microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Vaskabátok (2007)
Hot Fuzz

. . . . . . . . . . 8.53
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 3.8
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 115 perc
nemzetiség:  angol
műfaj:  paródia, horror, akció
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 18+
tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A Vaskabátok címû akciódús vígjáték a Haláli hullák hajnala (Shaun of the Dead) készítõinek legújabb filmje. A fõszereplõ, Nicholas Angel (Simon Pegg) London legkiválóbb rendõre, aki 400 százalékkal túlszárnyalja minden kollégáját. Annyira jó munkaerõ, hogy mellette mindenki más silánynak tûnik, ezért felettesei úgy döntenek: elküldik egy olyan helyre, ahol kivételes tehetsége nem lesz annyira zavarba ejtõ. Angel így kerül az álmos és látszólag bûnmentes Sandford nevû falucskába. A nagyváros izgalmai után nehezen rázódik bele a helyi szokásokba, és ráadásul még egy új partnert is kineveznek mellé: Danny Buttermant (Nick Frost), egy tesze-tosza, bár jószándékú fiatal rendõrfelügyelõt. Amikor már úgy tûnik, Angel számára minden elveszett, az idilli falucska életét borzalmas balesetek sora zavarja meg. Angel azonnal akcióba lép, mert meggyõzõdése, hogy valójában bûncselekményekrõl van szó, és sejteni kezdi, hogy Sandford talán nem is annyira ártatlan hely, mint amilyennek látszik. Hûséges új társával együtt nyomozni kezd, hogy leleplezze az igazságot. Lehet, hogy Angel kezdi egyszerûen elveszteni az eszét Anglia legbiztonságosabb, legkedvesebb falucskájában? Vagy tényleg valamilyen baljós erõk tevékenykednek?

