microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Az Ördög Prada-t Visel (2006)
The Devil Wears Prada

. . . . . . . . . . 7.42
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 6.75
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 109 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  vígjáték, romantikus
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 12+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Ahogy a New York-i divat szédületes világában, ahol a stílusok, ruhaméretek napról napra változnak, úgy a divat szentélyében, a Runway Magazine-nál is zajlik az élet: karrierek ívelnek fel és törnek derékba. Miranda Priestly (Meryl Streep) a divat legnagyobb hatalmú úrnõje, akinek ápolt kezeitõl retteg a New York-i divatipar, aki senkit nem tûr meg útjában, ha tervei kivitelezésérõl van szó, tökéletesen ellenõrzése alatt tartja a "divat bibliáját", a Runway-t, munkatársai életét megkeserítve. Akiben van egy cseppnyi önérzet, az nem bírja ki ezeket a megaláztatásokat... mégis New York-i nõk milliói meghalnának azért, hogy itt dolgozhassanak.
Miranda új munkatársa, Andy Sachs (Anne Hathaway), a frissen végzett fõiskoláslány egyáltalán nem illik a képbe: szürke, jellegtelen, tökéletes ellentéte a cégnél dolgozó "haute couture" ruhájú, szupermodell alakú, körömcipõben tipegõ díváknak, akik az újság manhattani központjában Mirandát veszik körül. Amikor Andy belép a szerkesztõségbe, megdöbbenve jön rá, hogy a munka, amelyre jelentkezett nem elszántság és céltudatosság kérdése,
Miranda rengeteget forog a divat világában, de nem sikerült eddig egy jó asszisztenst találnia. Andy tökéletesen alkalmatlan a munkára, de van benne valami, ami a többiekben nincs: nem tud veszíteni.
Ahhoz, hogy tökéletes munkatárs legyen, Miranda képére kell formálnia magát. Hamarosan, a barátja legnagyobb rémületére, megtanul úgy beszélni és járni, ahogy bárki a cégnél, és nem keveri össze Dolcét Gabbanával. Egyre inkább úgy látja a világot, mint Miranda, rájön, hogy bár Miranda élete csodálatos, de nagyon magányos is: a nagy siker sokszor nagy áldozattal jár.

