légkörének megteremtése. "Katherine nagyon óvja, védi Rafit." - mondja Parisse. "Azt mondja magának, ’No, álljon meg a menet! Hová vezet ez a dolog? Ki ez a fickó? Jó lesz ez Rafi-nak?’"
Morris viszont "egy kissé szociopata", vallja be Abrahams. Szeretnivaló örök vesztesként Morris-nak megvan az a rossz szokása, hogy a habos tortát - a burleszkek módjára - minden olyan lánynak az arcába vágja, aki visszautasítja a közeledését. Abrahams ezt így magyarázza: "Morris New Yorkban bármelyik lánytól kap randevút, de mindjárt az elsõ alkalommal mindig tesz valami olyan szörnyûséges dolgot, hogy nincs olyan lány, aki másodszor is randevúzna vele. Úgyhogy ahhoz, hogy tovább tudjon lépni ezek után az elutasítások után, nincs a számára más megoldás, mint belevágni azt a habos tortát a lányok arcába." David pedig, vonakodva bár, számos ilyen csínynek a részese.
"Apám nagy Stooges-rajongó volt." - vallja be Younger. "Úgy nõttünk fel, hogy ezeket a filmeket néztük, és nekem mindig nagyon tetszett, amikor a habos tortát egymás arcába vágták. Ez már csak így volt ezekben a régi stílusú filmekben."
A helyszín helyszíne
A terápiás kezelések stúdióban forgatott jelenetei kivételével Younger hajthatatlan volt, és amennyire csak lehetséges volt, valódi helyszíneken forgatott: nagyon sok ilyen helyszínt pontosan meghatározott már a forgatókönyvben, hónapokkal azelõtt, hogy a forgatás egyáltalán megkezdõdött volna. A stáb egyik helyszínrõl a másikra vándorolt, Chelsea Piers-tõl Bronx-ba, aztán Greenpointba, Brooklynba (ahol Younger régi lakásában forgattak), a legkülönbözõbb lakásokban és ismert New York-i helyszíneken forgattak, mint amilyen pl. a Dean & Deluca, vagy a Magnolia Bakery.
"Van valami az eredeti helyszíneken való forgatásban, amit nem lehet utánozni, bármennyire is jól készítjük elõ a helyszínt egyébként." - mondja Younger. "Egy ennyire specifikus, tipikus New York-i figurákat felvonultató filmben, amely a különbözõ fajok és különbözõ kultúrák elveit kutatja, a helyszíneknek is pontosan ennyire specifikusnak kell lenniük. Megpróbálok mindent annyira hitelesen bemutatni, amennyire csak lehetséges."
WILLIAM REXER, az operatõr, aki Youngernek régóta a munkatársa, szintén hangsúlyozza a valódi helyszínek fontosságát. Mint bennszülött New York-i, Rexer úgy gondolja, hogy "én azonnal észreveszem, ha egy New Yorkról szóló filmet nem New Yorkban forgattak; valahogy nincs a látvány, a hangulat a helyén. Az építészeti jellemzõk, az utcák mérete, az õszi fények, a statiszták kinézése, ez mind-mind egyedülállóan jellemzõ erre a városra."
"Ben, Mark és én olyan helyszíneket választottunk, amelyeket az igazi New York-iak is sajátjuknak éreznek. Ezek a helyszínek nem mindig voltak a forgatásra a legalkalmasabbak, de a stáb megoldotta a problémákat. Az volt a célunk, hogy olyan helyekre vigyük a nézõt, amelyeket mi, mint New York-iak nagyon szeretünk, azért, hogy a nézõ is beleszeressen ebbe a mi városunkba."
"New York építészeti megjelenése annyira egyedi." - teszi hozzá Todd. "Csak felpillant az ember a mennyezetre, vagy kinéz az ablakon, és meglát egy víztornyot, vagy egy taxit, vagy valami mást, ami azonnal arra emlékezteti, hogy hol is van. Ez teszi valóságossá a film világát." Egy olyan szereplõgárdával és stábbal, amelynek a tagjai csaknem kizárólag New York-iak, a forgatáson kifejezetten családias hangulat alakult ki, hasonlóan az egy környéken lakó szomszédokhoz. Barátok és ismerõsök gyakran álltak meg egy-egy pillanatra a forgatási helyszínen. Egyik nap, amikor a forgatás mindössze néhány háztömbnyire zajlott a lakásától, Streep még a kutyáját is magával hozta. Eredetileg Streep kutyájának lett volna egy nyúlfarknyi jelenése a filmben. De sajnos nem Streep volt a film vágója, és így a kutyus kimaradt. Streep nevetve jegyzi meg: "Kivágták a kutyámat a filmbõl. Ez volt a nagy betörése a filmvászonra, és egyúttal a hattyúdala is."
"Ott állni az utcán a kedvenc kávézóm mellett, és egy jelenetet eljátszani, ez egyszerûen fantasztikus volt, nagyon sokat adott nekem érzelmileg." - mondja Thurman, aki 15 éves kora óta él Manhattan-ben. "Az ember általában egy adott helyszínre megy, és úgy dolgozik, mintha légüres térben lenne - felépített díszletek között, vagy olyan helyeken, amelyek nem feltétlenül jelentenek valamit az ember számára."