A FILM KÉSZÍTÉSÉRÕL

Edgar Wright és Simon Pegg 2004-es, Haláli hullák hajnala címû filmjükkel új mûfajt teremtettek, a romzomcomot, azaz romantikus zombikomédiát. A filmkészítõkre valóságos díjesõ hullt a bemutatása után, és Wright, Pegg és kollégáik azon kezdtek gondolkodni, hogy milyen hozzá fogható filmet forgathatnának. A válasz, mint kiderült, Wright múltjában volt keresendõ. A filmes egy Somerset megyei kisvárosban, Wellsben nõtt fel, és megszállott rajongója volt a rendõrfilmeknek. Sokszor egész éjjel fennmaradt, hogy megnézhesse õket a tévében. - Tizenhét éves koromig nem volt videóm - mondja Wright nevetve. - Ezért alvás helyett is tévét néztem. Szenvedélyesen szerettem a rendõrfilmeket, különösen a Piszkos Harry (Dirty Harry) filmeket, a 60-as és 70-es évek filmjeit, mint a San Franciscó-i zsaru (Bullitt) vagy a Francia kapcsolat (The French Connection), és a 80-as évek filmjeit, mint a Halálos fegyver (Lethal Weapon) vagy a Drágán add az életed (Die Hard).
Amikor Wright és Pegg elõször beszéltek arról, milyen filmet készítsenek a Haláli hullák hajnala után, több ötlet is felmerült, ám Wright leginkább egy rendõrfilmet szeretett volna forgatni. Ezért azt javasolta, készítsenek egy filmet, ami olyan lesz az akciófilmek között, mint amilyen a Haláli hullák hajnala a zombifilmek között: egy tipikusan amerikai mûfaj darabja összetéveszthetetlenül brit környezetben, nagy adag humorral fûszerezve. - A bûnügyi filmeknek nagy hagyománya van Angliában, de kevés angol rendõrfilmet ismerünk, és ezt a hiányt igyekszünk most pótolni - magyarázza Wright. - Még kevesebb angol rendõrfilm használja az egyenruhás rendõrökre jellemzõ szimbólumokat. Ha más országban élõ embereket kérdezek errõl, mindig azt mondják: "Aranyosak a sisakjukban, de vicces, hogy nincs is náluk fegyver!" Ezért ezeket a kérdéseket tettük fel magunknak: Hogyan hozzunk létre egy új, brit filmmûfajt, ami brit rendõrökrõl szól, és hogyan tegyünk bele sok-sok fegyvert?
A válasz nemsokára megszületett: a megoldás egy nagyszabású akciófilm Pegg-gel a fõszerepben.
Pegg és Wright a történet megírása elõtt kiterjedt kutatómunkát végeztek, melynek során legelõször újra megnézték kedvenc rendõrfilmjeiket, hogy ihletet merítsenek belõlük. Nagyjából kétszáz filmet néztek végig, és ezek közül kettõre, a Holtpontra (Point Break) és a Bad Boys 2-re közvetlen utalást tesznek új filmjükben, hiszen azok fontos részét képezik Danny Butterman DVD-gyûjteményének. - Az egyik jelenetben Nicholas és Danny a Bad Boys 2-t nézik, és Martin Lawrence mond valamit, aminek a filmünk története szempontjából jelentõsége van - mondja Pegg.
A film azután kezdett igazán formát ölteni, hogy Wright és Pegg felkeresett több igazi rendõrt Londonban, Somersetben, Gloucestershire-ben és Wiltshire-ben. - Interjúkat készítettünk londoni rendõrökkel, és meglátogattunk tizenöt vidéki kapitányságot is - mondja Wright. - Egy héten át tartottak az interjúk a különbözõ rendõrökkel, és ez idõ alatt hatalmas segítséget kaptunk, mert mind nagyon segítõkészek és közvetlenek voltak, és rengeteg apró részlettel szolgáltak.
Számos ilyen részlet felbukkan az elkészült filmben, mint például a rendõrök által fogyaszott édességek hierarchiájának említése, vagy Angel azonosítószáma, amely egy valódi rendõrfelügyelõtõl származik. Wright és Pegg egy ízben elkísérték egy eseménydús bevetésre. - Egy fõúton autóztunk Somersetben, amikor egy hang azt mondta a rádión, hogy gond van. A felügyelõ azonnal bekapcsolta a villogót és a szirénát, és már száguldottunk is ezen a vidéki úton vagy 130-cal. Én és Edgar csak annyit mondtunk, hogy "Úristen!"