A PRODUKCIÓ

Az ördög Pradát visel Lauren Weisberger nemzetközi sikerû bestsellere alapján készült, amely hat héten át volt a The New York Times bestseller listáján, és amelyet 27 nyelvre fordítottak le.
A film fõszerepében a kétszeres Oscar-díjas Meryl Streep látható, aki a divat szeszélyes koronázatlan királynõjét alakítja.
David Frankel rendezõ, aki korábban stílusteremtõ sorozatokat készített a divat világáról Szex és New York, Entourage címmel, szándéka szerint nem Miranda démonizálása volt a célja, hanem "megmutatni Miranda könyörtelen mindennapjait, ahogy a sikerért minden eszközzel küzd, és mérhetetlen áldozatot hoz érte.
Érdekes, hogy míg számtalan Miranda szintû híres üzletasszonyt bírálnak azért, mert az életük legfontosabb része a munkájuk - folytatja Frankel -, addig férfiakat sosem bántanak ezért."
Miranda keményen megdolgozott azért, hogy a csúcsra jusson, és óriási áldozatok árán tud ott maradni. Lehet õt szeretni vagy utálni, de tagadhatatlan, hogy legmeghatározóbb személyisége egy félelmetes birodalomnak. "Mirandának hihetetlen hatalma van a piacon - mondja Meryl Streep. - Ízlés- és trendmeghatározó szerepe van a divat nehezen átlátható világában."
A Meryl Streep által megformált karakter egyszerre szórakoztatóan komikus és õszintén szomorú. "Egyik legfontosabb része Meryl Streep csodálatos tehetségének, hogy képes elegyíteni a komikus és tragikus elemeket - magyarázza a rendezõ -, és pontosan érzi, hogy mikor melyik oldalt kell hangsúlyozni. És soha nem tûnik erõltetettnek."
Meryl Streep egybõl fejest ugrott Miranda világába. "Amikor elõször találkoztunk, adtam neki egy vastag, összefûzött könyvet - emlékszik vissza Wendy Finerman producer. - Fotók, tények, emberek voltak benne a divat világából. Azt hittem egyszerûen kinevet, de ehelyett azt mondta: ’Ez fantasztikus! Nincs több?’ Mindent elolvasott, ami a keze ügyébe került. Csodálatos volt."
Szinte lehetetlen feladat Miranda igen magas elvárásainak megfelelõ asszisztenst találni. De ekkor belép az irodájába meglehetõsen divatjamúlt öltözékében az okos és talpraesett Andy Sachs.
Anne Hathaway, aki a Neveletlen hercegnõvel tört ki az ismeretlenségbõl, majd kulcsfigurát alakított a Túl a barátságonban, játssza Andyt, az újságírójelöltet, aki világmegváltó tervekkel érkezett a nagy városba, a Northwestern University kényelmébõl.
"Andy nagy kalandja ez - mondja Frankel -, melyet mindannyian átéltünk, amikor megkaptuk az elsõ munkánkat, és szembesültünk vele, milyen is a ’nagybetûs élet’. Olyan etikai és morális döntéseket kell meghoznia, amelyeket soha nem tanult, mindenre magának kell rájönnie." Hathaway hozzáteszi: "Ha az ember már elmúlt 21 éves, biztos került már ehhez hasonló helyzetbe."
A New York-i divatvilág eltorzult ízlésének Andy L-es mérete már erõs. "Gyönyörû lány, bár nem modell-vékonyságú, ami ebben a világban szinte elvárás" - mondja a rendezõ.
Andy elsõ találkozása Mirandával katasztrofális. Öltözéke miatt teljesen félreismerik, bár tehetségéhez, talpraesettségéhez nem fér kétség. Nem õ a legelegánsabb, de õ dolgozik a legkeményebben. "Miranda elsõ találkozása Andyvel kiábrándító események sorozata - meséli Maryl Streep -, soha ennyire rossz munkatársa nem volt még életében." Miranda az "okos, kövér" skatulyába teszi Andyt a sok "divatos, karcsú és kellemetlen" munkatárs között.
Stanley Tucci (Terminál, "Big Night") alakítja Nigelt, Miranda jobbkezét, aki eltûri Miranda szeszélyeit, és akit mindenki szeret és tisztel a Runwaynél. Nigel megdöbben, amikor elõször találkozik Andyvel: a haján, a ruháján, a cipõjén - semmi nem stimmel. "Ha azt mondom, Nigel sznob, nem mondtam semmit - nevet Tucci. - Ez az eleinte rosszindulatú fickó, aki barátja lesz Andynek, végül kiderül, mekkora tökfej."
"Nigel nagyon mókás figura - teszi hozzá Meryl Streep -, az egyetlen ember, aki azt mond Mirandának, amit akar. Tulajdonképpen barátok, de Miranda mindig érezteti, hogy õ a fõnök, és ez teszi kapcsolatukat igen komikussá."
Nigel segítségével Andy bepréseli magát egy M-es Chanelbe a Runway gardróbjából, majd egy ügyes hajigazítás, egy Jimmy Choos körömcipõ, és Andy máris beleillik a Runway semmitmondó munkatársai közé, és Miranda legkiválóbb munkatársává válik. "Honnan tudod, hogy JÓL dolgozol Mirandának?" - kérdezi Nigel. - A magánéleted darabokban, és amikor az egész köddé vált, akkor megérettél az elõléptetésre."
"Andy eleinte kemény, földönjáró személyiség, de ahogy a történet zajlik, egyre jobban átitatódik a siker érzésével - meséli Hathaway -, és semmi mást nem lát, csak a munkáját, és abban is a tökéleteset akarja nyújtani. Sajnos, ha meg akarod menteni a világot, de a világ semmiképpen nem akar megmenekülni, át kell mindent értékelned, ki is vagy valójában.
Amikor Andy elõször kerül Miranda ellenõrzése alá, azt gondolja, a fõnöke egy megszállott, karrierista sárkány - folytatja Hathaway -, akinek nincsenek érzései, és semmi másra nem tud koncentrálni, csak a munkára." Idõvel azonban egy egészen más világ nyílik meg elõtte. "Andy megtanulja Mirandától, hogy milyen kérlelhetetlen munkával lehet a legjobbá válni az újságírás kegyetlen világában" - teszi hozzá Hathaway.