Míg a helyszínek feltétlenül nagyban hozzájárulnak a film hitelességéhez, legalább annyira kihívást is jelentettek a forgatócsoport számára. Rafi lakása a David és Rafi számára romantikus búvóhelynek számító hely hangulatát kellett, hogy keltse, ami szinte jelképe a kettejük újonnan alakuló kapcsolatának. Romantikus is, a filmalkotók céljainak megfelelõen, "A zajt azonban nagyon nehéz szabályozni." - vallja be Todd. "Ott volt az utcazaj. Zajok szûrõdtek be az épület többi részébõl. A szomszéd lakásban laktak. Az utcán indulatos New York-iak közlekedtek, mindenfélét kiabálva. A taxik, meg a többi autó elkezdtek dudálni, mihelyt meglátták a kamerákat. Aztán ott van a rengeteg logisztikai probléma, liftek, lépcsõk, felszerelések, zuhogó esõ. De megéri."
Egyetlen nagy család
"Mihelyt egyszer ennek vége lesz, akkor haza tudod majd hozni Jay Z-t." David, a nõvérének, Dinah-nak
Younger, aki néhány éven keresztül díszletezõként dolgozott New Yorkban, filmek és reklámfilmek stábjában, sok kollégáját magával hozta a Elsõ a szerelem címû film forgatására is. "Nem igazán éreztem, hogy én vagyok itt az irányító." - vallja be a rendezõ. "Tényleg úgy érzem, hogy mindenki, aki részt vesz a munkában, a sajátjának érzi a filmet. És ennek pontosan így is kell lennie. Az egyetlen hátulütõje ennek, hogy sokat ugratnak. A díszletezõk állandóan arra kérnek, hogy ugyan tologassam már a díszleteket ide vagy oda. De én szeretem, ha ilyen családias a hangulat."
Younger azzal is erõsíti ezt a családias légkört, hogy projektrõl projektre igyekszik minél inkább ugyanazokkal az emberekkel dolgozni. Jennifer és Suzanne Todd mellett, akik Younger elsõ filmjének, a Boiler Room (Brókerarcok) címû filmnek is producerei voltak, MARK RICKER látványtervezõ már dolgozott Younger egyik rövidfilmjén, tíz évvel ezelõtt. És Rexer volt az operatõre mindegyik reklámfilmnek, amelyeket Younger az elmúlt öt évben rendezett.
Younger világos és egyértelmû elképzelései (és az anyaggal kapcsolatos alapos ismeretei) nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a forgatás nyugodt mederben, lazán, mégis a lényegre összpontosítva zajlott. "Ben olyan közel érzi magához az anyagot, hogy ez minden résztvevõ számára biztonságost és nyugalmat árasztó légkört teremt." - mondja Todd. "Ben tényleg a kellõ hangnemet tudja megütni, és elmagyaráz minden kérdést és gondolatot, amelyek a megírt sorok mögött rejtõznek. Ez a szép abban, ha a forgatókönyvíró egyben a rendezõ is. Az õ elképzelésérõl van szó, teljes mértékben."
Greenberg hozzáteszi: "Ben nagyon rá van arra hangolva, amit szeretne megvalósítani. De van annyira nyitott mûvész, és rendezõ, hogy másokat is enged hozzájárulni, közremûködni a dolgok alakításában. És nagyon nagy szíve van. Ben egy nagy, lágyszívû gyerek. Szeret a fiaival mászkálni, sportolni, de ugyanakkor nagyon érzékeny lélek is, és ez olyan valami, amihez én nagyon tudok vonzódni."
Thurman és Streep is nagyon élvezte ezzel az egyedülálló rendezõvel való munkát. "Ben csodálatos." - jegyzi meg Thurman. "Hihetetlenül okos, és valóban csodálatos rendezõ." Streep így folytatja: "Benben egy idõsebb lélek bizalma lakozik. Nagyon kedves, és gyengéd. Óriási szabadságot engedett nekünk a szerepünk értelmezésében. És ez remek volt."
Younger számára az élvonalbeli sztárok és az elhivatott stáb eme kombinációja olyan volt, mint egy megvalósult álom. "A forgatás tényleg hihetetlenül simán, zökkenõmentesen zajlott, nem úgy, mint más munkáim során." - mondja a rendezõ. "A stáb, a forgatókönyv, ahová eljutottam az életemben, a színészek, minden nagyszerû volt."
Younger reméli, hogy a nézõknek szórakozást, ugyanakkor stimuláló hatást is fog nyújtani a filmben felvetett sok-sok kérdés. "Ha a film után az emberek csak egy kicsit is szélesebb látókörrel, kevesebb elõítélettel viseltetnek a különbözõ kultúrákhoz tartozó emberek közötti kapcsolatokra vonatkozóan, az engem nagyon boldoggá tenne." - mondja a rendezõ. "Lesznek nézõk, akikre így fog hatni a film. Lesznek, akik esetleg csak nevetnek majd. Néhányan sírnak majd a végén. Bármilyen reakciónak örülök, amíg az a reakció õszinte."