A SZEREPLÕVÁLOGATÁS

A Vaskabátok forgatása 2006 áprilisában kezdõdött, és nem sokkal azelõtt még ötvenhat szerepre kellett színészt találni. Wright és Pegg kreatívan oldották meg a feladatot: több olyan színészt felkértek, akikkel korábban már dolgoztak együtt, mint például Bill Bailey, aki a Spaced és a Black Books címû tévésorozatokban szerepelt, vagy Bill Nighy és Martin Freeman, akiket a Haláli hullák hajnalában láthattunk. A további színészek megtalálása érdekében messzebbre vetették ki a hálójukat (így nyertek meg filmjük számára többek között két Oscar-díjas színészt, akiknek felbukkanására érdemes figyelni), és így kapta Timothy Dalton a szupermarket-menedzser Simon Skinner szerepét, valamint Jim Broadbent a sandfordi nyomozó, Frank Butterman szerepét. A filmesek szerencséjére elsõ választásuk minden esetben sikeresnek bizonyult.
- Az volt az elképzelésünk, hogy Sandfordban nem csak rendõrség, hanem egy minden lében kanál lakossági járõrszolgálat is mûködik - mondja Pegg. - Õk a falu öregjei. Azt szerettük volna érzékeltetni, hogy ennek a falunak a lakosai sosem költöznek el, és az õseik már generációk óta ott élnek. A két bûnügyi nyomozó, Wainwright és Cartwright, akiket a filmben Paddy Considine és Rafe Spall alakítanak (õket is a Haláli hullák hajnalában láthattuk korábban), ugyanannyira részei a tradíciónak, bárhogy is próbálnak eltávolodni tõle.
Az soha nem volt vitás, hogy ki alakítsa a Nicholas Angel - Danny Butterman rendõpárost: Pegg és a valódi életben is legjobb barátja, Nick Frost. - Kiváló komikusok mind a ketten, ezért nekik kellett játszani rendõrtársakat - mondja Wright. - Ugyan a film elején még nem barátok. Bár Nick karaktere azonnal megkedveli Simont, ezt õ kezdetben egyáltalán nem viszonozza.
Pegg számára Angel megformálása jelentette karrierje eddigi legnagyobb kihívását. - Nem alkalmazhattam egyik eddigi trükkömet sem, hiszen õ nem idétlen figura. Minden helyzetben józanul viselkedik. A film feléig még mosolyogni sem látjuk. Olyan, akár egy robot. Azt lehet mondani, hogy a Haláli hullákban Tim [a Spaced-beli karaktere] egy változatát játszottam el, illetve még pontosabban saját magam egy változatát, de a Vaskabátok ehhez képest egészen más volt.
Ahogyan Pegg számára Angel, Frost számára Butterman is olyan karakter, amilyet azelõtt még sosem alakított. Danny a Broadbent álatal megformált rendõrkapitány fia, szeretnivaló, de naiv, fiatal rendõr, aki imádja az akciófilmeket, de soha életében nem látott még valódi akciót. - Danny élvezi élete minden pillanatát! - mondja Frost nevetve. - Jim Broadbent azt mondta, hogy nem is létezik Dannynél lelkesebb ember a világon, és szerintem tényleg így van. Az apja mellett lehet, nincs bûnözés, és nem kell dolgoznia, viszont egyenruhát viselhet. Sokat rögbizik, Bristol Rovers-meccsekre jár, és igazán szép élete van. Aztán amikor Nicholas Angel megérkezik Sandfordba, egy olyan embert lát benne, amilyenné mindig is válni szeretett volna. Szerintem ha Dannyre egy kalasnyikovot fognának, úgy elrohanna, hogy vissza se nézne, de szereti azt hinni, hogy nem így van. Igazi szájhõs!

FIZIKAI FELKÉSZÜLÉS A FORGATÁSRA

A Vaskabátok címû film bõvelkedik autós üldözésben, verekedésben, lövöldözésben és lovaglásban, ezért Pegget a szerepe fizikai kihívás elé is állította. Ez azonban nem jutott eszébe, amikor a filmet megírta. - Amikor írsz, egy bizonyos karakter szemszögébõl nézed az eseményeket - magyarázza. - Amikor kétrét görnyedtem a fájdalomtól, mert mindkét combom meghúzódott futás közben, azt mondtam magamnak, "Te hülye barom! Miért írtad bele ezt a tízmérföldes üldözést Angelnek?" De hát amikor írsz, akkor csak arra gondolsz, mi nézne ki jól a vásznon, és el is felejted, hogy te leszel az, akinek majd futnia kell.
Pegg, hogy formába jöjjön a forgatás elõtt, intenzív, három személyi edzõ által levezényelt kiképzésbe kezdett, amelyet szigorú diéta egészített ki. A forgatás ideje alatt este nyolc után már nem ehetett semmit, és amíg Wellsben forgattak, minden reggel futva tette meg a két mérföldet a bérelt házuktól, ahol Frosttal lakott, a forgatás helyszínéig. Frost ezzel szemben úgy látta, hogy az õ karaktere számára nem szükséges a szigorú edzés, ezért inkább autóval ment. - Mindig integettem Simonnak, amikor elhúztam mellette, de sose álltam meg, hogy elvigyem! - meséli a színész.