Andy kelletlen barátságba kerül Miranda fõmunkatársával, Emilyvel, akit az angol színésznõ, Emily Blunt alakít. "Emilynek nincsenek barátai, semmi és senki más nem érdekli, csak Miranda - mondja Blunt. "Emily nem akar más lenni, mint aki, és más vágya sincs, minthogy a munkáját a lehetõ legjobban végezze" - teszi hozzá Meryl Streep.
Andy barátja, Nate (Adrian Grenier) folyton szembesíti Andyt az új munkája és a régi értékei közti ellentmondással. "Õt nem csábítja a divat, a pénz és a hatalom" - mondja Grenier. "Ahogy Andyt fokozatosan magával rántja Miranda világa, csak Nate marad, hogy figyelmeztesse, honnan jött, ki is valójában" - teszi hozzá Frankel.
Bár Az ördög Pradát visel a divat kifinomult világában játszódik, Andy utazása Miranda világában univerzális problémákat boncolgat: hogyan boldogul egy fiatal ember az életben. "Andy jelleme folyamatosan változik - mondja Hathaway. - Fokozatosan rájön, hogy nemcsak a cég sikereiért kell mindent megtennie, hanem az is fontos, hogy maga is sikeres legyen a saját értékei szerint."
Egy olyan film, amely a divatról, a lapkiadásról szól, sehol máshol nem készülhet, mint New Yorkban, a divat és a sajtó fõvárosában. "Nincs New Yorkhoz fogható város. Nincs olyan, amely ennyire vidám és szexis volna - mondja Frankel -, minden lépésnél egy nagyszerû forgatási helyszín tárul fel."
"Ahhoz, hogy Andy története hihetõ legyen, mindennek valóságosnak kell lenni - mondja Wendy Finerman. - Andynak meg kell küzdenie a mindennapok problémáival: például át kell verekednie magát a metróban hömpölygõ embertömegen."
Andy egyike annak a sok millió fiatalnak, akik mind a "Nagy Almában" akarnak szerencsét próbálni. "Andy tele van izgalommal, amikor New Yorkba költözik. Hamar ki kell ismernie a várost, hogy teljesíthesse Miranda megoldhatatlannak látszó feladatait - meséli Frankel. - New York is olyan, mint Miranda: félelmetesnek tûnik, de idõvel kiismerhetõvé válik."
Jess Gonchor produkciós vezetõ két teljesen ellentétes világot teremtett: Andy és Nate szerény otthonát és Miranda mesés, de hamisan csillogó világát. A Runway szerkesztõsége Miranda ízlését és kíméletlenségét sugározza eleganciájával és tökéletességével. "Az irodák nõiességét és otthonosságát világos színekkel hoztuk létre" - magyarázza Gonchor.
A Runway belsõ tereit - beleértve Miranda irodáját, a tanácstermet és a szerkesztõséget - rendkívül nagy odafigyeléssel tervezték meg, hogy tökéletességet sugározzon: sok üveget használtak és rengeteg szögletet hoztak létre. Gonchor, Frankel és Finerman számtalan divatmagazint és belsõépítészeti kiadványt néztek át, felkerestek létezõ irodákat, hogy minél autentikusabban tudják a helyszínt megépíteni. "Elõször egy modellben kis kamerával próbafelvételeket készítettünk - meséli Gonchor -, és csak ezután láttunk neki a munkának: három hónapig tartott, míg felépítettük, kitapétáztuk és kifestettük, majd berendeztük a kiadót."
Andy lakásában nyoma sincs az olyan tiszta vonalaknak, drága berendezési tárgyaknak, amelyek Miranda környezetét jellemzik. "Tele van bolhapiacról származó kacattal, semmi nem illik a többihez. Antikoltuk a falakat, hogy lelakott lakás benyomását keltse" - magyarázza Gonchor.
"Az emberek imádják a divatot - mondja Meryl Streep -, bújják a magazinokat. A színfalak mögé tekintve azonban egész más kép tárul elénk: egy kemény, szívtelen, elüzletiesedett világ."
Meryl Streep jótékonysági bálon viselt ruháját a legendás Valentino tervezte, aki ebben a filmben meg is jelenik a filmvásznon. "Nagy csodálója vagyok Meryl Streepnek - mondja -, így ez a kis szerep vele nagy megtiszteltetés számomra."
"Valentino a filmben nagyon jó húzás volt - magyarázza Finerman -, hiszen õ ikonszerû alakja a divat világának, mindenki ismeri az arcát."
"Field olyan jelmezeket is megszerzett a produkcióhoz, amelyre nem is futotta volna a költségvetésbõl. Chanel 2006-os kollekcióját használhattuk - mondja Finerman -, de emellett Valentino, Donna Karan, Bill Blass, Galliano, és - természetesen - Prada ruhák is megjelennek a filmben." "Pat Field kapcsolatai nélkül lehetetlen lett volna a produkciót létrehozni" - teszi hozzá Meryl Streep.
Andy a film elején még nem sokat törõdik a divattal, ezért ruháit a legközelebbi bevásárlóközpontból szerezték be. "Eleinte Andy egyszerûen öltözködik: nem is csúnyán, nem is csinosan, csak átlagosan - magyarázza Field. - Ahogy zajlanak az események, úgy tör felszínre Andybõl a díva, megfertõzi a divat világa. Külsõ átalakulása személyiségét nem változtatja meg: marad, aki volt, de megtanulja magát kifejezni a divat nyelvén."


szereplők:
Meryl Streep ... Miranda Priestly
Anne Hathaway ... Andy Sachs
Emily Blunt ... Emily
Stanley Tucci ... Nigel
Adrian Grenier ... Nate
Tracie Thoms ... Lilly
Rich Sommer ... Doug
Simon Baker ... Christian Thompson
Daniel Sunjata ... James Holt
Jimena Hoyos ... Lucia
Gisele Bündchen ... Serena


fényképezte:
Florian Ballhaus

vágó:
Mark Livolsi

látvány:
Jess Gonchor

jelmez:
Patricia Field

zene:
Theodore Shapiro

művészeti rendező:
Anne Seibel
Tom Warren

szereposztó:
Ellen Lewis

díszlet:
Lydia Marks

producer:
Wendy Finerman