FORGATÁS WELLSBEN

A Vaskabátok forgatása Londonban kezdõdött, de a munka nagy részére egy gyönyörû nyugat-angliai helyszínen került sor: Wright szülõvárosában, Wellsben. A rendezõ azt mondja, hogy kezdetben nem tervezte így. - Tudat alatt esetleg - vallja be. - De Wells város, a kitalált Sandford pedig falu, ezért kisebbnek kellett mutatnunk, mint amilyen valójában. Viszont jó volt, hogy ott lehettünk.
Wells székesegyházával, piacával és macskaköves utcáival tökéletesen alakíthatta a csendes (igaz, sokkal kisebb) Sandfordot, de amikor Wright fontolóra vette ezt a lehetõséget, úgy vélte, hogy lehetetlen lenne. - Azt hittem, hogy túl drága lenne - elég népszerû a turisták körében. Tavaly felmértünk néhány másik helyszínt Devon, Dorset, Cornwall, Wiltshire és Gloucestershire környékén, de végül, mégiscsak Wells bizonyult a legnyitottabbnak.
A forgatás megkezdése után a stábnak - amelynek nagy része már a Spaced óta együtt dolgozik a csapattal, ezért a hangulat mindig családias - gyakran le kellett zárnia a város fõterét és a környezõ utcákat, hogy felvehessék a kulcsjeleneteket, a sokstatisztás templomi jelenettõl kezdve a lövöldözõs akciójelenetekig, miközben az esõ állandóan közbeszólt ("hát ezért nem forgatnak Nagy-Britanniában akciófilmeket" - mérgelõdik Wright), és több nappal késleltette a munkát. A helyi lakosok azonban a helyzet magaslatára emelkedtek; a színjátszó kör segített, amikor válság állt elõ egy színész hiányzása miatt, és senki sem zavartatta magát, amikor lövöldözést hallottak vagy Pegg keresztüllovagolt a téren.

A VASKABÁTOK SZOKATLAN FELÉPÍTÉSE

Szakítva a hagyományokkal, az akciófilmekre jellemzõ "háromfelvonásos" szerkezet helyett Pegg és Wright a Vaskabátok címû filmet két élesen elkülönülõ részre osztották: az elsõ szándékosan visszafogott, és Angel tehetetlenségét mutatja be, amikor kénytelen eltûnt hattyúkkal foglalkozni egy olyan faluban, ahol látszólag soha semmi említésre méltó nem történik... kivéve persze néhány rejtélyes halálesetet, amelyekrõl Angel sejteni kezdi, hogy egyáltalán nem balesetek. A film második felében pedig Angel elhatározza, hogy fegyvert fog a gonosz ellen, és az események felpörögnek: ekkor következnek a lövöldözések, az autósüldözések és a robbanások. - Nem akartuk elrontani a idilli, angol vidékrõl bennünk élõ képet azzal, hogy már az elejétõl fogva erõszakos jeleneteket mutatunk - magyarázza Wright. - A hangnem lassan változik. Végeredményben a film szerkezete Simon és Nick karaktereinek fejlõdését követi, hiszen az õ kapcsolatuk áll a film középpontjában.
- A drámai változás akkor következik be, amikor még igazából semmi sem történt - folytatja Wright. - Danny megnézeti Nicholasszal a Holtpontot és a Bad Boys 2-t egymás után, és mivel késõ van, mindketten elalszanak a Bad Boys 2 alatt. Tetszett az az ötlet, hogy bár alszanak, Michael Bay szavai bejutnak a tudatalattijukba. Ettõl változik Nicholas kõkemény rendõrré!
Pegg és Wright már kezdetben is tudták, hogy ez a hirtelen hangnem- és tempóváltás a nézõket meglepetésként érheti. A brit krimibõl robbanékony amerikai akciófilmbe átváltó stílus megnevezésére a páros egy új kifejezést alkotott: popcornlogika.
- Ez Bruckheimer törvénye - mondja Pegg nevetve, Jerry Bruckheimer akciófilm-producerre utalva. - A popcornlogika a mi kifogásunk arra, hogy miért voltunk következetlenek! Nem, természetesen mindig gondosan dolgozzuk ki a cselekményt, hogy az események logikusan kövessék egymást, és minden hihetõ legyen. Viszont a popcornlogika azt sugallja, hogy sok nagyszabású akciófilm elvárja a nézõktõl, hogy egy idõre abbahagyják a hitetlenkedést. Mi mindkettõt egyszerre akartuk a filmünkben, ezért néhol szándékosan olyan dolgokat mutatunk be, amelyek a valóságban lehetetlenek. Például, amikor valaki tíz másodpercen keresztül repül a levegõben, miközben lövöldözik. A vége pedig teljes õrültség - akár egy videójáték, és sok pályán kell végighaladni, míg végül eljutunk a Nagyfõnökhöz.
Annak ellenére, hogy a film elsõ fele visszafogott, Wright rendezõi sítlusának köszönhetõen távolról sem unalmas. - Mindig el tud kápráztatni. Olyan, akár egy gép. Soha nem áll meg - mondja róla Pegg. - Annyi trükköt kellett végrehajtani ebben a filmben, amennyit még sosem láttam. Edgar mindig igyekszik fejleszteni a stílusát. Nagyszerû hatást ért el flashbackekkel, és azzal a klasszikus Brian De Palma-féle módszerrel, amit a Gyilkossághoz öltözve (Dressed To Kill) címû filmben ismerhettünk meg: amikor újra látunk egy korábbi jelenetet, észreveszünk valamit, ami elõször még nem tûnt fel.
De Palmán kívül Wright több másik rendezõ munkásságának is adózott a Vaskabátok címû filmben, Tony Scott-tól kezdve Dario Argentóig. - Szerettem volna újra elmerülni a kedvenc rendõr- és akciófilmjeimben, és azok stílusában forgatni a filmet, ezért ez a kisvárosi történet egy Michael Mann-filmre jellemzõ hatalmas teret kapott a vásznon - magyarázza Wright. Ám nem csak a lövöldözés hollywoodi a filmben. - Amikor megkérdeztünk rendõröket, hogy szerintük mi a munkájuknak az a része, amit sosem dramatizálnak a filmekben, mind azt felelték, hogy a papírmunka - mondja Wright mosolyogva. - Ha bemész egy kapitányságra, és jelenteni akarsz egy bûncselekményt, legyen súlyos vagy kicsi, azt látod, hogy mindannyian az íróasztaluk fölé görnyedve végtelen ûrlapokat töltenek ki. Ezért van a filmben sok papírmunka, de A tûzben edzett férfi (Man On Fire) stílusában! Mindez arról szól, hogy a rendõri hivatás legmindennapibb részét is úgy mutatjuk be, mint valami kemény, izmos munkát.


szereplők:
Simon Pegg ... Nicholas Angel õrmester
Nick Frost ... PC Danny Butterman
Jim Broadbent ... Frank Butterman nyomozó
Bill Nighy ... Kenneth Metropolitan fõfelügyelõ
Bill Bailey ... Turner õrmester
Martin Freeman ... Metropolitan Õrmester
Tim Barlow ... Treacher
David Bradley ... Mr. Webbley
Adam Buxton ... Tim Messenger
Olivia Colman ... PC Doris Thatcher
Paddy Considine ... DS Andy Wainwright
Steve Coogan ... Metropolitan rendõrfelügyelõ
Ron Cook ... George Merchant
Timothy Dalton ... Simon Skinner
Julia Deakin ... Mary Porter
Kevin Eldon ... Tony Fisher õrmester
Patricia Franklin ... Annette Roper
Paul Freeman ... Philip Shooter lelkész
Alexander King ... Aarron A Aarronson
Alice Lowe ... Tina
Joseph McManners ... Gabriel
Stephen Merchant ... Peter Ian Staker
Stuart Wilson ... Dr. Robin Hatcher


fényképezte:
Jess Hall

vágó:
Chris Dickens

látvány:
Marcus Rowland

jelmez:
Annie Hardinge

zene:
David Arnold

szereposztó:
Nina Gold

díszlet:
Liz Griffiths

producer:
Tim Bevan
Nira Park
Eric Fellner